De betekenis van ''zalig''

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: De betekenis van ''zalig''

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 12:30

schelpje3 schreef: Geloof moet geschonken worden en kun je zelf niet grijpen.
Een mens wil van nature dat helemaal niet. Waarom zou hij?
Als er een oprecht innerlijk verlangen is naar Zijn dienst, heeft de Heere dat zelf geplant.

Waarom zou Jezus en Zijn discipelen zo dikwijls oproepen tot geloof en bekering , wanneer dat alleen geschonken kan worden ?
Geloof is uit het horen, zegt Paulus.
Somebody up there likes you

maaarten

Berichtdoor maaarten » 06 apr 2012 12:31

Wilsophie schreef:Nooit maar dan ook nooit wijst de Heilige Geest de gelovigen op zonden.Dat doet de satan.

Dus als Paulus aan de gelovigen in Rome schrijft:
"Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn, zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid, hun voeten zijn snel om bloed te vergieten. Vernieling en ellende is op hun wegen, en de weg van de vrede hebben zij niet gekend. De vreze Gods staat hun niet voor ogen. Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde."

Dan schrijft hij niet door de inspiratie van de Heilige Geest? Deze tekst wijst mij, als gelovige, en de gemeente in Rome, waaraan deze brief gericht is, toch echt op zonde. De hele wereld is doemwaardig voor God. Steeds maar weer in de Bijbel wordt Gods genade afgetekend tegen onze schuld, zodat we inzien hoe groot het offer is geweest. In het Nieuwe Testament worden gelovigen toch echt vaak op hun zonde gewezen, dus ik vind het verbazingwekkend dat je beweert dat de Heilige Geest gelovigen niet op zonde zou wijzen. Het verschil tussen de Heilige Geest en de satan is, dat wanneer de Heilige Geest ons op de zonde wijst, dan zal Hij ons ook Gods genade openbaren, zodat we naar de Heere toe zullen vluchten en behouden zullen worden. Dat is allemaal het werk van de Heilige Geest, en geenszins ons werk.

En ja, de Heilige Geest werkt door de wet om ons van zonde te overtuigen: de wet is ook van God hoor, zelfs al zijn de gelovigen bevrijd van de vloek van de wet. De wet is immers een tuchtmeester tot Christus.

Het overtuigen van zonde is inderdaad vooral iets wat de Heilige Geest bij ongelovigen doet, maar toch wordt in het Nieuwe Testament, wanneer er aan gelovigen geschreven wordt, vaak de zonde weer in herinnering geroepen, om de gelovigen erop te wijzen dat alles is door Gods genade, en om hun weer eens te laten zien hoe geweldig groot die genade is, waardoor die zonden vergeven zijn!

Ewan schreef:door Zijn bloed kunnen we gered worden, maar daarbij blijft het altijd Zijn verdienste, nooit de onze.
En dat woord ''toe-eigenen'' vind ik een nare theologische term. alsof we er recht op zouden hebben, net als mensen die zeggen ergens op te kunnen pleiten.
Deze woorden klinken me te koud, te afstandelijk in de oren.
Alles is een privilege, een gave, onvoorstelbaar grote genade alleen.

Dit ben ik allemaal met je eens. Ik zei dat men zich 'door het geloof' het heil kan toe-eigenen. Dat geloof is wel een geschenk van God, dat ben ik met je eens! Ik geloof gewoon in uitverkiezing hoor :) . Maar misschien is de term toe-eigenen wel een beetje verwarrend.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 12:39

Ik denk dat Wilsophie bedoelt te zeggen dat hij die zijn ZONDEN BELEDEN heeft (en dat is weer heel iets anders dan een of andere nagepraatte geloofsbelijdenis van een der vele kerkverbanden, die er meer op gericht is dat zij de enige ware is) EN DAARVAN GETUIGT middels de doop, zijn zonden niet toegerekend zullen worden, en als gerechtvaardigd in Christus mag schuilen.
dezen worden niet geoordeeld.
maar ik kan het mis hebben (, dat Wilsophie het zo bedoelt)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 12:46

Wat bedoel je met "jullie" kerk?
Nee dat heb je niet verkeerd begrepen. Geloof moet geschonken worden en kun je zelf niet grijpen.
Als er een oprecht innerlijk verlangen is naar Zijn dienst, heeft de Heere dat zelf geplant.
En er valt niets te claimen. We zijn geen rechthebbenden, als je dat kunt zeggen, ben je pas op de goede plaats.

