HOE WEET JE NOU ZO ZEKER DAT GOD BESTAAT???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

KoRnOnTheCops
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KoRnOnTheCops » 06 aug 2003 20:20

Thedudehimself schreef:Niet te snel concluderen! Waarom is dat onrechtvaardig? Voor mij in ieder geval niet... dwz. in het christelijke kader is het niet onrechtvaardig. Ik zal proberen het uit te leggen:

Laten we als christenen aannemen dat Jezus Christus inderdaad Gods Zoon is en als mens naar de aarde komt zodat wij Hem kunnen leren kennen? Hij doet zelf dus moeite om het kapotte contact tussen God en mens weer te herstellen. God zelf zorgt dus met Zijn daad dat het verbroken contact waardoor wij allen ten dode zijn opgeschreven (Hij geeft dus om Zijn maaksels = eerder liefdevol dan onrechtvaardig) weer wordt hersteld in een levend contact met Hem. We moeten echter wel het besluit nemen om in Hem te geloven. Dwz. Hij presenteert zichzelf als de brug tussen het aardse en het hemelse. En de enige manier, zegt Hij, waardoor je over die brug kunt gaan (dus het eeuwige leven kunt krijgen) is door geloof over de brug, die Hijzelf is, heen te gaan. Hier is geloven een besluit. Je besluit voor Hem te kiezen. Je neemt datgene wat Hij zegt voor waar aan (je gelooft Hem). Je kunt het ook niet doen... maar dan kom je nooit in de hemel.

Nu naar die mensen in Kapernaum... zij hebben dus de mogelijkheid om te kiezen. Zij besluiten om niet in Hem te geloven... En ontzeggen zichzelf dus Gods liefde en leven. In wezen is dus niet God de onrechtvaardige maar zijn wij zelf onrechtvaardig tegenover onszelf.

Ik hoop dat dit wat verduidelijking verschaft...

Een hartelijke groet,

Dude

blijft nog steeds dat die mensen Jezus niet kennen en dus niet kunnen beslissen of ze in hem willen geloven. En bovendien heb ik dus in eerdere posts al geprobeerd te vertellen dat je volgens mij niet kan beslissen om te geloven in iets zoals je ook niet kan beslissen of je op iemand verliefd wordt of niet. Het gebeurt gewoon
Ik geloof in het complement van God

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 08 aug 2003 13:15

blijft nog steeds dat die mensen Jezus niet kennen en dus niet kunnen beslissen of ze in hem willen geloven. En bovendien heb ik dus in eerdere posts al geprobeerd te vertellen dat je volgens mij niet kan beslissen om te geloven in iets zoals je ook niet kan beslissen of je op iemand verliefd wordt of niet. Het gebeurt gewoon

Ja je hebt wel gelijk dat je eerst Jezus moet leren kennen wil je kunnen beslissen of je in hem kunt geloven. Nu was dat voor de mensen in Kapernaum geen probleem. Verder zijn er genoeg personen die je iets over Hem kunnen vertellen. Mensen die geschreven over hem hebben, die Hem persoonlijk gekend hebben. Als je Jezus wilt leren kennen moet je die mensen vragen... Maw volgens mij als je een beetje moeite doet kun je de persoon Jezus Christus leren kennen... er zijn genoeg mensen die Hem ontmoet hebben en die jou daarmee in contact willen brengen, als je zelf wilt ten minste.

Verder, toch blijft het een besluit... je hebt het zelf over verliefd worden. Ik ben het met je eens dat je allereerst tot een persoon aangetrokken moet voelen en dat dat je overkomt... Maar daarna zul je toch echt een beslissing moeten nemen of je de verliefdheid wilt onderdrukken (bijvoorbeeld omdat je met iemand anders iets hebt, of bang bent gekwetst te worden etc.) of dat je het toelaat (omdat je gewoon weet dat je niet zonder haar kan). Het is toch een besluit... die inderdaad wel wordt gestuurd door je verliefde gevoelens.

Ik zou tegen jou willen zeggen... leer Hem kennen. Doe moeite... ga kijken wie Jezus Christus werkelijk was... of Hij nog steeds realiteit is... Ik weet zeker dat je 'verliefd' op Hem zult worden. De vraag is dan durf je te kiezen... durf je te geloven dat het echt waar is, durf je over je angst voor het onbekende te stappen... durf je een dimensie aan je leven toe te voegen...

