Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

Berichtdoor coby » 28 aug 2013 17:22

meribel schreef:Met een kromme stok gebeuren de mooiste dingen?

Ja, dat zei Corrie ten Boom ook altijd. De Heer doet een rechte slag met een kromme stok. Dan beging ze een blunder en de Heer maakte er iets moois van en er kwam weer iemand tot de Heer.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 aug 2013 18:00

Ik wilde er eigenlijk niet op ingaan, maar laat ik dan toch wat zeggen: sommige mensen misbruiken die kromme stok om al hun wandaden goed te praten. Afschuwelijk.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 aug 2013 18:45

JeeWee schreef:Dominee R. van Kooten is vandaag wel heel stellig trouwens in het RD: „Een dief hoort niet op de kansel”. Hij is onverbiddelijk: zoiets mag niet voorkomen. Hij kan nog wel uit de voeten met een halve zin uit een commentaar, maar wanneer een predikant exegetische vondsten, mooie gedachtegangen of een geschikte puntenverdeling van een ander overneemt, moet hij dat aan geven.

Van Kooten noemt plagiaat zelfs 'een grote zonde'. Hij gaat wel heel ver: "Een predikant die heimelijk met de preek van een ander de preekstoel opgaat, is een acteur. Hij huichelt van zondag tot zondag. Hij is een dief en rover. Ik snap niet hoe zo iemand met zichzelf kan leven. Nog minder snap ik hoe zo iemand staande voor Góds aangezicht durft te bidden om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest".
Als dominee van Kooten dit zou vinden, dan zou ik dat vreemd vinden van hem. Gedachtegangen of exegetische vondsten uit de Bijbel moet je niet willen patenteren, die moet je willen delen. Als een predikant mij een mooie boodschap meegeeft, dan doe ik niets liever dan dat verder vertellen, en dan zal ik niet altijd de predikant netjes refereren, alleen als het gevraagd wordt. Maar dan nog vind ik dat vreemd, als je iets vind uit de Bijbel, dan is dat van iedereen, want de Bijbel is voor iedereen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Re: kopieren of plagiaat?

Berichtdoor alexander91 » 28 aug 2013 18:50

Als ik een juiste uitleg of interpretatie uit de Bijbel tot stand zou brengen, waarom zou niemand anders dat mogen gebruiken? Heb ik dat dan gedaan of de Heilige Geest?

Zo is dat toch ook met preken overnemen. Stel je hebt een predikant die helemaal overtuigd is van een gevonden/gehoorde preek, dan mag die dat toch doorgeven? Daar is het Woord toch voor? De Heilige Geest is de bron, niet de predikant die het op papier zette (dat geloven we toch!?). Refereren naar de predikant van wie je het hebt vind ik dan ook nergens op slaan. Tis mensenverering en je kunt je dan verschuilen achter die persoon (bij kritiek moet je hem maar opzoeken). Een predikant moet verantwoordelijkheid nemen voor de woorden die hij uit, allereerst aan God zelf.

Een preek overnemen vind ik dan ook helemaal geen stelen, want als je het met overtuiging doet, dan is het uiteindelijk verspreiden van het evangelie. Het enige wat ik zou aanmerken op het overnemen van preken is dat het wellicht te kort doet aan de nood van de gemeente en dat de predikant verleid kan worden om het over te nemen, maar niet goed te bestuderen. Als je een preek overneemt, dan moet je de tekst wel goed bestuderen en aan de Bijbel zelf toetsen. Als predikant heb je de verantwoordelijkheid om het Woord te verkondigen en niet wat Mr. X vindt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 28 aug 2013 19:04

precies; als iets open-source-kennis zou moeten zijn dan is dat kennis over het belangrijkste in de wereld toch?

Of is intellectueel eigendom belangrijker dan het delen van inzichten over de beleden creator er van?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2013 19:22

Hmm, dan kun je gaan zitten wachten totdat iedereen de preken van een paar 'goeien' kopieert en je uiteindelijk weinig nieuws meer hoort. Waarom immers zelf moeite doen als er geen bezwaar is het werk van anderen te gebruiken.

Ik moet zeggen dat ik niet goed weet hoe een dominee aan zijn preek 'verdient', maar het mag toch niet zo zijn dat mensen met andermans werk gaan pronken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 28 aug 2013 19:37

Mortlach schreef:Hmm, dan kun je gaan zitten wachten totdat iedereen de preken van een paar 'goeien' kopieert en je uiteindelijk weinig nieuws meer hoort. Waarom immers zelf moeite doen als er geen bezwaar is het werk van anderen te gebruiken.

Ik moet zeggen dat ik niet goed weet hoe een dominee aan zijn preek 'verdient', maar het mag toch niet zo zijn dat mensen met andermans werk gaan pronken?

Ik vind er niks mis mee zijn als iemand een goeie preek hoort en 'm doorgeeft. Hoezo met andermans veren pronken? Als het goed is was het toch alleen door de Heer en de Bijbel geinspireerd en zou iemand blij moeten zijn als een ander wat van 'm leert en doorgeeft.
Mijn voorganger zegt altijd: prediker is het makkelijkste baantje wat er is. Je hoeft alleen maar te zeggen wat God al heeft gezegd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 aug 2013 20:29

Overigens denk ik op de één of andere manier dat het probleem veel minder speelt in kerken waarvoor geen universitaire opleiding nodig is, zoals bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten.
Daar is veel van de preek toch vaak best voorspelbaar.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2013 20:44

coby schreef:Ik vind er niks mis mee zijn als iemand een goeie preek hoort en 'm doorgeeft. Hoezo met andermans veren pronken? Als het goed is was het toch alleen door de Heer en de Bijbel geinspireerd en zou iemand blij moeten zijn als een ander wat van 'm leert en doorgeeft.

