gehandicapt meisje dreigt doodstraf te krijgen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: gehandicapt meisje dreigt doodstraf te krijgen

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2012 19:41

Lichtzwaard schreef:Daarnaast leert de Bijbel ook dat het de taak van de staat is om de zonde te wreken:
Rom 13:4 "Zij (de staat) is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet."---CITAAT.

=D> =D> =D>

Dat gaat niet over de staat, maar specifiek over de joodse staat in de eerste eeuw. Het is niet gezegd dat Paulus elke staat + bananenrepubliek van alle tijden bedoelde. Er zijn ook landen waar men voor de wet geen overtreder is door christenen te vervolgen, zou Paulus ook daar op gedoeld hebben?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 sep 2012 20:43

mohamed schreef:Dat gaat niet over de staat, maar specifiek over de joodse staat in de eerste eeuw. Het is niet gezegd dat Paulus elke staat + bananenrepubliek van alle tijden bedoelde. Er zijn ook landen waar men voor de wet geen overtreder is door christenen te vervolgen, zou Paulus ook daar op gedoeld hebben?

Er is helemaal geen Joodse staat in de 1e eeuw, de Joden leefde in het Romeinse rijk.

Daarnaast moet je de hele perikoop van de tekst lezen, het eerste vers van het hoofdstuk is namelijk:

"Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld,"

Paulus heeft het dus wel degelijk over de staat.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 13 sep 2012 21:08

maaarten schreef:Maar dit is een tamelijk extreem geval. Hij werd gedreven door een haat tegen een bepaalde geloofsovertuiging; dus zijn motief was discriminerend. Daarnaast heeft hij het lijkt me met voorbedachte rade gedaan.

Als het bij een hindoe of een boeddhist was geweest, had je het dan ook zo erg gevonden?

Iemand die rustig een plan verzint om een moslim te doden, enkel en alleen omdat diegene een moslim is, en dat vervolgens gedreven door zijn haat tegen de islam in koele bloede uitvoert...... Dat vraagt om een zware straf. Ik ben zelf sowieso een beetje in dubio betreffende de doodstraf, dus ik zeg niet dat dat er gelijk op moet staan, maar ik bedoel dat dit wel veel ernstiger is dan een willekeurige poging tot moord.

Jammer dat hij er niks van kan leren als hij dood is. Maar ja, poging tot moord is de doodstraf niet waar. Een lange celstraf lijkt me voldoende.

Ik denk dat in dezen wel een onderscheid gemaakt moet worden tussen de staat en de individu. Individuen worden inderdaad door Jezus opgeroepen om hun vijanden lief te hebben.

De staat bestaat ook uit individuen.

Maar het is compleet onrealistisch en onwenselijk dat de staat zo te werk zou gaan. Als de staat alles aan iedereen vergeeft heb je een totale anarchie.

Grappig, je geeft nu toe dat de regels van Jezus nergens op slaan :lol:

Daarnaast leert de Bijbel ook dat het de taak van de staat is om de zonde te wreken:
Rom 13:4 "Zij (de staat) is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet."

Lekker betrouwbaar is die bijbel. Jezus zegt zelf dat je zonde niet moet veroordelen.
Johannes 8

1 Jezus ging naar de Olijfberg, 2 en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’

Daarnaast, iedereen zondigt volgens het christendom. Iedereen verteld wel is een leugentje of kijkt naar een mooie vrouw. Moet dat allemaal bestraf worden?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 sep 2012 21:27

Sjaak84 schreef:Als het bij een hindoe of een boeddhist was geweest, had je het dan ook zo erg gevonden?

Absoluut.

Sjaak84 schreef:Jammer dat hij er niks van kan leren als hij dood is. Maar ja, poging tot moord is de doodstraf niet waar. Een lange celstraf lijkt me voldoende.

Grappig, je geeft nu toe dat de regels van Jezus nergens op slaan :lol:

Lekker betrouwbaar is die bijbel. Jezus zegt zelf dat je zonde niet moet veroordelen.

( ... )

Daarnaast, iedereen zondigt volgens het christendom. Iedereen verteld wel is een leugentje of kijkt naar een mooie vrouw. Moet dat allemaal bestraf worden?

Sorry hoor, maar wil je het nou gewoon niet begrijpen? Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat je niet snapt wat ik bedoel met het onderscheid tussen de staat en de taken die de staat te vervullen heeft en de individu, en de taken die de individu te vervullen heeft. Ik heb eigenlijk absoluut niet het idee, dit topic doorlezend, dat je een serieuze poging doet om degenen waarmee je in discussie gaat te begrijpen.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 14 sep 2012 05:23

Sjaak84 schreef:Jammer dat hij er niks van kan leren als hij dood is. Maar ja, poging tot moord is de doodstraf niet waar. Een lange celstraf lijkt me voldoende.

Waarom benadruk je hier maar één kant van de medaille? Zal celstraf veel geholpen bij Willem Holleeder? Hooguit dat hij iets beter zijn best doet om zijn zaken nog beter te bedekken.

Misschien helpen oneliners: Een maatschappelijke organisatie is ook een individu.

Johannes 8

1 Jezus ging naar de Olijfberg, 2 en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’

Daarnaast, iedereen zondigt volgens het christendom. Iedereen verteld wel is een leugentje of kijkt naar een mooie vrouw. Moet dat allemaal bestraft worden?

Wil je hier een reactie op? Dan heb je hem bij dezen. Maar, zoals al eerder aangegeven: Wil je een serieuze en inhoudelijke discussie? Dan moet je geen appels met peren vergelijken en met vaagheden komen als: Moet dat allemaal bestraft worden? Niet allemaal met de doodstraf in ieder geval.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 14 sep 2012 12:57

Floppie schreef:Waarom benadruk je hier maar één kant van de medaille? Zal celstraf veel geholpen bij Willem Holleeder? Hooguit dat hij iets beter zijn best doet om zijn zaken nog beter te bedekken.

Dus Holleeder moet de doodstraf krijgen? Bij iedereen waarbij we denken dat een celstraf niet werkt die geven we de doodstraf..... Ik zou eerder mensen psygologisch onderzoeken of het wel zinvol is om ze een celstraf te geven of ze een behandeling te geven.

Wil je hier een reactie op? Dan heb je hem bij dezen. Maar, zoals al eerder aangegeven: Wil je een serieuze en inhoudelijke discussie? Dan moet je geen appels met peren vergelijken en met vaagheden komen als: Moet dat allemaal bestraft worden? Niet allemaal met de doodstraf in ieder geval.

Hoe ga jij bepalen waarneer iemand welke straf moet krijgen bij welke zonde?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 17 sep 2012 21:26

Sjaak84 schreef:Dus Holleeder moet de doodstraf krijgen? Bij iedereen waarbij we denken dat een celstraf niet werkt die geven we de doodstraf..... Ik zou eerder mensen psygologisch onderzoeken of het wel zinvol is om ze een celstraf te geven of ze een behandeling te geven.

Prima, ik zou wel meewerken hoor. Een misdadiger met slechts een klein beetje hersenen snapt precies wanneer hij ervoor moet zorgen dat hij vast komt te zitten of psychologisch moet worden onderzocht. Als je echt bij kennis bent als je iets gedaan hebt, dan moet je er bijna voor vechten trouwens, zie Breivik.

Hoe ga jij bepalen waarneer iemand welke straf moet krijgen bij welke zonde?

Volgens mij ging mijn reactie daar niet over?
Maar eventueel wil ik wel antwoord geven hoor!
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Terug naar “Archief”