Ik geloof in Hem... ik weet dat Hij leeft en ik weet zeker dat Hij van jou houdt.

Een hartelijke groet,

Martin
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 09 aug 2003 12:33

je moet inderdaad zelf je hart voor hem open willen stellen.
soms zitten mensen ermee en hebben ze het idee dat een gelovige aan
zoveel regels verbonden zitten.
wij kunnen zelf beslissen waar ons hart naar uitgaat.god dwingt niet hij wil dat wij hem serieus zoeken.
en dan laat hij zich vinden.
hij leidt je dan en je vind de weg tot hem ook in deze wereld.
want je kan, niet en de mammon en god dienen.
dan zijn er helemaal geen regeltjes en wetten meer

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 09 aug 2003 18:57

dat weet je pas nadat je overleden bent...
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

yeah its summer thank Ya!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 09 aug 2003 19:26

hey noesja

je kunt jouw vraag ook logisch beredeneren.

Evolutie theorie is NOOIT BEWEZEN geweest.
(twijfel je hieraan? surf naar www.real-life.nl)

Dus jij en de rest van de world als toevalsproduct is uitgesloten.

Wat hebben we dan nog meer?
De verlichting; God heeft ons geschapen maar bemoeit zich niet meer met ons...

Geloof jij niet liever in een God die van jou houd zoveel dat hij voor je STIERF?
Bovendien stel dat we ongelijk hebben(is niet zo maar STEL)
wat hebben we dan verloren? NIX want dan zijn we gewoon dood.

Maar stel dat de evolutionisten en de verlichtingdenkers ongelijk hebben?
Dan hebben zij wel wat verloren want dan hebben zij een relatie met GOd gemist en .....zij zullen voor eeuwig buiten gesloten zijn...

dus... kies voor God en je zult merken dat Hij er is!
God is good
and His love endureth forever!!!!!!!

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 11 aug 2003 15:04

www. eindeloos.gelukkig.myweb.nl
kijk daar eens op, er wordt misschien een hoop duidelijk.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 11 aug 2003 15:09

geertje schreef:www. eindeloos.gelukkig.myweb.nl
kijk daar eens op, er wordt misschien een hoop duidelijk.

sorry; in plaats van een punt een streepje tussen eindeloos-gelukkig.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 11 aug 2003 19:06

Zeg y.i.s.t.y : en als de evolutionisten of moslims of weet ik wat gelijk hebben. En jij geloofd niet in God merk je dan ook of God er is? Ik geloof wel dat er een God is, maar merk het niet...
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 11 aug 2003 21:01

Skoezie schreef:Zeg y.i.s.t.y : en als de evolutionisten of moslims of weet ik wat gelijk hebben. En jij geloofd niet in God merk je dan ook of God er is? Ik geloof wel dat er een God is, maar merk het niet...

Beste Skoezie,

Weet je wat het gave is... je kunt Hem leren kennen... maar dan moet je wel je stoute (dappere) schoenen aantrekken. Je moet naar Hem op zoek gaan. Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. Je kunt van Hem lezen in de bijbel. Ik geloof zoals het in de bijbel staat dat Hij toen leefde en stierf maar ook weer opstond om aan ons te tonen dat Hij sterker is dan de dood. Hij leeft dus nog steeds. Vraag het Hem of Hij zich wil tonen aan jou. Heb je al eens gevraagd of Hij zich aan jou wil tonen? Het zal een raar gebed zijn... maar vraag het eens. Wat verlies je eraan. Dit kan er gebeuren als je het vraagt:

Je vraagt het, dat is raar en in ieder geval ongelofelijk, en Hij antwoordt je. En je kunt misschien wel deel krijgen aan zijn onsterfelijkheid. Hij heeft in ieder geval het antwoord op de grote vraag van na de dood.

Je vraagt het, er gebeurt niks, no big deal... je geloofde heel even in een sprookje maar bent gelukkig volwassen geworden en zult er nooit meer in geloven.

Je vraagt het niet, er is ook niks, no big deal... je bent wel erg pessimistisch ingesteld en dit keer heb je gelijk gekregen.

Je vraagt het niet, er is wel wat, very big deal!!! Je mist een levend persoon die de dood heeft overwonnen en die jou dat ook had kunnen geven.

