NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor alexander91 » 16 jun 2013 15:01

@Schelpje
Natuurlijk moet je als je het niet eens bent naar de kerkenraad stappen, maar wat als dat niet werkt? Hoe is de GGiN ontstaan? En de Oud-GGiN-buiten het verband, etc? Daar wordt ook behoorlijk wat afgeshopt. Ik ben helemaal voor om eerst naar de k.r. te gaan. Ik zeg nergens dat dat niet moet.
Helaas wordt deze weg echter niet goed door de k.r. zelf bewandelt. Regel 1 is: de k.r. heeft gelijk. Regel 2 is: de k.r. heeft gelijk, etc. En dat om de simpele reden dat de k.r. bekeerd is en dus de Waarheid van God kent. Je kunt er dus niets beginnen. De weg via de k.r. is verworden tot een mogelijkheid om de klager te bekeren, en helemaal niet meer om misstanden in de kerk aan te pakken. Het erkennen van eigen fouten is iets wat niet meer voorkomt of werkelijk heel sporadisch (als duidelijke zonden zoals misbruik worden gevonden).

En nogmaals, als mensen zeggen te vertrekken vanwege wetticisme, dan bedoelen ze voor het overgrote deel dat ze zo weinig liefde zien. De eerste tien keer worden ze zaken verweten, en een enkele keer komt er misschien een oprechte vraag uit interesse. Als je alleen maar wordt (af)gekeurd, ben je snel vertrokken. Dat is ook niet de methode die Christus toepasde, en dat kunnen we duidelijk lezen in de evangelien. Maar ja, dat is vaak te moeilijk, en we beperken ons liever tot die regeltjes die duidelijk en concreet op schrift staan, maar de praktijk van de liefde (1 kor 13) is te moeilijk, en daar richten we ons maar niet teveel op.
Ik vind dat een k.r. het zichzelf behoorlijk mag aanrekenen als mensen alleen maar vertrekken om de regeltjes, want dat betekent dat er geen liefde is toegepast om mensen onder het Woord te houden. Het is de onverdiende liefde van God die ons bekeert, en niet Zijn straf, die is er voor onze ongehoorzaamheid, en wordt door Hem uitgedeeld, niet door ons.

Je vergelijking met een gemeente als ledematen is volgens mij niet heel Bijbels. De bekeerde christen wordt ingelijfd bij Hem en wordt een ledemaat met Christus als het Hoofd. Een onbekeerde hoeft niet in de eerste plaats de gemeente op te dragen in gebed, maar dient zich te bekeren! Het uitvoeren van taken is een vorm van vruchtdragen, want het is je inzetten voor Gods Kerk, en zonder Geest en Levend water kunnen we geen vruchtdragen. Laat een onbekeerde zich bezig houden met zijn ongehoorzaamheid en niet bezig zijn met een of andere taken terwijl diens ziel nog ongered is...En geen enkele taak of mensenwerk kan de kans op Redding verhogen.

Het boekje van Blauwendraad noemde ik als voorbeeld van iemand die niet de GG heeft verlaten vanwege wetticisme, maar vanwege onbijbelsheden aldaar, waar niets mee gedaan werd.

O, en zeker spreekt de ene keer een preek ons aan en een andere keer niet, maar zo verging het ook de apostelen hoor. De ene keer was Petrus vol geloofsvertrouwen, een andere keer deed het hem niets, en verloochende hij Christus. Maar belangrijkste was dat hij Christus volgde op Zijn bevel en dat Christus bij hem in de boot was en bleef, zodat Petrus ook op momenten van kleingeloof, door Hem weer bij de kudde teruggebracht werd. Het heen en weer slingeren in je geloofsleven is iets wat er helemaal bij hoort, ook emotioneel gezien. Het is de praktijk van ieder mens, en je kunt het wel proberen weg te werken en witpleisteren, maar dan zul je ook weinig van Christus merken. Christus wil te maken hebben met mensen die zichzelf niet proberen te verschuilen achter de bosjes als ze iets verkeerd doen (zoals Adam en Eva), maar die hun falen toegeven en in afhankelijkheid aan Hem willen leven, en zich dus overgeven aan Hem. (en het is de Geest die dat in ons werkt).