Ik vind er ook niks mis mee, zolang de persoon erbij zegt 'dominee huppeldepup zei het ook al...'

En je zegt het goed: geïnspireerd. Maar hoeveel uur werk zit er in een preek? In het verzen bij elkaar zoeken, verbanden vinden, de juiste woorden kiezen? Dat werk mag best worden erkend. En ik zou niet zomaar aannemen dat die ander blij zal zijn; als je het hem vraagt, is het een ander verhaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2013 22:08

Mortlach schreef:Hmm, dan kun je gaan zitten wachten totdat iedereen de preken van een paar 'goeien' kopieert en je uiteindelijk weinig nieuws meer hoort.

Dat gebeurt sowieso niet, want de gereformeerde leer staat vast.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 aug 2013 07:02

Er staat wel meer vast waarover je door te lezen en te luisteren, nieuwe inzichten krijgt.
En la je gelooft in en bidt om het licht van de Heilige Geest, ontstaan en nieuwe inzichten.

De kamerling uit Candace begreep niks van de Bijbel.
Totdat Filippus naast hem kwam zitten om het hem uit te leggen...
DE Emmaüsgangers begrepen evenmin iets van wat er was gebeurd.
Totdat Jezus het hen uit ging leggen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 aug 2013 07:38

Twee onderwerpen over hetzelfde onderwerp is teveel. Daarom heb ik beide geopende topics samengevoegd.
Bovendien is het gekibbel over de 2 topics weggehaald.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 29 aug 2013 07:55

Mortlach schreef:Hmm, dan kun je gaan zitten wachten totdat iedereen de preken van een paar 'goeien' kopieert en je uiteindelijk weinig nieuws meer hoort. Waarom immers zelf moeite doen als er geen bezwaar is het werk van anderen te gebruiken.

Dat is een mogelijkheid, maar slechts een theoretische, want er zullen altijd mensen zijn die zelf aan de slag gaan, nieuwe inzichten krijgen etc. Bovendien verandert met de tijd, de vragen rond het geloof. Waar vroeger de drieeenheid en het God-wezen van Christus een vraagstuk was voor vele gelovigen, is dat nu het bestaan van God zelf en het lijden in de wereld. En als de vragen veranderen, zal ook vanzelf de focus van de prediking veranderen. Ik hoor eigenlijk nooit meer preken die uitgebreid de drieeenheid Bijbels onderbouwen.
Ik denk dat je dus lang kunt wachten tot er geen preken meer geschreven zullen worden. Bovendien kan ik me dat vanuit geloofspunt niet voorstellen, aangezien de Heilige Geest alle grenzen kan doorbreken.
Als een predikant wil pronken met zijn Woordverkondiging, dan is er in mijn ogen iets goed mis. Goede voorbeelden dat het vaak verkeerd afloopt zien we in Amerika, met die populaire predikanten die uiteindelijk iedereen weg zien lopen. Als ik predikant zou zijn, zou ik graag aanzien willen krijgen met goede preken, maar diep van binnen weet ik dat God mij in Zijn Woord leert, dat ik daar niet aan toe mag geven en dat ik eerder blij moet zijn als andere mensen mijn preken zouden gebruiken: dat de inspiratie aan mij gegeven, doorgegeven zou worden. Wat wil een predikant meer dan dat mensen acht op zijn (geinspireerde) woorden slaan!?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2013 09:02

Ik snap de uitspraak van Coby, hoewel ik het er niet echt mee eens ben. Als predikant (misschien werkt dat in jouw gemeente anders) doet veel meer dan alleen maar preken.

Wat het onderwerp betreft, dat je een insteek van iemand overneemt vind ik prima. Het zou vreemd Ijn als men dat altijd doet, maar ik zie geen probleem om dat af en toe te doen. Een hele preek letterlijk kopieren werkt echter meestal minder goed, je merkt dan aan de voordracht dat de preek niet van de predikant is, het zijn niet zijn woorden, dus wordt het al snel een soort leesdienst, waarbij men snel vervalt in het voorlezen.... En daar ben ik niet zo fan van.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 29 aug 2013 09:31

Als een predikant met woorden zegt dat hij eigenlijk een makkelijk baantje heeft, dan hoeft dat nog helemaal niets te zeggen over wat voor daden hij verricht. Door iets dergelijks te zeggen, maw jezelf te vernederen, kun je m.i. jezelf aansporen om nog meer jezelf in dienst te stellen van hem. Het juk van Christus is zacht en de last is licht. Met Christus wordt werken licht, omdat Hij het voor ons doet.

Als ik dan ook mag gaan vooroordelen, dan de volgende: volgens mij is de voorbereiding van predikanten in de zwaardere kerken niet veel langer dan die in andere kerken. Er hoeven maar enkele nieuw bedachte uitspraken te zijn om mee te starten, en vervolgens wordt de rest van de dienst uitgegalmd met cliche-uitspraken in Oud-Nederlands die mensen al tig keer hebben gehoord. Dat noem ik ook niet origineel, en zo krijgt iedereen wel een lange preek voor elkaar. Beter 1 preek die tientallen mensen (wederom) bekeert dan 2 preken die niemand tot bekering aanzetten. Of kies je dan alsnog voor die 2 preken omdat dat tenminste het juiste aantal is? Lijkt me niet... Zonder kwaliteit maakt kwantiteit niets uit...
Laatst gewijzigd door alexander91 op 29 aug 2013 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”