Big bang staat op springen? (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor antoon » 29 apr 2012 10:20

Hierbij opgemerkt dat de laatste scheppingsdag/periode nog steeds voortduurt, al enkele duizenden jaren, het is een redelijke aanname dat de andere perioden ook lang duurden meer dan een letterlijke dag

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 apr 2012 13:09

antoon schreef:Hierbij opgemerkt dat de laatste scheppingsdag/periode nog steeds voortduurt, al enkele duizenden jaren, het is een redelijke aanname dat de andere perioden ook lang duurden meer dan een letterlijke dag

Ook dat is zowel onbijbels als onwetenschappelijk. Je ontkent de scheiding tussen de scheppingsdagen.

31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

Mag ik vragen hoe jij er, bijbels gezien, bij komt dat de laatste scheppingsdag nog bezig is?
Ook gif is geschapen.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 29 apr 2012 14:34

hettys schreef:[...]
Mag ik vragen hoe jij er, bijbels gezien, bij komt dat de laatste scheppingsdag nog bezig is?

Omdat alle argumenten toegelaten zijn zolang je maar kunt stellen "zie je wel dat de bijbel correct is!"

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 30 apr 2012 11:13

GapWim schreef:... Of het is gewoon een gemakkelijk antwoord op alle inconsistenties, zo kan je onmiddellijk verder lezen en hoef je niet te veel niet na te denken.

Nee hoor ik geef de voorkeur aan logisch redeneren. Bijvoorbeeld de oudste geschriften waar ik naar refereerde die tussen de 6.000 en 8.000 jaar oud zijn. En dan krijg ik allerlei tegenargumenten dat de mensen honderdduizenden jaren vrij eenvoudig konden leven en geen geschriften nodig hadden en zich in een periode van een paar duizend jaar hebben ontwikkeld van muurgeschrift tot digitaal tijdperk. Je hebt mensen die willen alles meten en je hebt mensen die het weten. Hoe het helal geschapen is weet ik niet, hoe oud de aarde is weet ik niet, hoe oud de mens is weet ik niet zeker, dat de Heer Schepper is van alles ja dat weet ik zeker.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2012 12:44

JHM schreef:Nee hoor ik geef de voorkeur aan logisch redeneren. Bijvoorbeeld de oudste geschriften waar ik naar refereerde die tussen de 6.000 en 8.000 jaar oud zijn. En dan krijg ik allerlei tegenargumenten dat de mensen honderdduizenden jaren vrij eenvoudig konden leven en geen geschriften nodig hadden en zich in een periode van een paar duizend jaar hebben ontwikkeld van muurgeschrift tot digitaal tijdperk.

Kennistoename is dan ook cumulatief sinds de uitvinding van het schrift. Ik zou zeggen: natuurlijk krijg je dan een exponentiele groeicurve. Als je denkt dat kennistoename lineair is, dan kan ik me voorstellen dat dat een vreemd idee is. En je doet nu net of een periode van een paar duizend jaar niets voorstelt, terwijl je maar 100 jaar hoeft terug te gaan om in een wereld aan te komen die nauwelijks meer herkenbaar is.

Je hebt mensen die willen alles meten en je hebt mensen die het weten.

Nee, je hebt mensen die alles willen meten en je hebt mensen die menen dat ze het weten.

Hoe het helal geschapen is weet ik niet, hoe oud de aarde is weet ik niet, hoe oud de mens is weet ik niet zeker, dat de Heer Schepper is van alles ja dat weet ik zeker.

Die laatste 2 dingen zijn nou bij uitstek voorbeelden die je inderdaad kunt meten, en waarna je dus redelijk exacte antwoorden kunt krijgen (4,54 miljard jaar en +- 100.000 jaar). Opmerking 1 en 4 zijn wat ingewikkelder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2012 12:56

JHM schreef:Hoe het helal geschapen is weet ik niet, hoe oud de aarde is weet ik niet, hoe oud de mens is weet ik niet zeker, dat de Heer Schepper is van alles ja dat weet ik zeker.

Kijk, weet je wat het is. Ik vind al die dingen waarvan jij zegt dat je ze niet weet bijzonder interessant. Ik wist het namelijk ook niet, maar wil het antwoord wel weten. En gelukkig zijn er meer mensen die zo denken - wetenschappers - die veel tijd, moeite, energie en geld steken in het zoeken naar die antwoorden voor ons allemaal. Hele carrières worden eraan gewijd zonder enige zekerheid op succes.

