De film "Bruce Almighty": Godslastering?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 10:25

Welke zonde pleeg je als je je op de hoogte stelt van wat in de film gebeurd ...

In ieder geval zondig je dan tegen de eerste drie geboden:

1. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben (de God in de film bestaat niet)

2. Gij zult u geen gesneden beeld maken, [noch] enige gelijkenis, [van] hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is; (een mens speelt de rol van God)

3. Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; (er wordt in de film gevloekt en op andere wijze laatdunkend gesproken over God)

De film toont aan dat God niet als een beeld te vangen is, en dat vind ik 1 van de sterke punten in de film ...

Heb je er een Godlasterlijke film voor nodig om daar achter te komen?

Ik vind de film een aanrader voor mensen die teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet (net zoals de hoofdpersoon).

Ik zou ze de bijbel adviseren.

Als je de film gaat veroordelen, belemmer je een kans op bezinning voor mensen - die om welke reden dan ook - teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet.

Spot en humor als bezinning? Ik ken tal van betere bezinningsmomenten.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 10:43

Omega schreef:
Welke zonde pleeg je als je je op de hoogte stelt van wat in de film gebeurd ...

In ieder geval zondig je dan tegen de eerste drie geboden:
1. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben (de God in de film bestaat niet)

De film toont geen andere God.

Omega schreef:2. Gij zult u geen gesneden beeld maken, [noch] enige gelijkenis, [van] hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is; (een mens speelt de rol van God)

de mens die de rol van God speelt, laat juist zien dat God veelzijdiger is dan een mens zich kan voorstellen (heel mooi gedaan!)

Omega schreef:3. Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; (er wordt in de film gevloekt en op andere wijze laatdunkend gesproken over God)

Er wordt laatdunkend over God gesproken om dat God iemands egoistische verlangens niet vervult ... dat de hoofdpersoon daar uiteindelijk op terug moet komen is juist het sterke punt van de film ...

groenrondballetje schreef:De film toont aan dat God niet als een beeld te vangen is, en dat vind ik 1 van de sterke punten in de film ...

Heb je er een Godlasterlijke film voor nodig om daar achter te komen? [/quote]
Sommige mensen wel; je hebt in ieder een 'beeld' van God nodig - hetzij uit een boek, uit een preek, uit een film of iets anders, om je een 'beeld' van God te kunnen vormen ....

groenrondballetje schreef:Ik vind de film een aanrader voor mensen die teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet (net zoals de hoofdpersoon).

Ik zou ze de bijbel adviseren.[/quote]
En wat geeft de Bijbel voor antwoord aan de Mara's (Zie Esther) van vandaag ...

groenrondballetje schreef:je de film gaat veroordelen, belemmer je een kans op bezinning voor mensen - die om welke reden dan ook - teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet.

Spot en humor als bezinning? Ik ken tal van betere bezinningsmomenten.[/quote]
Natuurlijk, maar ik heb over mensen die teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet en ik weet niet of jij die naar jouw betere bezinningsmomenten kunt lokken ...

John

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 25 jul 2003 11:01

Pieter schreef:Ongelofelijk dat er christenen zijn die deze film goed kunnen vinden. Een film waarin de almacht van God belachelijk wordt gemaakt, en dus God zelf belachelijk wordt gemaakt. Alsof God Zijn almacht zou aanwenden om dergelijke flauwe grappen met mensen uit te halen...
Dat men dat niet inziet, vind ik niet te begrijpen.

Heb jij die film gezien dan? Je praat namelijk alsof dat wel het geval is.
Ik vind het een beetje vreemd als je een oordeel kan vellen over iets wat je niet gezien hebt...

Ik heb de film niet gezien, maar ik kraak hem niet meteen af omdat ik een (p)review heb gelezen...

Volgens mij valt het allemaal wel mee en moet je meer nadenken over het verhaal erachter. Tenminste als ik zo de reacties lees.

Het gebeurt hier mijns inziens regelmatig dat er mensen oordelen over zaken waar ze enkel, maar wat van gehoord hebben en verder zelf niet bij zijn geweest.
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 11:02

De film toont geen andere God.

Ik lees anders nergens in de bijbel dat God Zijn taken tijdelijk overdraagt op iemand die Hem lastert.

Er wordt laatdunkend over God gesproken om dat God iemands egoistische verlangens niet vervult ... dat de hoofdpersoon daar uiteindelijk op terug moet komen is juist het sterke punt van de film ...

