Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor ajl » 03 mei 2011 09:45

Ik denk ook dat het vaker voorkomt dan men denkt, maar ik vraag mij dan ook weer af of het feit dat in de gereformeerde gezindte zo weinig over sexualiteit gesproken wordt er ook debet aan is. Wellicht is dat niet voor de vragenstelster van dit topic van toepassing. In het verleden zijn er verschillende topics geopend met de vraag 'hoever ga ik voor het huwelijk', waarin de opmerking werd gemaakt dat ze elkaar zelfs nooit in ondergoed hebben gezien. Op zich maakt dat natuurlijk niet uit, maar het bevestigt wel mijn vermoeden dat als beiden compleet groen als gras het huwelijk ingaan en als men er niet over seks praat, de kans op een desillusie voor de vrouw wel toeneemt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2011 10:52

Wij gingen dan niet groen het huwelijk in, maar ik heb nooit geleerd van mijn ouders (mijn man ook niet) hoe je tegen elkaar dingen zegt hierover. Dus dat was in het begin best een hobbel om te nemen. Benoemen wat je helemaal niet leuk of prettig vind, veel vrouwen hebben de verwachting dat hun man een antenne heeft hiervoor. Not. Dus maak je je behoorlijk kwetsbaar.
Daarom begrijp ik die one night stands niet. Ben ik te preuts voor :wink:
Maar ik vertel mijn oudere kinderen wel bepaalde dingen hoor. De jongens hoe ze respectvol met hun meisje om moeten gaan en de meisjes dat ze voor zichzelf op moeten komen. Zich nimmer tot iets moeten laten dwingen. Mijn vriendin is verloskundige en staat soms versteld (inmiddels niet meer) wat vrouwen vertellen, nl dat hun man hen nog "dwingt" terwijl de bevalling al aanstaande is :-&
Ik weet nog wel dat de verloskundige zei bij de 6weeks nacontrole dat het licht weer op groen stond voor seksuele gemeenschap. Persoonlijk moest ik er nog niet aan denken, mijn man gelukkig ook niet :?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2011 12:30

schelpje3 schreef: veel vrouwen hebben de verwachting dat hun man een antenne heeft hiervoor. Not. Dus maak je je behoorlijk kwetsbaar.

Sowieso gaat een relatie vaak een stuk soepeler op het moment dat de vrouw doorheeft dat de man geen gedachten kan lezen en niet aan subtiele hints doet...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2011 12:33

Dat niet alleen. Heel veel vrouwen kennen hun eigen lichaam ook niet. Als je zelf niet weet wat je fijn vindt, kan je helemaal niet verwachten dat je partner dat wel weet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2011 12:50

ajl schreef:Dat niet alleen. Heel veel vrouwen kennen hun eigen lichaam ook niet. Als je zelf niet weet wat je fijn vindt, kan je helemaal niet verwachten dat je partner dat wel weet.

Mijn moeder en haar zussen, wisten niet eens precies wat hen te wachten stond bij de eerste bevalling :-& Er werd gesproken over daar beneden (of van onderen), menstruatie was iets geheimzinnigs en moest vooral verborgen blijven. Ik geloof dat mijn vader nimmer een pak maandverband heeft gehaald. Kinderen krijgen en alles daaromheen was het domein van vrouwen, mannen moesten bij de bevalling buiten de kraamkamer blijven. Nu slaat het wel eens een klein beetje door, wij zijn zwanger hoor je dan. :wink: Nou man, baar jij maar eens een kind van 8 pond, dat doe je denk maar eenmaal :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2011 13:44

schelpje3 schreef:Wij gingen dan niet groen het huwelijk in, maar ik heb nooit geleerd van mijn ouders (mijn man ook niet) hoe je tegen elkaar dingen zegt hierover. Dus dat was in het begin best een hobbel om te nemen. Benoemen wat je helemaal niet leuk of prettig vind, veel vrouwen hebben de verwachting dat hun man een antenne heeft hiervoor. Not. Dus maak je je behoorlijk kwetsbaar.
Daarom begrijp ik die one night stands niet. Ben ik te preuts voor :wink:
Maar ik vertel mijn oudere kinderen wel bepaalde dingen hoor. De jongens hoe ze respectvol met hun meisje om moeten gaan en de meisjes dat ze voor zichzelf op moeten komen. Zich nimmer tot iets moeten laten dwingen. Mijn vriendin is verloskundige en staat soms versteld (inmiddels niet meer) wat vrouwen vertellen, nl dat hun man hen nog "dwingt" terwijl de bevalling al aanstaande is :-&
Ik weet nog wel dat de verloskundige zei bij de 6weeks nacontrole dat het licht weer op groen stond voor seksuele gemeenschap. Persoonlijk moest ik er nog niet aan denken, mijn man gelukkig ook niet :?

Goede reden voor een man om bij de bevalling te zijn... heeft die de eerste weken tenminste ook geen zin. En dat dwingen is inderdaad belachelijk. Wel is het voor mannen wat lastiger om een flinke poos zonder te doen... dus, wees creatief. Er bestaan ook vormen van seks zonder gemeenschap. En vooral belangrijk om gewoon met elkaar te communiceren, er over te praten... (ipv subtiele hints te geven). Dat voorkomt een hoop frustratie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2011 13:49

Marnix schreef:
Goede reden voor een man om bij de bevalling te zijn... heeft die de eerste weken tenminste ook geen zin. En dat dwingen is inderdaad belachelijk. Wel is het voor mannen wat lastiger om een flinke poos zonder te doen... dus, wees creatief. Er bestaan ook vormen van seks zonder gemeenschap. En vooral belangrijk om gewoon met elkaar te communiceren, er over te praten... (ipv subtiele hints te geven). Dat voorkomt een hoop frustratie.

