Hier ben ik het absoluut niet mee eens. De keus 'om gewoon hervormd' te blijven bestaat gewoon niet. De synode is een wettige vertegenwoordiging van de kerk en die neemt beslissingen namens de kerk.
Technisch is dat zelfs na de fusie nu al mogelijk, zonder die synodale ongehoorzaamheid. PKN-gemeenten mogen zich namelijk gewoon hervormd blijven noemen.
Maar waar het mij om gaat is dat de synode straks een onbijbels besluit gaat nemen (zoals ze dat overigens al vaker heeft gedaan, maar dat terzijde). Kerkelijke gemeenten hebben dan het recht (ja zelfs de plicht) om ongehoorzaam te zijn aan dat besluit. In de praktijk zal de synode daar weinig tegen kunnen doen.
De orthodoxie is zo marginaal geworden dat ze niet meer door één deur kan met de mainstream van de kerkgemeenschap.
Dat is waar Inspector, als het echter over de kerkelijke bijdragen gaat, dan zijn het de SOW-gemeenten waar gesproken kan worden over "marginaal". Dat is dan ook de reden dat de PKN de orthodoxe gemeenten niet kan missen. Persoonlijk voel ik mij al lang niet meer thuis in de hervormde kerk. Maar het is wel mijn kerk. En daar laat ik mij zomaar niet uit wegjagen. Wat mij betreft vertrekken de SOW-gemeenten en vormen ze samen en PKN. Maar ja, zij hebben geen geld. Dus zijn we tot elkaar veroordeeld.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...