1) Nee, een Christen kijkt uit naar de relatie met Christus en met God. Dat daar een hemel, duizendjarig rijk (of niet, ik heb hier geen duidelijk onderbouwde of uitgekristalliseerde mening over, laat staan een mening gevormd met een gezonde wetenschappelijke methode) en nog veel andere zaken bij komen is van onderschikt belang. Het gaat mij niet om het duizendjarig rijk, maar om het weten en geloven dat Christus mijn zaligmaker is. Petrus werd zalig genoemd omdat hij beleed dat "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods", Matth 16:16. Discussies over het duizendjarige rijk leiden hier alleen maar vanaf.
Een Christen HEEFT een relatie met Jezus Christus en daardoor met de Vader.
De Bijbel schrijft over een periode van 1000 jaar en er is geen reden dat als wij het profetisch Woord wat hebben wat zeer vast is om dat aan de kant te leggen, het is geen onderschikt belang, want het is geen belang, het is het Profetisch Woord wat als een licht schijnt in een duistere plaats.
Als je weet dat Christus Redder en Zaligmaker is, is dat fantastisch, en het hoogste goed, daar doe ik niets aan af, maar er is meer.
Het gaat erom dat een gelovige opgroeit van kind tot zoon.
Als je dat afwijst dan wijs je heel veel af wat God geopenbaard heeft in Zijn Woord.
Zoals gezegd spreekt de Bijbel nergens over een 1000 jarig vrederijk, maar over de duizendjarige binding van satan. Openbaring 20: 1-3.
Hij wordt zelfs gebonden in de afgrond geworpen, die zelfs boven hem verzegeld wordt.
Dat wil niet zeggen dat er geen zonde zal zijn op de aarde, immers de zonde zit in de mens.
Echter de zonde wordt in die 1000 jaar niet aangewakkerd.
Hij kan de volkeren niet meer verleiden.
In Openb. 20 vers 4 zie je dat allen die volharden tot het einde zal behouden worden, en dat is een volharding tijdens de Grote Verdrukking. Het gaat om hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, en die noch het beest en noch zijn beeld hadden aanbeden.
Een zware tijd voor de gelovigen die niet kunnen kopen of verkopen en honger zullen lijden.
Maar...zij zullen heersen met Christus dè duizend jaren.
Het is hetzelfde evangelie als in Mattheus24 vers 13 en 14 aan de Joden. "Maar...wie volhardt tot het einde zal zalig worden".
En dit evangelie van het koninkrijk zal aan de hele wereld gepredikt worden.
Dit is " " " " voor Israël en dit is geen evangelie voor vandaag waar genade heerst.
Paulus heeft nooit woorden van deze strekking aan ons Gemeente uit Jood en Griek verkondigd.
In die 1000 jaar zullen alle volkeren 1 keer per jaar naar Jeruzalem moeten optrekken om de Koning der Koningen hulde en eer te brengen.
Allen die zijn overgebleven van al de volken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich te buigen voor de Koning en het Loofhuttenfeest vieren.
Maar wie dat niet doet "op hem zal geen regen vallen" Zach. 14 vers 16-19.
Als de 1000 jaar voorbij zijn zal de satan worden losgelaten en zal hij uitgaan om de volkeren aan de 4 hoeken der aarde te verleiden ( is de aarde toch vierkant) Gog en Magog zal tot oorlog vergaderd worden en hun getal zal zijn als het zand der zee.
Openb 20 vers 7-10
Openb. 21 en 22 spreken over het eind van de aionen dus na onze eeuw volgen er nog minimaal 2.
De beschreven aioon door mij hierboven is dus een periode van 1000 jaar en de laatste begint daarna.
Zoals de mens uit het stof der aarde wordt opgewekt tot een nieuwe schepping in Christus, zo ia het eerste verbond met Israël voorbijgegaan maar zal God een tweede verbond sluiten wat een blijvend verbond zal zijn.Zo is het eerste huwelijk wat de Heer met Zijn vrouw Israël sloot voorbijgegaan door de hoererij van het volk, maar zal het tweede huwelijk stand houden.