zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2011 09:51

Klopt, de Bijbel zegt daar niet zoveel over, maar wel over ons omgaan met seksualiteit, over waar je gedachten wel en niet op gericht moeten zijn. En daar moeten we dan ook naar kijken. Waar zijn je gedachten dan op gericht? En wat zegt de Bijbel over die gedachten?

Mortlach schreef:Wat dat betreft is die ethiek op zijn zachtst gezegd nogal onhaalbaar, in een negatief licht zou je het zelfs kunnen zien als 'klantenbinding' - laat mensen vooral niet vergeten dat ze stikzonding zijn, zelfs al denken ze alleen maar. Ik ben wat meer pragmatisch ingesteld.

Dat kan goed kloppen, ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat die ethiek onhaalbaar is. Dat is iedereen liefhebben, wereldvrede enzo ook, ook onderdelen van de Christelijke ethiek. Maar dat maakt de ethiek zelf nog niet verkeerd en het daar naar streven nog niet onmogelijk. Net zo min als dat we niet moeten stoppen met streven naar wereldvrede omdat er toch nog overal vrede zal zijn en dat alleen maar het schuldgevoel van de mensheid vergroot.

Ik geef helemaal toe dat je visie op mensen niet mag lijden onder je masturbatiegedrag, dat lijkt me evident. Maar het lijken me toch behoorlijk extreme situaties waar dat een probleem wordt. Ik zie zelf niet dat masturbatie leidt tot een verwrongen vorm van seksualiteit. Het heeft wat dat betreft ook niets met intimiteit te maken, dat is vaak net het hele punt. Als je jeuk hebt, kun je het jezelf wel erg moeilijk maken, maar je kunt ook gewoon even krabben waarna er dan verder weer niks aan de hand is.

Klopt, maar het probleem wat ik zie zit hem niet in het krabben zelf maar in waar je gedachten dan op gericht zijn. Geen intieme daad, maar de gedachten erbij? En nogmaals, de Bijbel leert volgens mij dat denken aan iets verkeerd maar het niet doen, ook verkeerd is. Dat is het verschil tussen jouw visie en de Bijbelse.

Nee, het ontdoet alleen het idee 'overspel' van elke zinnige inhoud en draagt het risico met zich met dat an sich nette mensen hun leven lang met een loodzwaar zondebesef lopen. Ik weet ondertussen wel hoe het werkt, maar zei al dat ik wel wat pragmatischer ben ingesteld.

Klopt, misschien ben je iets pragmatischer dan de Bijbel.... de lijn daarvan is niet: De praktijk is anders, het is ook gewoon lastig. Tegelijkertijd is de lijn van de Bijbel juist het tegenovergestelde van "mensen met een loodzwaar zondebesef laten rondlopen". We geloven juist dat Jezus onze zonden droeg en ze dan ook wegneemt. Wie als gelovige met een loodzwaar zondebesef rondloopt heeft de kern van de Bijbelse boodschap nog niet begrepen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 24 feb 2011 12:08

@mortlach
je zegt dat het niet met intimiteit te maken heeft
daar ben ik het niet mee eens
voor ons vrouwen is het iets heel intiems

@samanti
ik denk dat je wel goede dingen zegt ja

mijn standpunt is altijd: alles wat niet tot eer van God is, is zonde

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 24 feb 2011 12:40

Marnix schreef:
mortlach schreef:Ik geef helemaal toe dat je visie op mensen niet mag lijden onder je masturbatiegedrag, dat lijkt me evident. Maar het lijken me toch behoorlijk extreme situaties waar dat een probleem wordt. Ik zie zelf niet dat masturbatie leidt tot een verwrongen vorm van seksualiteit. Het heeft wat dat betreft ook niets met intimiteit te maken, dat is vaak net het hele punt. Als je jeuk hebt, kun je het jezelf wel erg moeilijk maken, maar je kunt ook gewoon even krabben waarna er dan verder weer niks aan de hand is.

Klopt, maar het probleem wat ik zie zit hem niet in het krabben zelf maar in waar je gedachten dan op gericht zijn. Geen intieme daad, maar de gedachten erbij? En nogmaals, de Bijbel leert volgens mij dat denken aan iets verkeerd maar het niet doen, ook verkeerd is. Dat is het verschil tussen jouw visie en de Bijbelse.

