Moderator: Moderafo's
mw schreef:Al zal ik niet ontkennen wat je schrijft, maar word al moe van het lezen van al dat 'gemoet'.
De bewuste keuze voor kleine gezinnen, het volop gebruiken van anticonceptie is m.i. het resultaat van al 'het gemoet' in ons maatschappij. De vrouw 'moet' werken, men 'moet' een bepaalde levenstandaard (want die standaard is heel normaal en wordt elke generatie een stukkie hoger), men wil de kinderen graag het nodige geven, anders valt het kind buiten de groep (Waardoor het dus weer moeten is), enz. enz. Ik wilde zeggen dat al dat 'gemoet' de reformatorische gezindte is binnen gedrongen, maar laten we eerlijk zijn: het komt gewoon van binnenuit.
Ik heb (nog) niet te maken met het al dan niet gebruiken van anticonceptie, dus kan er niet heel veel zinnigs over zeggen. Ik wil ook zéker niet oordelen over hen die het gebruiken! Ik hoop dat er héél veel christenen (en daarmee ook refo's) zijn die als echtpaar oprecht de vraag stellen: is er nog ruimte in ons hart, in ons gezin en in de laatste plaats pas in de portomonnee voor een kind. En daarbij niet alleen denken aan biologische kinderen, maar ook aan kinderen die hunkeren naar liefde, maar dat in hun eigen omgeving niet krijgen.
blijblij schreef:@meribel: het is natuurlijk wel de vraag of, gezien de positie van de vrouw, zij in die tijden konden bepalen of manlief wel of niet ff langskwam....
meribel schreef:Nou.....http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... =nl&set=10
Er is niets nieuws onder de zon.
meribel schreef:Mocht er tv gekeken worden..op woensdagavond is op rtl vier de serie 16 kids en counting. Daar volgen ze diverse grote gezinnen,( overigens vooralsnog geeneen die een religieuze overtuiging heeft ervoor )
schelpje3 schreef:In de prediking over het 7e gebod, komt gezinsplanning wel ter sprake hoor.
Ik ben ervan overtuigd dat voor een kind een veilige, warme, liefdevolle thuisbasis véél en véél belangrijker is dan dat ze naar muziekles, andere zaken en op vliegtuigvakantie moeten. Ik zeg niet dat bijv. muziekles onbelangrijk is, maar een kind zal er niets aan overhouden als het geld er simpelweg niet voor aanwezig is.
Daarnaast: men kan nu wel denken dat het geld er wel is, maar wie zegt dat het over 15 jr er ook is? Is kinderen krijgen, kinderen opvoeden, kinderen kleden & voeden niet ook een zaak van vertrouwen, gebed en afhankelijkheid? Uiteraard ook het verstand, maar dat is m.i. bedoeld om te bedenken of je het kind een dak boven het hoofd kan bieden, een gevuld maagje en kan kleden. Die vakantie, muziekles en alle andere 'niet eerste levensbehoeften' zijn bijzaak.
Zelf ben ik de 11e in rij van 13. Ik fietste op de fietsen waar de oudste ook nog op gefietst had, droeg soms kleding van de ander, ben tot mijn 18e nooit over de grens geweest, muziekles zat er niet in omdat ik op turnen wilde, enz enz enz en toch ben ik groot geworden zonder trauma's.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 19 gasten