Tel uit je winst!!! Proberen geloven is zo gek nog niet.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 11 aug 2003 23:18

Calvin schreef:Nu weet ik echter zeker dat God bestaat en dat het de God van de bijbel is, heb daar totaal geen twijfel meer over. Hoe dat komt? In mijn kerk kunnen ze dat zo mooi zeggen: dat je een wraakoefenend God leert kennen.

Dat moet je mij nog eens nader verklaren: Een wraakoefenend God.
Storyteller schreef:Ja, de bijbel kan heel goed een verzinsel zijn van mensen met veel fantasie. Vooral in de middeleeuwen is de bijbel als machtmiddel misbruikt en zijn er veel gebruiken in het christendom geslopen die in geen enkele samenleving horen. (Anti-semitisme bijvoorbeeld en de gedachte dat gehandicapte mensen gestraft werden door God en dus verschoppelingen werden.)
Gelukkig zijn door de jaren heen veel van die dingen rechtgezet, maar de bijbel blijft een onbetrouwbare bron voor een rotsvast geloof, doordat er gewoon te veel mensen aan hebben gezeten.

Jij bekijkt het uit puur menselijke ogen. Het feit dat antisemitischme en machtsmisbruik een zwarte schaduw over het christendom heeft gegeven is voor jouw de aanleiding dat de God van de bijbel niet ontstaat.

Dat God met hele andere ogen naar Joden en gehandicapten daar ga je aan voorbij. De bijbel leert ons dat God genadig is. In het geslacht van Jezus worden ook heidenen in het geslacht opgenomen. De bijbel leert dat God het verachte heeft gemaakt om de hoogmoedigen te beschamen. Wat mensen ook zeggen Gods woord veranderd nooit.

Dat de bijbel een betrouwbaar boek is blijkt al uit de profetieen. God gebruikte mensen om te profeteren, maar zonder God hadden ze nooit zo exact de toekomst kunnen voorspellen. En profetieen komen nog steeds uit. Neem nu de profetieen van Ezechiel en kijk naar de ontwikkelingen van de laaste jaren in Israel.
Afbeelding

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 17 aug 2003 12:56

Ikke21 schreef: Ik had een keer een telefoongesprek met iemand hierover, diegene ging niet meer naar de kerk en vroeg aan mij hetzelfde, hoe weet je nou dat er een God bestaat? Ik heb toen het volgende gezegd; Jij wil niet geloven dat er een God bestaat, als je komt te sterven en je moet echt voor God verschijnen zou je willen dat je je leven niet afgekeerd had van de kerk, als er niks is dan heb je geluk (om het even cru te zeggen). Als ik kom te sterven en ik ben een kind van God en er is een God, mag ik voor altijd bij Hem zijn......Als er geen God bestaat, loopt het voor mij ook niet slecht af......dus wat houdt je tegen om te geloven dat er een God bestaat, bekeerde mensen zijn altijd het beste af.......

Ikke21: als ik dit lees is mijn vraag aan jou: geloof je in God omdat Hij van jou houdt en jij Zijn kind bent of voor de zekerheid?! Ik hoop eerlijk gezegd voor het eerste.
Dag aan dag draagt Hij ons

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 17 aug 2003 13:20

Calvin schreef:Nu weet ik echter zeker dat God bestaat en dat het de God van de bijbel is, heb daar totaal geen twijfel meer over. Hoe dat komt? In mijn kerk kunnen ze dat zo mooi zeggen: dat je een wraakoefenend God leert kennen.

Dat moet je mij nog eens nader verklaren: Een wraakoefenend God.
Storyteller schreef:Ja, de bijbel kan heel goed een verzinsel zijn van mensen met veel fantasie. Vooral in de middeleeuwen is de bijbel als machtmiddel misbruikt en zijn er veel gebruiken in het christendom geslopen die in geen enkele samenleving horen. (Anti-semitisme bijvoorbeeld en de gedachte dat gehandicapte mensen gestraft werden door God en dus verschoppelingen werden.)
Gelukkig zijn door de jaren heen veel van die dingen rechtgezet, maar de bijbel blijft een onbetrouwbare bron voor een rotsvast geloof, doordat er gewoon te veel mensen aan hebben gezeten.

