schaapje schreef:@learsi
Als je de konkluzie trekt dat de schrijver leert dat de ziel in verbinding staat met het Goddelijke,
dan zit ik met het gegeven dat Genesis 6;3 zegt:
En de Here zeide; Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven (SV ;twisten) nu zij zich misgaan hebben, hij is vlees.
Hier lees ik dat Gods Geest in de mens werkte, dus dat de verbinding met God door de geest was.
hoe zie je dat?
m.v.g.
Hoi schaapje,
De natuurlijke mens heeft een "geweten", ook wel genoemd "Gods stedehouderes"(waarmee de Heere de zonden beteugelt) wiens waarschuwingen de mens in de wind slaande ,dit geweten dichtschroeit als met een brandijzer(1Tim.4;2). In mijn ogen wekt de prediking van de wet(even genomen als de 10 geboden) een duidelijker inspraak in het geweten(een slecht geweten) op. De mens gevoelt in/door dit geweten, dat hij schuldig voor God staat. Dit geweten bevidt zich op de plaats waar Gods Geest in de mens(Adam) woonde. Na de val is op de plaats van Zijn Geest het "geweten" achter gebleven. De natuurlijke mens(de mens zoals hij van eerste(!) geboorte is, als Gods Geest nog niet in hem woont) kan naar zijn geweten luisteren en door dit geweten gedrongen, afzien van een daad die hij zich voorneemt. Let wel, dit is een werk van de natuurlijke mens en niet van de wedergeborene.
Daar waar nu de mens tot geloof in Christus gebracht wordt/is, komt het zover, dat dit geweten gereinigd wordt van de dode werken. Lees eens het 9de(ook in het 10de wordt het geweten nog genoemd) hoofdstuk van de Hebr.brief, waar de kracht van het bloed van het Lam Gods het geweten reinigt om/opdat de levende God gediend wordt. Alle zonden van de natuurlijke(eerste geboorte!) zijn opgeslagen in het geweten; daar waar God tot de mens komt om hem aan Christus te schenken, daar "breekt" de Heere(vanuit Zijn liefde!) het geweten open, opdat de mens al zijn zonden belijdt en VERGEVING SMAAKT(de vergeving die gesmaakt wordt, wordt gesmaakt vanwege de KRACHT VAN HET BLOED VAN CHRISTUS)
In het O.T. lezen we in Spreuken28:13:......Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die zijn overtredingen bekent(belijdt tegenover de Heere) en laat(!)(dat is niet meer doet), zal barmhartigheid verkrijgen.......
Voor de Heere vergeeft, zal er belijdenis van zonden moeten zijn!(een die in Christus ingelijfd wordt/is wordt dus tot belijdenis van zijn zonden gebracht!)
Zal/wil men de kracht van het bloed van Christus leren kennen(door het geloof) dan moet er belijdenis van zonden gedaan worden. Zonder deze belijdenis van zonden zal het niet gaan(!), en alles wat de mens zonder(!) deze belijdenis naar zich toe denkt te kunnen halen is geen(!) vergeving van zonden. (zie 1Joh.1:8-10)
h.g. Learsi