Over de dominee waarover je sprak, ik hoop toch wel dat hij zijn eigen wegen blijft bevragen op foute manieren. Het klinkt alsof hij zegt dat hij gewoon maar aanbelt en even duidelijk maakt dat die mensen zondig zijn en zich hebben te bekeren tot zijn afgescheiden kerkje die wel de waarheid heeft, en dat als hij dan verwensingen naar zijn hoofd krijgt, dat dat dan gewoon Gods Wil is, netzoals dat het Gods Wil is dat dit mogelijk zou kunnen leiden tot bekering. Hij denkt dat hij zo doet wat hij moet doen en dat is goed. Heeft hij de juiste methode te pakken? Doet hij het eindelijk goed? Maar dat is niet goed! Het is nooit goed, je moet altijd je eigen liefdeloosheid in gedachten houden. Je moet je altijd weer herroepen om weer die liefde te tonen, je te beteren. Dat moet ook ik, en ik overschat mijzelf ook altijd teveel, ook in dit stukje tekst. Ik geloof dat iedereen zichzelf elke dag weer moet bekeren. Je moet jezelf de minste achten. Dat is het verschil tussen christendom en alle andere wereldbeelden: in ons wereldbeeld leren wij dat onze moraal slecht is en dat we keer op keer tekortschieten, en dat we er echt niet beter op worden, maar dat we (God zij waarlijk dank!) toch gered kunnen worden. Alle andere wereldbeelden leren namelijk dat als we die aannemen, dat we dan een goede moraal kunnen krijgen en goed kunnen doen en dan pas gered kunnen worden of een goed leven hebben gehad.
Het preken wat de predikant doet, is dus een goede richting in mijn ogen en het "uitdragen" hoe jij het beschrijft ook, maar we moeten onze zonden blijven bezien (dat is pas zelfonderzoek) en ermee breken en kijken hoe we steeds meer vrucht kunnen dragen.

@Speedy Weet je, ik zie liever 100 kerken of geloofsgemeenschappen daar die elkaar kunnen respecteren en in de eerste plaats vertrouwen hebben in Gods Werk bij elkaar, dan 9 kerken die zich tegen elkaar afzetten om er zelf maar beter uit te komen. Daarnaast denk ik dat het probleem is dat de kerken er te groot zijn, en waar veel mensen samen zijn, komt het tot een conflict, en dan is de k.r. echt niet uitgezonderd, ondanks dat zij denken dat zij het wel goed doen en wel de goede moraal in pacht hebben (erg onchristelijke gedachte dus). M.a.w. met Gods Woord in ons bezig, worden we geen betere mensen, maar we leren ons kennen als slechtere mensen, en zelfs die gedachte maakt ons niet betere mensen. Dat zou anders betekenen dat we alleen maar zoeken om onszelf toch te verbeteren en dan verdwijnt het verschil met alle andere wereldgedachten.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 17 jun 2013 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2013 10:19

alexander91 schreef:@Schelpje
Natuurlijk moet je als je het niet eens bent naar de kerkenraad stappen, maar wat als dat niet werkt? Hoe is de GGiN ontstaan? En de Oud-GGiN-buiten het verband, etc? Daar wordt ook behoorlijk wat afgeshopt. Ik ben helemaal voor om eerst naar de k.r. te gaan. Ik zeg nergens dat dat niet moet.
Helaas wordt deze weg echter niet goed door de k.r. zelf bewandelt. Regel 1 is: de k.r. heeft gelijk. Regel 2 is: de k.r. heeft gelijk, etc. En dat om de simpele reden dat de k.r. bekeerd is en dus de Waarheid van God kent. Je kunt er dus niets beginnen. De weg via de k.r. is verworden tot een mogelijkheid om de klager te bekeren, en helemaal niet meer om misstanden in de kerk aan te pakken. Het erkennen van eigen fouten is iets wat niet meer voorkomt of werkelijk heel sporadisch (als duidelijke zonden zoals misbruik worden gevonden).

En nogmaals, als mensen zeggen te vertrekken vanwege wetticisme, dan bedoelen ze voor het overgrote deel dat ze zo weinig liefde zien. De eerste tien keer worden ze zaken verweten, en een enkele keer komt er misschien een oprechte vraag uit interesse. Als je alleen maar wordt (af)gekeurd, ben je snel vertrokken. Dat is ook niet de methode die Christus toepasde, en dat kunnen we duidelijk lezen in de evangelien. Maar ja, dat is vaak te moeilijk, en we beperken ons liever tot die regeltjes die duidelijk en concreet op schrift staan, maar de praktijk van de liefde (1 kor 13) is te moeilijk, en daar richten we ons maar niet teveel op.
Ik vind dat een k.r. het zichzelf behoorlijk mag aanrekenen als mensen alleen maar vertrekken om de regeltjes, want dat betekent dat er geen liefde is toegepast om mensen onder het Woord te houden. Het is de onverdiende liefde van God die ons bekeert, en niet Zijn straf, die is er voor onze ongehoorzaamheid, en wordt door Hem uitgedeeld, niet door ons.

