Kerst anno 2012

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Kerst anno 2012

Berichtdoor Wilsophie » 25 dec 2012 22:47

Nou dan heb ik een heerlijk toetje van ene meneer Jean Bonhomme.

Wat voor zin heeft het om de geboorte van Jezus Christus, extra kracht mee te geven door de familie van Jezus af te schilderen als arme sloebers. Door van zijn geboorte net zo’n lijdensweg te maken als zijn sterven zitten wij de hele kerst hypersensitief te grienen om alle ellende die ons tijdens deze dagen wordt opgedrongen. Daar komt die acute kerstaanval van obesitas vandaan. Allemaal opgekropte frustratie omdat het ook deze kerst weer niet gaat lukken om de wereld te verbeteren.

Nou troost u, Jozef en Maria waren schatrijk. Dat kon ook niet anders. Een paar generaties eerder in de familie van Jozef en Maria, leefde de rijkste en machtigste man die in de Bijbel voorkomt. Zelfs nu nog spreekt zijn rijkdom tot de verbeelding en dat levert dan weer amusante films op. Koning Salomo, daar gaat het om. Nu te vergelijken met een miljardair in grootte van een behoorlijke oliesjeik. Dat was de familie waar Jozef en Maria uitkwamen. Jozef was dan ook niet een timmerman die op zijn gelukkigste dag een kruk of een tafel in elkaar flanste en die dan op de markt probeerde te slijten. Nee, Jozef had een aannemersbedrijf en zat tot over zijn oren in de vastgoed.

Deze familie moest van Názareth naar Bethlehem vanwege een volkstelling. Jozef hielp Maria op de ezel (waar komt dat beeld van die Ezel eigenlijk vandaan) en klom daarna op zijn eigen. Daar ging het hele huishouden van Jozef en Maria. Dienstmeisjes, knechten, kappers, koks, reisleiders, schoonmakers, kwakzalvers, accountants en een handje vol beveiliging. De zaakwaarnemers en werklieden bleven achter om het miljoenenbedrijf draaiende te houden. Achteraf wel zo verstandig, het zou nog wel een tijdje duren voor de familie weer terug kon komen.

In Bethlehem aangekomen heeft Jozef nog dapper geprobeerd voor zijn hele huishouden, zo ongeveer 50 man, kamers in de plaatselijk herberg te vinden, maar dat ging niet lukken. Dus dan maar in het buitenverblijf van de herbergier. Jozef en Maria in het gebouw en het personeel in tenten er omheen. Het verhaal van de kribbe, waar de pasgeboren Jezus in moest liggen, heb ik nooit serieus genomen. Waarschijnlijk vond de schrijver van het evangelie de meegenomen wieg foei lelijk en op een voederbak lijken. Heel veel fantasie is daar nou ook weer niet voor nodig. Verder gebruikt Lukas de kribbe als bruggetje naar de herders buiten in de velden. De kerkvaders hebben de dramatische symboliek direct omarmd: Jezus als voer voor de mensheid, gelegd in de kribbe.

Aan de rijkdom van Jozef en Maria wordt nog een behoorlijk kapitaal toegevoegd door de zogenaamde Wijzen uit het Oosten. Hun bezoek moest de familie wel bekopen met een vlucht naar Egypte. Omdat er verder niet veel meer over Jozef geschreven werd, neemt men aan dat hij vroeg gestorven is. Wat een onzin. Jozef deed dingen die voor het Bijbelse verhaal niet van belang waren. Aangekomen in Egypte is de familie echt niet in een asielzoekerscentrum terechtgekomen, hopend op toelating als hopeloze Egyptische steuntrekkers. Integendeel. Jozef vestigde in Egypte de eerste buitenlandse vestiging van zijn aannemersbedrijf, hij zat zwaar in de handel, verdiende veel geld en had dus geen tijd voor zijn gezin. Jozef was eigenlijk de eerste moderne man.

Maar deze versie van het verhaal doet het gewoon niet zo goed, hiermee krijg je met kerst de kerken niet vol. Het moet een verhaal van ontberingen zijn, niet een successtory. Jezus moest een van ons zijn en niet een van de Happy few. De Zoon van God, ok, maar dat is dan ook wel genoeg. Voor de rest is hij gewoon een van ons, liefst een soort underdog. En dat heeft het christendom dan ook, speciaal voor u, van hem gemaakt. Een arme sloeber die juist u komt helpen deze kerst.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 dec 2012 23:16

Eer zij God in onze dagen,
eer zij God in deze tijd.
Mensen van het welbehagen,
roept op aarde vrede uit.
Gloria in excelsis Deo,
Gloria in excelsis Deo.

Eer zij God die onze Vader
en die onze Koning is.
Eer zij God die op de aarde
naar ons toe gekomen is.
Gloria in excelsis Deo,
gloria in excelsis Deo.

Lam van God, Gij hebt gedragen
alle schuld tot elke prijs,
geef in onze levensdagen
peis en vre� kyrieleis.
Gloria in excelsis Deo,
gloria in excelsis Deo.

Buiten Jezus Christus die in het Vlees gekomen is en Zijn Kerk geen zaligheid alleen in Hem en Zijn Kerk eeuwige behoudenis.
Laatst gewijzigd door Lichtzwaard op 27 dec 2012 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 dec 2012 13:53

Dat lachebekje was om aan te geven dat ik mijn kerstwens niet voorbehoud aan een bepaalde categorie. Hier en daar komt dat wel voor op dit forum, dat mensen een onderscheid menen te moeten maken voor wat betreft het elkaar dingen toewensen of helpen etc....

