Pleegouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jarima
Verkenner
Verkenner

Re: Pleegouders

Berichtdoor jarima » 13 apr 2011 20:14

Wij gaan zeker met de pleegkinderen ook wel eens weg, maar dan toch niet naar zo'n pretpark. We zoeken dan iets uit wat minder geld kost. We zijn met z'n 7, dus reken maar uit!! Dan is dit toch wel een goed idee vinden wij :D

jarima
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jarima » 13 apr 2011 20:18

Tuinfluiter schreef:Wij doen op dit moment de STAP cursus.
We hebben er net de 3e avond op zitten.
Hopen over een week of 4 een gesprek te krijgen en dan horen we gelijk of we door mogen ja of nee.
Wij hebben ook heel lang getwijfelt en nadat we toch naar de infoavond zijn geweest zakte de moed in onze schoenen.
Wat werd het allemaal nega belicht, is natuurlijk nodig maar wij hadden het er de 1e cursus avond over met alle andere aspirant pleegouders en zij hadden het ook ervaren als een heel nega avond.
Toch kwam hier gelukkig het posi gevoel na een tijdje weer omhoog en nu zijn we dan echt met pleegzorg bezig.
Wij denken dat we voor crisis opvang gaan omdat het voor ons, zeker in het begin, uitproberen is en als je gelijk de 1e keer al aangeeft dat het kind altijd mag blijven en stel dat het helemaal niet klinkt en een drama word...
We verwachten wel dat het veel energie en tijd gaat kosten het zorgen voor een pleegkindje.

Leuk dat jullie de STAP cursus volgen. Gelukkig is het posi gevoel weer naar boven gekomen! Want het is toch wel heel leuk hoor om te doen. Veel succes verder en we zijn heel benieuwd naar het vervolg! Hou ons op de hoogte :wink:

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 14 apr 2011 12:17

sommigen van jullie kennen mij wel van het adoptie topic waar ik al veel over onze pleegzorg-avonturen heb geschreven. Wij hebben via netwerkpleegzorg een half jaar lang voor een meisje gezorgd. Helaas kon zij hier niet blijven vanwege zeer ernstige problematiek rondom haar heen.
Daarna besloten officieel pleegouders te worden. Hoewel we alles zelf al hadden uit moeten zoeken in de praktijk moesten we toch nog verplicht de STAP doen (niets nieuws meer geleerd ;)).
In juli 2009 het bestand in gegaan bij de regionale VVP en in februari 2010 het bestand in gegaan bij de SGJ. Wij willen perspectiefbiedende pleegzorg doen. Ons aanbod staat inmiddels van 0 tm 12 jaar open (met inachtneming van onze eigen 4 jarige dochter). We zijn slechts 1 x gebeld door de SGJ, maar dat meisje kwam op het laatst toch niet hier en bleef bij haar eigen ouders (was een vrijwillige plaatsing). Helaas blijft het verder erg rustig... Moeilijk hoor, soms vraag je je echt af of dit wel de weg is die je gaan moet. Waarom duurt het anders zo ontzettend lang? Ik ken alle verhalen wel, van matching en zo, maar toch... Het wordt ook steeds moeilijker gemaakt door allerlei externe factoren, waar wij dus niets aan kunnen doen. Maar leuker wordt het er niet op.

Voor eenieder die dus pleegouder wil worden: hartstikke goed! Stap er enthousiast in en misschien krijg je wel heel snel een pleegkindje in huis. Maar wij zijn met anderhalf a twee jaar wachten op een (langdurige) plaatsing echt geen uitzondering!!!
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 apr 2011 12:22

:shock: Wat gaat het hier dan anders zeg! 2 weken nadat wij Michael adopteerden hadden zijn pleegouders alweer een nieuwe pasgeborene in huis. En sindsdien zijn er 3 of 4 babies bij hun geplaatst, die allemaal geadopteerd zijn. Verder hebben zij ook nog 2 'vaste' pleegkinderen in huis.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 apr 2011 13:19

LauraC schreef::shock: Wat gaat het hier dan anders zeg! 2 weken nadat wij Michael adopteerden hadden zijn pleegouders alweer een nieuwe pasgeborene in huis. En sindsdien zijn er 3 of 4 babies bij hun geplaatst, die allemaal geadopteerd zijn. Verder hebben zij ook nog 2 'vaste' pleegkinderen in huis.

Halen we adoptie en pleegkinderen niet door elkaar?
Of heb je echt kinderen geadopteerd.
Ik zie op de topic Adoptie dat het vaak gaat over pleegkinderen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 apr 2011 13:30

vrienden van ons waren eerst ook bij sgj, daarna hebben ze zich ook ingeschreven bij reguliere pleegzorg, toen hadden ze binnen een maand een pleegkind

jarima
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jarima » 14 apr 2011 13:44

Dat viel mij ook op, dat er over 2 dingen gesproken werd. Daarom deze gestart met pleegouders als titel.
Anders lopen er 2 zaken door elkaar denk ik :?:
Bij ons was ook gezegd, bij de SGJ gaat het vast lang duren voor je een plaatsing krijgt. Dus zodoende zijn we via het provinciale bureau aangemeld. De STAP cursus van het SGJ zou voor ons ook veel te ver zijn geweest(afstand).