Je vergelijking met een gemeente als ledematen is volgens mij niet heel Bijbels. De bekeerde christen wordt ingelijfd bij Hem en wordt een ledemaat met Christus als het Hoofd. Een onbekeerde hoeft niet in de eerste plaats de gemeente op te dragen in gebed, maar dient zich te bekeren! Het uitvoeren van taken is een vorm van vruchtdragen, want het is je inzetten voor Gods Kerk, en zonder Geest en Levend water kunnen we geen vruchtdragen. Laat een onbekeerde zich bezig houden met zijn ongehoorzaamheid en niet bezig zijn met een of andere taken terwijl diens ziel nog ongered is...En geen enkele taak of mensenwerk kan de kans op Redding verhogen.

Het boekje van Blauwendraad noemde ik als voorbeeld van iemand die niet de GG heeft verlaten vanwege wetticisme, maar vanwege onbijbelsheden aldaar, waar niets mee gedaan werd.

O, en zeker spreekt de ene keer een preek ons aan en een andere keer niet, maar zo verging het ook de apostelen hoor. De ene keer was Petrus vol geloofsvertrouwen, een andere keer deed het hem niets, en verloochende hij Christus. Maar belangrijkste was dat hij Christus volgde op Zijn bevel en dat Christus bij hem in de boot was en bleef, zodat Petrus ook op momenten van kleingeloof, door Hem weer bij de kudde teruggebracht werd. Het heen en weer slingeren in je geloofsleven is iets wat er helemaal bij hoort, ook emotioneel gezien. Het is de praktijk van ieder mens, en je kunt het wel proberen weg te werken en witpleisteren, maar dan zul je ook weinig van Christus merken. Christus wil te maken hebben met mensen die zichzelf niet proberen te verschuilen achter de bosjes als ze iets verkeerd doen (zoals Adam en Eva), maar die hun falen toegeven en in afhankelijkheid aan Hem willen leven, en zich dus overgeven aan Hem. (en het is de Geest die dat in ons werkt).

Over de dominee waarover je sprak, ik hoop toch wel dat hij zijn eigen wegen blijft bevragen op foute manieren. Het klinkt alsof hij zegt dat hij gewoon maar aanbelt en even duidelijk maakt dat die mensen zondig zijn en zich hebben te bekeren tot zijn afgescheiden kerkje die wel de waarheid heeft, en dat als hij dan verwensingen naar zijn hoofd krijgt, dat dat dan gewoon Gods Wil is, netzoals dat het Gods Wil is dat dit mogelijk zou kunnen leiden tot bekering. Hij denkt dat hij zo doet wat hij moet doen en dat is goed. Heeft hij de juiste methode te pakken? Doet hij het eindelijk goed? Maar dat is niet goed! Het is nooit goed, je moet altijd je eigen liefdeloosheid in gedachten houden. Je moet je altijd weer herroepen om weer die liefde te tonen, je te beteren. Dat moet ook ik, en ik overschat mijzelf ook altijd teveel, ook in dit stukje tekst. Ik geloof dat iedereen zichzelf elke dag weer moet bekeren. Je moet jezelf de minste achten. Dat is het verschil tussen christendom en alle andere wereldbeelden: in ons wereldbeeld leren wij dat onze moraal slecht is en dat we keer op keer tekortschieten, en dat we er echt niet beter op worden, maar dat we (God zij waarlijk dank!) toch gered kunnen worden. Alle andere wereldbeelden leren namelijk dat als we die aannemen, dat we dan een goede moraal kunnen krijgen en goed kunnen doen en dan pas gered kunnen worden of een goed leven hebben gehad.
Het preken wat de predikant doet, is dus een goede richting in mijn ogen en het "uitdragen" hoe jij het beschrijft ook, maar we moeten onze zonden blijven bezien (dat is pas zelfonderzoek) en ermee breken en kijken hoe we steeds meer vrucht kunnen dragen.