Maar sinds wanneer maak jij je druk om smileys? Als er hier een is die dwangmatig die dingen gebruikt, ben jij het wel.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 dec 2012 14:17

Sjaak84 schreef:Dit klopt niet hoor, er is geen historisch bewijs voor een Jezus figuur.

Er zijn diverse schrijvers uit de klassieke oudheid die over een "Jezus figuur" geschreven hebben: Marcus, Mattheüs, Lucas, Johannes, Jacobus, Paulus, Plinius de Jongere, Thomas, Jacobus, Nicodemus, Bartimeüs en nog enkele anderen. Boeken van enkele van deze schrijvers zijn in de Bijbel opgenomen, anderen niet, maar zij schrijven allen over de "Jezus figuur." Er zijn dus genoeg secundaire historische bronnen (namelijk geschreven teksten) die allemaal een zekere overeenkomst vertonen, namelijk beschrijvingen van (delen van) het leven van een "Jezus figuur".

En zelfs al zou het allemaal een fabeltje zijn, geen enkele fabel heeft zoveel mensen geïnspireerd als Jezus. De positieve invloed die van Hem uitgegaan is, is door geen ander geëvenaard of overtroffen. Zelfs de meest verstokte atheïst zal dit ooit kunnen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2012 19:44

Katlheen schreef:Dat lachebekje was om aan te geven dat ik mijn kerstwens niet voorbehoud aan een bepaalde categorie. Hier en daar komt dat wel voor op dit forum, dat mensen een onderscheid menen te moeten maken voor wat betreft het elkaar dingen toewensen of helpen etc....

Maar sinds wanneer maak jij je druk om smileys? Als er hier een is die dwangmatig die dingen gebruikt, ben jij het wel.

Volgens mij bedoel je lachebekjes! :lol:

Ik zou Lichtzwaard wel eens willen ontmoeten, ik denk dat we de hele avond in een deuk liggen jij niet?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2012 19:47

Lichtzwaard schreef:alleen in Hen en Zijn Kerk eeuwige behoudenis.

Een hen is een vrouwtjes kip. Het is dus alleen in de Hen en HAAR kerk. Ben jij een beetje kippig?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 27 dec 2012 10:54

Vandaag 3e kerstdag en gedenkdag St Johannes Apostel en Evangelist.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 dec 2012 10:57

Lichtzwaard schreef:Vandaag 3e kerstdag en gedenkdag St Johannes Apostel en Evangelist.

Nee hoor, gewoon een werkdag.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 27 dec 2012 11:30

Speedy schreef:
Nee hoor, gewoon een werkdag.

Hier in België is tweede kerstdag zelfs een gewone werkdag... :(

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2012 14:47

Als je in een klooster woont kun je anderen laten werken. En wordt er voor je gekookt e.d.
Nou ja,,, het kan ook een huis voor gepensioneerde paters zijn en ook dan wordt er voor je gezorgd.
En ik gun het alle pastores van harte!

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 27 dec 2012 22:22

Dat Jozef en Maria schatrijk waren, heeft ook geen enkele onderbouwing in de Schrift. En de van elkaar afwijkende geboorteverhalen hebben als oorzaak: verschillend geaarde schrijvers die ieder een andere bedoeling en een andere doelgroep voor ogen hadden, toen ze schreven. Bij Johannes is de geboorte van geen enkel belang; des te boeiender zijn Christus-theologie in hst. 1. Er waren in die dagen meer rondtrekkende predikers. Jezus zal heus wel bestaan hebben, maar er zijn veel legendes omheen gebouwd. Ook kruisigingen kwamen in die tijd regelmatig voor. Over het letterlijk nemen van de Opstanding moet elders maar weer eens gedebatteerd worden, wat mij betreft. (Ik ga er uiteraard niet over). Wel nog de aantekening, dat bij vele christenen het Paasfeest veel hoger is dan Kerstmis. Dit feest is geheel en al vernield door allerlei heidense en wereldse invloeden. Daarom nog best bruikbaar als lichtfeest en sociale vernieuwingsimpulsen. Trouwens: in Australië en het zuiden van Zuid-Amerika en Zuid-Afrika begint met kerst de zomervakantie. Daar staan kerstbomen zonder lichtjes maar met veel kleur op het strand.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 28 dec 2012 15:26

4e Kerstdag dus nog onder het octaaf van dit Hoog feest op naar Epifanie.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2012 19:25

Dat Jozef en Maria schatrijk waren, heeft ook geen enkele onderbouwing in de Schrift.

Dat ze heel arm waren ook niet. Behalve dat men dan uitgaat van het offerdiertje wat zij brachten en wat bij arme mensen zou behoren, maar ook dat is niet steekhoudend.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 dec 2012 14:31

Nog een argument is dat Judas immers de kas bijhield! Als er geen geld is , valt er niets bij te houden. [geld= inkomsten/uitgaven]

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 31 dec 2012 01:33

Jezus en zijn volgelingen trokken gedurende een paar jaar door het land en het lijkt erop, dat ze lang niet altijd thuis gingen slapen. Ze moesten dus leven van wat de mensen gaven. Dat er één van hen de kas hield, betekent nog niet, dat Jezus rijk was of uit een rijke familie kwam. We weten het gewoon niet. En het is voor het geloof niet belangrijk.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “Archief”