Maar goed, die mensen zoeken dus antwoorden door heel goed te kijken naar de dingen die we kunnen waarnemen. Door slimme verbanden te leggen, logisch te redeneren waar je zo van zegt te houden, en zo nu en dan een briljante ingeving komen ze tot antwoorden. En zeker als er via verschillende methoden (ongeveer) hetzelfde antwoord wordt bereikt, durf ik te vertrouwen op de uitkomsten.

Maar wat ik dus niet begrijp, is dat er mensen zijn die dezelfde boeken kunnen lezen als ik, maar dan zeggen: "Nee, dat klopt niet, want hoe oud ... is kunnen we niet weten". Dan is het geen kwestie van niet kunnen weten, maar van niet willen weten.

Ik vraag me ineens af of je 'logisch redeneren' niet verwart met 'intuïtief redeneren'. Waar ik bijzonder snel achter kwam toen ik me begon te verdiepen in wetenschap, is dat je dagelijkse intuïtie vaker een last is dan een zegen. Probeer maar eens met een intuïtieve verklaring voor relativistische effecten te komen, om maar eens wat te noemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 apr 2012 22:44

Sommige dingen laten zich niet wetenschappelijk verklaren en trekken zich er niks van aan al hoe graag wij dat ook zouden willen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2012 23:31

mohamed schreef:Sommige dingen laten zich niet wetenschappelijk verklaren en trekken zich er niks van aan al hoe graag wij dat ook zouden willen.

uiteraard, maar we hebben het nu over dingen die PRIMA wetenschappelijk zijn te verklaren, zoals de leeftijd van de Aarde en de leeftijd van de mens als soort.

Ik ben altijd erg skeptisch wanneer mensen roepen (maar uiteraard niet aantonen) dat iets onverklaarbaar is, enkel en alleen omdat de verklaring hen niet aanstaat.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 01 mei 2012 13:45

JHM schreef:Nee hoor ik geef de voorkeur aan logisch redeneren. Bijvoorbeeld de oudste geschriften waar ik naar refereerde die tussen de 6.000 en 8.000 jaar oud zijn. En dan krijg ik allerlei tegenargumenten dat de mensen honderdduizenden jaren vrij eenvoudig konden leven en geen geschriften nodig hadden en zich in een periode van een paar duizend jaar hebben ontwikkeld van muurgeschrift tot digitaal tijdperk. Je hebt mensen die willen alles meten en je hebt mensen die het weten. Hoe het helal geschapen is weet ik niet, hoe oud de aarde is weet ik niet, hoe oud de mens is weet ik niet zeker, dat de Heer Schepper is van alles ja dat weet ik zeker.

Net zoals Mortlach reeds aangaf, geef je geen logische redeneringen maar gevoelsmatige redenering. Je spreekt vanuit datgene wat bekend en vertrouwd is en uit dat met een absolute zekerheid.

Daartegenover staat dat
- de oudse geschreven documenten zijn geen 7000~8000 jaar maar ongeveer 2300 jaar BCE. Het is een Egyptisch boek uit de vijfde of zesde dynastie genaamd “De voorschriften van Ptah-Hotep” http://en.wikipedia.org/wiki/The_Maxims_of_Ptahhotep
- De oudste documenten waarvan varianten ook in de bijbel terug gevonden zijn, zijn van BCE.
- De vermoedelijke datum dat aan het oude testament begonnen werd is tussen 1400 BCE (oudste schatting) en 850 BCE (jongste schatting)
- Je kunt stellen dat je niet weet hoe oud het helal of de aarde is, maar dat neemt niet weg dat de wetenschap beide binnen een 10% foutmarge bepaald hebben met methodes die ook jij persoonlijk kunt verifiëren (mits wat studiewerk)
- Je stelt dat “de Heer Schepper is van alles” en claimt hierover zekerheid, maar naast een boek en je eigen gevoelens … --> hoe <-- weet je dat zeker. Let op dat ik niet twijfel aan je woord dat jij persoonlijk dat als een zekerheid beschouwd, ik vraag gewoon hoe je deze kennis, net zoals alle andere kennis, kunt staven aan realiteit.

antoon

Berichtdoor antoon » 01 mei 2012 17:10

Tante til de laatste scheppingsdag is nog niet afgesloten, God sprak niet de woorden die hij bij de andere dagen sprak bij het eindigen van de dag, de dag wordt nog een keer aangehaald als een belofte waar je in kan gaan, we leven gewoon in de laatste scheppingsdag waarin God ook de mens schiep

