We zijn toch niet meer onder de wet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor marin » 06 mei 2012 11:22

Brengt dan vruchten voort, die aan bekering beantwoorden, de oneindige liefde van God zoals die aan het kruis geopenbaard is moet in ons hart liefde voor onze Verlosser doen ontwaken en dan zal geloof door die liefde werken, en de grote zegen van de rechtvaardiging brengen.

Een verstandelijke kennis over de theorie van de Waarheid? Een “geloofsdaad”, waardoor we ons
eenvoudig overtuigen dat we vrij van zonde zijn? Kan dit de verlossing brengen waarnaar het
verlangt?
Nee! Omdat dit alles een bekwame vermomming van zelfvertrouwen is.

Laten wij onszelf niet bedriegen dat we deze ervaring, gerechtigheid door het geloof bezitten vanwege
onze verstandelijke aanname van een leerstellig dogma of omdat we bepaalde dingen geloven en
weigeren aan de zekerheid van bepaalde dingen te twijfelen. Dit is alles een grote misleiding. Met de
gerechtigheid door het geloof, wordt bedoeld de ervaring van Maria te bezitten en aan de voeten
van Jezus te zitten, Zijn liefde te waarderen, en te aanvaarden de genade van onze medelijdende Verlosser, en Zijn liefde de trots van onze harten te laten onderwerpen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 mei 2012 13:57

marin schreef:Brengt dan vruchten voort, die aan bekering beantwoorden, de oneindige liefde van God zoals die aan het kruis geopenbaard is moet in ons hart liefde voor onze Verlosser doen ontwaken en dan zal geloof door die liefde werken, en de grote zegen van de rechtvaardiging brengen.

Een verstandelijke kennis over de theorie van de Waarheid? Een “geloofsdaad”, waardoor we ons
eenvoudig overtuigen dat we vrij van zonde zijn? Kan dit de verlossing brengen waarnaar het
verlangt?

Je begint in één keer over een heel ander onderwerp, kun je niet gewoon aangeven waar je het niet mee eens bent en op grond waarvan?
Er is niemand die gezegd heeft dat geloven alleen met je verstand te maken heeft, en ook niet dat er alleen simpelweg gelooft moet worden dat je van je zonden vrij bent.
Natuurlijk moet je weten van Jezus en wat Hij gedaan heeft, en daarbij heb je je verstand nodig. Het is nogal onlogisch om te zeggen: 'ik geloof' zonder te weten waarin, en in Wie je dan geloofd. (we hebben het even niet over kleine kinderen en mensen die een verstandelijke beperking hebben)
Als de waarheid van het evangelie begrepen en geloofd wordt, dan zal dat je hart echt niet onberoerd laten. En dan zal het ook zeker vrucht voortbrengen. (zeg ik steeds al trouwens)
marin schreef:Laten wij onszelf niet bedriegen dat we deze ervaring, gerechtigheid door het geloof bezitten vanwege
onze verstandelijke aanname van een leerstellig dogma of omdat we bepaalde dingen geloven en
weigeren aan de zekerheid van bepaalde dingen te twijfelen.

Ik kan je niet volgen hoor, niemand bedriegt zichzelf als hij/zij Gods waarheid gelooft met toepassing op zichzelf. Ik zou wel eens willen weten wat hier gezegd is waardoor jij meent te moeten waarschuwen voor zelfbedrog. Niemand heeft het hier over 'geloof' gehad op de manier zoals in Jak.2:19.

En over welke zekerheid heb je het waar aan getwijfeld wordt, en door wie?
marin schreef:Dit is alles een grote misleiding. Met de gerechtigheid door het geloof, wordt bedoeld de ervaring van Maria te bezitten en aan de voeten
van Jezus te zitten, Zijn liefde te waarderen, en te aanvaarden de genade van onze medelijdende Verlosser, en Zijn liefde de trots van onze harten te laten onderwerpen.

