Prins Friso overleden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 16 aug 2013 07:35

Wilsophie schreef:Wat vindt men ervan dat een dominee de dienst leidt, die niet gelooft in de opstanding?

Waar haal je die onzin vandaan?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Speedy » 16 aug 2013 07:45

Cicero schreef:quote="Wilsophie"Wat vindt men ervan dat een dominee de dienst leidt, die niet gelooft in de opstanding?/quote
Waar haal je die onzin vandaan?


http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_740751
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Wilsophie » 16 aug 2013 08:02

Dank je Speedy!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 16 aug 2013 08:04

Staat daar dat Ter Linden niet gelooft in de opstanding? Nee. Hij gelooft namelijk wel in de opstanding. Hij legt het alleen anders uit dan de meeste christenen. De juiste vraag van Wilsophie had dus moeten zijn: wat vindt men ervan dat een dominee de dienst leidt, die niet op dezelfde manier gelooft in de opstanding als wij?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Speedy » 16 aug 2013 08:17

Cicero schreef:Staat daar dat Ter Linden niet gelooft in de opstanding? Nee. Hij gelooft namelijk wel in de opstanding. Hij legt het alleen anders uit dan de meeste christenen. De juiste vraag van Wilsophie had dus moeten zijn: wat vindt men ervan dat een dominee de dienst leidt, die niet op dezelfde manier gelooft in de opstanding als wij?


Hij legt het anders uit????? Hij ziet het als een legende, als een verbeelding dat het graf leeg is geweest.

Het kan mooi verkocht worden, maar het is en blijft een loochening van de opstanding van de Heere Jezus Christus.

http://www.ncrvgids.nl/gids/artikel/1162/
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 16 aug 2013 08:25

Speedy schreef:
Hij legt het anders uit????? Hij ziet het als een legende, als een verbeelding dat het graf leeg is geweest.

Het kan mooi verkocht worden, maar het is en blijft een loochening van de opstanding van de Heere Jezus Christus.

http://www.ncrvgids.nl/gids/artikel/1162/

Goed lezen is moeilijk hoor. Ten eerste is een verhaal over de opstanding nog iets anders dan de opstanding zelf. Ten tweede legt hij in die link juist uit dat hij afstand neemt van het woord legende.

Het is waarschijnlijk een loochening van jouw opvatting van de opstanding van Christus. Maar jouw opvatting over iets valt niet samen met de zaak zelf.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Boaz » 16 aug 2013 08:45

Cicero schreef:Staat daar dat Ter Linden niet gelooft in de opstanding? Nee. Hij gelooft namelijk wel in de opstanding. Hij legt het alleen anders uit dan de meeste christenen. De juiste vraag van Wilsophie had dus moeten zijn: wat vindt men ervan dat een dominee de dienst leidt, die niet op dezelfde manier gelooft in de opstanding als wij?


Ik heb afgelopen week nog gelezen dat ter Linden zegt niet meer in de opstanding te geloven. En eigelijk vindt hij dat heel jammer, want hij zou graag zijn (overleden) vrouw weer ontmoeten. Wilsophie heeft hem juist begrepen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor boer » 16 aug 2013 09:21

En die meneer Hendriks uit Zierikzee en Tutu uit ZA zien het allemaal ook net iets anders zeker?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 16 aug 2013 09:25

Boaz schreef:
Ik heb afgelopen week nog gelezen dat ter Linden zegt niet meer in de opstanding te geloven. En eigelijk vindt hij dat heel jammer, want hij zou graag zijn (overleden) vrouw weer ontmoeten. Wilsophie heeft hem juist begrepen.

Dan heb je dat mbt de opstanding denk ik verkeerd begrepen.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Boaz » 16 aug 2013 09:28

Boaz schreef:
Ik heb afgelopen week nog gelezen dat ter Linden zegt niet meer in de opstanding te geloven. En eigelijk vindt hij dat heel jammer, want hij zou graag zijn (overleden) vrouw weer ontmoeten. Wilsophie heeft hem juist begrepen.