Hebreeën 4
3 Want wij die geloof hebben geoefend, gaan de rust wél binnen, zoals hij heeft gezegd: „Daarom heb ik in mijn toorn gezworen: ’Zij zullen mijn rust niet ingaan’”, hoewel zijn werken sedert de grondlegging der wereld voleindigd waren. 4 Want op één plaats heeft hij over de zevende dag het volgende gezegd: „En God rustte op de zevende dag van al zijn werken”, 5 en wederom op deze plaats: „Zij zullen mijn rust niet ingaan.”
6 Aangezien daarom sommigen er nog zullen binnengaan en degenen aan wie het goede nieuws het eerst werd bekendgemaakt, niet zijn binnengegaan wegens ongehoorzaamheid, 7 bepaalt hij wederom een zekere dag door na zo lange tijd in Da̱vids [psalm] te zeggen „Heden”, zoals in het bovenstaande is gezegd: „Heden, indien GIJ naar zíjn stem luistert, verhardt UW hart niet.” 8 Want indien Jo̱zua hen in een plaats van rust had geleid, zou [God] later niet over een andere dag hebben gesproken. 9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. 10 Want wie [Gods] rust is ingegaan, heeft ook zelf gerust van zijn eigen werken, zoals God van de zijne.

11 Laten wij daarom ons uiterste best doen die rust in te gaan, opdat niemand in hetzelfde patroon van ongehoorzaamheid vervalt.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 mei 2012 20:11

antoon schreef:Tante til de laatste scheppingsdag is nog niet afgesloten, God sprak niet de woorden die hij bij de andere dagen sprak bij het eindigen van de dag, de dag wordt nog een keer aangehaald als een belofte waar je in kan gaan, we leven gewoon in de laatste scheppingsdag waarin God ook de mens schiep

Hebreeën 4
3 Want wij die geloof hebben geoefend, gaan de rust wél binnen, zoals hij heeft gezegd: „Daarom heb ik in mijn toorn gezworen: ’Zij zullen mijn rust niet ingaan’”, hoewel zijn werken sedert de grondlegging der wereld voleindigd waren. 4 Want op één plaats heeft hij over de zevende dag het volgende gezegd: „En God rustte op de zevende dag van al zijn werken”, 5 en wederom op deze plaats: „Zij zullen mijn rust niet ingaan.”
6 Aangezien daarom sommigen er nog zullen binnengaan en degenen aan wie het goede nieuws het eerst werd bekendgemaakt, niet zijn binnengegaan wegens ongehoorzaamheid, 7 bepaalt hij wederom een zekere dag door na zo lange tijd in Da̱vids [psalm] te zeggen „Heden”, zoals in het bovenstaande is gezegd: „Heden, indien GIJ naar zíjn stem luistert, verhardt UW hart niet.” 8 Want indien Jo̱zua hen in een plaats van rust had geleid, zou [God] later niet over een andere dag hebben gesproken. 9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. 10 Want wie [Gods] rust is ingegaan, heeft ook zelf gerust van zijn eigen werken, zoals God van de zijne.

11 Laten wij daarom ons uiterste best doen die rust in te gaan, opdat niemand in hetzelfde patroon van ongehoorzaamheid vervalt.

Blijkbaar verwar jij (bijbels gezien) de scheppingsdagen met de rustdag. Volgens jouw tekst, vers 4, zijn de werken voltooit. De scheppingsdagen zijn afgesloten met een 'zeer goed'.
Ook gif is geschapen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 01 mei 2012 21:20

GapWim schreef:- Je stelt dat “de Heer Schepper is van alles” en claimt hierover zekerheid, maar naast een boek en je eigen gevoelens … --> hoe <-- weet je dat zeker. Let op dat ik niet twijfel aan je woord dat jij persoonlijk dat als een zekerheid beschouwd, ik vraag gewoon hoe je deze kennis, net zoals alle andere kennis, kunt staven aan realiteit.