Maar nog geen reden om je te gaan verlustigen aan deze beledigingen aan Gods adres. Het gaat hier om een zogenaamde humoristische film, niet om een documentaire of evangelisatie.

Sommige mensen wel; je hebt in ieder een 'beeld' van God nodig - hetzij uit een boek, uit een preek, uit een film of iets anders, om je een 'beeld' van God te kunnen vormen ....

Het lijkt me dan verstandig om je dan te houden aan de bijbel. Die lijkt mij in dit opzicht betrouwbaarder dan een film.

En wat geeft de Bijbel voor antwoord aan de Mara's (Zie Esther) van vandaag

Wat zijn mara's?

Natuurlijk, maar ik heb over mensen die teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet en ik weet niet of jij die naar jouw betere bezinningsmomenten kunt lokken ...

Bedoel je dat je deze mensen dan wel in het verderf kunt storten door ze bewust de eerste drie geboden van Gods wet te laten overtreden?

Ik weet natuurlijk niet hoe jij precies denkt over het christendom en de bijbel. Het kan zijn dat je daar geen enkele relatie mee hebt. In dat geval neem ik je natuurlijk niets kwalijk. Maar een bijbelgetrouw christen zal er alles aan doen om zoveel mogelijk de zonde te mijden. Wie een film bezoekt waarin in ieder geval al (ongetwijfeld zijn er meer) de eerste drie geboden belachelijk worden gemaakt, maakt zijn eigen geloof tot een persiflage.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 jul 2003 11:10

Omega schreef:In ieder geval zondig je dan tegen de eerste drie geboden:

2. Gij zult u geen gesneden beeld maken, [noch] enige gelijkenis, [van] hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is; (een mens speelt de rol van God)

3. Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; (er wordt in de film gevloekt en op andere wijze laatdunkend gesproken over God)

1. Zoals groenrondballetje al schreeft de film toont geen andere God. De film is geen werkelijkheid (het is immers geen documantaire)... dus van overdragen is geen spraken.

2. Het lijkt me logisch dat hier bedoeld wordt ter vereering, niet om iets duidelijk te maken. Jezus maakte immers zelf velen gelijkenissen waarin God als mens werd afgebeeld (Verloren zoon, talenten, zaaier, enz...).

3. Het is een film: een verzonnen wereld die door middel van metaforen een link legt met de realiteit. Volgens mij kan je dan niet spreken over laatdunkend spreken over God... Verder wordt een film gemaakt door velen mensen... er komen dus ook niet christelijke invloeden in voor. Concentreer je liever op het goede.

Het lijkt me dan verstandig om je dan te houden aan de bijbel. Die lijkt mij in dit opzicht betrouwbaarder dan een film.

Niemand oppert dat een film de bijbel kan vervangen. Het zet slechts aan tot denken en misschien zelfs geestelijk verlangen.

Maar een bijbelgetrouw christen zal er alles aan doen om zoveel mogelijk de zonde te mijden.

Belachelijk, een bijbelgetrouw christen zal de zonde juist aanvallen, niet mijden. Was het niet Jezus zelf die ons leerde hoe we het licht van de wereld moeten zijn. Hij zocht het uitschot van de samenleving op en liet daar zien hoe lief God de wereld heeft. Dat gaat niet als je in je kerk blijft zitten... daarvoor moet je mensen opzoeken. Een film is daarvoor een prima wapen!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 jul 2003 11:25

grb schreef:Heb je de film gezien , zo ja, wat zijn de verschillen

Ik werd verplicht om de fim te kijken omdat men anders weigerde met mij te discusseren. Dat slappe excuus wil ik ze niet geven.

Bij mijn vorige opmerking (Ik sta versteld dat deze film evangeliserend en geinspireerd door de Heilige Geest wordt genoemd.) hoorde eigenlijk nog de volgende vraag:
Hoe is het mogelijk dat in een film die evangeliserend en geinspireerd is, zo vaak gevloekt wordt?
Datzelfde geldt natuurlijk voor de producer want hij noemt zich tenslotte christen.

Dan over de film. Er wordt gesuggereerd dat het een getouw beeld van God geeft. Het is echter aantoonbaar onbijbels:

Om een paar voorbeelden te noemen:

1)God zegt tegen Bruce over zijn laatste zonde (Bruce ging in bepaalde bewoordingen tekeer tegen God) : ‘That last one made me laugh’.
God die lacht om een zonde? Ik lees in de bijbel dat God het een gruwel is.