@Speedy Weet je, ik zie liever 100 kerken of geloofsgemeenschappen daar die elkaar kunnen respecteren en in de eerste plaats vertrouwen hebben in Gods Werk bij elkaar, dan 9 kerken die zich tegen elkaar afzetten om er zelf maar beter uit te komen. Daarnaast denk ik dat het probleem is dat de kerken er te groot zijn, en waar veel mensen samen zijn, komt het tot een conflict, en dan is de k.r. echt niet uitgezonderd, ondanks dat zij denken dat zij het wel goed doen en wel de goede moraal in pacht hebben (erg onchristelijke gedachte dus).

Goeie post, ik ben het er grotendeels erg mee eens.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 17 jun 2013 14:33

Andere vraag,

Waar moeten de mensen dan heen die moeite hebben met de kinderdoop en geloofssdoop voorstaan en toch houden van een reformatorische prediking?
In een (oud)ger gem (in ned) kan niet, want daar kun je onder censuur worden gezet als je de geloofsdoop bijbelser acht.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 jun 2013 14:42

janneke7337 schreef:Andere vraag,

Waar moeten de mensen dan heen die moeite hebben met de kinderdoop en geloofssdoop voorstaan en toch houden van een reformatorische prediking?
In een (oud)ger gem (in ned) kan niet, want daar kun je onder censuur worden gezet als je de geloofsdoop bijbelser acht.

Om even te beperken tot de aanleiding van dit topic. In Veenendaal heb je namelijk al een gemeente waar precies dezelfde sprekers komen als die in Overberg. Mensen met dezelfde achtergrond. En ik heb zaterdag net iemand gesproken die ook dit initiatief verdrietig vind!

http://www.maranathaveenendaal.nl/agenda.html

En dan vraag ik me oprecht af, waar men mee bezig is!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 jun 2013 08:59

Speedy schreef:Om even te beperken tot de aanleiding van dit topic. In Veenendaal heb je namelijk al een gemeente waar precies dezelfde sprekers komen als die in Overberg. Mensen met dezelfde achtergrond. En ik heb zaterdag net iemand gesproken die ook dit initiatief verdrietig vind!

http://www.maranathaveenendaal.nl/agenda.html

En dan vraag ik me oprecht af, waar men mee bezig is!
Ik vraag me oprecht af wat jij zou doen als je de keuze hebt tussen kerkelijke traditie en Gods Woord... De mensen die dit doen, kiezen voor het laatste, omdat zij met hun huidige kennis zien dat Gods Woord niet wordt nageleefd. Wat zou jij doen, als je ervan overtuigd bent dat datgene wat je doet niet goed is in de ogen van God? Zou je ervoor kiezen om de mensen te volgen en denken daarin veilig te zijn: zoveel mensen doet dit zo, dus dan moet het wel goed zijn? Of zou je breken met je fout en je bekeren tot God?

Het klinkt misschien wat overdreven hoe ik het neerzet, maar je moet je bedenken dat deze mensen ervan overtuigd zijn dat God het anders wil.

Waarom moet iedereen in hetzelfde huisje zitten? Megakerken werken volgens mij heel slecht en levert machtssituaties op die je niet wilt. Je lokt er als het ware de duivel mee de kerk in...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 jun 2013 10:20

Alexander91 schreef:

En dan vraag ik me oprecht af, waar men mee bezig is! Ik vraag me oprecht af wat jij zou doen als je de keuze hebt tussen kerkelijke traditie en Gods Woord... De mensen die dit doen, kiezen voor het laatste, omdat zij met hun huidige kennis zien dat Gods Woord niet wordt nageleefd. Wat zou jij doen, als je ervan overtuigd bent dat datgene wat je doet niet goed is in de ogen van God? Zou je ervoor kiezen om de mensen te volgen en denken daarin veilig te zijn: zoveel mensen doet dit zo, dus dan moet het wel goed zijn? Of zou je breken met je fout en je bekeren tot God?

Het klinkt misschien wat overdreven hoe ik het neerzet, maar je moet je bedenken dat deze mensen ervan overtuigd zijn dat God het anders wil.

Waarom moet iedereen in hetzelfde huisje zitten? Megakerken werken volgens mij heel slecht en levert machtssituaties op die je niet wilt. Je lokt er als het ware de duivel mee de kerk in...

Ik bedoel het niet aanvallend - ben het met bovenstaande eens - maar vanwaar die ommekeer? Onlangs hadden we nog een topic over het verlaten van je gemeente, waarbij je je toch heel anders uitte toen ik schreef dat ik om de (foute) leer ben vertrokken.