De Bijbel is voor mij niet 'een boek' maar de Heilige Schrift. Niet alleen de gevoelens in mij maar de werken van Zijn Geest getuigen van Zijn waarheid en aanwezigheid. Maar ook de opmerkelijke zaken van het ontwerp getuigen van de Ontwerper. Neem het universum, dat moet ergens vandaan komen. Je zou kunnen stellen dat het universum zelfbestaand is, wat betekent dat het altijd al bestaan heeft en dus geen begin en geen eind heeft. Een andere gedachte kan zijn dat het universum zichzelf geschapen heeft. Het zou spontaan onstaan zijn en zich door een serie van evoluties ontwikkeld hebben tot wat het nu is. Dan is er nog de mogelijkheid dat het universum een begin en ontstaan heeft. Neem de wetmatigheid van het universum. De aarde die op precies de juiste afstand van de zon staat zodat de juiste hoeveelheid licht en warmte ontvangen worden die nodig is voor het menselijk bestaan. De omwentelingen die de aarde maakt, zou de aarde maar voor een deel afwijken van de huidige rotatie dan zouden de dagen en nachten veel meer dan 24 uur duren en zou alles gedurende de dag verbranden en gedurende de nacht bevriezen. De afstand van de maan t.o.v. de aarde, als de maan dichterbij zou staan zouden de nu onschuldige getijden de aarde dagelijks twee maal met water bedekken. Wanneer de aardkorst een weinig dikker zou zijn en de oceanen dieper zou de verstoorde combinatie van gassen het leven op aarde onmogelijk maken. Als de samenstelling van de atmosfeer anders zou zijn zou er geen leven mogeljk zijn op aarde. De wijze waarop de aarde rond zijn as draait zorgt voor seizoenen, zou de aarde om een andere as draaien dan zouden er geen seizoenen zijn. Onze atmosfeer die dient als schild voor dodelijke straling en de aarde beschermt tegen meteorieten. Om het leven te onderhouden zoals het nu is heeft de aarde de juiste omvang en grootte. Zou de aarde de omvang van de maan hebben dan zou de zwaartekracht te klein zijn om water en atmosfeer vast te houden. Zou de aarde tweemaal de omvang hebben die het nu heeft dan zou de atmosferische druk het leven bijna onmogelijk maken.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 01 mei 2012 21:53

JHM schreef:De Bijbel is voor mij niet 'een boek' maar de Heilige Schrift. Niet alleen de gevoelens in mij maar de werken van Zijn Geest getuigen van Zijn waarheid en aanwezigheid. Maar ook de opmerkelijke zaken van het ontwerp getuigen van de Ontwerper. Neem het universum, dat moet ergens vandaan komen. Je zou kunnen stellen dat het universum zelfbestaand is, wat betekent dat het altijd al bestaan heeft en dus geen begin en geen eind heeft. Een andere gedachte kan zijn dat het universum zichzelf geschapen heeft. Het zou spontaan onstaan zijn en zich door een serie van evoluties ontwikkeld hebben tot wat het nu is. Dan is er nog de mogelijkheid dat het universum een begin en ontstaan heeft.

Dan is er natuurlijk nog steeds een groot verschil tussen het scheppen van een big bang en het verhaal uit de bijbel.
JHM schreef:Neem de wetmatigheid van het universum. De aarde die op precies de juiste afstand van de zon staat zodat de juiste hoeveelheid licht en warmte ontvangen worden die nodig is voor het menselijk bestaan. De omwentelingen die de aarde maakt, zou de aarde maar voor een deel afwijken van de huidige rotatie dan zouden de dagen en nachten veel meer dan 24 uur duren en zou alles gedurende de dag verbranden en gedurende de nacht bevriezen. De afstand van de maan t.o.v. de aarde, als de maan dichterbij zou staan zouden de nu onschuldige getijden de aarde dagelijks twee maal met water bedekken. Wanneer de aardkorst een weinig dikker zou zijn en de oceanen dieper zou de verstoorde combinatie van gassen het leven op aarde onmogelijk maken. Als de samenstelling van de atmosfeer anders zou zijn zou er geen leven mogeljk zijn op aarde. De wijze waarop de aarde rond zijn as draait zorgt voor seizoenen, zou de aarde om een andere as draaien dan zouden er geen seizoenen zijn. Onze atmosfeer die dient als schild voor dodelijke straling en de aarde beschermt tegen meteorieten. Om het leven te onderhouden zoals het nu is heeft de aarde de juiste omvang en grootte. Zou de aarde de omvang van de maan hebben dan zou de zwaartekracht te klein zijn om water en atmosfeer vast te houden. Zou de aarde tweemaal de omvang hebben die het nu heeft dan zou de atmosferische druk het leven bijna onmogelijk maken.

