Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 aug 2003 07:40

johannes1 schreef:
Iemand bekend met het requiem van Mozart?

wat vindt je mooi van hem?

een requiem is een muziekstuk, johannes1... En Mozart heeft maar 1 requiem geschreven, KV 626

(Bron: www.karadar.com/cataloghi/mozart.html )
Laatst gewijzigd door Gershwin op 01 aug 2003 07:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

urkole
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor urkole » 01 aug 2003 07:42

Recitativo :

Wat bedoel je met zwaar? Ik hoor het vaker en vind het zo'n 'foute' term. Als je bedoelt dat het niet makkelijk in het gehoor ligt, snap ik niet wat bijv. Händel en Pärt in dat rijtje doen.

Ik begrijp je reactie enigszins, want het is natuurlijk voor jou niet te begrijpen wat ik persoonlijk als zgn. zwaar beschouw.
Persoonlijk bedoel ik met "zwaar" meer de vormen van klassiek waarin geestelijke teksten zijn verwerkt (bijv. Requiems, Misa's) en waar vrolijke noten niet de boventoon voeren.
Niet de doorsnee radio 4 klassiek zeg maar.
Die opmerking komt meer door het feit dat als ik deze muziek draai veel mensen uit mijn omgeving het allemaal maar zeer treurig vinden.
Ik noemde slechts een enkele componist, maar er zijn zoals in andere posts genoemd nog vele "toppers" te noemen.
En over smaak valt gelukkig te twisten.
wat is de mens..........

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 aug 2003 12:36

Vooral houd ik van vocaal-klassiek. Ben helemaal weg van Bach! :lol:
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 04 aug 2003 11:02

Ik win het hier altijd mbt de klassieke muziek :P Ik heb zo'n 1500 klassieke cd's (ja, vijftienhonderd). Hier zit van alles tussen; van Gregoriaans tot Shostakovich. Voornamelijk (italiaanse) opera (heb er zo'n 180 - neemt precies 4 meter in beslag).

M'n lievelingscomponisten zijn (in willekeurige volgorde):
Beethoven, Schubert, Verdi, Shostakovich, Donizetti en Rossini.

Cool dat hier iemand is die Tosca van Puccini kent, zelf heb ik daar een stuk of 6 beroemde uitvoeringen van (o.a. die met Maria Callas natuurlijk)
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 11:50

ik vind sommige klassieke muziek wel mooi hoor. Maaar niet van dat dramatische.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 05 aug 2003 12:31

joris schreef:ik vind sommige klassieke muziek wel mooi hoor. Maaar niet van dat dramatische.

Wat noem jij dramatisch?? :?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2003 13:17

kootje schreef:
joris schreef:ik vind sommige klassieke muziek wel mooi hoor. Maaar niet van dat dramatische.

Wat noem jij dramatisch?? :?
waar ik van in mijn broek ga piesen.

gewoon van dat choatische vioolwerk, of dramatische pianogerammel. Ik haat geen enkel instrument, maar soms wel de muziek die ze spelen.

Wat ik heel mooi vindt is de Aria in F van Bach, ook ongeveer het enige bachwerk wat ik mooi vindt. Maar die heb ik gespeeld op begrafenis van mijn opa dus ik ga altijd janken als ik die hoor.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 05 aug 2003 13:51

Bedoel je met pianogerammel bijv. de pianowerken van Chopin? (zwijmel)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 05 aug 2003 13:53

Goed te zien dat er zoveel mensen hier in-to klassiek zijn. Zelf vind ik vooral werk met veel emotie erg aansprekend: Tsjakovski, Rimsky Korsakov en Rachmaninov.

Waarom zo weinig mensen van klassiek houden?...
1. Het image is een beetje ouderwets en ook nog al upperclass, dat schrikt af.
2. Klassiek is niet toegangkelijk... net als alternatieve muziek moet je er wat effort tegen aan gooien voor je het gaat waarderen.
3. Er is weinig aandacht voor klassiek in de media.

Toch denk ik dat dit wat aan het veranderen is. De laatste jaren zijn er steeds meer bands opgestaan die zgn. symphonische rock maken. Eerst Radiohead (o.a. Paranoid Android) en tegenwoordig ook Muse en in mindere mate Coldplay. Ook zijn er steeds meer initiatieven om moderne en klassieke muziek te combineren. Denk aan "the night of the proms", het concert van Blof met het metropool orkest of het concert van Metallica met het San Fransico Symphonie Orchestra. Daarnaast veroverd Apocaliptica momenteel europa met hun rock op Cello's... Deze aandacht zou klassieke muziek wel eens terug kunnen brengen in de samenleving...
Laatst gewijzigd door @tlantis op 05 aug 2003 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2003 13:56

volgens mij is klassiek harstikke hip hoor. Ik merk dat onder studenten veel mensen klassiek luisteren. waarschijnlijk niet omdat ze zo van klassiek houden maar omdat het hip is.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 05 aug 2003 14:18

joris schreef:gewoon van dat choatische vioolwerk, of dramatische pianogerammel. Ik haat geen enkel instrument, maar soms wel de muziek die ze spelen..

Je bedoelt toch niet Rachmaninov, Ravel, Shostakovich? Toevallig vind ik hun pianoconcerten wel goed...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2003 15:29

kweenie, ik weet nooit waar ik naar luister.

ik heb zelf acht jaar klassiek orgelles gehad, geslaagd vor praktijkdiploma, heb nu piano en een gitaar. Dus ben wel aardig muzikaal ingericht en opgericht.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 05 aug 2003 16:13

xgnoom schreef:
joris schreef:
Je bedoelt toch niet Rachmaninov, Ravel, Shostakovich? Toevallig vind ik hun pianoconcerten wel goed...

Ja, Cool! Vooral het 2e van Rachmaninov! Dat begin-> kippenvel.

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 05 aug 2003 21:31

Calvin schreef:Ik win het hier altijd mbt de klassieke muziek :P Ik heb zo'n 1500 klassieke cd's (ja, vijftienhonderd). Hier zit van alles tussen; van Gregoriaans tot Shostakovich. Voornamelijk (italiaanse) opera (heb er zo'n 180 - neemt precies 4 meter in beslag).

M'n lievelingscomponisten zijn (in willekeurige volgorde):
Beethoven, Schubert, Verdi, Shostakovich, Donizetti en Rossini.

Cool dat hier iemand is die Tosca van Puccini kent, zelf heb ik daar een stuk of 6 beroemde uitvoeringen van (o.a. die met Maria Callas natuurlijk)

wow 1500 cd's cooooool!!!!!
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 aug 2003 07:35

Krully schreef:
wow 1500 cd's cooooool!!!!!

En hoe berg je die op? Ik heb al moeite met die ca. 375 van mij en ik maar denken datik een overdreven groot aantal had. Ik ben weer helemaal gerust gesteld :mrgreen:

Terug naar “Archief”