Satan, een persoon of een metafoor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Satan, een persoon of een metafoor?

Berichtdoor Byte » 10 aug 2013 15:11

Prisoner schreef:Ik geloof ook dat satan gewoon een persoon is. Een cherub met vleugels.
De machtigste onder al de engelen die God geschapen heeft.
Pcrtje schreef: Waar heb je dat vandaan? Staat dat ergens?

In ezechiel 28 staat dit
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 aug 2013 15:43

Frits28 schreef:Ik hoor veel over bevrijdingspastoraat de laatste tijd. Ik ben er ook wel eens geweest, maar vond het maar niks. Heb verhalen gelezen dat het daarna alleen maar erger werd. Sommigen beweren zelfs dat je occult besmet kan raken door die gekkigheid. Het is big business. En ome Wilkin verkoopt lekker zijn boekjes en dvd'tjes... En als mensen in tongen spreken, ben ik weg. Hier een bijbelstudie inzake generatievloeken: https://www.youtube.com/watch?v=LVMDnlEHkdQ

Je moet wel oppassen waar je heen gaat. Liefst heb ik gewoon gebed in de kerk op de zondagmorgen i.p.v. al die toestanden die bakken vol met geld kosten. Maar toen er voor het eerst voor me gebeden zou worden voor bevrijding (gratis), wilde ik niet en was ik bang en toen zei iemand: de duivel is bang dat ie eruit moet. Klopte wel in mijn geval.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 aug 2013 15:46

Prisoner schreef:Ik geloof ook dat satan gewoon een persoon is. Een cherub met vleugels.
De machtigste onder al de engelen die God geschapen heeft.

was :wink:
Nou heb je alleen dit nog:
Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 13 aug 2013 13:19

Pcrtje schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat het woord satan 'macht der onwetendheid' kan betekenen. Waar heb je dat vandaan?

Ik heb het even voor je opgezocht. הַשָּׂטָן ha-Satan. Dat is Hebreeuws voor tegenstander of 'hij die tegenover staat'.

Ik snap hier je punt niet precies. Kun je dat nog verder uitleggen en dan ook gericht op het onderwerp van dit topic?

Je hebt gelijk.
Ik ging meer in op de reacties van andere gebruikers om uit te leggen dat God verantwoordelijk is voor al dat Hij geschapen heeft.
Deze verantwoordelijkheid heeft God in Jezus op Zich genomen door Hem te vervloeken.
Als je buiten Jezus om wilt gaan, draag je zelf verantwoordelijkheid voor alle kwaad dat je hebt aangericht. Satan gaat ook buiten Jezus om. Hij was de 1e persoon die ongehoorzaam werd aan God en is daartoe als voorbeeld gesteld. En daarom is het begrijpelijk dat men in satan een metafoor ziet, want dat is hij ook.

Ja satan is tegenstander, maar het schijnt dat Hebreeers een diepere betekenis in hun woorden zien. Net zoals wij Nederlanders kunnen zinspelen. Ik heb dit van horen zeggen. Meer duidelijkheid kan ik er helaas niet over geven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2013 19:01

Er zijn toch veel gelovige mensen die beweren dat God satan geschapen heeft, niet als cherub want dat geloven ze niet dat hij dat was, maar als het kwaad opdat God Zijn liefde kan bewijzen aan de wereld, kortom satan als knechtje van God, ik verzet me daar overigens fel tegen, maar die groep groeit aanmerkelijk en dat baart me zorgen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 13 aug 2013 19:16

Wilsophie schreef: ik verzet me daar overigens fel tegen, maar die groep groeit aanmerkelijk en dat baart me zorgen.

Waarom?
"Een libelle zweeft over het water..."

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2013 20:10

Omdat men zo ver gaat dat satan uiteindelijk ook behouden wordt en dat baseert men op een aantal bijbelteksten. Het geeft binnen sommige groeperingen veel onrust en scheiding. Dat vind ik altijd akelige dingen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 aug 2013 05:35

Wilsophie schreef:Er zijn toch veel gelovige mensen die beweren dat God satan geschapen heeft, niet als cherub want dat geloven ze niet dat hij dat was, maar als het kwaad opdat God Zijn liefde kan bewijzen aan de wereld, kortom satan als knechtje van God, ik verzet me daar overigens fel tegen, maar die groep groeit aanmerkelijk en dat baart me zorgen.