2) God gaat 3 weken op vakantie. Er wordt dan een grap gemaakt over de middeleeuwen en de suggestie dat God daar ook weinig hoefde uit te voeren.
De bijbel heeft het over een God die niet sluimert of slaapt. Lees jesaja 40: 28 ook eens.

3) In het begin van de film gelooft Bruce God niet. Hij vraagt Hem dan hoeveel vingers hij opsteekt. God antwoord met ‘Gij zult de Heere uw God niet verzoeken’, maar gaat er daarna toch op in.

4) God houdt ervan om iemand eens goed voor de gek te houden. In een scene zegt hij tegen Bruce dat hij dood is. Bruce schrikt, en God heeft enorm veel lol.

5) De alwetendheid van God wordt in de zeik gezet: Bruce vraagt ‘How do you make so many love you, without affecting free will?’
God: ‘if you got an answer to that one just let me know’.

6) Bruce laat zijn soep splijten net zoals de rode zee. God daarover: it’s a magic tric, not a miracle’.

Dan hebben we het dus niet eens over het feit dat de film God afbeeldt, er diverse bijbelse situaties te kakken worden gezet (Bruce tegen kaarsen: Let there be light! ; Bruce laat een rok opwaaien: And he saw that it was gooood! ; de tomatensoep die in 2en splijt) en Jezus nergens in wordt genoemd (wat nou evangeliserend?)

Ik vraag me ernstig af wat voor sommige nog wél godslasterlijk is.
Triest om te zien dat de EO ook een positieve recensie over deze film schrijft. Ik begin Ds. Pieters te begrijpen…

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 11:35

Ik heb een hele korte preview gezien in een tv-reclame, en toen ging ik al over mijn nek.

Ik heb trouwens geen moeite mee als mensen proberen om God wat te vermenselijken en daardoor duidelijker te maken, dat gebeurt in de bijbel tenslotte ook om de haverklap. Maar wel met respect, aub. De hele houding van die film is lacherig.

De vraag: wat zou jij doen als je God was is trouwens wel een zinvolle vraag.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 jul 2003 11:36

henkie schreef:Ik werd verplicht om de fim te kijken omdat men anders weigerde met mij te discusseren. Dat slappe excuus wil ik ze niet geven.

Ah, die henkie... nou, maak ik een keer een uitstapje naar jouw board (soort uitwisseling :wink: )

Kijk dat het beeld niet overeenkomt God is logisch, God kan je niet uitbeelden. Zie de film als een soort gelijkenis, die niet perfect is, maar wel iets laat zien. Een mooi geluid in deze tijd zou ik zo zeggen.

henkie schreef:Ik vraag me ernstig af wat voor sommige nog wél godslasterlijk is. Triest om te zien dat de EO ook een positieve recensie over deze film schrijft. Ik begin Ds. Pieters te begrijpen…

Heel jammer... zo een opmerking. Dat jij het interpreteerd als een dwaling is verder prima en dat je dat deelt met mensen die de film niet zo zien: ook een goede zaak. Maar ga die andere mensen dan niet triest noemen...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 11:42

Niemand weet hoe God er precies uitziet, maar ik weet wel ongeveer hoe God er NIET uitziet. Of waar Hij NIET voor staat.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 25 jul 2003 12:01

jozz schreef:
Heb jij die film gezien dan? Je praat namelijk alsof dat wel het geval is.
Ik vind het een beetje vreemd als je een oordeel kan vellen over iets wat je niet gezien hebt...

Ik heb de film zelf niet gezien, maar wel een aantal trailers. Wat ik daarin te zien kreeg, was genoeg om mij een beeld te kunnen vormen. Nogmaals, de almacht van God (en dus God Zelf!) wordt enorm belachelijk gemaakt door een Jim Carrey die als almachtige allerlei grappen en grollen uithaalt. Zo laat hij bijvoorbeeld de boezem van zijn vriendin/vrouw een paar maten groeien...
Dat de film een regelrechte aanslag is op het Godsbeeld dat de Bijbel ons voorhoudt behoeft toch geen nadere toelichting meer?! Lees ook de voorbeelden in de posting van henkie maar eens. Mensen die deze film vanuit bijbels perspectief willen goedpraten, hebben gewoon een enorme plaat voor hun gezicht.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 12:23

Maar ga die andere mensen dan niet triest noemen...

