evangeliseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 12:23

Sorry hoor Chloe, ik snap niet helemaal waar dit op slaat.
Ik geef God helemaal de schuld niet en snap ook echt totaal niet waar je dit uit op maakt!!!!
Om wat ik over de wedergeboorte zei??? Ik zal dat uitleggen zoals de dominee het ook gister deed......
Geboren word je maar 1x, op een gegeven moment word je puber en zegt je ouders vaarwel omdat je alles wat zei zeggen krom vindt en je het er niet mee eens bent....je gaat lekker je eigen leven leiden, maar komt er dan achter dat je ouders eigenlijk altijd gelijk hebben gehad, je gaat terug naar ze en vraagt om vergeving en zei vergeven jou!!
Zo is het ook met de bekering, Wedergeboren word je maar 1x, maar iedere dag opnieuw dwaal je af en doe je zonde, zo moet je er iedere keer bij bepaald worden dat het niet goed is wat je doet, dus iedere dag opnieuw bekeerd worden.
Laatst gewijzigd door Ikke21 op 07 jul 2003 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 jul 2003 12:33

Laatmaar... je begrijpt niet wat ik bedoel. Laatmaar, het was niet m'n bedoeling je te kwetsen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 12:44

Chloë schreef:Laatmaar... je begrijpt niet wat ik bedoel. Laatmaar, het was niet m'n bedoeling je te kwetsen.

Ik snap je inderdaad niet, ik heb toch ook niks in de richting gezegd, wat jij nu zeg of wel??

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2003 16:35

Ikke21 schreef:
Lalage schreef:
Ikke21 schreef:wees dan is duidelijk en leg is goed uit wat je nou eigenlijk niet snap van mij en wat ik moeilijk doe....?!

Waar slaat het op dat je niet bekeerd bent. Je gelooft toch dat Jezus voor je zonden is gestorven, je bidt enzo... nou dan ben je christen en dus bekeerd. Jij zegt van niet en dat begrijp ik niet.

Lalage, je moet toch ook wedergeboren worden? Snap je dat wel?

Geloof en je zult zalig worden!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 07 jul 2003 17:04

Wat houdt deze wedergeboorte praktisch in dan volgens jou?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: .

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 17:28

Antiblob schreef:

pfoe, ik heb het net al een beetje beschreven toch? Dat je toegeeft dat je Jezus nodig hebt om je relatie met God te herstellen en dat je je leven aan God beschikbaar stelt.

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 07 jul 2003 18:19

De vraag was meer voor Ikke bedoeld, die die quote ook heeft geschreven.

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 23:14

daar is al een hele item over. mijn idee: JIj bekeert je (door God uiteraard) en GOd laat je wedergeboren worden. Twee kante vandezelfde medaille.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 jul 2003 08:42

Antiblob schreef:

Wedergeboorte komt met de bekering, dus als je echt gelooft en een kind van God bent, dan word je wedergeboren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jul 2003 09:11

Ikke21 schreef:
Antiblob schreef:

Wedergeboorte komt met de bekering, dus als je echt gelooft en een kind van God bent, dan word je wedergeboren.

Dus jij gelooft niet echt?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 jul 2003 09:22

Ik geloof wel echt ja........maar zit er tussen echt en echt ook niet een verschil......hmm ik weet eigenlijk niet zo heel goed hoe ik dit verder uit moet leggen.

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 08 jul 2003 18:45

Kun je misschien wat bijbelteksten geven waar die wedergeboorte in voorkomt, of besproken wordt?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: evangeliseren

Berichtdoor TheEdge » 09 jul 2003 00:14

Sorry dat ik zo ruw interrumpeer tussen de berichten van Ikke over geloofstwijfel. Ik herken je vraag bij mezelf heel goed Ikke. Ik hoop dat je spoedig duidelijkheid hierover krijgt.

Ik wil echter even terug naar het onderwerp:
the_mask schreef:Stelling: Je kan pas evangeliseren als je echt voor God hebt gekozen! Dat je zeker weet dat je een kind van God bent.

Moeilijke vraag.
Voor een goede discussie moet je eerst antwoord geven op deze: Wat versta je onder evangeliseren? Bij mensen langs de deur gaan om ze over God te vertellen? Slechts 10% van de Christenen heeft de gave van evangeliseren op die manier. De andere 90% moet het over het algemeen hebben van het sluiten van vriendschappen en deze vrienden wat over het geloof vertellen (vriendschapsevangelisatie dus).

Wanneer ik Jakobus 1:1-8 lees, lijkt het erop dat je stelling juist is. Iemand die onzeker en besluiteloos is over zijn geloof, daar is Jakobus namelijk niet erg positief over. Ik denk dat je, wanneer je in die fase zit en je niet weet of je nou wel kunt evangeliseren of niet, je het beste gewoon een lichtje kunt zijn in je levenshouding; hoe ga je met andere mensen om, waar geef je je geld aan uit, ben je trots of juist bescheiden etcetera.

Mocht je geloof echter ter sprake komen, moet je niet stijf je mond dicht houden, maar erover vertellen wat je voelt dat je moet vertellen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jul 2003 21:54

Mocht je geloof echter ter sprake komen, moet je niet stijf je mond dicht houden, maar erover vertellen wat je voelt dat je moet vertellen.

maar als je dat niet als gave hebt om zo over je geloof te praten? dat je wel het gevoel hebt dat je het wel over de daken wil uitschreeuwen, maar dat je de woorden er niet voor hebt of dat je gewoon stil bent over het algemeen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 09 jul 2003 22:17

johannes1 schreef:

maar als je dat niet als gave hebt om zo over je geloof te praten? dat je wel het gevoel hebt dat je het wel over de daken wil uitschreeuwen, maar dat je de woorden er niet voor hebt of dat je gewoon stil bent over het algemeen.

ik heb geleerd uit ervaring dat als GOd wil dat je echt iets zegt dat ik dan een kriebel in mijn buik krijg. Soort van op de wipzictachtigezenuwachtigheid.

Terug naar “Archief”