Zo was er ook een poos geleden iemand die uit een evangelische gemeente overging (een vraag in de vragenrubriek) naar een reformatorische gemeente, en het viel me op hoe positief de predikant daar op reageerde. Is het de formulering dan die het opeens goed maakt? Of speelt daar toch de gedachte bij dat een refo kerk wel goed moet zijn, en je daarom daar maar beter kunt zijn/blijven, en dat een evangelische gemeente foute boel is? Als je je maar vroom genoeg uit, is verandering opeens oke. Moet je vragen lezen die gaan over mensen die de reformatorische kerk willen verlaten en naar een evangelische gemeente gaan, dan is de reactie opeens heel anders.. erg inconsequent..

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 jun 2013 11:20

Boaz schreef:Ik bedoel het niet aanvallend - ben het met bovenstaande eens - maar vanwaar die ommekeer? Onlangs hadden we nog een topic over het verlaten van je gemeente, waarbij je je toch heel anders uitte toen ik schreef dat ik om de (foute) leer ben vertrokken.

Zo was er ook een poos geleden iemand die uit een evangelische gemeente overging (een vraag in de vragenrubriek) naar een reformatorische gemeente, en het viel me op hoe positief de predikant daar op reageerde. Is het de formulering dan die het opeens goed maakt? Of speelt daar toch de gedachte bij dat een refo kerk wel goed moet zijn, en je daarom daar maar beter kunt zijn/blijven, en dat een evangelische gemeente foute boel is? Als je je maar vroom genoeg uit, is verandering opeens oke. Moet je vragen lezen die gaan over mensen die de reformatorische kerk willen verlaten en naar een evangelische gemeente gaan, dan is de reactie opeens heel anders.. erg inconsequent..
Omdat ik twee kanten van het verhaal zie :-) en jij een inconsequentie wilt zien in mijn reactie, zonder moeite te doen mijn uitspraken te verenigen. Eenzelfde redenatie doe je toch ook niet bij een lijkende tegenstrijdigheid in de Bijbel? Nee, dan ga je zoeken wat er werkelijk bedoeld wordt. Maar het is eerlijk dat je het vraagt en daar ben ik blij mee, want dan kan ik me verduidelijken ^^.

Wat ik telkens probeer, is om te voorkomen dat mensen de ander telkens de schuld geven. Als iemand je kerk verlaat en overstapt naar een andere, dan is het makkelijk om diegene zwart te maken: hij shopt alleen, hij gedraagt zich werelds, hij doet alsof het om het Woord gaat, maar dat is het niet. Alles wordt gedaan om maar geen zelfreflectie te hoeven doen of om te kijken of er misschien werkelijk wat mis is in de kerk (inhoudelijk dus). Ik wil dus voorkomen dat de kerk, of mensen die niet overgestapt zijn, zichzelf makkelijk vrijpleiten van enige fouten en niet meer erover nadenken.
Anderzijds ga ik ook in tegen de overstapper zelf die alle schuld bij de kerk legt en de kerk in woorden neer probeert te branden. Dat probeerde ik in dat andere topic duidelijk te maken. Daar speel ik dus advocaat van de verlaten kerk, en hier advocaat van de verlater.

Mensen die de schuld eenzijdig bij de ander leggen, maken een fout, en dat probeer ik aan te wijzen. Ik probeer ruimte te maken bij de kerk voor de verlaters, en bij de verlaters ruimte voor de kerk. Dat is mijn insteek, en als ik de ene kant verdedig, dan schiet ik verder door naarmate de discussie verloopt, en zo ook bij de andere kant.

Daarnaast ben ik het niet die de reacties gaf in het tweede stuk waar je aan refereert. Maar ik wil er wel op reageren en tegen je in gaan :P. Volgens mij is het nogal logisch dat een predikant zijn eigen kerk/stroming aanprijst. Jij zal een onbekeerde ook niet aanraden naar de GGiN te gaan, en waarschijnlijk zelfs sterk afraden. Maar kerken die dichter bij de jouwe staan, zullen minder erg zijn en daar zul je minder tegen in brengen, en misschien zul je in dat geval zelfs zeggen dat elke kerk goed is? Ben jij dus wel consequent in dat opzicht?

