geest, ziel en lichaam.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: geest, ziel en lichaam.

Berichtdoor schaapje » 08 sep 2011 13:42

quote="1a2b3c"
Ik denk ook dat we het nooit helemaal zullen begrijpen, maar boeiend is het zeker. Misschien ook om jezelf wat beter te kunnen snappen.

Ik snap mezelf steeds minder :lol:
Nee hoor, wat ik geleerd heb is niet te handelen en te denken naar wat ik voel, dat lukt niet altijd jammer genoeg, maar ik zie duidelijk daar vaak de zonden uit voortkomen.

Ook vind ik het apart dat we uit lichaam ziel en geest bestaan en dat zijn er toch 3
Denk aan de drie-eenheid van God, en dat we geschapen zijn naar Gods beeld.
Door de zondeval is er totaal geen éénheid meer tussen ziel geest en lichaam.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 sep 2011 13:52

@1ab2c3

Waar lees jij dat ongelovigen met lichaam ziel in de hel geworpen worden?
Ik lees in openbaring 20;12 dat de doden geoordeeld worden en dat de doden en het dodenrijk
in de poel des vuur geworpen worden. En dat is de tweede dood.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 sep 2011 14:00

schaapje schreef:@1ab2c3

Waar lees jij dat ongelovigen met lichaam ziel in de hel geworpen worden?
Ik lees in openbaring 20;12 dat de doden geoordeeld worden en dat de doden en het dodenrijk
in de poel des vuur geworpen worden. En dat is de tweede dood.

Dat dacht ik op te maken uit Mat.10:28 ...maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.

Groet!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 sep 2011 15:18

Uit de Trommius is het volgende te halen:

- er zijn in het hebreeuws twee woorden voor "geest", nl.:.... "roeach" en "Nesjamah".
- het woord "rieken"(ruiken) is een woord waarin de stam van "roeach" voorkomt en geeft dan
ook aan dat dit een functie is van de "roeach". Je zou kunnen zeggen:....de "roeach" ruikt
ergens aan om te kunnen bepalen, wat oorzaak en ontstaan van het gerokene is, waar het vandaan komt. In die zin
geeft het aan dat de "roeach" in staat zou kunnen zijn de herkomst van iets te bepalen.
- er is een woord voor de "ziel" van God en de Messias, dat woord is "nefesj"
- het woord "ziel" m.b.t. de schepselen is zowel "nefesj", als "nesjamah" als "roeach". Dan lijkt
het er op, dat de ziel bestaat uit deze drie delen(ziel en geest bij elkaar genomen?)

Uit een hebreeuws woorden boek van de taal(Ivriet) die nu in Israel gesproken wordt,kan het volgende gehaald worden:

- het woord voor menselijke ziel is "nesjama", dit is een woord dat verbonden is(in de stam)
met "ademen". De ziel is dan datgene in de mens dat "ademt", dat wil zeggen, dat wat de
ziel nodig heeft om te kunnen leven.
- "roeach" is ""wind, lucht, geest, spook"
- "nefesj" is "ziel, psyche, persoon" en is verbonden(in de stam) met een woord dat "uitrusten,
op adem komen" betekent

Uit het boek(over kabbalah, dat is Joodse esoterie) van een Jood, noteerde ik eens als volgt:

- nefesj:...ziel, het directst verbonden met de stoffelijke wereld. Het dichtste deel van de ziel.
- roeach:....elementair bewustzijn en informatie die door de zintuigen beweegt(verbonden met
taal en emoties. De "roeach" wordt gevuld met ervaringen(opwindende, rustgevende, stimu-
lerende, verontrustende, kalmerende, versterkende).
- de nesjama:....(wortel,stam: "adem") is verbonden met het goddelijke. Bij het streven naar
een zuiver leven, regeert de "nesjama" de mens. (Bij deze laatste opmerking lijkt het er dan
op dat de schrijver de "nesjama" als dat deel van de mens ziet dat het "dichtst bij God staat.

Het lijkt mij, dat de schrijver leert dat de ziel een verbinding heeft naar God en naar de schepping. De nefesj is dat deel(de onderkant van de ziel?) dat verbonden is met het zichtbare, de nesjama(de bovenkant van de ziel, de geest van de mens?) is dat deel dat verbonden is met het onzichtbare. De roeach is dan dat deel van de mens, dat "leeft", dat deel van de mens, dat ervaringen opdoet die verbonden zijn met het zichtbare , dan wel het onzichtbare.