Voor mij is de vraag wat je precies voor doel hebt met het afkeuren van masturberen. ALS het doel daarvan is om zo min mogelijk gedachten te hebben aan een "verkeerde" vorm van seksualiteit, dan vraag ik me af wat het effectiefst is.
Zonder de uitlaatklep van masturberen zal de aandacht daar alleen maar sterker op gericht zijn, niet minder. Dus als het doel is om minder aan puur "sex" (sic) te denken, is masturberen een probaat middel.
Ik denk dat het onjuist is om te denken dat er MINDER aan sex wordt gedacht als er niet gemasturbeerd wordt.
Laatst gewijzigd door martien op 24 feb 2011 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2011 13:59

nette schreef:mijn standpunt is altijd: alles wat niet tot eer van God is, is zonde

Ook peopen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2011 14:06

martien schreef:Voor mij is de vraag wat je precies voor doel hebt met het afkeuren van masturberen. ALS het doel daarvan is om zo min mogelijk gedachten te hebben aan een "verkeerde" vorm van seksualiteit, dan vraag ik me af wat het effectiefst is.
Zonder de uitlaatklep van masturberen zal de aandacht daar alleen maar sterker op gericht zijn, niet minder. Dus als het doel is om minder aan puur "sex" (sic) te denken, is masturberen een probaat middel.
Ik denk dat het onjuist is om te denken dat er MINDER aan sex wordt gedacht als er niet gemasturbeerd wordt.

Dat zie ik wel vaker gebeuren in het christendom: door de uitwendige verschijnselen (gedrag) te verbieden hoopt men een inwendige verandering te bewerkstelligen. Terwijl ik juist vind dat je eerst de innerlijke verandering moet stimuleren en dat het gedrag dan vanzelf zal volgen.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 24 feb 2011 14:08

er zijn gewoon dingen die moeten gebeuren
en net als je werk, want je moet jezelf ook onderhouden
dus is dat geen zonde

je lichaam is het tempel van de H.Geest
en die moet je goed onderhouden, dat is dus tot eer van God

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2011 14:13

nette schreef:er zijn gewoon dingen die moeten gebeuren
dus is dat geen zonde

Dus als ik werk maar niet ten ere van God, is dat geen zonde? dit lijkt me een nogal gemengd signaal.

En laat een regelmatig orgasme nou gewoon tot dat 'goede onderhoud' behoren...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2011 14:14

Mortlach schreef:
nette schreef:er zijn gewoon dingen die moeten gebeuren
dus is dat geen zonde

Dus als ik werk maar niet ten ere van God, is dat geen zonde? dit lijkt me een nogal gemengd signaal.

Nou zeg, wat een rare discussie wordt het.
Regelmatig onderhoud :shock:

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 24 feb 2011 14:18

je moet toch werken om in leven te blijven?
dat heeft de God geboden dus is het tot eer van God

Mortlach schreef:
nette schreef:

dat is jou mening

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2011 14:36

nette schreef:je moet toch werken om in leven te blijven?
dat heeft de God geboden dus is het tot eer van God

Mortlach schreef:
nette schreef:

dat is jou mening

In feite is het tot ONeer, omdat dit de straf op de zondeval was ! In het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen. Het gebod is wel om dit goed te doen, zodat je ook hierin kunt laten zien dat je christen bent. Kan men van je op aan, doe je je werk nauwkeurig en ijverig ? En vaak kun je nog een zegen zijn voor anderen, zeker als je in de dienstverlenende- of zorgsector werkt. Maar net zo goed in veel andere beroepen ook.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 feb 2011 15:58

Mortlach schreef:En laat een regelmatig orgasme nou gewoon tot dat 'goede onderhoud' behoren...

En dat is maar de vraag: is het slecht voor je lichaam (in deze discussie: het vrouwelijk lichaam) als je geen orgasmes hebt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2011 15:58

Nee, het werken is geen straf op de zondeval Schelpje. Adam had in het paradijs al de opdracht gekregen de tuin te onderhouden en de aarde te bewerken en dat was geen straf. De straf was dat het voortaan zwoegen werd in plaats van werken en de aarde dorens en distels zou voortbrengen.

martien schreef:
Marnix schreef:
mortlach schreef:Ik geef helemaal toe dat je visie op mensen niet mag lijden onder je masturbatiegedrag, dat lijkt me evident. Maar het lijken me toch behoorlijk extreme situaties waar dat een probleem wordt. Ik zie zelf niet dat masturbatie leidt tot een verwrongen vorm van seksualiteit. Het heeft wat dat betreft ook niets met intimiteit te maken, dat is vaak net het hele punt. Als je jeuk hebt, kun je het jezelf wel erg moeilijk maken, maar je kunt ook gewoon even krabben waarna er dan verder weer niks aan de hand is.

masturberen zal de

Voor mij is de vraag wat je precies voor doel hebt met het afkeuren van masturberen. ALS het doel daarvan is om zo min mogelijk gedachten te hebben aan een "verkeerde" vorm van seksualiteit, dan vraag ik me af wat het effectiefst is.

