Thedudehimself schreef:Niet te snel concluderen! Waarom is dat onrechtvaardig? Voor mij in ieder geval niet... dwz. in het christelijke kader is het niet onrechtvaardig. Ik zal proberen het uit te leggen:
Laten we als christenen aannemen dat Jezus Christus inderdaad Gods Zoon is en als mens naar de aarde komt zodat wij Hem kunnen leren kennen? Hij doet zelf dus moeite om het kapotte contact tussen God en mens weer te herstellen. God zelf zorgt dus met Zijn daad dat het verbroken contact waardoor wij allen ten dode zijn opgeschreven (Hij geeft dus om Zijn maaksels = eerder liefdevol dan onrechtvaardig) weer wordt hersteld in een levend contact met Hem. We moeten echter wel het besluit nemen om in Hem te geloven. Dwz. Hij presenteert zichzelf als de brug tussen het aardse en het hemelse. En de enige manier, zegt Hij, waardoor je over die brug kunt gaan (dus het eeuwige leven kunt krijgen) is door geloof over de brug, die Hijzelf is, heen te gaan. Hier is geloven een besluit. Je besluit voor Hem te kiezen. Je neemt datgene wat Hij zegt voor waar aan (je gelooft Hem). Je kunt het ook niet doen... maar dan kom je nooit in de hemel.
Nu naar die mensen in Kapernaum... zij hebben dus de mogelijkheid om te kiezen. Zij besluiten om niet in Hem te geloven... En ontzeggen zichzelf dus Gods liefde en leven. In wezen is dus niet God de onrechtvaardige maar zijn wij zelf onrechtvaardig tegenover onszelf.
Ik hoop dat dit wat verduidelijking verschaft...
Een hartelijke groet,
Dude
blijft nog steeds dat die mensen Jezus niet kennen en dus niet kunnen beslissen of ze in hem willen geloven. En bovendien heb ik dus in eerdere posts al geprobeerd te vertellen dat je volgens mij niet kan beslissen om te geloven in iets zoals je ook niet kan beslissen of je op iemand verliefd wordt of niet. Het gebeurt gewoon