collecte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 okt 2002 18:28

Diezelfde mensen leven misschien op een andere manier heel sober: geen dure stereo of tv-set. Niet regelmatig stappen of 6 keer per jaar op vakantie. Dus dat het geld in het eigen gezin gestopt wordt kan ik best begrijpen. Ze willen er gewoon piekfijn uitzien. Als je naar de Koningin gaat doe je ook je beste kleren aan. Waarom zou je op bezoek bij de Koning der koningen je niet kleden als bruiloftsganger?

Dat refowinkels duurder zijn dan anderen heeft vaak ook te maken met de kleine en beperkte doelgroep. Ze kunnen dus niet stunten als b.v. C&A. Dat er kledingzaken zijn die daar misbruik van maken is onmiskenbaar, maar dat zijn uitzonderingen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 okt 2002 21:45

Night schreef:
Elsa schreef:Waarom mag Gods kerk niet erg mooi zijn?
Het valt mij vaak op hoeveel zorg m.n. R.K-kerken aan hun gebouwen besteden.
De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Mag dit niet een uitermate mooi uitgevoerd gebouw zijn?

Ik mag het dan best wel in redelijke mate met je eens zijn, toch past mijns inziens ook wat soberheid.
En onze voorvaders, die jij ook her en der tot mijn vreugde citeert of aanhaalt, namen ook duidelijk stelling tegen rijk en zeer mooi uitgevoerde kerkgebouwen! Nu dedez zij dat ook om "tegenstand" te bieden aan de RKK, die hun gebouwen juist zo opgesmukt versierden.

Omega: Overigens pleit ook de bijbel voor eenvoud zonder opsmuk.
Butterfly: Ik denk dat God niet naar het uiterlijk van een gebouw kijkt. Ik denk dat Hij het veel belangrijker vindt dat de armen worden geholpen. Zie bijbel hoe vaak wordt niet verteld help de armen. Jezus is zelf in een stal geboren. Wat denken jullie zelf

En toch ben ik het niet met jullie eens. Hoe mooi werd de tempel niet gemaakt? Met goud versierd en mooie kleden...... En de tabernakel daarvoor?
En de eredienst in de Bijbel? Wel wat anders dan onze Calvinistische traditie.................

En daarmee kom ik tot de kern van mijn verhaal: onze sobere kerken, onze manier van zingen................ is traditie! Dit is niet Bijbels te onderbouwen.

Begrijp me overigens niet verkeerd: ik hecht zéér aan traditie. Maar laten we niet zeggen dat dit DE MANIER is om God te eren.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: collecte

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 12:43

butterfly schreef:Waar gaan de collectes heen?

Sommige kerken besteden helaas alles aan hun kerk (bouw etc) Terwijl het al zowwww mooi gebouw is. Soms een groot enorm mooi orgel echt enorm duurrrrrrrrr . Ik snap dat werkelijk niet!!!!! dat geld kan je toch beter voor andere doeleinden gebruiken???

Helemaal mee eens butterfly, bij ons in de kerk wordt het vaak aan goeie doelen gegeven, zoals o.a. Stichting Ontmoeting en het zendingswerk.
Er blijft natuurlijk ook geld in/voor de kerk, want de kerk moet ook onderhouden worden en de dominee ook.
Ook bestaat er nog de diakonie, waar sommige oude mensen van onderhouden worden.

wina
Mineur
Mineur

Re: collecte

Berichtdoor wina » 11 jul 2003 20:51

Ikke21 schreef:
butterfly schreef:Waar gaan de collectes heen?

Sommige kerken besteden helaas alles aan hun kerk (bouw etc) Terwijl het al zowwww mooi gebouw is. Soms een groot enorm mooi orgel echt enorm duurrrrrrrrr . Ik snap dat werkelijk niet!!!!! dat geld kan je toch beter voor andere doeleinden gebruiken???

Helemaal mee eens butterfly, bij ons in de kerk wordt het vaak aan goeie doelen gegeven, zoals o.a. Stichting Ontmoeting en het zendingswerk.
Er blijft natuurlijk ook geld in/voor de kerk, want de kerk moet ook onderhouden worden en de dominee ook.
Ook bestaat er nog de diakonie, waar sommige oude mensen van onderhouden worden.

Waarom zouden we het huis van God zo sober maken, terwijl wij zelf in "weldoortimmerde huizen " wonen ? Men viel er in vroeger tijden ook al over dat die kostbare nardusolie zomaar uitgegoten werd, terwijl het aan de armen gegeven had kunnen worden. Herkennen jullie dit ? En spreekt de bijbel ook niet hier al in Haggaï 1 : 4 : Is het voor ú de tijd om in weldoortimmerde huizen te wonen, terwijl dit huis verwoest ligt ?
Het was in die tijd waarschijnlijk ook al zo dat ze voor hun eigen huizen meer geld over hadden dan voor het huis Gods.
God zegent ons toch óók niet sober maar rijkelijk ?
Weest blij in de Heer !