Met de gerechtigheid uit het geloof wordt niets anders bedoeld dan precies wat er staat: we worden om niet gerechtvaardigd door het geloof. Het geloof zelf is het middel maar waardoor we Jezus en Zijn gerechtigheid ontvangen.
We worden niet door een bepaalde ervaring gerechtvaardigd, maar enkel en alleen door geloof. Ik ontken daarmee niet dat er ervaringen zijn, maar dat is een ander verhaal.
Natuurlijk raakt het ons hart als we Zijn grote liefde geloven en ervaren, maar daardoor worden we niet gerechtvaardigd. Dat is pas een grote misleiding, dan zijn de eigen (nederige) ervaringen de grond.
Jezus en Zijn werk, dat is de grond. En niet door een ervaring, maar door het geloof wordt het ons deel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 mei 2012 16:17

Brengt dan vruchten voort, die aan bekering beantwoorden, de oneindige liefde van God zoals die aan het kruis geopenbaard is moet in ons hart liefde voor onze Verlosser doen ontwaken en dan zal geloof door die liefde werken, en de grote zegen van de rechtvaardiging brengen.

verlangt?

Laten wij onszelf niet bedriegen dat we deze ervaring, gerechtigheid door het geloof bezitten vanwege
weigeren aan de zekerheid van bepaalde dingen te twijfelen. Dit is alles een grote misleiding. Met de
gerechtigheid door het geloof, wordt bedoeld de ervaring van Maria te bezitten en aan de voeten

@ Marin is dit niet een citaat die bij een ander onderwerp behoort?

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 30 okt 2012 16:38

Col. 2 : 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen.

Dit wordt gezegd tegen heidenen (geldt dus ook voor ons) aangezien hier gezegd wordt:"hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid"
Ook voor de heidenen is Jezus gestorven. Voor het volk Israël (duidelijk gemaakt in het oude verbond), maar zeker ook voor de heidenen, die zijn ingelijfd in het verbond (nieuwe verbond?).

Vers 14 zegt niet dat de wet van God is uitgewist. Wat wèl is uitgewist is:"het bewijsstuk dat tegen ons getuigde" = de zonde. Het getuigt door zijn inzettingen = de wet. De zonde is dus uitgewist, en dat komt prima overeen met wat wij in de bijbel lezen over het laatste oordeel.

Niet de wet is ongedaan gemaakt, maar de zonde, wanneer wij geoordeeld worden.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 okt 2012 17:16

Lathron schreef:Niet de wet is ongedaan gemaakt, maar de zonde, wanneer wij geoordeeld worden.

De wet is vervuld Mat.5:17. Gelovigen zijn niet onder de wet: Rom.6:14 ... U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 17:49

@ Lathron ...De zonden zijn in de dood gebracht en de wet is gelegd op het vlees, maar ook deze is dood verklaard, als je de wet geldig en werkzaam acht op het vlees dan zeg je dat de wet toepasbaar is op dode mensen, kan een dode door het rode licht rijden dan?

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 30 okt 2012 17:58

1a2b3c schreef:De wet is vervuld Mat.5:17. Gelovigen zijn niet onder de wet: Rom.6:14 ... U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

Het gaat hier om het "zalig worden". Met andere woorden: Wij worden niet zalig door de wet te doen, maar alleen door Gods genade.

Waarom genade?

Omdat God wel weet dat wij zelf niet de zaligheid kunnen beërven. Het is zo dat de wet vervuld is door Jezus, maar dat is niet hetzelfde als dat Hij de wet buiten werking heeft gesteld. Het oude testament spreekt ook van een altoos durende inzetting. Als je ervan uitgaat dat de wet teniet is gedaan, maak je automatisch God tot een leugenaar. Ik denk dat we dat wel zo zwart-wit moeten zien.

Je geeft een gedeelte van een bijbelvers zonder ook maar naar de context te kijken en vult dat aan met jouw interpretatie. Jouw interpretatie is daarmee doorslaggevend. Dat is niet de bedoeling van Gods woord, dat per slot van rekening de autoriteit is.

