bekering versus behoudzucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: bekering versus behoudzucht

Berichtdoor 1a2b3c » 05 mar 2013 19:15

alexander91 schreef:En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Uiteraard ben ik het daar mee eens, ik heb ook nooit gezegd of gesuggereerd dat iemand buiten Jezus om zalig wordt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: bekering versus behoudzucht

Berichtdoor 1a2b3c » 06 mar 2013 02:33

Omdat jouw laatste opmerking voor mij volledig uit de lucht komt vallen denk ik dat je één en ander verkeerd geïnterpreteerd heb, dus even kort:

Gelovigen uit de volkeren worden in het lichaam van Christus ingelijfd, precies zoals een Israëliet die tot geloof komt in Christus wordt ingelijfd.
Een gelovige Israëliet en een gelovige heiden treden samen toe tot de gemeente = het lichaam van Christus, en samen worden ze één nieuwe mens. En binnen de Gemeente blijft het onderscheid tussen Israël en de volken bestaan. Zie bijv. Hand.15 en 21.

Efz.2:19 Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God. (dus geen medeburger van Israël via Jakob-Abraham die jij 'de stam' noemt)
God nam Messiasgelovige Joden uit het niet-Messiasgelovige Israël, en Hij nam Messiasgelovige heidenen uit de volken en bracht ze samen op voet van gelijkheid in het lichaam van Christus-de Gemeente.
De heidense gelovigen worden dus niet bij Israël gevoegd, maar heidense EN Joodse gelovigen worden samen aaneengevoegd tot een nieuwe mens. Zij vormen de Gemeente die Jezus zei te zullen bouwen Mattheüs 16:18. ... zal Ik Mijn gemeente bouwen (toekomende tijd), en dat begon met pinksteren.
De verborgenheid (zie Efz.3:3-6, Rom.6: 25-26 en Kol.1:26) is niet het nieuwe verbond Jer. 31 en ook niet dat de heidenen in Abraham gezegend zouden worden Gen.28:14. want dat was al lang bekend en onder woorden gebracht ook. Daar had de Heilige Geest al voor gezorgd.
M.i. is de Gemeente-lichaam van Christus de verborgenheid welke nu geopenbaard is. Dit is echt nieuw en vind je eerder niet terug.
De Joodse gelovigen zijn burgers/erfgenamen en de gelovigen uit de volken zijn de medeburgers/mede-erfgenamen van de heiligen en huisgenoten van God. Ef.2.

De Gemeente Gods/lichaam van Christus wordt duidelijk onderscheiden van de Joden enerzijds en de Grieken (lees heidenen) anderzijds. 1 Kor.10:32 Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken, en ook niet aan de gemeente van God. Zo zie je dat de Gemeente iets heel aparts is, zij is los van de ongelovige Joden en ongelovige heidenen.

Met dit alles zeg ik dus nergens dat gelovigen van vóór die tijd niet behouden zijn of buiten Jezus om zalig worden, enkel dat ze onderscheiden zijn van 'de Gemeente'.

Terug naar “Archief”