God die puur en goed is die kwaad voortbrengt? hoe komen ze erbij. dat zou inhouden dat God niet volmaakt goed is.
maar het idee is aantrekkelijk vooral omdat het verschil tussen goed en kwaad genuanceerd wordt. het komt immers beide van God vandaan. dit yin/yan denken zien we terugkomen in veel films en 'fantasy'-boeken, het goede strijd eeuwig tegen het kwade. maar eigenlijk is iedereen slachtoffer van hogere machten. goed en kwaad? hetis maar van welke kant je het bekijkt. ook de zgn goeden doen kwaad en de zgn kwaden doen goed.

goed is goed in zichzelf. kwaad is een ogenschijnlijk 'goed' dat corrupt gemaakt is. (b.v liefde en lust)

de boom in de tuin was niet slecht maar goed. Adam en Eva wisten al wat goed was. de kennis van het kwade ontbrak omdat ze nog nooit kwaad gedaan hadden. omdat ze ongehoorzaam waren verkregen ze kennis van het kwaad en werd hun leven, denken en lichaam etc corrupt. dood, lijden, ziekte, verderf kwam in de wereld.

nu naar satan. satan was het eerste schepsel dat ongehoorzaam was aan God. dat zichzelf meer lief had dan God. de andere gevallen engelen zijn door hem verleid. die verleiding brengt satan ook naar ons mensen.

satan kon Adam of Eva niet overmeesteren en hun wil overnemen. ongehoorzaamheid is een vrije keuze, net als gehoorzaamheid. verleiding komt op vele manieren, maar overmeesterd ons nooit; als we aan verleiding toegeven komt dat niet ommdat het sterker was dan ons, maar omdat we besloten de leugen te geloven.

hoevaak zijn wijzelf niet kleine satannetjes die anderen verleiden tot kwaad? wee ons.

Satan, Gods eerste tegenstander is in Christus verslagen. satan is geen metafoor. God en Jezus zijn ook geen metaforen voor het goede. het is voor de interlectuele mens verleidelijk om zo te denken omdat de interlecuele mens zijn eigen denkvermogen hoog heeft. God als persoon, niet te zien of te meten met instrumenten maar toch almachtig en richting gevend is moeilijk te bevatten. God als metafoor maakt de mens de kroon van alles. met God als de almachtige schepper en instandhouder is de mens alleen maar kroon van de schepping; net een trapje lager. Satan had daar moeite mee en veel mensen ook.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 aug 2013 08:58

Helemaal mee eens, Jan, maar zij zeggen dat nergens in de Bijbel staat dat de satan een overdekkende cherub was en als ik dan Ez, 27 aangeef dan zeggen zij dat dat over de letterlijke koning van Tyrus gaat, maar dat is echt niet waar want als je dat hoofdstuk opsplitst dan zie je dat de 2e helft duidelijk over satan gaat. Maar zij geloven ook niet dat hij in het begin uit de hemel is geworpen. De leer heet Alverzoening, dus kijk maar op internet wat dat allemaal inhoudt. Ze baseren het behoud van alle mensen op de tekst uit Timotheus dat God de Behouder is van alle mensen en dat Hij uiteindelijk alles in allen zal zijn , waarbij het woord Tapantha wordt gebruikt als zijnde het heelal, men wordt als ongelovige wel eers veroordeeld maar dan volgt er een soort van herkansing. Verder moeten we ons er maar niet teveel in verdiepen denk ik. Het is een geliefkoosde leer voor hen die ongelovigen in de familie hebben. Maar het maakt m.i. de kruisdood van de Here Jezus tot iets onbelangrijks. En men tast de Heiligheid van God aan naar mijn mening. En de opdracht : "Ga en verkondig het evangelie" is niet voor nu.

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 14 aug 2013 13:51

Ik zie satan als de metafoor van ongehoorzaamheid.

