TKF schreef:
Er zijn veel definities van dit begrip inderdaad. In het kader van mijn masterscriptie doe ik er momenteel onderzoek naar (met een focus op de Deense situatie en in mindere mate de Nederlandse). Daar heb ik het over partijen, die ik het liefst radical-rechts populistische partijen (radical right-wing populist parties, RRPP).
Okay, helder.
Het conceptuele deel is nog niet af, maar de working definition is de volgende: (vrij vertaald in het Nederlands) anti-establisment partijen die proberen hun agonistische gevoelens tegen het huidige systeem proberen te vertalen door middel van het nastreven van doelen om immigratiebeleid terug te draaien en het boosten van nationalistische gevoelens door het huidige systeem. Dat is zo ongeveer mijn 'understanding' of hedendaags populisme in westelijk Europa.
Je hebt dus geen links-populistische partijen waargenomen?
Populisme is dus inderdaad tegen het systeem
Dat is een conclusie die ik niet voor mijn rekening zou willen nemen. Op grond waarvan concludeer jij dat dergelijke partijen tegen het systeem zijn. En wat is overigens het systeem, als je niet doelt op het democratische stelsel?
Strikt genomen is er niets mis met populisme binnen het kader van democratische waarde. Iedereen zou een gelijke stem moeten hebben en mensen kiezen zelf voor zo'n partij. Maar dat neemt niet weg dat men dit doet omdat andere dat doen (is een individu prior to his ends of is het de gemeenschap die de doelen bepaald?); is iedereen capabel tot een gelijke onafhankelijke keuze?
Ik durf te beweren dat niemand capabel is om een onafhankelijke keuze te maken. Maar los gezien daarvan denk ik ook niet dat er iets mis is met populisme. Het bestrijden van populisme, anders dan via legitieme verkiezingen, is een beperking van de democratische rechten van de burgers. Voordat je het weet heb je een aristocratie, al dan niet in een moderne vorm.
Het volk kiest en het volk wordt benaderd. Hopelijk schept dit wat duidelijkheid (of misschien meer verwarring..).
Ik begrijp wat je bedoelt. Wat is overigens je definitie van democratie?
Leestip: Held, D., 2006, Models of Democracy, Polity Press, Cambridge.