Cicero schreef:
Dan heb je dat mbt de opstanding denk ik verkeerd begrepen.


En nu dan maar vast blijven bijten in je eerste opmerking... is het zo moeilijk om toe te geven dat je er zelf naast zit?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 16 aug 2013 09:36

Beste Boaz,
Als jij niet met bewijs komt, kun je wel van alles roepen. Ik heb hier een tekst van Ter Linden voor mijn neus liggen, waar hij schrijft: "kunnen wij de opwekking uit de dood op een ándere wijze [dan de traditionele opvatting] indenken?" (Desgevraagd, p. 92). En dan legt hij uit hoe hij zich de opwekking uit de dood van gestorvenen indenkt. Conclusie: Ter Linden gelooft wel in de opstanding, alleen wel op een anders dan 'orthodoxe' theologische manier uitgelegd.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Race406 » 16 aug 2013 09:56

Cicero schreef:Beste Boaz,
Als jij niet met bewijs komt, kun je wel van alles roepen. Ik heb hier een tekst van Ter Linden voor mijn neus liggen, waar hij schrijft: "kunnen wij de opwekking uit de dood op een ándere wijze [dan de traditionele opvatting] indenken?" (Desgevraagd, p. 92). En dan legt hij uit hoe hij zich de opwekking uit de dood van gestorvenen indenkt. Conclusie: Ter Linden gelooft wel in de opstanding, alleen wel op een anders dan 'orthodoxe' theologische manier uitgelegd.
Hoe oud is jouw bron? Het stukje uit het RD is van kort geleden.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Boaz » 16 aug 2013 09:57

Cicero schreef:Beste Boaz,
Als jij niet met bewijs komt, kun je wel van alles roepen. Ik heb hier een tekst van Ter Linden voor mijn neus liggen, waar hij schrijft: "kunnen wij de opwekking uit de dood op een ándere wijze [dan de traditionele opvatting] indenken?" (Desgevraagd, p. 92). En dan legt hij uit hoe hij zich de opwekking uit de dood van gestorvenen indenkt. Conclusie: Ter Linden gelooft wel in de opstanding, alleen wel op een anders dan 'orthodoxe' theologische manier uitgelegd.


Ik weet niet hoe oud jouw bron is, maar dit is van woensdag 14 augustus.
RD, blz 5
Artikel: Ds Ter Linden officieuze hofpredikant van Oranjes.
'Hij (ds Ter Linden) vertelde ook dat hij een ontwikkeling in zijn denken heeft doorgemaakt en vroeger anders over God en het hiernamaals dacht........ Ook geloofde ik in een leven na de dood, want, dacht ik, dan zal ik eindelijk God zien. Ik heb die verwachting al in de loop van mijn predikantschap losgelaten. Ik wil benadrukken dat ik niemand iets wil afnemen. Om te beginnen heb ik hiermee mijzelf iets afgenomen. Want wat zou ik mijn lieve vrouw graag terugzien.'

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Boaz » 16 aug 2013 10:06

Nog even een aanvulling. Iets voor het door mij gequote stukje staat letterlijk: (over de publicatie van het laatste boek van Ter Linden): 'Daarin beschrijft hij dat hij niet meer in een persoonlijke God gelooft of in een leven na de dood.'

Niet gaan zeggen nu dat het RD hem verkeerd heeft begrepen hè!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 16 aug 2013 10:20

Nee jij denkt dat 'niet geloven in een leven na de dood' gelijk staat aan het loochenen van de opstanding. Ik laat nu juist zien dat Ter Linden opstanding theologisch anders uitlegt. En mijn bron is vrij recent (2009), Ter Linden is in zijn nieuwste boek niet plots van opvatting veranderd.

Je kunt het niet eens zijn met Ter Lindens uitleg van de opstanding, maar dat is iets anders dan dat Ter Linden de opstanding loochent of er niet in gelooft.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 129 gasten

cron