Hoi. Ik ben bij mijn reactie niet in de eerste plaats uitgegaan van een doel maar van wat de Bijbel ons leert. En de Bijbel is nou eenmaal niet een boek wat voor consensus gaat. Geen: Je kan beter gemiddeld 10x per dag aan seks denken dan 20x. Je kan dus niet zonde goedpraten omdat als je die zonde niet doet, je misschien wel vaker of erger in verleiding wordt gebracht. De Bijbel zegt niet: Denk wat minder vaak aan seks. Maar: Heb geen begeerte voor andere vrouwen dan je eigen vrouw.

En wat dat betreft is het denk ik ook een kwestie van gewenning, want ik hoor van mensen die het niet doen dat het wel kan en ze niet constant aan seks denken... en heb ook van mensen gehoord die dat wel deden dat ze er juist steeds meer aan gingen denken en naar meer seksuele kicks gingen zoeken.

En nogmaals, ik ben niet tegen masturbatie zelf, ik ben tegen de gedachten die er vaak (bij mannen zeker) bij komen kijken, die verkeerd zijn, puur omdat de Bijbel aangeeft dat we geen andere mensen dan je eigen man/vrouw moeten begeren. Dat dit in de praktijk lastig kan zijn snap ik, maar we kunnen moeilijk wat God van ons vraagt in de Bijbel afwimpelen met: Dat vind ik te lastig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2011 16:02

Marnix schreef:Nee, het werken is geen straf op de zondeval Schelpje. Adam had in het paradijs al de opdracht gekregen de tuin te onderhouden en de aarde te bewerken en dat was geen straf. De straf was dat het voortaan zwoegen werd in plaats van werken en de aarde dorens en distels zou voortbrengen.

masturberen zal de

Ik denk dat het onjuist is om te denken dat er MINDER aan sex wordt gedacht als er niet gemasturbeerd wordt.[/quote]

Hoi. Ik ben bij mijn reactie niet in de eerste plaats uitgegaan van een doel maar van wat de Bijbel ons leert. En de Bijbel is nou eenmaal niet een boek wat voor consensus gaat. Geen: Je kan beter gemiddeld 10x per dag aan seks denken dan 20x. Je kan dus niet zonde goedpraten omdat als je die zonde niet doet, je misschien wel vaker of erger in verleiding wordt gebracht. De Bijbel zegt niet: Denk wat minder vaak aan seks. Maar: Heb geen begeerte voor andere vrouwen dan je eigen vrouw.

En wat dat betreft is het denk ik ook een kwestie van gewenning, want ik hoor van mensen die het niet doen dat het wel kan en ze niet constant aan seks denken... en heb ook van mensen gehoord die dat wel deden dat ze er juist steeds meer aan gingen denken en naar meer seksuele kicks gingen zoeken.

En nogmaals, ik ben niet tegen masturbatie zelf, ik ben tegen de gedachten die er vaak (bij mannen zeker) bij komen kijken, die verkeerd zijn, puur omdat de Bijbel aangeeft dat we geen andere mensen dan je eigen man/vrouw moeten begeren. Dat dit in de praktijk lastig kan zijn snap ik, maar we kunnen moeilijk wat God van ons vraagt in de Bijbel afwimpelen met: Dat vind ik te lastig.[/quote]

Ja daar heb je gelijk in Marnix :) Het is van werken naar zwoegen gegaan. Voor sommigen van ons gaat dat idd op. Feit is wel dat het een opdracht is. Wie niet werkt die zal niet eten, al zal dit met het huidige sociale stelsel wel meevallen. Al is het dan soms een brood bij de Aldi :-&

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 24 feb 2011 16:21

ik heb altijd geleerd dat zelfbevrediging verkeerd is. zelfbevrediging doe je naar eigen behoefte.
(en als je het niet doet hoef je er ook geen verantwoording over af te leggen)

daarbij, ze hebben het altijd over de strijd van elke jonge man en vrouw.
als masturberen geen zonden is wat is dan de strijd van elke ''jonge vrijgezelle'' man of vrouw?
uiteraard door geen seks te hebben buiten het huwelijk. (maar dat lijkt mij het moeilijkste niet..)
Gods geduld is groot maar niet oneindig

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 24 feb 2011 16:38

Marnix schreef:. Maar: Heb geen begeerte voor andere vrouwen dan je eigen vrouw. [...]
En nogmaals, ik ben niet tegen masturbatie zelf, ik ben tegen de gedachten die er vaak (bij mannen zeker) bij komen kijken, die verkeerd zijn, puur omdat de Bijbel aangeeft dat we geen andere mensen dan je eigen man/vrouw moeten begeren.

Hoe ver zet je die redenatie door? Vind je dat een vrouw een rol heeft in dat proces? Qua kleding bijvoorbeeld? (Is hier al eerder aan de orde geweest... beetje flauw van me misschien....) Kijk maar of je er wat mee wil.

Terug naar “Archief”