Je bedoelt, je mag alleen zeggen zeggen dat je iets "belachelijk" vindt ;-)

1. Zoals groenrondballetje al schreeft de film toont geen andere God. De film is geen werkelijkheid (het is immers geen documantaire)... dus van overdragen is geen spraken.

Dus alles wat niet werkelijk is, maar God afbeelt op welke wijze dan ook is toegestaan? God als ezel dan ook, volgens jouw redenering.

Jezus maakte immers zelf velen gelijkenissen waarin God als mens werd afgebeeld

Maar in geen enkele van deze gelijkenissen wordt gespot met Zijn Vader of de woorden van Zijn Vader.

Het is een film: een verzonnen wereld die door middel van metaforen een link legt met de realiteit. Volgens mij kan je dan niet spreken over laatdunkend spreken over God...

Ik zie wat dat betreft geen verschil met "The life of Brian" of "Jesus Christ Superstar". Christenen over de hele wereld hebben fel geprotesteerd tegen dit soort afschuwelijke persiflages. Wat ik niet begrijp is dat er christenen zijn die er geen probleem mee hebben als hun God belachelijk wordt gemaakt, terwijl moslims soortgelijke films over Allah niet zullen accepteren. Geen enkele regisseur die het dan ook in zijn hoofd durft te halen een soortgelijke film over Allah te maken.

Belachelijk, een bijbelgetrouw christen zal de zonde juist aanvallen, niet mijden.

Hmm. Dan heeft de bijbel het vast mis als er staat: "Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;" (1. Joh. 2:4).

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Bruce almighty

Berichtdoor TheEdge » 25 jul 2003 12:43

Ik heb even wat stukjes commentaar uit jullie postings geript:

lizzz schreef:'k Vraag me trouwens wel een beetje hoe een niet-christen zo'n film ziet.

Tja, dat was ook een beetje mijn bezwaar toen ik in de bioscoop zat. De mensen die daar zaten (de meesten <16), gingen inderdaad voor de special effects, en hebben - vrees ik - bar weinig van de -in mijn ogen - evangeliserende stukjes meegekregen. Ook de recensies die ik her en der op nederlandse sites heb gelezen over de film waren met name positief over de special effects, en het 'moraliserende gezever' kon ze worst wezen.

surfer schreef:Ik heb een hele korte preview gezien in een tv-reclame, en toen ging ik al over mijn nek.

Tja, dat kun je verwachten. De gemiddelde Nederlandse bioscoopbezoeker gaat naar de film om lekker te kunnen lachen en niet na te denken. Om die mensen naar die film te krijgen, zullen de reclamemakers voor de sensatiestukjes gaan. De film is volgens mij ook niet echt gemaakt door het atheistisch Nederland, maar voor het joods/christelijk Amerika.
Hoewel de film niet bijzonder diep gaat, is hij volgens mij wel geschikt als aanzet tot een discussie over kwesties als de vrije wil, en wie God is. Goed voor thuis in de huiskamer, met na afloop een goed gesprek, desnoods met niet-christenen.

surfer schreef:De vraag: wat zou jij doen als je God was is trouwens wel een zinvolle vraag.

Precies, juist dat soort vragen die bij je opkomen als je de film ziet, maakt het interessant.

Dan nog de lange posting van Henkie. Ik vind het de moeite waard om daar ook iets op te zeggen:

henkie schreef:Hoe is het mogelijk dat in een film die evangeliserend en geinspireerd is, zo vaak gevloekt wordt? Datzelfde geldt natuurlijk voor de producer want hij noemt zich tenslotte christen.

Is hij Christen? Dat wist ik niet. Ik vroeg me na afloop wel af wie er verantwoordelijk waren voor de film.

henkie schreef:1)God zegt tegen Bruce over zijn laatste zonde (Bruce ging in bepaalde bewoordingen tekeer tegen God) : ‘That last one made me laugh’. God die lacht om een zonde? Ik lees in de bijbel dat God het een gruwel is.

God houdt van mensen en ziet in hun hart wat ze werkelijk bedoelen. Of dat God dan een reden geeft om om 'n zonde te lachen, dat weet ik niet. Ik denk echter wel dat God van creativiteit kan genieten. Zolang het uiteindelijk tot iets goeds leidt. Discussiepunt.