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jul 2003 17:25

waarom zou je het geld aan een kerk besteden die er al mooi uitziet, terwijl armen sterven van de honger? Je kan beter het geld geven aan evangelisatie..

God zegt niet voor niets denk aan de armen...

handelingen 20:35
Ik heb u in alles getoond, dat men, alzo arbeidende, de zwakken moet opnemen, en gedenken aan de woorden van den Heere Jezus, dat Hij gezegd heeft: Het is zaliger te geven, dan te ontvangen
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jul 2003 17:28

zou je denken dat God blij wordt met een mooie kerk, terwijl er elke dag duizenden mensen dood gaan van honger? Ik betwijfel het...
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 12 jul 2003 18:06

butterfly schreef:

zou je denken dat God blij wordt met een mooie kerk, terwijl er elke dag duizenden mensen dood gaan van honger? Ik betwijfel het...

En als je gevraagd wordt je auto of je eigen huis te verkopen voor de armen in de 3e wereld, hoe reageer je dan ?
Weest blij in de Heer !

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jul 2003 18:08

wina schreef:
butterfly schreef:

En als je gevraagd wordt je auto of je eigen huis te verkopen voor de armen in de 3e wereld, hoe reageer je dan ?

ik heb geen auto en geen huis :mrgreen:, maar nu probeer je er een beetje om heen te praten het gaat nu over de collecte :wink: en iedereen heeft een huis nodig in deze maatschappij. Als het geld van de collecte nu niet naar van die mega orgels gaan of weet ik veel zouden al heelveel mensen eten hebben :D
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 18:55

collecties voor de instandhouding van kerkenis puur onbijbels.

Collectes komen in de bijbel alleen voor tot steun van de gemeenteleden, diakonale taken dus en zendingsarbeid.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 12 jul 2003 19:22

joris schreef:collecties voor de instandhouding van kerkenis puur onbijbels.

Collectes komen in de bijbel alleen voor tot steun van de gemeenteleden, diakonale taken dus en zendingsarbeid.

Collectes zijn sowieso al overbodig als ieder gemeentelid zijn plicht van tienden geven elke maand zou voldoen, en dit is zuiver bijbels, en om nog even verder te gaan, dan hoort de kerk van die tienden ook weer 10 % weg te geven aan noodlijdende kerken of zending. Neh. 10 : 38
Weest blij in de Heer !

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jul 2003 23:06

wina schreef:
joris schreef:collecties voor de instandhouding van kerkenis puur onbijbels.

Collectes zijn sowieso al overbodig als ieder gemeentelid zijn plicht van tienden geven elke maand zou voldoen, en dit is zuiver bijbels, en om nog even verder te gaan, dan hoort de kerk van die tienden ook weer 10 % weg te geven aan noodlijdende kerken of zending. Neh. 10 : 38

Is volgens mij gewoon een burgelijke wet in Israel. Dus geld niet voor ons neem ik aan. Al zou het niet verkeert zijn om het te doen.
Kreeg ik geld toe (sta rood) :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jul 2003 07:02

Als je rood staat wil dat zeggen dat je dus van wat er binnen komt te veel hebt uit gegeven!

En de tienden gelden nu eigenlijk nog steeds zo.
Bij ons is het gewoon dat ieder een Vaste Vrijwillige Bijdrage geeft per maand en dat is dus voor het traktement van de dominee, het kerk gebouw en de zogenaamde vaste lasten. Dus die uitgaven worden niet gehaald uit de collectes.
De zondagse collectes gaan naar vast gestelde doelen, en soms wordt er een extra doel ingesteld in verband met een ramp of zo.

En dat orgel? Was bij ons een sluitpost op de begroting!
Ohw wacht we hebben het orgel vergeten...............
Dus die is niet zo duur en groot, maar we kunnen der best bij zingen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 jul 2003 07:28

butterfly schreef:waarom zou je het geld aan een kerk besteden die er al mooi uitziet, terwijl armen sterven van de honger? Je kan beter het geld geven aan evangelisatie..

God zegt niet voor niets denk aan de armen...

handelingen 20:35
Ik heb u in alles getoond, dat men, alzo arbeidende, de zwakken moet opnemen, en gedenken aan de woorden van den Heere Jezus, dat Hij gezegd heeft: Het is zaliger te geven, dan te ontvangen

Oke butterfly, een kerk hoeft niet mooier als tie al mooi is, toch moet het gebouw wel onderhouden worden en daar moet ook geld voor zijn.
En tuurlijk moet er ook een groot deel gaan naar de armen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 jul 2003 10:00

joepie schreef:Als je rood staat wil dat zeggen dat je dus van wat er binnen komt te veel hebt uit gegeven!

of er komt gewoon te weinig binnen :D ik zou precies rond kunnen komen, als ik niet zou eten. het geld wat ik leen, besteed ik grotendeels aan mijn eten, hoewel het misschien christelijk zou zijn om minder te eten en daar van te geven. maar vooruit, om het te compenseren doe ik maar vrijwilligerswerk, wie weet telt dat ook...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jul 2003 10:03

Misschien woon je boven je stand?

Terug naar “Archief”