Als de aarde de enige planeet zou zijn waar de huidige vorm van leven zou kunnen ontstaan is het inderdaad onwaarschijnlijk toevallig. Maar dat is niet zo, want op die andere miljarden planeten is gewoon geen leven zoals hier ontstaan. Is het niet zeer toevallig dat al jou voorouders kinderen hebben kunnen krijgen?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2012 22:35

JHM schreef:Maar ook de opmerkelijke zaken van het ontwerp getuigen van de Ontwerper. Neem het universum, dat moet ergens vandaan komen.

Waarom moet dat? Je bent weer intuitief aan het redeneren.

Je zou kunnen stellen dat het universum zelfbestaand is, wat betekent dat het altijd al bestaan heeft en dus geen begin en geen eind heeft. Een andere gedachte kan zijn dat het universum zichzelf geschapen heeft. Het zou spontaan onstaan zijn en zich door een serie van evoluties ontwikkeld hebben tot wat het nu is. Dan is er nog de mogelijkheid dat het universum een begin en ontstaan heeft. Neem de wetmatigheid van het universum.

Dat is nou precies wat wetenschappers doen!

De aarde die op precies de juiste afstand van de zon staat zodat de juiste hoeveelheid licht en warmte ontvangen worden die nodig is voor het menselijk bestaan. De omwentelingen die de aarde maakt, zou de aarde maar voor een deel afwijken van de huidige rotatie dan zouden de dagen en nachten veel meer dan 24 uur duren en zou alles gedurende de dag verbranden en gedurende de nacht bevriezen. De afstand van de maan t.o.v. de aarde, als de maan dichterbij zou staan zouden de nu onschuldige getijden de aarde dagelijks twee maal met water bedekken. Wanneer de aardkorst een weinig dikker zou zijn en de oceanen dieper zou de verstoorde combinatie van gassen het leven op aarde onmogelijk maken. Als de samenstelling van de atmosfeer anders zou zijn zou er geen leven mogeljk zijn op aarde. De wijze waarop de aarde rond zijn as draait zorgt voor seizoenen, zou de aarde om een andere as draaien dan zouden er geen seizoenen zijn. Onze atmosfeer die dient als schild voor dodelijke straling en de aarde beschermt tegen meteorieten. Om het leven te onderhouden zoals het nu is heeft de aarde de juiste omvang en grootte. Zou de aarde de omvang van de maan hebben dan zou de zwaartekracht te klein zijn om water en atmosfeer vast te houden. Zou de aarde tweemaal de omvang hebben die het nu heeft dan zou de atmosferische druk het leven bijna onmogelijk maken.

Goed, je verbaast je er blijkbaar heel erg over dat we leven op een planeet waar leven op mogelijk is. Ik zou persoonlijk meer verbaasd zijn als we zouden leven op een planeet waarop leven NIET mogelijk is. Het lijkt er ook op dat je er impliciet vanuit gaat dat (ons) leven op deze planeet NOODZAKELIJK is. Dat is het in mijn ogen zeer zeker niet. Uiteraard ben ik erg blij dat het prettig leven is op aarde, maar dat had net zo goed niet zo kunnen zijn. Op kosmische schaal had dat geen bal uitgemaakt.

Je gaat trouwens wel wat ver hoor. "Als de samenstelling van de atmosfeer anders zou zijn zou er geen leven mogeljk zijn op aarde." Wat bedoel je hier precies met 'anders'. De atmosfeer is drastisch anders geweest in het verleden, sterker nog, je kan zeggen dat die elke dag anders is. Leven gaat rustig verder.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2012 22:41

Over die wetmatigheden nog een leuke opmerking.

Zo'n beetje alle sterrenstelsels bewegen zich bij ons vandaan. (Dan heb ik het niet over individuele sterren, maar stelsels zoals de Melkweg). Er blijkt een onontkenbaar patroon te zijn in de snelheid-afstandsrelatie, die hangen namelijk 1 op 1 met elkaar samen. Hoe verder weg een sterrenstelsel staat, hoe harder het van ons af beweegt. In de grafiek die dat oplevert valt een rechte lijn te trekken. Hubble heeft dit allemaal ontdekt en naar hem is deze wetmatigheid dan ook vernoemt.

Anyway, het idee dat dit oplevert is dat als sterrenstelsel B 2 keer zo ver weg staat als sterrenstelsel A, stelsel B dus 2 keer zo snel gaat als A. Draai je alles terug, dan zaten stelsel A, B en de Melkweg ooit allemaal op hetzelfde punt. Hopla, Big Bang theorie. :-)

Terug naar “Archief”