Katlheen schreef:Maar ik kan jou toch de vraag stellen: Is roken zonde?
Als we het erover eens zijn dat roken een langzame zelfmoord is, en jij vindt dat dat geen zonde is, dan ben je ook pro-euthanasie, toch?
Daarnaast, wat houdt de term rentmeesterschap voor jou in?
Roken is zonde van je geld en zonde van gezondheid.
Maar nu het rentmeesterschap.
Laat ik beginnen dat ik als uitgangspunt Lucas 16 neem, en nog wat Bijbelgedeelten ..
Het gaat in vers 5-6 over 100 vaten olie wat opmerkelijk is want de honderd gaat altijd over het koninkrijk binnen gaan.
Daarnaast moest iemand het getal 50 opschrijven.
Ik kom erop terug.
Net als Mozes en de wet werden beiden niet weggenomen omdat er wat aan mankeerde maar omdat God een huishouding afsloot.
Wat is die huishouding, dat is het woord oikonomos, oiko=huis en nomos is wetgever of bestuur of rentmeester en ons woord is economie.
De onrechtvaardige rentmeester is een gelijkenis en alle gelijkenissen gaan over het koninkrijk. Over een verborgen Koninkrijk dus. Aangezien de Heer begint met het woordje "OOK" kunnen we het koppelen aan de gelijkenis van "de verloren zoon".
De rentmeester zou dus het huis van de rijke Man beheren en het was een bewoond huis, dus een huishouding.
Twee rentmeesters in de Bijbel waren Mozes en Jozua, en de laatste maakte plaats voor Jezus Christus, zij waren rentmeesters van de wet.
De Rijke Man is niemand anders dan de Levende God.
De rentmeester was de Man , Die verklaagd werd en de verklager der broederen is de diabolos, de duivel en Hij werd verklaagd omdat Hij een veelvraat was en een wijnzuiper, Matth. 29 vers 11 en Hij ging om met hoeren en met tollenaars. Lucas 15 vers 30, kortom de rentmeester strooide rijkelijk uit wat van de Rijke Man was.
En zei: "Geef rekenschap van Uw Rentmeesterschap, want Gij zult over deze huishouding ( deze bedeling der wet) geen Rentmeester meer kunnen zijn."
Deze Rentmeester zou namelijk op kort termijn definitief uit het rentmeesterscahp worden ontheven.
De Rentmeester zou Zelf de rekening betalen. En een andere bedeling zou aanbreken.
Wij delen het dan in in verschillende huishoudingen en benoemen het als bedeling van de Volheid der tijden Efeze 1 vers 10 , Bedeling van de Genade Gods Efeze 3 vers 2 en Paulus is rentmeester van de bedeling der verborgenheid volgens Kol. 1 vers 25, 26.
Ook het volk Israël was in principe rentmeester om de Woorden Gods aan de volkeren te prediken, te onderwijzen en bekend te maken en de Messias te prediken van Wie de wet getuigt.
En dan zou elke heiden die Gods Woord aanvaardt en tot geloof komt deel krijgen aan de zegeningen van Israël en aan het Burgerschap en dus aan het Rentmeesterschap.
Maar door de val van Israël is het heil naar de heidenen gegaan en kregen wij deel aan de huishouding danwel zijn wij rentmeesters van de bedeling van de Genade Gods. 1 Kor.4 vers 1,2
en 1 Petrus 4:10:
Als rentmeesters van de menigerlei genade Gods, zijn wij verantwoordelijk
om diezelfde genade, die wij uit ontvangen hebben, “te verlenen” aan
anderen.
Kom je alsnog als rentmeester met de bedeling van de wet aanzetten dan ben je vervloekt zegt Galaten 1 vers 6-9.
Er zijn nog meer bedelingen, namelijk huishoudingen, maar daar ga ik nu niet op in.
Rentmeesterschappen, die in relatie staan tot de dagen van Genesis.
1 = het Geweten
2 = het Menselijk Bestuur
3 = de Belofte
4 = de Wet
5= de Genade
6 = de Volheid der Tijden
7 = de 1000 jaar
Wel wil ik nog wat zeggen over die 100 olievaten en die vijftig die haastelijk geschreven moest worden in Lucas 16.
Elk mens is een vat en dat behoort gevuld te zijn, met olie, water namelijk de Heilige Geest en het woord van God,
de 100 is Koph is het oog van de naald en de 50 is de nun=vis en dan nog 100 mudden tarw en de tarwe is de natuurlijke mens, maar het ware Tarwegraan is Christus, even wat kort aspecten die veel dieper gaan, maar het gaat over rentmeesterschap.
Dan is er nog de 80, ook dit heeft net als de 50 alles te maken met het NIEUWE Leven in Christus.
Kortom het rentmeesterschap wordt uitgebeeld in 100 vaten olie en 100 mud tarwe.
Mijn rentmeesterschap is die van de bedeling der genade uit te dragen en te leven.
Niet onder welke wet danook, ook niet onder een verbod van geen vlees eten of niet roken.
Het is een zeer verstandig besluit om te matigen en niet te roken, maar het heeft niets maar dan ook niets met ons rentmeesterschap te maken, want het gaat om een natuurlijk lichaam wat de dood schuldig is, vroeg of laat daar hebben wij geen enkele invloed op.
Wel hebben wij als gelovigen de opdracht om Gods Woord te bewaren en te verkondigen en dat is goed rentmeesterschap.
Niemand behalve de Here Jezus als onrechtvaardige Rentmeester was in staat om rekenschap te geven aan God die Rijke Man, niemand kon de rekening vereffenen behalve de Heere die 100 % zou betalen.
De Here Jezus was niet onrechtvaardig maar wordt gezien als de personificatie van Israël en de gehele schepping die schuldig staat t.o. de Schepper de personificatie van elk mens.
En daarom gaat het over een huisknecht die geen 2 heren kan dienen.
Wet staat tegenover genade namelijk. Je kunt de wet niet dienen en leven uit genade.
Zo denk ik over "rentmeesterschap".