Laten we eens kijken naar wat het gehele vers ons zegt, en daarna wat de daaropvolgende verzen ons zeggen:
14 Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.
Als wij onder de wet staan betekent dat dat wij door middel van het vervullen van die wet zalig moeten worden. De bijbel is duidelijk over het feit dat wij dat niet kunnen. Echter... wij staan onder de genade! Met andere woorden: Niet door het eigenhandig vervullen van de voor ons onmogelijke regels worden wij zalig, maar door Gods genade.

15 Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
16 Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid?
17 Maar God zij dank: u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent.
18 En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden beschikbaar gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid, tot heiliging.
20 Want toen u slaaf van de zonde was, was u vrij ten aanzien van de gerechtigheid.
21 Wat voor vrucht dan had u toen van de dingen waarover u zich nu schaamt? Immers, het einde daarvan is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, hebt u uw vrucht, die tot heiliging leidt, met als einde eeuwig leven.
23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

Ik herhaal nog eens vers 22:"Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, hebt u uw vrucht, die tot heiliging leidt, met als einde eeuwig leven."

Het eerste punt is: van de zonde vrijgemaakt, niet van de wet vrijgemaakt
Het tweede punt is: aan God dienstbaar gemaakt... dat houdt in: leven volgens Zijn regels. De samenvatting van de torah zijn de 10 geboden. Let wel: het is niet de wet van Mozes, maar de wet van God!

Een illustratie kan dit nog even wat duidelijker maken:
Een werknemer staat bij zijn baas onder een arbeidscontract. De man heeft zich te houden aan de voorschriften die bijvoorbeeld voor de machines gelden. Hij mag ze niet over de kop laten draaien. Verder moet hij goed optrekken met zijn collega's en ze waar mogelijk helpen. Veronderstel nu dat de baas van de zaak kinderloos is en een van de werknemers tot zoon adopteert. Deze man staat nu niet meer onder het arbeidscontract, want hij is nu 'zoon'. Als hij zijn 'vader' liefheeft en niet naar zijn eigen zin maar in de geest van zijn 'vader' handelt dan zal hij de machines goed behandelen en hij zal de werknemers helpen en de aanwijzingen geven die ze nodig hebben Zonder dat hij onder het arbeidscontract staat, vervult hij dat contract wel. Of anders gezegd: wat het arbeidscontract eist wordt in hem vervuld.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 30 okt 2012 18:02

Wilsophie schreef:@ Lathron ...De zonden zijn in de dood gebracht en de wet is gelegd op het vlees, maar ook deze is dood verklaard, als je de wet geldig en werkzaam acht op het vlees dan zeg je dat de wet toepasbaar is op dode mensen, kan een dode door het rode licht rijden dan?

Nee, daarom leven wij ook uit de genade. Dat betekent echter niet dat God terugkomt op zijn woord. Als de wet ingesteld wordt als een altoos durende instelling houdt dat dan ook in:"een altoos durende instelling"

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 19:10

Kun je me zeggen waar in de Bijbel staat dat het een altoos durende instelling is?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 okt 2012 19:16

Lathron schreef:Omdat God wel weet dat wij zelf niet de zaligheid kunnen beërven. Het is zo dat de wet vervuld is door Jezus, maar dat is niet hetzelfde als dat Hij de wet buiten werking heeft gesteld. Het oude testament spreekt ook van een altoos durende inzetting. Als je ervan uitgaat dat de wet teniet is gedaan, maak je automatisch God tot een leugenaar. Ik denk dat we dat wel zo zwart-wit moeten zien.

God weet dat we de zaligheid niet kunnen verdienen, en de wet is aan Israël gegeven. Lees in Rom. 1 en 2 hoe het bij de heidenen werkt.
Gelovigen zijn onder de wet van Christus. 1 Kor.9:21, Gal.6:2. Zie daarvoor o.a. de bergrede.
Lathron schreef:Je geeft een gedeelte van een bijbelvers zonder ook maar naar de context te kijken en vult dat aan met jouw interpretatie. Jouw interpretatie is daarmee doorslaggevend. Dat is niet de bedoeling van Gods woord, dat per slot van rekening de autoriteit is.