Sorry dat ik dat zo formuleerde, maar hoe moet ik het dan zeggen.
De Gereformeerde kerken, of het Calvinisme? Zeg het maar.

Ok Geloof moet je geschonken worden want de mens van nature wil dat niet, zeg jij.
Dan vraag ik je waarom je ergens anders zegt dat er recht is op Eeuwig behoud?
Want als er recht is dan kun je toch dat recht claimen.

Nee de Here plant niets in een ongelovige dat staat ook niet in de BIjbel. De Here heeft jou en mij inclusief de zonden in de dood gebracht.
Er valt zeker niets te claimen, maar het zijn je eigen woorden, zoek maar op hoor.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 12:51

schelpje3 schreef: Geloof moet geschonken worden en kun je zelf niet grijpen.

Stop dan maar met Evangelisatie. En dat doet de kerk danook heb ik de indruk.

= "Ewan" Waarom zou Jezus en Zijn discipelen zo dikwijls oproepen tot geloof en bekering , wanneer dat alleen geschonken kan worden ?
Geloof is uit het horen, zegt Paulus.

Absoluut Ewan.
Neem gewoon de bekendste tekst in de Bijbel Joh. 3 vers 16.
Het is geen geschenk van God, weet je wat een geschenk is volgens de vaak misbruikte tekst.
Genade!!
Dat is de gave van God en niet het geloof, maar ja als je gaat rommelen met komma's dan weet je wat er gebeurt. =P~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 apr 2012 12:55

Wilsophie schreef:Sorry dat ik dat zo formuleerde, maar hoe moet ik het dan zeggen.
De Gereformeerde kerken, of het Calvinisme? Zeg het maar.

Ok Geloof moet je geschonken worden want de mens van nature wil dat niet, zeg jij.
Dan vraag ik je waarom je ergens anders zegt dat er recht is op Eeuwig behoud?
Want als er recht is dan kun je toch dat recht claimen.

Nee de Here plant niets in een ongelovige dat staat ook niet in de BIjbel. De Here heeft jou en mij inclusief de zonden in de dood gebracht.
Er valt zeker niets te claimen, maar het zijn je eigen woorden, zoek maar op hoor.

Ik vroeg het je omdat ik denk dat jij het idee heb dat ik in een uiterst rechts sombere uitgetreden gemeente kerk. Het tegendeel is waar! Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik cgk ben en als je op Urk woont, weet je dat daar verschillen in zijn (helaas)
Maar ik heb wel in heel verschillende kerken geluisterd en me zodoende nogal breed georiënteerd.
Maar de prediking zoals deze gebracht wordt in wat jij dan misschien "zwartekousenkerken" noemt, is mij zeer lief.
Het Calvinisme is een nare term, bedacht door goddelozen om heel denigrerend over een bepaald deel van de Nederlanders te spreken.
Ik hang Calvijn niet aan! En ik kan nergens gezegd hebben dat wij ergens recht op hebben. Dan heb je me verkeerd begrepen of je citeert iemand anders.

De Heere plant WEL in een ongelovige, want pas DAARNA gaan wij geloven, niet andersom!

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 13:11

Wilsophie schreef:
Absoluut Ewan.
Neem gewoon de bekendste tekst in de Bijbel Joh. 3 vers 16.
Het is geen geschenk van God, weet je wat een geschenk is volgens de vaak misbruikte tekst.
Genade!!
Dat is de gave van God en niet het geloof, maar ja als je gaat rommelen met komma's dan weet je wat er gebeurt. =P~

De griekse tekst in Efeze 2 heeft naamvallen, en die laten zien dat de gave NIET het geloof kan zijn, maar de genade.
Maar sommigen schuilen dus liever bij een zekere Calvijn dan bij Hem die ons gekocht heeft.
(Achteraf gezien roemt de bekeerde echter nooit zijn eigen geloof, alsof het van hemzelf uitging, maar daarna pas ziet hij God's hand erin, omdat de Heilige Geest dat werkt , denk ik)
Een waar gelovige zal ook nooit roemen in andere mensen, maar altijd God en/of de Heilige Geest alleen roemen, dat Deze in bepaalde mensen heeft gewerkt.Want het is de Geest die in mensen werkt en woont, waardoor wij de vruchten zien.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 13:13

Ik vroeg het je omdat ik denk dat jij het idee heb dat ik in een uiterst rechts sombere uitgetreden gemeente kerk. Het tegendeel is waar! Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik cgk ben en als je op Urk woont, weet je dat daar verschillen in zijn (helaas)

Ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik niet weet wat cgk is en ik weet niets van de verschillen op Urk, hoe zou ik dat moeten weten?

