Vraagje over Sint en Piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 18:36

Faramir schreef:De 1+ miljard leden van Facebook denken daar schijnbaar anders over. We hebben het over een sociale netwerk site.

Ach, kwantiteit is gelukkig geen norm voor kwaliteit.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 okt 2013 20:07

mealybug schreef:Ach, kwantiteit is gelukkig geen norm voor kwaliteit.

Klopt. Minderheidsstandpunten ook niet.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 24 okt 2013 08:46

Ik vind blanke vla trouwens ook best discriminerend hoor. Mijn hele vroege voorouderlijke grootmoeder werd ontvoerd door een stel woeste Noormannen, willen alle Volvo rijders ook even excuses aanbieden? Bijzonder kwetsend hoor, zo'n dikke Volvo te zien rijden...En weet je wel hoeveel leed we hebben gehad onder de Franse bezetting? Ieder jaar weer de 14e juli te moeten zien. Frans imperialistisch showtje over hoe geweldig de revolutie wel niet was, en wat een zegeningen voor de wereld dat heeft betekend. Nou, mijn voorouders dachten daar toch anders over. Ik zeg: kappen met quatorze juilliet....!
En die Duitse voorzitter van het EP, die moet eens in zijn eigen concentratiekampen gaan kijken, voordat hij weer wat balkt over een groot europa. Zijn landgenoot riep dat ook....Weet je wel hoe kwetsend dat is....

Man man man, ze krijgen het nog druk bij de VN. Ik neem aan dat ze dat akkefietje in Syrië inmiddels ook hebben opgelost?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 okt 2013 09:06

FrankB schreef:En al die zeurpieten :D die het constant over die slavernij hebben. Zij zijn de nakomelingen, van nakomelingen, van nakomelingen van nakomelingen waarvan de ouders wellicht slaaf waren. Als je daar nog elke dag pijn van voelt (zoals de voorzitster van het slavernijplatform zegt in het AD van vandaag) dan kun je beter een afspraak maken met een psycholoog.

Ja, m'n over over of nog een keer over, weet ik veel, grootmoeder was slavin in Suriname. Ik voel er nog dagelijks pijn van sinds ik het toevallig een keertje hoorde. Hoe verzinnen ze het?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 okt 2013 10:13

Misschien zouden zowieso mensen die niet slaaf zijn geweest of slavenhouder, hun mond hierover moeten houden...
Daarbij vraag ik me soms af of een blanke huidskleur van een mens al een herinnering is aan de slavernij en of men eigenlijk niet wil dat die verdwijnt....
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 okt 2013 10:17

alexander91 schreef:Misschien zouden zowieso mensen die niet slaaf zijn geweest of slavenhouder, hun mond hierover moeten houden...

Dan zijn we heel snel klaar. Tenzij (oostblok) prostituees die hier tegen hun wil worden vastgehouden door mensenhandelaren en ander gesuis, onder het toeziend oog van onze overheid, er nog iets over te zeggen hebben.
Daarbij vraag ik me soms af of een blanke huidskleur van een mens al een herinnering is aan de slavernij en of men eigenlijk niet wil dat die verdwijnt....

Men vergeet voor het gemak maar even dat blanke mensen ook lange tijd als slaven werden gehouden door niet blanke mensen. Hoor je daar nog wel eens iemand over? Ik gelukkig niet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 okt 2013 11:13

alexander91 schreef:Daarbij vraag ik me soms af of een blanke huidskleur van een mens al een herinnering is aan de slavernij

Eigenlijk wel, iedereen verplicht aan de bruincreme of gewoon zwart, hé wacht ze hebben nog van dat zwarte pieten smeersel. Verplicht instellen, ook voor Sinterklaas.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 okt 2013 12:11