Maar ik blijf er wel bij dat hij een persoon is, een cherub, de allermachtigste onder al wat geschapen is (dus niet machtiger dan de Schepper).
En hij was goed toen God hem schiep. Zijn lot was om ons te beschermen en voor een bepaalde tijd heeft hij dit doel vervult en ook als beste ten opzichte van alle andere engelen. Totdat hij ongehoorzaam werd...
Hij is niet altijd tegenstander geweest.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2013 15:20

@Prisoner

Je haalt een punt aan! Toch heeft satan een derde van de engelen meegesleept in zijn val....

Begreep satan dan niet, dat hij nooit meer als zijn Schepper worden, of zijn? Of heeft hij heel bewust de consequinties op zich genomen, in ruil voor de macht die hij zou krijgen?

In het boek Job word het zo gezegd...

Toen de zonen van God voor de Troon kwamen staan! Zijn alle engelen dan zonen van God?

Dat zou betekenen dat satan een broer van Christus is geweest! En ik herinner me nu nog meer! In het boek Jesaja word satan de kolensmid of verwoester genoemd.

En wat nog veel verwondelijker is, dat er staat dat de verwoester is geschapen om te verwoesten! Ik zoek de desbetreffende teksten voor je op!

Met vriendelijke groet,

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2013 08:17

Hm die tekst uit Job kan je op twee manieren lezen:

1 Opnieuw was er een dag, toen de zonen van God kwamen om hun opwachting te maken bij de HEERE, dat ook de satan in hun midden kwam om zijn opwachting te maken bij de HEERE.
2 Toen zei de HEERE tegen de satan: Waar komt u vandaan?

Optie 1: Alle zonen van God kwamen hun opwachting maken en satan kwam dus ook. En God vroeg: Waar kom je vandaan? (wat heb je zoal gedaan?)

Optie 2: Alle zonen van God kwamen hun opwachting maken, maar ook satan kwam. En God vroeg "waar kom je vandaan?" (met ook als lading: Wat kom je hier doen?)

De andere tekst is uit Jesaja 54:

16 Zie, Ík heb de smid geschapen,
die het kolenvuur aanblaast
en wapentuig vervaardigt, geschikt voor zijn doel;
en Ík heb de verwoester geschapen om te gronde te richten.
17 Elk wapentuig dat tegen u wordt vervaardigd, zal niets uitrichten,
en elke tong die in het gericht tegen u opstaat, zult u schuldig verklaren.

Maar slaat dat op de satan? Het lijkt te gaan over de verwoester in de zin van de grootmachten die Israel bedreigden, Babel, Assyriers, de Chaldeers. Het gaat om wapens die tegen Israel worden gebruikt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 aug 2013 08:26

Kunnen de teksten over de Behemoth en de Leviathan hier ook niet iets zeggen, samen met teksten in openbaring die teruggrijpen op de ondergang van de Leviathan?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 aug 2013 10:00

@Marnix

Ik heb die teksten uit Jesaja toch zo geintrepeteerd als zijnde, dat God de satan heeft geschapen om te vernietigen.

Is dat wonderlijk, als er over een mens(farao) geschreven is, dat hij verwekt is zodat God zijn grote macht kon tonen.

Het is makkelijk om te geloven, dat dit niet zo is. Het is onwaarschijnlijk moeilijk te bevatten dat de satan dus voor dat doel gemaakt is.

Ik begrijp maar beperkt, in zulke grote dingen.

Mvg,

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2013 10:38

Wij allen. Wat de tekst uit Jesaja betreft, ik maak dat uit de context niet op. Het lijkt om de tegenstander, de vijand te gaan, die Israel inderdaad verwoestte.

Wat Farao betreft, de Bijbel zegt twee dingen. Allereerst dat de Farao zijn hart verhardde en daarnaast dat God dat deed. Het geeft denk ik de balans aan tussen Gods werk en mensenwerk. Net als dat de Bijbel leert dat God mensen trekt en ze tegelijkertijd oproept tot geloof en bekering. We moeten beiden noemen, anders raakt de gezonde balans zoek.

@Alexander, misschien kan dat inderdaad. Doe eens een poging?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”