Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor marin » 20 okt 2010 09:48

De mens is geschapen met een vrije wil, kan hij kiezen tussen goed en kwaad, tussen de dienst van de wereld en de dienst van God.
Hebr. 3 : 7-8. „Daarom gelijk de Heilige Geest zegt: „Heden indien gij zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet..."

Micha 6 : 8. „Hij heeft U bekend gemaakt, o mens, wat goed is, en wat eist de Here van U, dan recht te doen en weldadigheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God."
Op deze keuze komt het aan ten opzichte van het eeuwige leven.

Laten wij daareens wat verder op in gaan:

Wat is het grote doel van het Verlossings plan? De Here Jezus heeft door Zijn leven en Zijn offer de mens vrijgepleit van de vloek van de zonde, door Zijn offer heeft Hij ons bij God gebracht (verzoend).
Mijn vraag: Is dat een vanzelfsprekendheid dat de mens dan bij God kan blijven?

Nu is de vraag, wat heeft de mens nog meer nodig om bij "God te kunnen blijven"?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 20 okt 2010 23:23

marin
Nu is de vraag, wat heeft de mens nog meer nodig om bij "God te kunnen blijven"?

Een goed geweten. We hebben welliswaar macht gekregen om kinderen (zonen) van God te worden dus we zijn het nog niet.
Zo als we ook bidden: vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2010 09:03

Wie zijn nog geen kinderen van God? Dat geldt niet voor ons allen. Lees maar mee:

14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister. (Rom 8)

25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed.
(Galaten 3)

4 Maar toen de tijd gekomen was zond God zijn Zoon, geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet, 5 maar gezonden om ons vrij te kopen van de wet opdat wij zijn kinderen zouden worden. 6 En omdat u zijn kinderen bent, heeft God ons de Geest van zijn Zoon gegeven, die ‘Abba, Vader’ roept. 7 U bent nu geen slaven meer, u bent kinderen van God en als zijn kinderen bent u erfgenamen, door de wil van God. (Galaten 4)

1 Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld hem niet kent. 2 Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem zoals hij is.
(1 Joh 3)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 21 okt 2010 16:21

Wie zijn nog geen kinderen van God? Dat geldt niet voor ons allen.

Het lijkt mij toch sterk dat er "kinderen van God" zijn die moorden stelen en roven etc etc.

Volgens mij lijken kinderen van God als ware Christenen die de wil van hun Vader doen op Jezus.
Tenminste, als Jezus al werkelijk voor onze zonden gestorven is en als dat zo is, zullen we dan nog verder zondigen om het lijden van Christus groter te maken?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2010 12:50

Klopt, als het goed is zijn kinderen van God anders en moorden, roven en stelen ze niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 22 okt 2010 23:47

Dus ondanks dat we allen van Zijn Geest gekregen hebben.
Het komt dus op onze daden aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2010 10:53

Ik vind dat de Bijbel het wel mooi zegt. Het gaat om geloof. (we worden niet uit werken gerechtvaardigd maar uit het geloof) maar geloof zonder werken is dood.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 23 okt 2010 23:00

Heel mooi gezegd, daar kan je alle kanten mee uit.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor marin » 24 okt 2010 10:38

Pasker schreef:marin
Nu is de vraag, wat heeft de mens nog meer nodig om bij "God te kunnen blijven"?

Een goed geweten. We hebben welliswaar macht gekregen om kinderen (zonen) van God te worden dus we zijn het nog niet.
Zo als we ook bidden: vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.




Pasker, even doorgaan op de macht (kracht) om een zoon van God te kunnen worden, als de Here Jezus door Zijn offer die mens (die oprecht berouw heeft van schuld) bij de Vader heeft gebracht (verzoend).

De mens kan alleen door een "vader zoon" relatie begrijpen wat het grote offer was, dat een deel van de Godheid Zich aangeboden heeft om de mens te redden, de zonde is alleen op deze aarde voortgezet, waar satan woont met zijn gevolg.
Want satan is uit de hemel geworpen zo kunnen we lezen in Gods Woord.

Nu is de Here Jezus in het verlossingsplan "Zoon van God" voor de gevallen mens geworden.

De Bijbel leert ons, dat Hij reeds voordat Hij naar deze aarde kwam vanaf eeuwigheid bestond bij God als de Zoon van God.
Het voorbestaan van Christus is een even belangrijke waarheid in het plan der verlossing als alle andere waarheden die daarmee verbonden zijn.