Overigens was het geen verwensing, maar een verzoeking. Ik weet niet of dat in alle gevallen een zonde is.

henkie schreef:2) God gaat 3 weken op vakantie. Er wordt dan een grap gemaakt over de middeleeuwen en de suggestie dat God daar ook weinig hoefde uit te voeren. De bijbel heeft het over een God die niet sluimert of slaapt. Lees jesaja 40: 28 ook eens.

Dan heb je niet goed opgelet. Er wordt daar niet gesuggereerd dat Hij toen weinig te doen had, maar dat Hij toen ook op vakantie was.

Een argument van niet-christenen om niet te geloven, is vaak omdat ze zeggen dat het christendom alleen maar leidt tot oorlogen. "Kijk maar naar de kruistochten". De middeleeuwen worden door hen gezien als een tijd dat iedereen christelijk was en naar de kerk ging, maar ook als een bloederige periode waarin alles en iedereen in de pan gehakt moest worden die zich niet wilde bekeren, of een mening erop na hield die niet strookte met het christelijk geloof (je vindt dat de aarde rond is? dan ben je een ketter!). Terwijl een christen naar die tijd kijkt als een periode waarin er wel religie, maar geen geloof was. De kerk was een instituut voor machthebbers.

Haast alsof God in de middeleeuwen een grote afwezige was... op vakantie dus. Ik heb de 'grap' dus geinterpreteerd als een cynische opmerking van de filmmakers over die tijdsperiode. Ik en mijn vriend waren trouwens de enigen die lachten om de opmerking. De rest van de bioscoop begreep er volgens mij niet zoveel van.

henkie schreef:3) In het begin van de film gelooft Bruce God niet. Hij vraagt Hem dan hoeveel vingers hij opsteekt. God antwoord met ‘Gij zult de Heere uw God niet verzoeken’, maar gaat er daarna toch op in.

Als je God verzoekt, moet je de consequenties ervan dragen. Leg de link met Zacharias. Hij verzocht God ook, en kon vervolgens een jaar niet praten. De hele film gaat juist over het feit dat Bruce God verzoekt, en dat God daar een passende 'straf' voor verzint.

henkie schreef:4) God houdt ervan om iemand eens goed voor de gek te houden. In een scene zegt hij tegen Bruce dat hij dood is. Bruce schrikt, en God heeft enorm veel lol.

'Eens goed voor de gek houden'? Tja, zo kwam het op mij niet over.... God wordt in de film niet neergezet als Iemand die onsympathiek en gemeen is.

henkie schreef:5) De alwetendheid van God wordt in de zeik gezet: Bruce vraagt ‘How do you make so many love you, without affecting free will?’ God: ‘if you got an answer to that one just let me know’.

En DAT vond ik nou DE quote van de film. Want daar draait het hele Christendom toch om? Dat je God liefhebt met je hele hart, uit vrije wil? En niemand snapt dat. Er loopt nu ook een andere discussie op refoweb, waarom God mensen met vrije wil heeft geschapen, in plaats van mensen die God gewoon eren en niet tegen hem kiezen.

Maargoed... het hele verhaal van uitverkiezing of niet komt hier ook bij om de hoek kijken, en aangezien ik dat ook nog niet helemaal snap, zou ik het wat dit betreft best bij het verkeerde eind kunnen hebben.

henkie schreef:6) Bruce laat zijn soep splijten net zoals de rode zee. God daarover: it’s a magic tric, not a miracle’.

God doet geen 'kunstjes' zoals Bruce. Hij zal Zijn macht niet misbruiken om even te laten zien wat Hij kan. Jezus deed dat ook niet. Hij zei eerst tegen die verlamde man dat zijn zonden waren vergeven, daarna genas Hij hem pas. Wat Bruce doet, dat zijn voornamelijk kunstjes. Bruce heeft dan wel goddelijke krachten, maar Bruce is geen Liefde. En heeft dus niet het vermogen om in te zien wat echt Goed is.

henkie schreef:Dan hebben we het dus niet eens over het feit dat de film God afbeeldt, er diverse bijbelse situaties te kakken worden gezet (Bruce tegen kaarsen: Let there be light! ; Bruce laat een rok opwaaien: And he saw that it was gooood! ; de tomatensoep die in 2en splijt) en Jezus nergens in wordt genoemd (wat nou evangeliserend?)