Maar ik heb wel in heel verschillende kerken geluisterd en me zodoende nogal breed georiënteerd.
Maar de prediking zoals deze gebracht wordt in wat jij dan misschien "zwartekousenkerken" noemt, is mij zeer lief.

Daar ben ik blij om Schelpje, maar ik heb nog nooit deze term gebruikt. Misschien noem jij het zo, ik niet, ik weet niet eens wat het is.
Het Calvinisme is een nare term, bedacht door goddelozen om heel denigrerend over een bepaald deel van de Nederlanders te spreken.

O ja, dat wist ik niet, ik noem mezelf in bepaalde opzichten "calvinistisch" en ervaar dat niet negatief.

Ik hang Calvijn niet aan! En ik kan nergens gezegd hebben dat wij ergens recht op hebben. Dan heb je me verkeerd begrepen of je citeert iemand anders.

Flauw want ik zou niemand anders zomaar citeren, maar ik zal het opzoeken waar je dit zegt.

De Heere plant WEL in een ongelovige, want pas DAARNA gaan wij geloven, niet andersom!

Wat plant Hij dan Schelpje?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 13:16

="schelpje3 En ik kan nergens gezegd hebben dat wij ergens recht op hebben. Dan heb je me verkeerd begrepen of je citeert iemand anders.

Ik vermeld in mijn post dat we nergens recht op hebben dat alles genade is, en dit is jouw antwoord.

="Schelpje" Dus als God je voor eeuwig verloren laat gaan, is dat recht?
Wij hebben nergens recht op zeg je, dus ook niet op eeuwig behoud?

Leg maar uit wat je dan bedoelt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 13:21

="Ewan
De griekse tekst in Efeze 2 heeft naamvallen, en die laten zien dat de gave NIET het geloof kan zijn, maar de genade.
Maar sommigen schuilen dus liever bij een zekere Calvijn dan bij Hem die ons gekocht heeft.
(Achteraf gezien roemt de bekeerde echter nooit zijn eigen geloof, alsof het van hemzelf uitging, maar daarna pas ziet hij God's hand erin, omdat de Heilige Geest dat werkt , denk ik)
Een waar gelovige zal ook nooit roemen in andere mensen, maar altijd God en/of de Heilige Geest alleen roemen, dat Deze in bepaalde mensen heeft gewerkt.Want het is de Geest die in mensen werkt en woont, waardoor wij de vruchten zien.

Het is het willen en het werken zegt Paulus ergens, en verder is het ook eigenlijk heel triest dat men nooit zekerheid kent op grond van ...."het is mij niet gegeven". ... ik vind dat zo zielig dat mensen dit in de kerk horen.
Men gaat de dood in, nooit in de zekerheid des eeuwige levens, maar in de "hoop" des eeuwigen levens.
En als ik dan de kist zie zakken dan huilt mijn hart en denk...is dat de Blijde Boodschap? #-o

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 apr 2012 13:25

Wilsophie schreef:[

Het is het willen en het werken zegt Paulus ergens, en verder is het ook eigenlijk heel triest dat men nooit zekerheid kent op grond van ...."het is mij niet gegeven". ... ik vind dat zo zielig dat mensen dit in de kerk horen.
Men gaat de dood in, nooit in de zekerheid des eeuwige levens, maar in de "hoop" des eeuwigen levens.
En als ik dan de kist zie zakken dan huilt mijn hart en denk...is dat de Blijde Boodschap? #-o

Blijkbaar maar 1x in een kerk geweest waar je zo'n boodschap gehoord heb of je hebt de boodschap niet begrepen. Gelukkig zie/hoor/lees ik andere zaken. Deze karikatuur klopt gewoon niet.

Paar keer meegemaakt dat tijdens een begrafenis het Evangelie ruim mocht klinken en Christus als de enige weg der zaligheid werd aangewezen en aangeprezen. En bij het graf kon Psalm 68 vers 10 met overgave gezongen worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 06 apr 2012 13:42

Ewan schreef:Ik denk dat Wilsophie bedoelt te zeggen dat hij die zijn ZONDEN BELEDEN heeft (en dat is weer heel iets anders dan een of andere nagepraatte geloofsbelijdenis van een der vele kerkverbanden, die er meer op gericht is dat zij de enige ware is) EN DAARVAN GETUIGT middels de doop, zijn zonden niet toegerekend zullen worden, en als gerechtvaardigd in Christus mag schuilen.
dezen worden niet geoordeeld.
maar ik kan het mis hebben (, dat Wilsophie het zo bedoelt)

Ik hoop het, want ongeveer hetzelfde bedoel ik ook. :D

Ewan schreef:De griekse tekst in Efeze 2 heeft naamvallen, en die laten zien dat de gave NIET het geloof kan zijn, maar de genade.