Om de door de zonde van God gescheiden mens weer met God te verzoenen, moest Christus uit de hemel komen, d.w.z. van God komen. Alleen het goddelijke was in staat de kloof, die er bestond tussen God en de mens, te herstellen. Dit kon door niemand anders volbracht worden, dan door de Zoon van God, die daartoe mens moest worden.

Om met de profeet Jesaja te spreken: in het geboren Kind van Bethlehem, werd ons de Zoon van God geschonken.

Hij bedekte Zijn Godheid met menselijkheid en nam de de gestalte van een dienstknecht aan ... en werd in alles de mensen gelijk, uitgenomen de zonde.

Hebreën 2 : 17.Vanaf de dagen der eeuwigheid was Christus één met de Vader. Hij was het uitgedrukte beeld van God, de openbaring van Zijn majesteit en heerlijkheid. Hij kwam naar deze in duister gehulde wereld, om het licht der goddelijke liefde te laten schijnen.

Joh. 1 : 1-3 en -4: In den beginne was het Woord... En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.
Johannes 17 : 5: En nu verheerlijk Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid die Ik bij U had eer de wereld was.
Johannes 6 : 62: Wat zou het dan zijn zo gij de Zoon des mensen ziet opvaren waar Hij tevoren was?
Coloss. 1 : 15-17: ... welke is het beeld van de Onzienlijke God, de eerstgeborene van al het geschapene ... en Hij is voor alle dingen en alle dingen bestaan tezamen door Hem ...
Johannes 8 : 58: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, eer Abraham was, ben Ik.

De Godheid van Jezus Christus.

Krachtens het volkomen mens zijn, was Christus één met de mensheid, maar krachtens Zijn Goddelijkheid was Hij één met God.

Daardoor is Hij de Advocaat, de Middelaar tussen God en de mensen, ter verzoening.
Dit was alleen mogelijk krachtens Zijn Godheid. Geen engel of enig ander geschapen wezen was hiertoe bekwaam. De verzoening kon alleen volbracht worden door iemand, die èn de Godheid bezat èn toch ook volkomen mens was.

Godheid van Jezus

Coloss. 2 : 9: ...Want in Hem, woont al de volheid der Godheid lichamelijk.

Rom. 9 : 5: ...welke is Christus, zoveel het vlees aangaat, welke is bovèn allen te prijzen in der eeuwigheid.

1 Joh. 5 : 20:... namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus, deze is de waarachtige God en het eeuwige leven.
1 Tim. 3 : 16: En buiten alle twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot, God geopenbaard in het vlees.

Er zijn in het Oude Testament meer teksten die heenwiizen, die de komst, het leven en werken, het lijden en de overwinning van Christus.
Daarom lezen we telkens bij al hetgeen Jezus deed of wat men Hem aandeed, „dat het alles geschiedde om de Schrift te vervullen".
Christus in u, de hoop der heerlijkheid.

Alle kennis van Jezus Christus, die niet daartoe dient, Hem niet deelachtig te worden, is van generlei waarde.
Zou Christus duizendmaal in Bethlehem geboren en niet in u zo zijt gij nog verloren.
Het deel hebben, of de ervaring van Christus in u, is van een zuiver geestelijke strekking.
Ze wordt echter kenbaar door de verandering van het hart.
Deze verandering uit zich dan weer door de verandering van het karakter, dit alles wordt bewerkt wanneer Christus in het hart wordt opgenomen.
Een godsdienst, die geen zichtbare verandering in het leven teweegbrengt, is dood
en tot niets nut.

Vandaar dat de Bijbel nadruk legt op de noodzakelijkheid, dat Christus in ons gestalte moet krijgen.

Colossenzen 1 : 26-27:... namelijk de verborgenheid, die verborgen Is geweest van alle eeuwen ... welke is Christus in u, de hoop der heerlijkheid.

1 Johannes.5:11-42 ,En dit is het getuigenis, namelijk dat ons God, het eeuwige leven gegeven heeft, en dit leven is in Zijn Zoon, wie de Zoon heeft, die heeft het leven.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 25 okt 2010 23:54

Marin:
Pasker, even doorgaan op de macht (kracht) om een zoon van God te kunnen worden, als de Here Jezus door Zijn offer die mens (die oprecht berouw heeft van schuld) bij de Vader heeft gebracht (verzoend).

We hebben de macht gekregen om zonen van God te worden.
Dat wil voor mij zeggen dat we het nog NIET zijn, we kunnen die macht immers ook gebruiken om kinderen van Satan te worden, we hebben immers een vrije wil.
We kunnen toch ook als die `verloren zoon`onze erfenis er door brengen, of niet.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor marin » 26 okt 2010 12:47

Pasker schreef:Marin:
Pasker, even doorgaan op de macht (kracht) om een zoon van God te kunnen worden, als de Here Jezus door Zijn offer die mens (die oprecht berouw heeft van schuld) bij de Vader heeft gebracht (verzoend).

