Mortlach schreef:Wat dat betreft is die ethiek op zijn zachtst gezegd nogal onhaalbaar, in een negatief licht zou je het zelfs kunnen zien als 'klantenbinding' - laat mensen vooral niet vergeten dat ze stikzonding zijn, zelfs al denken ze alleen maar. Ik ben wat meer pragmatisch ingesteld.
Dat kan goed kloppen, ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat die ethiek onhaalbaar is. Dat is iedereen liefhebben, wereldvrede enzo ook, ook onderdelen van de Christelijke ethiek. Maar dat maakt de ethiek zelf nog niet verkeerd en het daar naar streven nog niet onmogelijk. Net zo min als dat we niet moeten stoppen met streven naar wereldvrede omdat er toch nog overal vrede zal zijn en dat alleen maar het schuldgevoel van de mensheid vergroot.
Ik geef helemaal toe dat je visie op mensen niet mag lijden onder je masturbatiegedrag, dat lijkt me evident. Maar het lijken me toch behoorlijk extreme situaties waar dat een probleem wordt. Ik zie zelf niet dat masturbatie leidt tot een verwrongen vorm van seksualiteit. Het heeft wat dat betreft ook niets met intimiteit te maken, dat is vaak net het hele punt. Als je jeuk hebt, kun je het jezelf wel erg moeilijk maken, maar je kunt ook gewoon even krabben waarna er dan verder weer niks aan de hand is.
Klopt, maar het probleem wat ik zie zit hem niet in het krabben zelf maar in waar je gedachten dan op gericht zijn. Geen intieme daad, maar de gedachten erbij? En nogmaals, de Bijbel leert volgens mij dat denken aan iets verkeerd maar het niet doen, ook verkeerd is. Dat is het verschil tussen jouw visie en de Bijbelse.
Nee, het ontdoet alleen het idee 'overspel' van elke zinnige inhoud en draagt het risico met zich met dat an sich nette mensen hun leven lang met een loodzwaar zondebesef lopen. Ik weet ondertussen wel hoe het werkt, maar zei al dat ik wel wat pragmatischer ben ingesteld.
Klopt, misschien ben je iets pragmatischer dan de Bijbel.... de lijn daarvan is niet: De praktijk is anders, het is ook gewoon lastig. Tegelijkertijd is de lijn van de Bijbel juist het tegenovergestelde van "mensen met een loodzwaar zondebesef laten rondlopen". We geloven juist dat Jezus onze zonden droeg en ze dan ook wegneemt. Wie als gelovige met een loodzwaar zondebesef rondloopt heeft de kern van de Bijbelse boodschap nog niet begrepen.