Wilsophie schreef:Nooit maar dan ook nooit wijst de Heilige Geest de gelovigen op zonden.Dat doet de satan.
Dus als Paulus aan de gelovigen in Rome schrijft:
"Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn, zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid, hun voeten zijn snel om bloed te vergieten. Vernieling en ellende is op hun wegen, en de weg van de vrede hebben zij niet gekend. De vreze Gods staat hun niet voor ogen. Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde."
Dan schrijft hij niet door de inspiratie van de Heilige Geest? Deze tekst wijst mij, als gelovige, en de gemeente in Rome, waaraan deze brief gericht is, toch echt op zonde. De hele wereld is doemwaardig voor God. Steeds maar weer in de Bijbel wordt Gods genade afgetekend tegen onze schuld, zodat we inzien hoe groot het offer is geweest. In het Nieuwe Testament worden gelovigen toch echt vaak op hun zonde gewezen, dus ik vind het verbazingwekkend dat je beweert dat de Heilige Geest gelovigen niet op zonde zou wijzen. Het verschil tussen de Heilige Geest en de satan is, dat wanneer de Heilige Geest ons op de zonde wijst, dan zal Hij ons ook Gods genade openbaren, zodat we naar de Heere toe zullen vluchten en behouden zullen worden. Dat is allemaal het werk van de Heilige Geest, en geenszins ons werk.
En ja, de Heilige Geest werkt door de wet om ons van zonde te overtuigen: de wet is ook van God hoor, zelfs al zijn de gelovigen bevrijd van de vloek van de wet. De wet is immers een tuchtmeester tot Christus.
Het overtuigen van zonde is inderdaad vooral iets wat de Heilige Geest bij ongelovigen doet, maar toch wordt in het Nieuwe Testament, wanneer er aan gelovigen geschreven wordt, vaak de zonde weer in herinnering geroepen, om de gelovigen erop te wijzen dat alles is door Gods genade, en om hun weer eens te laten zien hoe geweldig groot die genade is, waardoor die zonden vergeven zijn!
Ewan schreef:door Zijn bloed kunnen we gered worden, maar daarbij blijft het altijd Zijn verdienste, nooit de onze.
En dat woord ''toe-eigenen'' vind ik een nare theologische term. alsof we er recht op zouden hebben, net als mensen die zeggen ergens op te kunnen pleiten.
Deze woorden klinken me te koud, te afstandelijk in de oren.
Alles is een privilege, een gave, onvoorstelbaar grote genade alleen.
Dit ben ik allemaal met je eens. Ik zei dat men zich 'door het geloof' het heil kan toe-eigenen. Dat geloof is wel een geschenk van God, dat ben ik met je eens! Ik geloof gewoon in uitverkiezing hoor

. Maar misschien is de term toe-eigenen wel een beetje verwarrend.