Wanneer wist satan dat hij verloren had?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor JHM » 21 jun 2011 21:47

Atro schreef:En ik denk dat je (terecht) bang voor hem mag zijn.

Noir schreef:Ik denk dat je zelf mag zeggen .. dat je daar bang voor moet zijn!?

Waarom zou je bang zijn als je God aan jouw zijde hebt? Dan zou je uitgaan van de kracht van de duivel, dat lijkt mij een slechte raadgever. Wie met God gaat heeft niets te vrezen van het kwaad.

Wie ontzag heeft voor de Heer heeft niets te vrezen, hij kent geen angst, want de Heer zelf is zijn hoop. -- Sirach 34,16

De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. -- 1 Johannes 4,18
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 22:21

JHM schreef:Waarom zou je bang zijn als je God aan jouw zijde hebt? Dan zou je uitgaan van de kracht van de duivel, dat lijkt mij een slechte raadgever. Wie met God gaat heeft niets te vrezen van het kwaad.

Wie ontzag heeft voor de Heer heeft niets te vrezen, hij kent geen angst, want de Heer zelf is zijn hoop. -- Sirach 34,16

De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. -- 1 Johannes 4,18

Inderdaad ... ik zou geen kwaad vrezen, als de Heere met mij was. Maar als God voor jouw 'nog' niet die Vaste Rots is?

Het valt me op dat heel veel mensen in hun antwoorden naar voren laten komen dat ze God aan hun zijde hebben. Ik wens een ieder voor zich dit van ganse harte toe en het is ook een opdracht om te getuigen als je deel aan Christus Volbrachte Werk heb. Maar er zijn ook nog zovelen die God 'nog' niet aan hun zijde hebben en waarom moeten wij die kant dan onbelicht laten in onze antwoorden? Het kan, lijkt mij, juist tot stichting zijn als 'onbekeerde' twee kanten zullen zien. Of is Refoweb alleen voor bekeerden?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 22 jun 2011 06:04

Atro schreef:Inderdaad ... ik zou geen kwaad vrezen, als de Heere met mij was. Maar als God voor jouw 'nog' niet die Vaste Rots is?

Het valt me op dat heel veel mensen in hun antwoorden naar voren laten komen dat ze God aan hun zijde hebben. Ik wens een ieder voor zich dit van ganse harte toe en het is ook een opdracht om te getuigen als je deel aan Christus Volbrachte Werk heb. Maar er zijn ook nog zovelen die God 'nog' niet aan hun zijde hebben en waarom moeten wij die kant dan onbelicht laten in onze antwoorden? Het kan, lijkt mij, juist tot stichting zijn als 'onbekeerde' twee kanten zullen zien. Of is Refoweb alleen voor bekeerden?

Hoi Atro, daar had ik geen rekening mee gehouden. Soms ga je te makkelijk uit van een ander. Hoe sta jij in je geloof?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 jun 2011 07:23

Natuurlijk wist satan van den beginne dat het een verloren strijd was.

Maar dat weet jij toch ook?
Je weet vanaf het begin dat elke strijd zonder God een verloren strijd is.
Dat je het nu of later moet afleggen tegen Hem.

Toch vechten er zovelen, ook op het erf van het Verbind gewoon door.
Ja, ook met psalmen op hele noten, een hoedje op en een zwart pak aan...

Gek eigenlijk: weten dat Hij de Overwinnaar is en toch blijven vechten om jezelf staande te houden...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2011 12:12

Atro schreef:
Inderdaad ... ik zou geen kwaad vrezen, als de Heere met mij was. Maar als God voor jouw 'nog' niet die Vaste Rots is?

Je kunt ook menen dat God aan je zijde is ! Wanneer het geloof beproefd wordt, vallen mensen soms door de mand. Ik hoorde van iemand die elke ochtend bidt dat haar man en kinderen veilig aankomen op hun werk en scholen. Toen kreeg haar man een auto-ongeluk, er zat ook een kind van hen in die auto. Gelukkig brachten ze het er wel levend vanaf, wel gewond, korte tijd in het ziekenhuis gelegen. Maar de taal die zij toen uitsloeg ! :shock: Het was altijd een en al vroomheid, maar toen werden opeens de vuisten gebald naar de Hemel, waarom ik, waarom wij ?
Ik zei voorzichtig: vraag niet waarom, het antwoord krijg je niet, maar vraag: waartoe Heere ? De haat werd alleen maar groter.
Ik dacht, waar is nu je geloof ? Is dat weg dan ?

