Pasker schreef:marin
Nu is de vraag, wat heeft de mens nog meer nodig om bij "God te kunnen blijven"?
Een goed geweten. We hebben welliswaar macht gekregen om kinderen (zonen) van God te worden dus we zijn het nog niet.
Zo als we ook bidden: vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Pasker, even doorgaan op de macht (kracht) om een zoon van God te kunnen worden, als de Here Jezus door Zijn offer die mens (die oprecht berouw heeft van schuld) bij de Vader heeft gebracht (verzoend).
De mens kan alleen door een "vader zoon" relatie begrijpen wat het grote offer was, dat een deel van de Godheid Zich aangeboden heeft om de mens te redden, de zonde is alleen op deze aarde voortgezet, waar satan woont met zijn gevolg.
Want satan is uit de hemel geworpen zo kunnen we lezen in Gods Woord.
Nu is de Here Jezus in het verlossingsplan "Zoon van God" voor de gevallen mens geworden.
De Bijbel leert ons, dat Hij reeds voordat Hij naar deze aarde kwam vanaf eeuwigheid bestond bij God als de Zoon van God.
Het voorbestaan van Christus is een even belangrijke waarheid in het plan der verlossing als alle andere waarheden die daarmee verbonden zijn.
Om de door de zonde van God gescheiden mens weer met God te verzoenen, moest Christus uit de hemel komen, d.w.z. van God komen. Alleen het goddelijke was in staat de kloof, die er bestond tussen God en de mens, te herstellen. Dit kon door niemand anders volbracht worden, dan door de Zoon van God, die daartoe mens moest worden.
Om met de profeet Jesaja te spreken: in het geboren Kind van Bethlehem, werd ons de Zoon van God geschonken.
Hij bedekte Zijn Godheid met menselijkheid en nam de de gestalte van een dienstknecht aan ... en werd in alles de mensen gelijk, uitgenomen de zonde.
Hebreën 2 : 17.Vanaf de dagen der eeuwigheid was Christus één met de Vader. Hij was het uitgedrukte beeld van God, de openbaring van Zijn majesteit en heerlijkheid. Hij kwam naar deze in duister gehulde wereld, om het licht der goddelijke liefde te laten schijnen.
Joh. 1 : 1-3 en -4: In den beginne was het Woord... En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.
Johannes 17 : 5: En nu verheerlijk Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid die Ik bij U had eer de wereld was.
Johannes 6 : 62: Wat zou het dan zijn zo gij de Zoon des mensen ziet opvaren waar Hij tevoren was?
Coloss. 1 : 15-17: ... welke is het beeld van de Onzienlijke God, de eerstgeborene van al het geschapene ... en Hij is voor alle dingen en alle dingen bestaan tezamen door Hem ...
Johannes 8 : 58: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, eer Abraham was, ben Ik.
De Godheid van Jezus Christus.
Krachtens het volkomen mens zijn, was Christus één met de mensheid, maar krachtens Zijn Goddelijkheid was Hij één met God.
Daardoor is Hij de Advocaat, de Middelaar tussen God en de mensen, ter verzoening.
Dit was alleen mogelijk krachtens Zijn Godheid. Geen engel of enig ander geschapen wezen was hiertoe bekwaam. De verzoening kon alleen volbracht worden door iemand, die èn de Godheid bezat èn toch ook volkomen mens was.
Godheid van Jezus
Coloss. 2 : 9: ...Want in Hem, woont al de volheid der Godheid lichamelijk.
Rom. 9 : 5: ...welke is Christus, zoveel het vlees aangaat, welke is bovèn allen te prijzen in der eeuwigheid.
1 Joh. 5 : 20:... namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus, deze is de waarachtige God en het eeuwige leven.
1 Tim. 3 : 16: En buiten alle twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot, God geopenbaard in het vlees.
Er zijn in het Oude Testament meer teksten die heenwiizen, die de komst, het leven en werken, het lijden en de overwinning van Christus.
Daarom lezen we telkens bij al hetgeen Jezus deed of wat men Hem aandeed, „dat het alles geschiedde om de Schrift te vervullen".
Christus in u, de hoop der heerlijkheid.
Alle kennis van Jezus Christus, die niet daartoe dient, Hem niet deelachtig te worden, is van generlei waarde.
Zou Christus duizendmaal in Bethlehem geboren en niet in u zo zijt gij nog verloren.
Het deel hebben, of de ervaring van Christus in u, is van een zuiver geestelijke strekking.
Ze wordt echter kenbaar door de verandering van het hart.
Deze verandering uit zich dan weer door de verandering van het karakter, dit alles wordt bewerkt wanneer Christus in het hart wordt opgenomen.
Een godsdienst, die geen zichtbare verandering in het leven teweegbrengt, is dood
en tot niets nut.
Vandaar dat de Bijbel nadruk legt op de noodzakelijkheid, dat Christus in ons gestalte moet krijgen.
Colossenzen 1 : 26-27:... namelijk de verborgenheid, die verborgen Is geweest van alle eeuwen ... welke is Christus in u, de hoop der heerlijkheid.
1 Johannes.5:11-42 ,En dit is het getuigenis, namelijk dat ons God, het eeuwige leven gegeven heeft, en dit leven is in Zijn Zoon, wie de Zoon heeft, die heeft het leven.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.