Tenslotte, waarom voel jij de ommekeer? Omdat ik je meestal tegenspreek, en je jezelf er nu wel in kunt vinden (deze post weer niet denk ik :P)? Dan heeft het meer met jouw beeldvorming te maken dan met mij :P.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 jun 2013 12:24

Daarnaast ben ik het niet die de reacties gaf in het tweede stuk waar je aan refereert. Maar ik wil er wel op reageren en tegen je in gaan . Volgens mij is het nogal logisch dat een predikant zijn eigen kerk/stroming aanprijst. Jij zal een onbekeerde ook niet aanraden naar de GGiN te gaan, en waarschijnlijk zelfs sterk afraden. Maar kerken die dichter bij de jouwe staan, zullen minder erg zijn en daar zul je minder tegen in brengen, en misschien zul je in dat geval zelfs zeggen dat elke kerk goed is? Ben jij dus wel consequent in dat opzicht?

Als mensen het afkeuren wanneer iemand uit hun gemeente vertrekt, maar met open armen leden van een andere gemeenschap binnenhalen, kan ik zulke mensen nauwelijks nog serieus nemen.
Of je bent tegen het verlaten 'van de kerk waarin je geplaatst bent', en past dat dan toe op mensen àlle mensen die jouw kerk verlaten of die hun kerk verlaten om zich bij jou aan te sluiten, of je ziet er niet zo'n onoverkomelijk probleem in. En dat dan ook beide kanten op. Maar niet dit inconsequente gedrag van wel veroordelen wanneer mensen vertrekken, maar leden van een andere kerk vreugdevol binnen halen.

Wat betreft het meenemen van mensen naar mijn kerk: ik heb nooit beweerd er moeite mee te hebben als mensen hun kerkverband verlaten wanneer ze die inwisselen voor een andere kerk. Het meenemen van ongelovigen, waar jij het hierboven over hebt, is weer een heel ander onderwerp.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 jun 2013 12:46

Boaz schreef:Als mensen het afkeuren wanneer iemand uit hun gemeente vertrekt, maar met open armen leden van een andere gemeenschap binnenhalen, kan ik zulke mensen nauwelijks nog serieus nemen.
Of je bent tegen het verlaten 'van de kerk waarin je geplaatst bent', en past dat dan toe op mensen àlle mensen die jouw kerk verlaten of die hun kerk verlaten om zich bij jou aan te sluiten, of je ziet er niet zo'n onoverkomelijk probleem in. En dat dan ook beide kanten op. Maar niet dit inconsequente gedrag van wel veroordelen wanneer mensen vertrekken, maar leden van een andere kerk vreugdevol binnen halen.

Wat betreft het meenemen van mensen naar mijn kerk: ik heb nooit beweerd er moeite mee te hebben als mensen hun kerkverband verlaten wanneer ze die inwisselen voor een andere kerk. Het meenemen van ongelovigen, waar jij het hierboven over hebt, is weer een heel ander onderwerp.
Volgens mij ben jij een vrome uitzondering op de hele wereld dan ;-)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2013 13:41

alexander91 schreef:Volgens mij ben jij een vrome uitzondering op de hele wereld dan ;-)

Is dat niet precies waar de apostel, in wie Jezus zich openbaarde, toe oproept?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 jun 2013 13:48

Volgens mij ben jij een vrome uitzondering op de hele wereld dan

Het tegenovergestelde is kletsen in eigen straatje - vooral voor een predikant niet passend en doet afbreuk aan zijn betrouwbaarheid.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2013 14:04

Schelpje, wat vind jij er middels van?
het is jouw onderwerp....

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jun 2013 14:12

Ik zou niet weten waarom Boaz de enige vrome uitzondering op de hele wereld zou zijn.
Het is een volstrekt logische en consequente reactie waar ik volkomen achter sta, dus zijn er op z,n minst al twee. Maar ik geloof dat er nog veeeeeeeeel meer zijn!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jun 2013 14:20

Schelpje schreef:Je hoort pas naar een andere kerk over te gaan, als de dominee het Woord niet zuiver brengt.
En dat is nooit het geval in een GerGem.
Als je de moeite neemt om het boekje van Blaauwendraad te lezen weet je dat je stelling over de Ger Gem niet opgaat.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2013 14:25

1a2b3c schreef:Ik zou niet weten waarom Boaz de enige vrome uitzondering op de hele wereld zou zijn.
Het is een volstrekt logische en consequente reactie waar ik volkomen achter sta, dus zijn er op z,n minst al twee. Maar ik geloof dat er nog veeeeeeeeel meer zijn!
ik kan me er ook in vinden.

Terug naar “Archief”