Ik geef een gedeelte van een tekst aan, en zet erbij waar het staat zodat je zelf in de context kunt lezen. Ik kijk altijd naar de context, maar ik vind het niet zo handig om hele stukken tekst te citeren. Dat ik een andere interpretatie heb als jij betekent niet dat ik in het wilde weg stukjes tekst uit de Bijbel haal om mijn mening daarmee te onderbouwen. Dat doe ik andersom, ik lees eerst de Bijbel en dan kom ik tot een mening.
Lathron schreef:Het eerste punt is: van de zonde vrijgemaakt, niet van de wet vrijgemaakt

Ik zou zeggen: ga o.a. de Galatenbrief eens goed lezen.

En er staat duidelijk dat we niet onder de wet zijn, maar onder de genade. Maar Paulus voelde hem ook al aankomen, daarom zei hij het zelf maar vast: Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! .... enz.Rom.6.
En in Gal.5 zegt hij dat we de vrijheid waartoe we geroepen zijn, niet moeten misbruiken tot een oorzaak voor het vlees. Maar dien elkaar door de liefde.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 30 okt 2012 19:33

Wilsophie schreef:Kun je me zeggen waar in de Bijbel staat dat het een altoos durende instelling is?

Deuteronomium 4, lees het in zijn geheel voor een goed beeld.

Vers 40 zegt het volgende:
40 En u moet Zijn verordeningen en Zijn geboden, die ik u heden gebied, alle dagen in acht nemen, opdat het u en uw kinderen na u goed gaat en opdat u uw dagen verlengt in het land dat de HEERE, uw God, u geeft, alle dagen.

Dit wordt hier aan het volk Israël gezegd. In het nieuwe testament worden heidenen ingelijfd als zijnde onderdeel van het volk van God.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 30 okt 2012 20:09

1a2b3c schreef:God weet dat we de zaligheid niet kunnen verdienen, en de wet is aan Israël gegeven. Lees in Rom. 1 en 2 hoe het bij de heidenen werkt.
Gelovigen zijn onder de wet van Christus. 1 Kor.9:21, Gal.6:2. Zie daarvoor o.a. de bergrede.

De wet van Christus... Christus is Jezus.... Jezus is God... ja... volledig mee eens. Ik zie echter niet hoe deze beredenering zegt dat de wet is afgeschaft.

Ik geef een gedeelte van een tekst aan, en zet erbij waar het staat zodat je zelf in de context kunt lezen. Ik kijk altijd naar de context, maar ik vind het niet zo handig om hele stukken tekst te citeren. Dat ik een andere interpretatie heb als jij betekent niet dat ik in het wilde weg stukjes tekst uit de Bijbel haal om mijn mening daarmee te onderbouwen. Dat doe ik andersom, ik lees eerst de Bijbel en dan kom ik tot een mening.

Het verschil is dat de hele tekst iets anders laat zien dan dat dit stukje tekst alleen. Dat is alles.

Ik herhaal nog eens vers 22:"Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, hebt u uw vrucht, die tot heiliging leidt, met als einde eeuwig leven."

Het eerste punt is: van de zonde vrijgemaakt, niet van de wet vrijgemaakt.
De wet is niet zonde, maar ontdekt ons aan zonde.

Het tweede punt is: aan God dienstbaar gemaakt... dat houdt in: leven volgens Zijn regels. De samenvatting van de torah zijn de 10 geboden.

Ik zou zeggen: ga o.a. de Galatenbrief eens goed lezen.

Zal ik doen. Wanneer ik iets vind dat ik op dit punt zal delen zal ik dat ook zeker doen. In ieder geval bedankt voor je posts.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 okt 2012 20:31

Lathron schreef:Dit wordt hier aan het volk Israël gezegd. In het nieuwe testament worden heidenen ingelijfd als zijnde onderdeel van het volk van God.

Het onderscheid tussen Jood en heiden wordt niet opgeheven, zie o.a. Hand.15 en 21. Gelovigen uit de heidenen worden niet in Israël ingelijfd, maar we zijn in Christus. Joh.15.
Lathron schreef:Het eerste punt is: van de zonde vrijgemaakt, niet van de wet vrijgemaakt.
De wet is niet zonde, maar ontdekt ons aan zonde.