Kom op zeg, ga me niet vertellen dat jij nog nooit op een lichtknopje hebt gedrukt met de woorden "Er zij licht!" Het cabaret van Voorwaar, om een voorbeeld te noemen, zet ook bijbelse situaties 'te kakken', maar daar heb ik ook nog nooit iemand over horen klagen.

Wat het evangeliserende gedeelte betreft: misschien heeft het ermee te maken dat er een sterke Joodse lobby in Amerika zit. Die hebben niet zoveel met Jezus.

Tot slot: aan de ene kant vind ik het goed dat je de film gezien hebt. Aan de andere kant: je christelijke vrienden hadden je niet moeten dwingen. Ik ben inderdaad ook van mening dat sommige christenen er ECHT niet naartoe zouden moeten, omdat het hen juist van God aftrekt. De film zal anderen juist meer aan het denken zetten en dichter bij God brengen.

Er zijn mensen tot bekering gekomen door het zien van de film "Jesus Christ Superstar", terwijl Jezus daarin wordt neergezet als iemand die gefaald heeft en aan het eind van de film sterft zonder weer op te staan.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 jul 2003 12:43

Omega schreef:
Je bedoelt, je mag alleen zeggen zeggen dat je iets "belachelijk" vindt ;-)

Gewoon een beetje respect voor mensen die een andere interpretatie houden. Ik heb natuurlijk niets tegen het woord triest, maar aangeven dat je begrip toont voor een man die in de EO de eeuwige ondergang ziet... ik hoop dat daar ook een knipoog achter bedoeld was.

Dus alles wat niet werkelijk is, maar God afbeelt op welke wijze dan ook is toegestaan? God als ezel dan ook, volgens jouw redenering.
Nee, dat zou ik niet willen zeggen. De ezel van Reve (waar je waarschijnlijk naar refereerd) is een veel directer beeld, daarnaast heeft Reve sex met de ezel in zijn boek. Dat getuigd volgens mij niet van respect... Het beeld in deze film is inderdaad niet dat van de heilige, almachtige God die wij kennen maar dat is volgens mij voor het vergelijk ook niet nodig. Het beeld is aan de andere kant ook niet respectloos. Zoals ik de bijbel interpreteer is daar niets mis mee.

Maar in geen enkele van deze gelijkenissen wordt gespot met Zijn Vader of de woorden van Zijn Vader.
Naar mijn mening wordt dit ook niet gedaan in BA. Aan de andere kant heeft de vader in het verhaal van de verloren zoon ook niet alle goddelijke eigenschappen, het is ook een beeld. Nog sterker, wij kunnen God helemaal niet zien zoals hij is. Hij is te groot, te heilig. Wij werken altijd met een beeld.

Ik zie wat dat betreft geen verschil met "The life of Brian" of "Jesus Christ Superstar". Christenen over de hele wereld hebben fel geprotesteerd tegen dit soort afschuwelijke persiflages. Wat ik niet begrijp is dat er christenen zijn die er geen probleem mee hebben als hun God belachelijk wordt gemaakt, terwijl moslims soortgelijke films over Allah niet zullen accepteren. Geen enkele regisseur die het dan ook in zijn hoofd durft te halen een soortgelijke film over Allah te maken.
Wat molims hier mee te maken hebben weet ik niet. Life of Brian heb ik zelf niet gezien. Jesus Christ Superstar wel, al is dat een tijd geleden, ik kan mij niet herinneren dat ik deze film als spottend heb ervaren.

Hmm. Dan heeft de bijbel het vast mis als er staat: "Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;" (1. Joh. 2:4).
Hier staat niet dat wij de zonde moeten mijden... Misschien zie ik iets over het hoofd? Uitleg?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Bruce almighty

Berichtdoor @tlantis » 25 jul 2003 12:48

TheEdge schreef:Tot slot: aan de ene kant vind ik het goed dat je de film gezien hebt. Aan de andere kant: je christelijke vrienden hadden je niet moeten dwingen.

Haha, dat was (o.a.) ik dus. En ik heb henkie niet gedwongen hoor. Alleen moet je niet zo een film onderuit halen als je hem niet gezien hebt... Daarom: respect dat hij hem is gaan kijken :mrgreen:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 12:52

Btw, wordt hier nu steeds inhoudelijk gereageerd, of regelmatig toch ook op wederzijdse geprikkeldheid ivm woordkeuze en dergelijke? :?

Terug naar “Archief”