Atro

Berichtdoor Atro » 22 jun 2011 22:15

JHM schreef:Hoi Atro, daar had ik geen rekening mee gehouden. Soms ga je te makkelijk uit van een ander. Hoe sta jij in je geloof?

Hoe sta ik in mijn geloof? ... ver, heel ver bij God vandaan :cry: Ik kom er steeds meer achter dat ik het zelf niet kan, hoe graag ik het ook wil. Maar om me dan vrijwillig in de armen van Christus te leggen ... daar is mijn trots te groot voor :(

Atro

Berichtdoor Atro » 22 jun 2011 22:19

schelpje3 schreef:Je kunt ook menen dat God aan je zijde is ! Wanneer het geloof beproefd wordt, vallen mensen soms door de mand. Ik hoorde van iemand die elke ochtend bidt dat haar man en kinderen veilig aankomen op hun werk en scholen. Toen kreeg haar man een auto-ongeluk, er zat ook een kind van hen in die auto. Gelukkig brachten ze het er wel levend vanaf, wel gewond, korte tijd in het ziekenhuis gelegen. Maar de taal die zij toen uitsloeg ! :shock: Het was altijd een en al vroomheid, maar toen werden opeens de vuisten gebald naar de Hemel, waarom ik, waarom wij ?
Ik zei voorzichtig: vraag niet waarom, het antwoord krijg je niet, maar vraag: waartoe Heere ? De haat werd alleen maar groter.
Ik dacht, waar is nu je geloof ? Is dat weg dan ?

Helaas is zij niet de enige! Laten we schijnbekeerden dan geen plek vergeten in het gebed, maar bid voor hun of ze dan nog echt tot Christus mogen vluchten.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 23 jun 2011 05:32

Atro schreef:Hoe sta ik in mijn geloof? ... ver, heel ver bij God vandaan :cry: Ik kom er steeds meer achter dat ik het zelf niet kan, hoe graag ik het ook wil. Maar om me dan vrijwillig in de armen van Christus te leggen ... daar is mijn trots te groot voor :(

Maar toch ben je hier, en uit je schrijven op te merken wil je jezelf wel graag in de armen van Heere Jezus leggen. Waarom is er je trots te groot voor, hoe bedoel je dat? Het zou geweldig zijn toch om te kunnen zeggen dat jij trots bent een volger van Heere Jezus te zijn en een groot geloof hebt in je hemelse Vader?

Atro

Berichtdoor Atro » 23 jun 2011 09:04

JHM schreef:Maar toch ben je hier, en uit je schrijven op te merken wil je jezelf wel graag in de armen van Heere Jezus leggen. Waarom is er je trots te groot voor, hoe bedoel je dat? Het zou geweldig zijn toch om te kunnen zeggen dat jij trots bent een volger van Heere Jezus te zijn en een groot geloof hebt in je hemelse Vader?

Alles weerhoud zich in mij om te vluchten tot God. Want dan denk ik .. het is niet voor mij! Of dan hoor of lees ik weer iets en dan denk ik .. dat mis ik, dat heb ik helemaal niet. Of dan heb ik het voornemen om beter te gaan leven, maar met goede werken kom ik er niet, dat weet ik wel, maar steeds wil ik het weer doen. Ik weet wel .. ik moet het niet in mezelf zoeken, maar buiten mezelf. Maar hoe? ... en dan vraag ik ook wel; "Heere wilt U het dan doen?" maar dan ben ik eigenlijk teleurgesteld in God, omdat Hij het tot nu toe niet gedaan heb! en dan denk ik weer ... het is niet voor mij!

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 23 jun 2011 09:45

Noem eens 1 reden (als je wilt natuurlijk anders niet) waarom God er niet voor jou zou zijn?
Of 1 ding wat je mist, wat essentieel is om tot God te komen?

Maar hoe?