De wet is zeker geen zonde, die is heilig rechtvaardig en goed.
Lathron schreef:Het tweede punt is: aan God dienstbaar gemaakt... dat houdt in: leven volgens Zijn regels. De samenvatting van de torah zijn de 10 geboden.

Het verschil tussen de tien woorden en de wet van Christus heeft consequenties m.b.t de sabbat, Jezus verdiept in Mat.5 negen van de tien geboden, maar Hij ge-en verbied niets m.b.t. de sabbat. Komt ook prima overeen met wat Paulus zegt in Rom. 14:5, Gal. 4:10, Kol. 2:16.
Gelovigen dienen God uit liefde en niet omdat het 'moet'. Die toewijding is een 'wetmatig' gevolg van de wedergeboorte, al heeft hij ook het zondige vlees nog in zich dat zich daartegen verzet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 23:20

="Lathron"
Deuteronomium 4, lees het in zijn geheel voor een goed beeld.

Vers 40 zegt het volgende:
40 En u moet Zijn verordeningen en Zijn geboden, die ik u heden gebied, alle dagen in acht nemen, opdat het u en uw kinderen na u goed gaat en opdat u uw dagen verlengt in het land dat de HEERE, uw God, u geeft, alle dagen.

Dit wordt hier aan het volk Israël gezegd. In het nieuwe testament worden heidenen ingelijfd als zijnde onderdeel van het volk van God.

Deut 4 zegt in het begin dat het houden van de inzettingen tot gevolg heeft dat het volk, dus alle 12 stammen het land zouden erven, dat God de Vader zal geven.
Dan wordt er toegevoegd dat zij daarmee een toonbeeld zouden zijn voor de overige volken, zij zouden een verstandig en wijs volk zijn.
De 10 woorden Gods werden verdeeld in 2x 5 woorden opgeschreven in steen.
En vers 40 sluit dan af met de belofte dat al deze 12 stammen en hun kinderen voor altoos in het land van God ( ERETZ) zouden wonen.

Mijn vraag aan jou is. Is dat gebeurd?

Vraag 2 is dan omdat je dat erbij haalt.
Handelingen 28 zegt dat het volk waar jij het over hebt wordt beschreven als een volk met een hart wat dik is geworden en zij zijn doof en blind enz,....en daarom is het heil naar een ander volk gegaan, wat elders gespecifieerd wordt als bestaande uit Jood en heiden.
En dat dit volk wel zou horen.
Hoe kun je dan zeggen dat een horend volk wordt geënt op een doof en blind en verhard volk.
Er is nooit en nergens sprake van inlijving van het volk wat zal horen/geloven op of bij een volk wat niet hoort dan wel niet gelooft.

Wat er gezegd wordt is dat de ongehoorzaamheid en hun val er een ander volk is ontstaan met o.a. als doel het volk Israël tot jaloersheid te wekken.
Het is Lo-Ruchama en Lo-Ammi en er geen sprake van 2 volken die ingelijfd zijn op elkaar en daarom moet de ingelijfde ook die inzettingen gaan bewaren , want er is immers geen sprake van een land van de Heer wat zij zouden bezitten?

Dat kan ook niet want Rom. 9 leert dat er slechts een overblijfsel van dat land behouden zal worden, of je praat over 12 stammen zoals in Deut. of je praat er niet over, want de Bijbel is heel consequent.

Hij snijdt ze af zegt Rom 9 vers 28.
Immers zij zochten niet uit geloof maar uit de werken der wet.
Heel vreemd want eerst moeten ze een wet houden volgens Deut 5 en dan zouden ze het land erfelijk bezitten en hier staat dat werken van de wet nergens toe leiden?
En waarom?
Omdat zij zich gestoten hebben aan de Steen.

Ik weet mij nooit ge-ent of ingelijfd in een volk wat de Steen heeft verstoten.
Integendeel ik weet mij ingelijfd of ge-ent op die Steen. Hetwelke is Christus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 23:21

Mooi verwoord 1a2b3c!! =D>

Terug naar “Archief”