Jij bekijkt het uit puur menselijke ogen. Het feit dat antisemitischme en machtsmisbruik een zwarte schaduw over het christendom heeft gegeven is voor jouw de aanleiding dat de God van de bijbel niet bestaat.

Dat God met hele andere ogen naar Joden en gehandicapten daar ga je aan voorbij. De bijbel leert ons dat God genadig is. In het geslacht van Jezus worden ook heidenen in het geslacht opgenomen. De bijbel leert dat God het verachte heeft gemaakt om de hoogmoedigen te beschamen. Wat mensen ook zeggen Gods woord veranderd nooit.

Dat de bijbel een betrouwbaar boek is blijkt al uit de profetieen. God gebruikte mensen om te profeteren, maar zonder God hadden ze nooit zo exact de toekomst kunnen voorspellen. En profetieen komen nog steeds uit. Neem nu de profetieen van Ezechiel en kijk naar de ontwikkelingen van de laaste jaren in Israel.
Afbeelding

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 17 aug 2003 14:21

everlastingman schreef:Jij bekijkt het uit puur menselijke ogen. Het feit dat antisemitischme en machtsmisbruik een zwarte schaduw over het christendom heeft gegeven is voor jouw de aanleiding dat de God van de bijbel niet bestaat.

Nee, ik zeg alleen dat de christenen van vandaag moeten oppassen dat ze niet zomaar iedereen volgen die zegt het woord van God te hebben. Wat eigenlijk wel iedereen doet, als je zondag naar de kerk gaat, of als je je bij een bepaalde stroming rekent. Want het machtsmisbruik van het verleden kan weer gebeuren. En het blijkt uit dat machtsmisbruik dat gelovigen heel makkelijk te manipuleren zijn. (Dit zie je ook in het midden-oosten en dat hele gedoe met de Taliban.)

Fascinerend. Maar kijk nou eens waarom ze daar aan het vechten zijn geslagen? Dat is omdat alle partijen vinden dat het land van hun is, want dat heeft hun God in een één of andere profetie gezegt. Ik vind het een erg bittere ironie, dat die profetie nagevolgd wordt.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 17 aug 2003 14:37

Ik heb ook wel eens nagedacht. Ik ben dan wel christelijk, maar wat als nou bijvoorbeeld de Islam het ware geloof is. Maar als je dan vervolgens verder gaat verdiepen in dat geloof dan kom je zoveel dingen tegen die eigenlijk niet kunnen. De regels en dingen daar zijn vaak heel onredelijk.
Bij het boedisme zijn er ook zoveel dingen die je moet doen en moet kennen voor je eeuwige rust kan krijgen.
Als je dan gaat kijken naar het christendom, die een God heeft die van de mensen houdt en niemand verloren wil laten gaan, dan is dat toch echt het ware geloof.
En hoe je nou weet dat GOd bestaat, er werd gezegd dat je dat niet merkt. Maar heb je nooit een hele zware opgave gehad, waarbij je God om hulp bad. Dat je daarna merkte dat je rustiger werd en de opgave aankon?? Dan weet ik dat er een Almachtige God is die je kan en wil helpen. EN kijk eens naar buiten, de natuur, de bloemen, de zon en nu ook weer af en toe regen voor de droge grond. Kijk eens naar je pasgeboren broertje,zusje, neefje,nichtje,zoon, dochter. Is dat geen teken dat God bestaat.... een nieuw leven??!!!!!!

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 17 aug 2003 14:58

Storyteller schreef:Fascinerend. Maar kijk nou eens waarom ze daar aan het vechten zijn geslagen? Dat is omdat alle partijen vinden dat het land van hun is, want dat heeft hun God in een één of andere profetie gezegt. Ik vind het een erg bittere ironie, dat die profetie nagevolgd wordt.

Wat nog veel facinerender is is dat de profetieën zelfs daar al over spraken:

En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen. ( Zacharia 12 : 3 )

Ook zal het te dien dage geschieden, dat er een groot gedruis van den HEERE onder hen zal wezen, zodat zij een ieder zijns naasten hand zullen aangrijpen, een eens ieders hand zal tegen de hand zijns naasten opgaan ( Zacharia 14 : 13 )

En wij zien het nu voor onze ogen gebeuren.

En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten ( 2 Pertus 1 : 19 )
Afbeelding

Terug naar “Archief”