De periode na de bevalling heet ontzwangeren en zeker als je als moeder b.v. geeft, ben je zo lichamelijk bezig, dat de behoefte aan sex enigszins nihil is. Komt ook door de hormomen denk ik. Mannen hebben dat natuurlijk niet, dus die merken daar op lichamelijk gebied weinig van, vrouwen wel degelijk.
Het is nu eenmaal hetzelfde gebied :wink:

Maar als iemand weduwe of weduwnaar wordt, dan is het toch in "onze kringen" :wink: seksualiteit een heikel onderwerp ? Als je durft te bekennen, dat je DAT mist, denk ik dat je blozende wangetjes tegenover je krijgt. Of niet ?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2011 14:31

Dat zou goed kunnen.... Het is inderdaad in veel kringen not done om daarover te praten....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 03 mei 2011 18:43

oh... raar ik dacht dat niet meer gebeurde dat er mannen NIET meer bij de bevalling waren ...

Ik herriner me de bevalling nog prima... bijna 24 uur rug weén ,, en de eerste nacht muis stil... dat je ging kijken of hij nog leefde... en ja daar na was het echt over met de rust ... :|

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 mei 2011 10:51

Tja, ik las ergens dat indiaanse vrouwen kinderen baarden tussen de bedrijven door, gewoon onder het katoen plukken als het ware. Dus het is ook wel wat cultuurgebonden, zoals klagen over het weer! :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2011 11:40

Spons schreef:oh... raar ik dacht dat niet meer gebeurde dat er mannen NIET meer bij de bevalling waren ...

Ik herriner me de bevalling nog prima... bijna 24 uur rug weén ,, en de eerste nacht muis stil... dat je ging kijken of hij nog leefde... en ja daar na was het echt over met de rust ... :|

Er zijn culturen, in Nederland, waarbij de man niet bij de bevalling is hoor. Dan zijn het echt vrouwenzaken. Het heeft zo zn voor en tegen. Je zou kunnen zeggen, de man snapt dit toch niet, kan het ook niet snappen, maar een vrouw zit precies hetzelfde in elkaar, kent die pijn en emoties, zeker als ze zelf al gebaard heeft. Ik heb wel eens filmpjes gezien van bevallingen, waarbij ik de man behoorlijk klunzig en lomp vond handelen. Nu zijn vrouwen in die situatie ook niet bepaald op zn voordeligst, maar als je als man niet gezegend bent met empathie, kan dit voor rare situaties zorgen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2011 13:12

Er zijn natuurlijk andere culturen, logisch. Maar in onze cultuur vind ik het niet kunnen, dat de man niet bij de bevalling aanwezig zou zijn. Kom op zeg, nee, je bent niet op je voordeligst. Nou en. Laat hem maar mee maken wat je als vrouw moet doen om dat kind eruit te persen. Hallo zeg. Het moet toch zeker niet zo zijn, dat de man buiten wacht en dan zijn wolk van een vrouw en kind in de armen kan sluiten. En dat vrouwen beter zouden weten wat je doormaakt... hm. Vast wel. Als ik ooit zwanger zou raken, dan zou ik op zoek gaan naar een mannelijke verloskundige. Dat lijkt me zoveel fijner! Dan heb je hopelijk geen gezeur over die emoties en gevoelens, maar kun je gewoon zeggen: 'ik heb het gevoel, dat ik uit elkaar gereten word' en dan kan die man dat moeilijk ontkennen 8)

maar dit dwaalt wel erg ver af van het topic :mrgreen:

Maar ik neem aan, dat mannen na een bevalling wel even terughoudend zijn een tijdje en geen seks proberen te krijgen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 mei 2011 19:23

@galateia
nou, een vrouwelijke verloskundige zonder kinderen kan het zich voorstellen en eentje met kinderen zal het zeker nooit ontkennen :wink:

schelpje:
Maar als iemand weduwe of weduwnaar wordt, dan is het toch in "onze kringen" seksualiteit een heikel onderwerp ? Als je durft te bekennen, dat je DAT mist, denk ik dat je blozende wangetjes tegenover je krijgt. Of niet ?

beetje taboe kan geen kwaad toch, het is ook nou niet bepaald een onderwerp om met jan en allemaan te gaan bespreken.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 04 mei 2011 21:22

En dat is nou zo jammer he, die taboe's rondom sexualiteit.

Als ik aan iemand vertel zwanger te zijn, krijg je enthousiaste reacties, als ik vertel dat ik toch zo heerlijk heb liggen vrijen weet ik niet wat ik voor reacties zou krijgen. :-oo

En ik las vandaag nog in de Viva van een vrouw die was verlaten door haar man omdat er te weinig sex in hun huwelijk voorkwam terwijl ze nog maar 3 jaar getrouwd waren!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2011 21:26

schelpje:
Maar als iemand weduwe of weduwnaar wordt, dan is het toch in "onze kringen" seksualiteit een heikel onderwerp ? Als je durft te bekennen, dat je DAT mist, denk ik dat je blozende wangetjes tegenover je krijgt. Of niet ?

beetje taboe kan geen kwaad toch, het is ook nou niet bepaald een onderwerp om met jan en allemaan te gaan bespreken.[/quote]

Ik zeg ook zeker NIET dat je dit met jan en alleman moet bespreken. Integendeel. maar er gaat heel veel over de tafel, ook in forums, maar als het op dit aankomt, mmmm dan vraag ik me af wie er is nu echt eerlijk en open ? Sla een blad open en lees de ingezonden brieven, lekker anoniem. Maar zo schrijnend.

Terug naar “Archief”