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 sep 2011 15:30

Opvallend is, dat in het hebreeuws, het woord voor "lichaam". ook weergegeven kan worden met het woord "nefesj". Dat ondersteunt de gedachte, dat de "nefesj" ook genomen kan worden voor lichaam en ziel samen! Zoiets als de verlichaamde ziel? Hoe dan ook, lichaam en ziel kunen als identiek gezien worden?

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 sep 2011 15:59

@learsi
Als je de konkluzie trekt dat de schrijver leert dat de ziel in verbinding staat met het Goddelijke,
dan zit ik met het gegeven dat Genesis 6;3 zegt:

En de Here zeide; Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven (SV ;twisten) nu zij zich misgaan hebben, hij is vlees.

Hier lees ik dat Gods Geest in de mens werkte, dus dat de verbinding met God door de geest was.
hoe zie je dat?

m.v.g.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 sep 2011 19:13

schaapje schreef:@learsi
Als je de konkluzie trekt dat de schrijver leert dat de ziel in verbinding staat met het Goddelijke,
dan zit ik met het gegeven dat Genesis 6;3 zegt:

En de Here zeide; Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven (SV ;twisten) nu zij zich misgaan hebben, hij is vlees.

Hier lees ik dat Gods Geest in de mens werkte, dus dat de verbinding met God door de geest was.
hoe zie je dat?

m.v.g.

Hoi schaapje,

De natuurlijke mens heeft een "geweten", ook wel genoemd "Gods stedehouderes"(waarmee de Heere de zonden beteugelt) wiens waarschuwingen de mens in de wind slaande ,dit geweten dichtschroeit als met een brandijzer(1Tim.4;2). In mijn ogen wekt de prediking van de wet(even genomen als de 10 geboden) een duidelijker inspraak in het geweten(een slecht geweten) op. De mens gevoelt in/door dit geweten, dat hij schuldig voor God staat. Dit geweten bevidt zich op de plaats waar Gods Geest in de mens(Adam) woonde. Na de val is op de plaats van Zijn Geest het "geweten" achter gebleven. De natuurlijke mens(de mens zoals hij van eerste(!) geboorte is, als Gods Geest nog niet in hem woont) kan naar zijn geweten luisteren en door dit geweten gedrongen, afzien van een daad die hij zich voorneemt. Let wel, dit is een werk van de natuurlijke mens en niet van de wedergeborene.

Daar waar nu de mens tot geloof in Christus gebracht wordt/is, komt het zover, dat dit geweten gereinigd wordt van de dode werken. Lees eens het 9de(ook in het 10de wordt het geweten nog genoemd) hoofdstuk van de Hebr.brief, waar de kracht van het bloed van het Lam Gods het geweten reinigt om/opdat de levende God gediend wordt. Alle zonden van de natuurlijke(eerste geboorte!) zijn opgeslagen in het geweten; daar waar God tot de mens komt om hem aan Christus te schenken, daar "breekt" de Heere(vanuit Zijn liefde!) het geweten open, opdat de mens al zijn zonden belijdt en VERGEVING SMAAKT(de vergeving die gesmaakt wordt, wordt gesmaakt vanwege de KRACHT VAN HET BLOED VAN CHRISTUS)

In het O.T. lezen we in Spreuken28:13:......Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die zijn overtredingen bekent(belijdt tegenover de Heere) en laat(!)(dat is niet meer doet), zal barmhartigheid verkrijgen.......
Voor de Heere vergeeft, zal er belijdenis van zonden moeten zijn!(een die in Christus ingelijfd wordt/is wordt dus tot belijdenis van zijn zonden gebracht!)
Zal/wil men de kracht van het bloed van Christus leren kennen(door het geloof) dan moet er belijdenis van zonden gedaan worden. Zonder deze belijdenis van zonden zal het niet gaan(!), en alles wat de mens zonder(!) deze belijdenis naar zich toe denkt te kunnen halen is geen(!) vergeving van zonden. (zie 1Joh.1:8-10)

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 sep 2011 19:55

@learsi

Hier heb je toch maar even in een notendop het evangelie uitgelegd learsi, mijn komplimenten
voor de verwoording, ik sta hier helemaal achter.
Maar nu heb ik geen antwoord op mijn vraag hoe je de tekst van Gen.6;3 ziet.
n.l. dat de Geest van God in verbinding staat/stond met de geest van de mens, en niet de ziel zoals jij uit het boek
over de Joodse kabbalah meent te lezen.
Overigens lijkt het mij, dat er geen juiste informatie te vinden in het kabbalah, ik weet niet precies
wat het inhoud, maar lijkt mij iets occults ... of heb ik het mis?