In de jaren 60 kwamen de Spanjolen (zo werden ze genoemd) massaal naar ons land om allerlei klusjes op te knappen. Later de Turken en Marokkanen.
En o o wat moesten we correct taalgebruik toepassen. In Rotterdam werd iemand beroofd door een Nederlandse blanke jonge man van 21, met een mediterraan uiterlijk, Moh. Y. G. genaamd.
Volgens mij hebben deze mensen ook het woord RESPECT zo'n beetje uitgevonden, want dat eisen ze altijd.
Ik woon in een stad met allerlei nationaliteiten en het gaat in 99% van de gevallen prima. Want de mensen passen zich aan, die huidskleur is helemaal geen issue.
Ik heb het gevoel dat er nu overcorrectie gaat worden toegepast.
Zwarte piet wordt ingezet als symbool van slavernij en overheersing en daar doen we anno 2013 toch niet meer aan?
Nou wel hoor. Want vragen wij ons af waar die bloesjes van 7 euro en dat stoeltje van 20 euro gefabriceerd worden? In bepaalde landen bikken nog steeds jongetjes van 5 op een vuilnisbelt, of zoeken de batterijen eruit, meisjes van bijna dezelfde leeftijd, zitten met hun kleine vingertjes tapijtjes te knopen, die toeristen voor een prikkie uit dat land meenemen.
Diezelfde mensen die nu hard roepen over zwartepiet.
Als het erom gaat, hebben we allemaal vuile handen denk ik.
Wel eens gestopt als je een bleke mevrouw met holle ogen, gekleed in een kort rokje langs de straat ziet staan?En dan aan haar vragen: sta jij hier vrijwillig? Soms is slavernij pal om de hoek! Nog steeds!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2013 12:45

Het is een lastige kwestie als je een niet-Nederlandse partner hebt, zoals ik. Mijn vriendin kan ook echt niet uit de voeten met de traditie. Ze zoekt er nu vanalles over op en dat maakt het meestal allemaal niet beter - zoals het 'verhaal' dat Piet in werkelijkheid een bevrijdde demon zou zijn.

Het is allemaal heel dramatisch, want 'wij de blanke overheersers' zouden de 'arme, uitgebuite minderheid' monddood proberen te maken. Daar kan ik dan niet zo heel veel mee, moet ik zeggen: jij bent blank dus jouw mening is irrelevant! Dat is geen goed uitgangspunt voor een dialoog op zoek naar een compromis.

Maar goed,mijn probleem ermee is dat er voor de boeroepers maar 1 acceptabele uitkomst is: volledige afschaffing van het idee Zwarte Piet. En dan zeg ik gewoon: nee, dat gaat niet gebeuren. Als je dan wijst op alle positieve veranderingen van de afgelopen 10-15 jaar - Piet niet langer als domme oen maar als 'manager', dan wordt dat weggewuifd - er is immers maar 1 acceptabele uitkomst.

Dat gezegd, moeten we er wel voor waken dat we goed omgaan met het concept van Zwarte Piet en onze zwarte medemensen. Als ik iets hoor of lees over een zwart iemand die op straat of op het werk of waar dan ook wordt lastiggevallen, dan snijdt dat door de ziel. Of als in bepaalde plaatsen de positieve ontwikkelingen van Piet nog niet zijn doorgevoerd. Racisme moet keihard worden aangepakt, maar dat doe je mijns inziens niet door een traditie maar af te schaffen. Nee, daarvoor moet je mensen hun hart veranderen, en dat blijkt weerbarstig, helaas.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2013 16:07

En wat doe je als racisme helemaal niet meer aan de orde is maar de traditie nog wel bestaat? Dan hoef je het hart niet meer te veranderen..... en de traditie veranderen heeft sowieso geen zin. Het dus gewoon zo laten?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 okt 2013 16:21

Gewoon een donkere klaas nemen, probleem opgelost. Kunnen de pieten blijven.
Afbeelding
Zach91

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 okt 2013 16:23

Daar is niets mee opgelost.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 okt 2013 16:28

Faramir schreef:Daar is niets mee opgelost.

Hoezo niet? Lijkt het dan nog steeds op slavernij? Nou ja, dan moeten we Santa Claus maar adopteren, zonder dwergjes.
Zach91

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 okt 2013 16:33

Boerin schreef:Hoezo niet? Lijkt het dan nog steeds op slavernij?

Ja natuurlijk. Hoe dacht je dat de Nederlandse WIC aan de slaven kwam om te verhandelen? Die werden gewoon door donkere slavenhandelaren aangeleverd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2013 17:31

Marnix schreef:En wat doe je als racisme helemaal niet meer aan de orde is maar de traditie nog wel bestaat? Dan hoef je het hart niet meer te veranderen..... en de traditie veranderen heeft sowieso geen zin. Het dus gewoon zo laten?

Natuurlijk, voor ons heeft het niets met racisme te maken, maar voor de donkere medemens misschien nog wel. Wie zijn wij om te zeggen dat wat de ander voelt onrechtmatig is. Maar aan de andere kant heb je onder die bevolkingsgroep natuurlijk ook azijnpissers die nooit gelukkig zullen zijn.

Ik zeg 'Ja, zo laten, maar ook blijven werken aan het imago van zwarte piet. De boeman of domme oen is echt helemaal passé.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”