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 apr 2011 14:00

Nee ik bedoel dat zij na Michael nog 4 pleegkinderen hebben gehad die allemaal geadopteerd zijn. Dus er lijken wel veel meer pleegkinderen te zijn hier....

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 apr 2011 14:02

jarima schreef:Dat viel mij ook op, dat er over 2 dingen gesproken werd. Daarom deze gestart met pleegouders als titel.
Bij ons was ook gezegd, bij de SGJ gaat het vast lang duren voor je een plaatsing krijgt. Dus zodoende zijn we via het provinciale bureau aangemeld. De STAP cursus van het SGJ zou voor ons ook veel te ver zijn geweest(afstand).

Waarom is pleegzorg in NL niet landelijk geregeld? Is daar een bepaalde reden voor, dat er verschillende instanties zijn die al dan niet snel plaatsen?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 14 apr 2011 16:57

Bij mijn schoonfamilie duurde het eigenlijk ook niet zolang..
Ze hebben al een aantal keer crisispleegzorg gedaan, wat inhoud dat hjet eigenlijk om 3 maanden gaat, maar 9van de 10 keer bleven ze langer, soms wel een jaar ofzo. Gaan dan terug naar ouders, of ander gezin, of als het echt niet anders kan kindertehuis.
Afbeelding

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 apr 2011 17:17

Dippie schreef:Bij mijn schoonfamilie duurde het eigenlijk ook niet zolang..
Ze hebben al een aantal keer crisispleegzorg gedaan, wat inhoud dat hjet eigenlijk om 3 maanden gaat, maar 9van de 10 keer bleven ze langer, soms wel een jaar ofzo. Gaan dan terug naar ouders, of ander gezin, of als het echt niet anders kan kindertehuis.

Crisis-pleegzorg houdt in dat je alla minuut een kind in huis kan opnemen, zo,n kind
die in "crisis" uit huis geplaats moet worden, wegens een gevaarlijke situatie.

Daarna wordt er gezocht naar een perspectief biedend pleeggezin.
En omdat er een tekort is aan pleegzorg-gezinnen duurt die opvang vaak veel
te lang een kind gaat zich dan hechten wat triest is als het kind weer "weg" moet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jarima
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jarima » 14 apr 2011 17:50

klopt, daarom hebben wij ook gekozen voor de perspectief biedende vorm. Wij vonden het voor onze kinderen niet goed om steeds aan veranderingen te moeten wennen. Vooral onze zoon heeft daar wel moeite mee. Dus steeds andere kinderen in huis leek ons niet zo'n goed idee.

jarima
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jarima » 14 apr 2011 17:59

LauraC schreef:
jarima schreef:Dat viel mij ook op, dat er over 2 dingen gesproken werd. Daarom deze gestart met pleegouders als titel.

Waarom is pleegzorg in NL niet landelijk geregeld? Is daar een bepaalde reden voor, dat er verschillende instanties zijn die al dan niet snel plaatsen?

Het is nu nog zo dat de overheid geld aan provincie geeft, die dit aan de proviciale pleegzorg doorsluist. Daar moet het dan een jaar mee doen. Is het op de helft van het jaar al bijna op, dan gaan ze proberen zo weinig mogelijk plaatsingen te doen. Alleen de hoognodige. Dat was de reden van het eerste jaar dat wij zonder pleegkinderen waren. De SGJ is wel landelijk, maar gebruikt ook de provinciale "centen". Zo gebruiken ze ook het klantenbestand van de prov. pleegzorg. Het kan dan zijn dat een aanvraag van SGJ via de prov. pleegzorg loopt om aan de goede matching te kunnen voldoen. Zeker als de SGJ in de desbetreffende provincie niet veel gezinnen in het bestand heeft. Dus het is wel nuttig als je bij beide geregistreerd staat.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 apr 2011 18:29

Maar wat gebeurt er met de kinderen die niet geplaatst kunnen worden?

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 14 apr 2011 19:04

Wij willen over een jaartje ofzo ook pleegzorg aan doen. Zitten alleen nog erg te twijfelen het via SGJ te doen of via regionaal pleegzorgbureau.
Tijdens mn opleiding heb ik een poosje geleden spreekster gehad,die had 1 pleegkind van SGJ en 1 van regionaal. Zij vertelde dat ze het lastig vond om van het regionaal een kind boven de 12 te hebben, ivm invloed op haar eigen kinderen (ze had ook nog 4 eigen kinderen) Daarom had ze via het regionale altijd en jong pleegkindje (nu 1 van 2 jaar) en boven de 12 een pleegkind van SGJ (omdat die christelijk zijn).
Omdat wij nog moeten uitzoeken hoe en wat met het leeftijdverschil met onze dochter mogelijk is, weet ik nog niet voor welke leeftijd wij gaan. Ik denk dat we ook eerst crisisopvang proberen. Als we uiteraard goed gescreend worden als pleegouders, dat hoop ik wel natuurlijk!

Terug naar “Archief”