Even een toevoeging; op internet kan ik vinden dat kabbala te maken heeft met geheime traditie
en mystieke zaken, ik vind het "verdacht" klinken.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 sep 2011 21:02

Eigenlijk begrijp ik je vraag niet helemaal.
Wat ik in de Genesis tekst lees is dat de Heere Zijn inwerking op het geweten van de mens terugtrekt, verkort. Eerst deed hij het qua tijd zeer lang(mensen werden ouder dan nu) Nu gaat Hij dat korter doen(mensen worden minder oud dan toen).
Het voor "twisten" gebruikte woord betekent ook "oordeel". In het geweten hoort de mens dus eigenlijk Gods oordeel over zijn daden. Het leven van de mens wordt dus verkort en dus ook Gods oordeel over zijn daden. De mens wordt niet veranderd door het feit dat de Heere die inspraak nu lang of kort in het geweten doet. Enkel wedergeboorte brengt een verandering, vernieuwing. De mens moet herschapen worden.

h.g. learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 sep 2011 22:03

quote="learsi"Eigenlijk begrijp ik je vraag niet helemaal.
Wat ik in de Genesis tekst lees is dat de Heere Zijn inwerking op het geweten van de mens terugtrekt, verkort. Eerst deed hij het qua tijd zeer lang(mensen werden ouder dan nu) Nu gaat Hij dat korter doen(mensen worden minder oud dan toen).
Het voor "twisten" gebruikte woord betekent ook "oordeel". In het geweten hoort de mens dus eigenlijk Gods oordeel over zijn daden. Het leven van de mens wordt dus verkort en dus ook Gods oordeel over zijn daden. De mens wordt niet veranderd door het feit dat de Heere die inspraak nu lang of kort in het geweten doet. Enkel wedergeboorte brengt een verandering, vernieuwing. De mens moet herschapen worden.

h.g. learsi

Wat ik lees in Genesis 6. is dat de Geest van God helemaal verwijderd wordt uit de geest van de mens, en dat daarom een menselijke geest dood is voor God. Want daarna zegt Hij; de mens is
vlees.
Ik heb het eigenlijk niet over het geweten, want zelf een ongelovige heeft een geweten.

m.v.g.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 sep 2011 11:19

schaapje schreef: Wat ik lees in Genesis 6. is dat de Geest van God helemaal verwijderd wordt uit de geest van de mens, en dat daarom een menselijke geest dood is voor God. Want daarna zegt Hij; de mens is vlees.Ik heb het eigenlijk niet over het geweten, want zelf een ongelovige heeft een geweten.
m.v.g.

Ik denk, dat je er dan te veel in leest. Het gaat in vers 3 over "het twisten van de Geest met de mens, omdat hij ook vlees is". De Heere trekt dus de werking(!) van Zijn Geest terug(en dat heeft altijd veroordeling tot gevolg) Dat zegt wat mij betreft niets over het feit dat daardoor de geest van de mens dood zou zijn. De geest van de mens is dood vanaf het moment dat hij(Adam) in zonde valt(wedergeboorte is onder O.T. en N.T. noodzakelijk en door wedergeboorte wordt de mens een geestelijke mens). Twisten met de mens die vlees is levert geen enkele verandering(geen wedergeboorte!) in de mens op. Ondanks dat twisten blijft de mens hardnekkig zondigen. Het gaat hier in hoofdstuk 6 meer over het feit dat Gods oordeel in de zondvloed een rechtvaardig oordeel is want de mens is vlees(na de zondeval).

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 sep 2011 13:12

Hallo learsi,

Ik moet, over hoe jij het ziet, een poosje nadenken.
Ik vraag me n.l. af hoe God spreekt met b.v. Adam en Eva na de zondeval, en zelfs
met Kaïn.
En hoe God verder ging met de oudvaders, met Abraham sprak Hij bijna van aangezicht
tot aangezicht en Mozes niet te vergeten.
Toch mensen/gelovigen in het vlees en zonder de Wet.

Groeten

Terug naar “Archief”