Mortlach schreef:Hmm, dan kun je gaan zitten wachten totdat iedereen de preken van een paar 'goeien' kopieert en je uiteindelijk weinig nieuws meer hoort. Waarom immers zelf moeite doen als er geen bezwaar is het werk van anderen te gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik niet goed weet hoe een dominee aan zijn preek 'verdient', maar het mag toch niet zo zijn dat mensen met andermans werk gaan pronken?
Dat is een mogelijkheid, maar slechts een theoretische, want er zullen altijd mensen zijn die zelf aan de slag gaan, nieuwe inzichten krijgen etc. Bovendien verandert met de tijd, de vragen rond het geloof. Waar vroeger de drieeenheid en het God-wezen van Christus een vraagstuk was voor vele gelovigen, is dat nu het bestaan van God zelf en het lijden in de wereld. En als de vragen veranderen, zal ook vanzelf de focus van de prediking veranderen. Ik hoor eigenlijk nooit meer preken die uitgebreid de drieeenheid Bijbels onderbouwen.
Ik denk dat je dus lang kunt wachten tot er geen preken meer geschreven zullen worden. Bovendien kan ik me dat vanuit geloofspunt niet voorstellen, aangezien de Heilige Geest alle grenzen kan doorbreken.
Als een predikant wil pronken met zijn Woordverkondiging, dan is er in mijn ogen iets goed mis. Goede voorbeelden dat het vaak verkeerd afloopt zien we in Amerika, met die populaire predikanten die uiteindelijk iedereen weg zien lopen. Als ik predikant zou zijn, zou ik graag aanzien willen krijgen met goede preken, maar diep van binnen weet ik dat God mij in Zijn Woord leert, dat ik daar niet aan toe mag geven en dat ik eerder blij moet zijn als andere mensen mijn preken zouden gebruiken: dat de inspiratie aan mij gegeven, doorgegeven zou worden. Wat wil een predikant meer dan dat mensen acht op zijn (geinspireerde) woorden slaan!?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin