Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2011 13:27

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ik spreek liever mensen die zich ONbekeerd weten ! Bang zijn zichzelf iets toe te eigenen. Lees maar eens in de Bijbel over het geloof van Dan. Vrij onbekend denk ik.

Veel mensen die zo over zichzelf spreken lopen het gevaar het wel goed te vinden zo. Ze weten zich onbekeerd, en worden daardoor als heeeeeel degelijke menschen aangemerkt. Maar met wat degelijkheid kom je er niet.
En daarbij: Als je altijd maar weer twijfelende en onbekeerde mensen spreekt: Welke invloed heeft dat op jouw geloofsleven? Ga jij dan ook weer twijfelen, en kom je er daardoor niet genoeg aan toe om God in je leven de eer te geven die Hij zo waard is? Dan krijgt Hij niet de eer die Hem toekomt, ofwel wordt Hij in jouw leven te weinig geëerd en geprezen, terwijl daar wel reden toe is...
En daarbij: Mensen die bang zijn zichzelf iets toe te eigenen, die ken ik ook/heb ik gekend. Tot hun dood toe twijfelen. En waarom? Niet omdat de Here Zichzelf nu zo bedekt en verborgen hield, maar omdat ze iedere keer alles, wat ze in Christus meenden te mogen hebben, finaal uit de handen werd geslagen. Waardoor? Door voorwaardelijke prediking, doordat ze afgescheept werden met een "uitgestalde Christus", doordat ze het vaste riedeltje EVD werd voorgehouden als de ENIGE vaste volgorde waarin God werkt, doordat het plantje van het geloof niet gevoed werd, maar omdat werd gezegd dat het plantje "eerst maar eens moest overzomeren en overwinteren".... En dat kan wel, maar dan moet het plantje wel gezonde voeding krijgen, waardoor het KAN overleven..... En dan moet niet telkens aan het plantje worden gerukt om te kijken of er toch niet misschien worteltjes loskwamen waardoor dan weer bleek dat het geen goed plantje (lees: echt geloof) was....
En ik ben heel ruimdenkend, zowel naar rechts als naar links. Maar dat is GEEN Bijbelse lijn!

Jezelf bekeerd noemen na een ervaring, ook niet ! Jij maakt er nu een belachelijk karikatuur van, maar ik heb het over die mensen die zichzelf niet zo durven noemen, maar door de Heere daar wel bij geplaatst zijn ! En dat ze bij ogenblikken in de ruimte worden gesteld en dan komt de getuigenis ! Die indruk maakt en ook vrucht zal dragen.
Als je zegt dat je zowel naar links als rechts wil buigen, vind ik je toch echt neigen naar links, daar je nu badinerend praat over rechts ! Ik zou daar mee oppassen als ik jou was. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.

Jezelf bekeerd weten door Christus en daarvan getuigen is volop Bijbels. Overal komt dit terug en worden we er zelfs toe opgeroepen. En we lezen dat we dat mogen geloven en dat we dan ook zekerheid mogen ontvangen. Nergens wordt opgeroepen je vooral onbekeerd te weten, integendeel, het wordt afgekeurd.... het is niets anders dan schijnvroomheid want je kan er wel van getuigen dat je zelf niet goed genoeg bent, maar het evangelie houdt in dat zondaren door Christus gered worden. Je hebt het over mensen die zich onbekeerd weten en vervolgens heb je het over Gods oogappel? Gods oogappel zijn bekeerde mensen, mensen die uit genade door Christus zijn gered, ook al verdienden ze het zelf niet. In Hem ben je zijn oogappel... niet als je vroom 2 of 3 keer per week naar de kerk gaat en zegt: Ik ben geen kind van God, Christus is niet voor mij gestorven want ik ben niet goed genoeg. Dan mis je de kern van het evangelie en ik vind het schokkend om te zien dat jij een "evangelie" zonder hart leert... en ver van het Bijbelse evangelie vandaan blijft en dat nog normaal vindt ook..... en doet alsof God dat ook graag zo ziet, dat mensen zich niet door Hem bekeerd weten. Van ongeloof wordt een deugd gemaakt, ja, je kan beter ongelovig zijn dan gelovig als ik jou mag geloven... het is een grote karikatuur van het evangelie.[/quote]

En ik vind het schokkend dat jij zo gemakkelijk over bekering spreekt. De kerken zitten er kennelijk vol mee. Waar zie jij dan de vruchten daarvan ? En wat zijn die precies ?
Het evangelie is juist zonder hart als men bedrogen wordt voor de eeuwigheid.[/quote]

Ik kan wel huilen....het is net of ik op een anti-Christelijk forum ben terecht gekomen.
Ik weet niet of ik dit nog lang vol hou
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2011 13:44

Lucas 15;7

Ik zeg u, dat er blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert
meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.

Maar dan moet je wel het woord geloven als de enige waarheid.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2011 14:38

Schelpje3 schreef:En ik vind het schokkend dat jij zo gemakkelijk over bekering spreekt. De kerken zitten er kennelijk vol mee. Waar zie jij dan de vruchten daarvan ? En wat zijn die precies ?
Het evangelie is juist zonder hart als men bedrogen wordt voor de eeuwigheid.

Ik spreek helemaal niet makkelijk over bekering. Het is iets wat we niet uit onszelf doen en tegen onze menselijke natuur ingaat. Het is iets wat God in ons werkt. Maar jij maakt bekering zelf als iets verdachts en mensen die zich bekeerd weten tot mensen waar je vooral niet jaloers op moet zijn, van je bekeerd weten door Christus maak jij een hoogmoedig iets en van onbekeerd zijn een vrome staat.. Een gelovige weet zich bekeerd door Hem en ziet dat als een groot wonder waar God het liefste wat Hij had, zijn Zoon, voor gaf. Daar is niets makkelijks aan maar toch getuigt de Bijbel er overal van dat dat de wonderlijke boodschap van genade is waardoor we ons toch bekeerd mogen weten, uit genade.

Ik kan wel huilen....het is net of ik op een anti-Christelijk forum ben terecht gekomen.

Sorry dat ik niet voldoe aan jou beeld van een "christen". En ja, het raakt mij ook dat ik op een christelijk forum moet lezen dat mensen liever met onbekeerde mensen spreken en omgaan dan bekeerden en dat nog een christelijke standpunt vinden.... sorry maar dan moet je echt de Bijbel nog eens gaan lezen want jouw houding strookt daar totaal niet mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 14:45

Ik spreek helemaal niet makkelijk over bekering. Het is iets wat we niet uit onszelf doen en tegen onze menselijke natuur ingaat. Het is iets wat God in ons werkt. Maar jij maakt bekering zelf als iets verdachts en mensen die zich bekeerd weten tot mensen waar je vooral niet jaloers op moet zijn, van je bekeerd weten door Christus maak jij een hoogmoedig iets en van onbekeerd zijn een vrome staat.. Een gelovige weet zich bekeerd door Hem en ziet dat als een groot wonder waar God het liefste wat Hij had, zijn Zoon, voor gaf. Daar is niets makkelijks aan maar toch getuigt de Bijbel er overal van dat dat de wonderlijke boodschap van genade is waardoor we ons toch bekeerd mogen weten, uit genade.

[/quote][/quote]

Sorry dat ik niet voldoe aan jou beeld van een "christen". En ja, het raakt mij ook dat ik op een christelijk forum moet lezen dat mensen liever met onbekeerde mensen spreken en omgaan dan bekeerden en dat nog een christelijke standpunt vinden.... sorry maar dan moet je echt de Bijbel nog eens gaan lezen want jouw houding strookt daar totaal niet mee.[/quote]

Waarom zou jij niet voldoen aan mijn beeld ? Waar slaat dat op ? En Marnix, je hoeft niet te voldoen aan MIJN beeld, maar aan ZIJN beeld !
Als je nu op je teentjes getrapt bent, vraag ik me af waar dat vandaan komt. We mogen elkaar toch wel bevragen of aanspreken ? Of komt dat te dichtbij ?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 mar 2011 14:49

Als overduidelijk nitwit, wil ik wat vragen. Bij de laatste postings, wordt met bekeerd dan bedoeld wedergeboren? Want iedereen ( ja, er zijn vast uitzonderingen ) die zegt dat hij christen is, die is toch bekeerd?
Zelf geloof ik dat de bijbel het Woord van God is, dat God alles heeft gemaakt, dat Jezus voor onze zonden, ook voor die van mij, gestorven is. Dat ik zonder Hem helemaal niets ben ( ok, de rest van de geloofsbelijdenis laat ik wel achterwege..) , en noem mij zodoende christen. Probeer te leven zoals Hij dat van mij vraagt, en probeer er achter te komen hoe dat precies is.
Tsja, ben ik wedergeboren? Het zal wel niet volgens de reformatorische leer ( dat je een speciaal gevoel moet hebben? of Zijn Stem letterlijk horen? ) maar moet ik me met die vraag bezighouden? Of gewoon iedereen over God vertellen en proberen mijn naaste lief te hebben als mijzelf?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2011 14:59

meribel schreef:Als overduidelijk nitwit, wil ik wat vragen. Bij de laatste postings, wordt met bekeerd dan bedoeld wedergeboren? Want iedereen ( ja, er zijn vast uitzonderingen ) die zegt dat hij christen is, die is toch bekeerd?
Zelf geloof ik dat de bijbel het Woord van God is, dat God alles heeft gemaakt, dat Jezus voor onze zonden, ook voor die van mij, gestorven is. Dat ik zonder Hem helemaal niets ben ( ok, de rest van de geloofsbelijdenis laat ik wel achterwege..) , en noem mij zodoende christen. Probeer te leven zoals Hij dat van mij vraagt, en probeer er achter te komen hoe dat precies is.
Tsja, ben ik wedergeboren? Het zal wel niet volgens de reformatorische leer ( dat je een speciaal gevoel moet hebben? of Zijn Stem letterlijk horen? ) maar moet ik me met die vraag bezighouden? Of gewoon iedereen over God vertellen en proberen mijn naaste lief te hebben als mijzelf?

Nee, met die vraag hoef je je niet bezig te houden. Nergens in de Bijbel zie ik dat mensen zich bezig houden met de vraag of ze wedergeboren zijn. De vraag is of je in Hem gelooft en Hem wil volgen, is de oude mens met Hem gestorven en de nieuwe mens met Hem opgestaan? Je taak is om Hem te volgen en te dienen, anderen over Hem te vertellen, je naaste lief te hebben. En als je in Hem gelooft mag je je ook door Hem opnieuw geboren weten.

Schelpje3 schreef:Waarom zou jij niet voldoen aan mijn beeld ? Waar slaat dat op ? En Marnix, je hoeft niet te voldoen aan MIJN beeld, maar aan ZIJN beeld !
Als je nu op je teentjes getrapt bent, vraag ik me af waar dat vandaan komt. We mogen elkaar toch wel bevragen of aanspreken ? Of komt dat te dichtbij ?

Ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Ik zie bij jou een totaal onbijbelse houding. Een houding die je in de Bijbel niet terugvindt. Daar bevraag ik je (scherp) op en spreek ik je ook op aan.... toets wat je hier hebt gezegd aan de Bijbel en dan zal je zien dat jouw verwachtingen van mensen hier op het forum niet stroken met wat de Bijbel leert. Nogmaals, waarom spreek je liever met onbekeerde mensen dan met door God bekeerden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 15:05

meribel schreef:Tsja, ben ik wedergeboren? Het zal wel niet volgens de reformatorische leer ( dat je een speciaal gevoel moet hebben? of Zijn Stem letterlijk horen? ) maar moet ik me met die vraag bezighouden? Of gewoon iedereen over God vertellen en proberen mijn naaste lief te hebben als mijzelf?

Volgens mij ben je gewoon een christen, bekeerd en wel.
Ik moet bij de laatste serie postings telkens aan Paulus denken.
Hij schrijft aan de Galaten: " Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen".(5:1)
En daarna legt hij dat uit met voorbeelden. Dat de een zegt dat je alleen zus moet leven en de ander zo, en daarmee laten we ons opnieuw een slavenjuk opleggen door kerkelijke regels, dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 15:06

meribel schreef:Als overduidelijk nitwit, wil ik wat vragen. Bij de laatste postings, wordt met bekeerd dan bedoeld wedergeboren? Want iedereen ( ja, er zijn vast uitzonderingen ) die zegt dat hij christen is, die is toch bekeerd?

Ik durf hier al bijna niet op te antwoorden, ik ben te rechts :wink:
Lieve Meribel, de Heere Jezus is niet voor alle mensen gestorven ! Je kunt een christelijk leven leiden, zonder daadwerkelijk bekeerd te zijn. Over het begrip bekering zijn de forummers het helaas niet eens.
Wij leren toch echt dat er iets gebeurd moet zijn in je leven. Dat hoeft heus geen blikseminslag te zijn, maar het moet wel zijn uitwerking hebben.
En dat noem je de vruchten. Een goede boom brengt goede vruchten voort, een slechte.....
Maar wat is goed en slecht ?
Ik zou het zo willen zeggen, als er niets van jezelf bij is ! Als je het gehele Wonder aan God toeschrijft, je dagelijks afhankelijk te weten van hem. Maar ook dagelijks moet strijden tegen jezelf, de zonde in je eigen hart, de zonde in het algemeen, ja dat zelfs misschien moet lijden om Zijnentwil.
Heere, wat wilt Gij nu dat ik doen zal. En dat kan regelrecht tegen jou ingaan ! Het is niet de makkelijkste weg, maar wel de beste.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 15:13

Marnix schreef:

Nee, met die vraag hoef je je niet bezig te houden. Nergens in de Bijbel zie ik dat mensen zich bezig houden met de vraag of ze wedergeboren zijn. De vraag is of je in Hem gelooft en Hem wil volgen, is de oude mens met Hem gestorven en de nieuwe mens met Hem opgestaan? Je taak is om Hem te volgen en te dienen, anderen over Hem te vertellen, je naaste lief te hebben. En als je in Hem gelooft mag je je ook door Hem opnieuw geboren weten.

Schelpje3 schreef:Waarom zou jij niet voldoen aan mijn beeld ? Waar slaat dat op ? En Marnix, je hoeft niet te voldoen aan MIJN beeld, maar aan ZIJN beeld !

Ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Ik zie bij jou een totaal onbijbelse houding. Een houding die je in de Bijbel niet terugvindt. Daar bevraag ik je (scherp) op en spreek ik je ook op aan.... toets wat je hier hebt gezegd aan de Bijbel en dan zal je zien dat jouw verwachtingen van mensen hier op het forum niet stroken met wat de Bijbel leert. Nogmaals, waarom spreek je liever met onbekeerde mensen dan met door God bekeerden?

Nu ben ik dus onbijbels :?
Jij mag mij wel scherp bevragen, maar ik jou niet. Maar ik wil wel antwoorden hoor. Je leest kennelijk niet goed wat ik bedoel.
Ik hoor wel eens van die verhalen ja, ik ben bekeerd. Daarmee wordt vaak bedoeld: ik was een zuiper, een hoereerder, maar nu niet meer. Ik heb Jezus aangenomen. Maar dan blijft het verder stil. Soms is het ochtendhumeur zelfs weg, ja ik weet af en niet wat ik hoor. Alsof het daarom gaat ! Sterker nog, als je een ander leven leert kennen, zie je pas hoe je bezig bent in het dagelijks leven. Knorrig, kattig, leugentje hier, jokkentje daar misschien, glaasje of sigaretje teveel, noem maar op.
Maar dat gaat allemaal over het tijdelijke. Bekering is geestelijke omzetting !
En of dat nu plots gebeurt of de weg van de geleidelijkheid, dat kan allemaal, daar is de Heere vrij in, maar dan krijg je wel een ander verhaal !
Die mensen achten zich juist ONbekeerd. En BIJ TIJDEN mogen ze wel bekeerd weten.
Maar ja, als dit hier weggezet wordt als vrome rechtse verzinseltjes, onbijbels ook nog, vraag ik me af wat het grote deel van de reformatorische gezindte dan hoort en beleeft :(

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 15:27

schelpje3 schreef:Lieve Meribel, de Heere Jezus is niet voor alle mensen gestorven ! Je kunt een christelijk leven leiden, zonder daadwerkelijk bekeerd te zijn. Over het begrip bekering zijn de forummers het helaas niet eens.

Johannes 3: 16: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat ieder die in Hem gelooft. eeuwig leven hebbe."
Meer niet.
En er zijn mensen die niet een bepaalde bekeringservaring hebben, maar gewoon, stilletjes achter Hem aangaan.
Die geloven - soms ondanks alles wat hun is aangedaan en overkomen - maar niet één moment hebben gekend van 'toen en toen'... maar daarom zijn zij niet minder...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 15:32

Riska schreef:
schelpje3 schreef:Lieve Meribel, de Heere Jezus is niet voor alle mensen gestorven ! Je kunt een christelijk leven leiden, zonder daadwerkelijk bekeerd te zijn. Over het begrip bekering zijn de forummers het helaas niet eens.

Johannes 3: 16: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat ieder die in Hem gelooft. eeuwig leven hebbe."
Meer niet.
En er zijn mensen die niet een bepaalde bekeringservaring hebben, maar gewoon, stilletjes achter Hem aangaan.
Die geloven - soms ondanks alles wat hun is aangedaan en overkomen - maar niet één moment hebben gekend van 'toen en toen'... maar daarom zijn zij niet minder...

En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
En allen dezelfden geestelijke drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.

Staat in 1 Kor 10

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 15:45

Dat hoofdstuk gaat verder, waaruit blijkt dat ze niet met het hart volgden: afgoden die gediend werden, ontucht etc. Paulus waarschuwt daar voor afgodendienst. Maar hij wijst erop dat wij in de beker één zijn met het bloed van Christus en met het brood zijn wij één met het lichaam van Christus.
Dus: heel hoofdstuk 10 lezen en niet het begin alleen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 15:51

Riska schreef:Dat hoofdstuk gaat verder, waaruit blijkt dat ze niet met het hart volgden: afgoden die gediend werden, ontucht etc. Paulus waarschuwt daar voor afgodendienst. Maar hij wijst erop dat wij in de beker één zijn met het bloed van Christus en met het brood zijn wij één met het lichaam van Christus.

Ik citeer weinig teksten, maar omdat velen dit doen, doe ik dit af en toe ook maar.
maar zeg dit dan ook tegen de anderen, want een ieder citeert alleen wat in zijn straatje te pas komt.
Daarom ben ik er zelf terughoudend mee.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mar 2011 20:00

Toch moet ik zeggen dat ik wel precies begrijp wat Schelpje bedoelt met de opmerking 'te makkelijk denken dat je bekeerd bent'. Tegenwoordig ( oei, nu klink ik wel heel oud) wordt daar wel heel snel vanuit gegaan dat als je in de kerk zit en soms aangesproken wordt door een preek dat je bekeerd bent. NU wil ik niet aangeven dat het vroeger en in de huidige bevindelijke kerken beter is, waar men bang is om dat van zichzelf te zeggen, maar aan de andere kant een soort 'schroom' en elke keer een zichzelf onderzoeken of je aan het avondmaal kan gaan, is er ook niet meer bij.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 mar 2011 20:22

schelpje3 schreef:
Riska schreef:Dat hoofdstuk gaat verder, waaruit blijkt dat ze niet met het hart volgden: afgoden die gediend werden, ontucht etc. Paulus waarschuwt daar voor afgodendienst. Maar hij wijst erop dat wij in de beker één zijn met het bloed van Christus en met het brood zijn wij één met het lichaam van Christus.

Ik citeer weinig teksten, maar omdat velen dit doen, doe ik dit af en toe ook maar.
maar zeg dit dan ook tegen de anderen, want een ieder citeert alleen wat in zijn straatje te pas komt.
Daarom ben ik er zelf terughoudend mee.

Ik vind dit een vreemde reden. Jezus zelf versloeg de verzoekingen van satan met Bijbelteksten. Satan viel Hem ook aan met Bijbelteksten. Als je er terughoudend mee bent betekend dat dan dat je meer vertrouwen/overtuiging in je eigen woorden zoekt dan in die van Hem?

Nu ben ik dus onbijbels
Jij mag mij wel scherp bevragen, maar ik jou niet. Maar ik wil wel antwoorden hoor. Je leest kennelijk niet goed wat ik bedoel.
Ik hoor wel eens van die verhalen ja, ik ben bekeerd. Daarmee wordt vaak bedoeld: ik was een zuiper, een hoereerder, maar nu niet meer. Ik heb Jezus aangenomen. Maar dan blijft het verder stil. Soms is het ochtendhumeur zelfs weg, ja ik weet af en niet wat ik hoor. Alsof het daarom gaat ! Sterker nog, als je een ander leven leert kennen, zie je pas hoe je bezig bent in het dagelijks leven. Knorrig, kattig, leugentje hier, jokkentje daar misschien, glaasje of sigaretje teveel, noem maar op.
Maar dat gaat allemaal over het tijdelijke. Bekering is geestelijke omzetting !

Ik vind dat je hier zelf erg hoogmoedig overkomt. Een beetje neerbuigende toon. Als het wel echt waar is dan zijn ook deze mensen Zijn oogappels.

En of dat nu plots gebeurt of de weg van de geleidelijkheid, dat kan allemaal, daar is de Heere vrij in, maar dan krijg je wel een ander verhaal !
Wat willen MENSEN toch graag een verhaal horen ja! Christus niet hoor, die wil geloof en gehoorzaamheid. Geen indrukwekkend verhaal.

Die mensen achten zich juist ONbekeerd. En BIJ TIJDEN mogen ze wel bekeerd weten.
Deze opmerking zou ik HEEL GRAAG Bijbels onderbouwd willen zien. Dit is zo onbijbels als wat, Schelpje! Twijfel is heel menselijk maar nog altijd ONGELOOF en dus zonde. Ik zeg niet dat ik het niet ken maar een vrucht is het zeker niet! Als je je afvraagd wat de vruchten der bekering zijn.... die kun je vinden in Galaten 5 vers 22.

Maar ja, als dit hier weggezet wordt als vrome rechtse verzinseltjes, onbijbels ook nog, vraag ik me af wat het grote deel van de reformatorische gezindte dan hoort en beleeft

Ook in de reformatorische gezindte zijn er dan dwalingen zo blijkt.

Terug naar “Archief”