Oei, mijn Grieks is best aardig, maar dit moet je me toch eventjes uitleggen.

Volgens mij bedoel je deze tekst:
τῇ γὰρ χάριτί ἐστε σεσῳσμένοι διὰ πίστεως· καὶ τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, θεοῦ τὸ δῶρον

Waarom zou τὸ δῶρον moeten gaan over τῇ χάριτί en niet πίστεως ?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 13:53

="Speedy"

Blijkbaar maar 1x in een kerk geweest waar je zo'n boodschap gehoord heb of je hebt de boodschap niet begrepen. Gelukkig zie/hoor/lees ik andere zaken. Deze karikatuur klopt gewoon niet.

Paar keer meegemaakt dat tijdens een begrafenis het Evangelie ruim mocht klinken en Christus als de enige weg der zaligheid werd aangewezen en aangeprezen. En bij het graf kon Psalm 68 vers 10 met overgave gezongen worden.

Een paar keer maar? Dat is triest meneer, ik heb Goddank vele malen in vele begrafenisdiensten het blijde evangelie horen klinken op verzoek vaak van de overledene of de familie, en Psalm 68 in zijn geheel kon ik dan ook blijmoedig zingen.
En waarom denk je dat ik 1 keer in de kerk ben geweest en een karikatuur neerzet?
Ik lees de overlijdensadvertenties en spreek mensen die ongeneeslijk ziek zijn op weg naar de dood en mij vertellen dat ze nooit hebben gehoord dat er zekerheid is over het geloof in Jezus Christus. Zij wachten en wachten tot het hun gegeven wordt.
Ik weet waar ik over spreek beste man.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 apr 2012 14:08

Wilsophie schreef:Een paar keer maar? Dat is triest meneer, ik heb Goddank vele malen in vele begrafenisdiensten het blijde evangelie horen klinken op verzoek vaak van de overledene of de familie, en Psalm 68 in zijn geheel kon ik dan ook blijmoedig zingen.
En waarom denk je dat ik 1 keer in de kerk ben geweest en een karikatuur neerzet?
Ik lees de overlijdensadvertenties en spreek mensen die ongeneeslijk ziek zijn op weg naar de dood en mij vertellen dat ze nooit hebben gehoord dat er zekerheid is over het geloof in Jezus Christus. Zij wachten en wachten tot het hun gegeven wordt.

Je spreekt je zelf tegen. Zie bovenstaande wat ik onderstreept heb.

en vergelijk met wat je eerder heb gepost.

verder is het ook eigenlijk heel triest dat men nooit zekerheid kent op grond van ...."het is mij niet gegeven". ... ik vind dat zo zielig dat mensen dit in de kerk horen.

Daarnaast nog opgemerkt, jij maakt dezelfde denk fout die veel mensen helaas boven de rouwkaart zetten. Jij zet er "hoop" neer. Het bijbelse moet zijn "hoop des eeuwigen levens". Hoop des eeuwigen levens is een vaste hoop en vast geloof. Over deze zinssnede heeft prof. dr. Velema velen malen geschreven. En daarom kan je die conclusie niet trekken als je dus een overlijdensbericht leest. Want als je die familie niet kent kan je deze conclusie niet trekken. Als je de familie zou kennen en de zinssnede staat als "hoop" dan is het verdrietig.

Maar het is vaker al gezegd, als er een plek is waar veel gelogen wordt dan is het helaas op een begraafplaats.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 apr 2012 14:44

Wilsophie schreef:
Een paar keer maar? Dat is triest meneer, ik heb Goddank vele malen in vele begrafenisdiensten het blijde evangelie horen klinken op verzoek vaak van de overledene of de familie, en Psalm 68 in zijn geheel kon ik dan ook blijmoedig zingen.

Dat weet je dus niet! Want zo praten die mensen niet. Het is geen wachten wachten en wachten.
En op sommige begrafenissen wordt iemand idd zo de hemel ingepraat. :(
En dan blijmoedig te zingen, hoe triest!

Terug naar “Archief”