Bidden. Vraag God vergeving.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 jun 2011 13:51

Atro schreef:
Alles weerhoud zich in mij om te vluchten tot God. Want dan denk ik .. het is niet voor mij! Of dan hoor of lees ik weer iets en dan denk ik .. dat mis ik, dat heb ik helemaal niet. Of dan heb ik het voornemen om beter te gaan leven, maar met goede werken kom ik er niet, dat weet ik wel, maar steeds wil ik het weer doen. Ik weet wel .. ik moet het niet in mezelf zoeken, maar buiten mezelf. Maar hoe? ... en dan vraag ik ook wel; "Heere wilt U het dan doen?" maar dan ben ik eigenlijk teleurgesteld in God, omdat Hij het tot nu toe niet gedaan heb! en dan denk ik weer ... het is niet voor mij!

Dat herken ik Atro !! Je hebt jezelf in de weg, je weet dat, en toch ben je onmachtig om jezelf ertussenuit te halen. Misschien herken je dan ook wel dat de hemel soms niet kan verkwikken en de hel niet verschrikken ? En ook daar ben je dan niet de enige in. Zat deze week nog een mooi boekje te lezen van ds M. bekend predikant. Ik zal maar niet zeggen wat er tegen hem werd gezegd, want dan krijg ik van alles over me heen vrees ik. :wink:
Ik zal het je wel pben !
En als je dan tegen jezelf strijdt, krijg je ook nog eens de vijandschap van anderen over je heen. Want je wordt niet begrepen.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jun 2011 16:22

Schelpje3 schreef:e hebt jezelf in de weg, je weet dat, en toch ben je onmachtig om jezelf ertussenuit te halen.(.......) En als je dan tegen jezelf strijdt, krijg je ook nog eens de vijandschap van anderen over je heen. Want je wordt niet begrepen.
Zoals je het hier neerzet, begrijp ik je volkomen.
Het heeft iets met karakter te maken, of onmacht die ontstaan is in de loop der jaren. Wel willen, niet kunnen...

Atro

Berichtdoor Atro » 23 jun 2011 19:26

Jozo schreef:Noem eens 1 reden (als je wilt natuurlijk anders niet) waarom God er niet voor jou zou zijn?
Of 1 ding wat je mist, wat essentieel is om tot God te komen?

De nood is soms hoog! Maar om dan in die nood tot Christus te vluchten .. iets weerhoud mij daarvan .. hoe graag ik ook zou willen! En waarschijnlijk is dat me trots .. dat ik nog 'te' goed van mezelf denk en nog 'te' slecht van God.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jun 2011 20:10

Atro, wat wil je dan? Voor eeuwig zonder God leven? Het gaat mij niet om dat je hier nu concreet antwoord op geeft, maar bedenk dat dit de consequentie is van het niet vluchten tot Jezus. Dan zul je zonder Hem moeten leven, zonder Hem moeten sterven.
En dan citeer ik onze vroegere predikant maar: "Zeg niet: ik kan het niet, want als je later voor Zijn troon staat, dan zal Hij antwoorden: waarom vroeg je het dan niet aan Mij? Ik kon het wel."

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 24 jun 2011 00:30

De nood is soms hoog! Maar om dan in die nood tot Christus te vluchten .. iets weerhoud mij daarvan .. hoe graag ik ook zou willen! En waarschijnlijk is dat me trots .. dat ik nog 'te' goed van mezelf denk en nog 'te' slecht van God.

Herkenbaar. Mijn trots zat me ook flink in de weg voordat ik tot God kwam. Om 1 voorbeeld te geven: Zo dacht ik vaak als ik na een tentamen een voldoende had: Zie je wel kerel, dat heb je goed gedaan. Maar als ik een onvoldoende had vroeg ik me af waarom God me niet geholpen had. :oops: :oops: :oops:
Het heeft me letterlijk heel wat tranen gekost voordat ik me over gaf aan God. Achteraf vraag ik me soms af waarom me dat zoveel moeite koste :?

Maar mijn tip is dan toch echt meer te bidden/praten met God. Ik kan je wel zeggen dat ik er nadien nooit een enkel moment van heb gehad dat ik mijn trots heb opgegeven. Wat mij ook erg heeft geholpen is om serieuze christelijke vrienden te hebben (die had ik eerst niet) waarmee je kunt bidden en gesprekken over het geloof kunt voeren.

Ik wens je ieder geval serieus toe dat je God zult vinden :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “Archief”