We hebben de macht gekregen om zonen van God te worden.
Dat wil voor mij zeggen dat we het nog NIET zijn, we kunnen die macht immers ook gebruiken om kinderen van Satan te worden, we hebben immers een vrije wil.
We kunnen toch ook als die `verloren zoon`onze erfenis er door brengen, of niet.



Pasker,
Ik begrijp niet wat je steeds bedoeld met macht gekregen als je zegt, macht gekregen om zoon van God te worden of.. macht om kinderen of zoon van satan te worden.

Als je de macht of vrije wil van de mens bedoeld om zoon van God te worden denk ik dat je op een verkeerd spoor bent.

Een mens is door zijn zondige natuur niet in staat om vanuit zijn menselijk denken en doen de wil van God te doen.

Rom.
14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God.
16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God.
Samen met Christus zijn wij erfgenamen.

Hier zien we dat als de mens berouw heeft als "oude mens" van zijn zonden en tekortkomingen de Here Jezus gaat aanroepen, "de Geest zelf verzekert onze geest" dat we kinderen van God, dan wil de Here Jezus door Zijn verzoening de mens opnemen in het “gezin” van God, verloste mensen, en wil Hij graag Zijn Leven aan Zijn kinderen doorgeven.

Als we ons niet door de Geest van God laten leiden, vallen we weer terug in ons menselijk denken (oude natuur) zonder de Here Jezus.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 26 okt 2010 15:26

Marin:
Pasker,
Ik begrijp niet wat je steeds bedoeld met macht gekregen als je zegt, macht gekregen om zoon van God te worden of.. macht om kinderen of zoon van satan te worden.

Als je de macht of vrije wil van de mens bedoeld om zoon van God te worden denk ik dat je op een verkeerd spoor bent.

Een mens is door zijn zondige natuur niet in staat om vanuit zijn menselijk denken en doen de wil van God te doen.

Het is natuurlijk allemaal uit Zijn genade en er komt van onze kant niets bij. Zo hebben we welliswaar allemaal van Gods Geest ontvangen waardoor we macht hebben gekregen om kinderen (zonen) van God te worden maar, , , , die macht komt pas tot uiting in onze daden of werken.
Wanneer we ons zelf "Christenen" noemen dan zullen onze werken toch niet van Satan kunnen zijn.
Wanneer wij ons Christenen noemen dan zullen onze werken op de werken van Christus lijken en dàn en alleen dàn zal God ons aanzien als Zijn Zoon.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor marin » 27 okt 2010 09:31

Pasker schreef:Marin:
Pasker,
Ik begrijp niet wat je steeds bedoeld met macht gekregen als je zegt, macht gekregen om zoon van God te worden of.. macht om kinderen of zoon van satan te worden.

Als je de macht of vrije wil van de mens bedoeld om zoon van God te worden denk ik dat je op een verkeerd spoor bent.

Een mens is door zijn zondige natuur niet in staat om vanuit zijn menselijk denken en doen de wil van God te doen.

Het is natuurlijk allemaal uit Zijn genade en er komt van onze kant niets bij. Zo hebben we welliswaar allemaal van Gods Geest ontvangen waardoor we macht hebben gekregen om kinderen (zonen) van God te worden maar, , , , die macht komt pas tot uiting in onze daden of werken.
Wanneer we ons zelf "Christenen" noemen dan zullen onze werken toch niet van Satan kunnen zijn.
Wanneer wij ons Christenen noemen dan zullen onze werken op de werken van Christus lijken en dàn en alleen dàn zal God ons aanzien als Zijn Zoon.



citaat Pasker
....die macht komt pas tot uiting in onze daden of werken.

oke Pasker, macht...,wil je eens proberen vanuit de letter het woord, in praktijk uit te leggen hoe dat werkt, want weet je, dat is nu cruciaal/doorslaggevend hoe Het Leven met de Here Jezus inhoud in de dagelijkse omgang.

Wanneer je het hebt over christenen...satan begrijp ik niet zo goed.
Of je bedoeld die uit "naam christenen" zijn, maar dat zijn geen navolgers van de Here Jezus (Christus)
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 27 okt 2010 15:47

Marin:
citaat Pasker
....die macht komt pas tot uiting in onze daden of werken.

oke Pasker, macht...,wil je eens proberen vanuit de letter het woord, in praktijk uit te leggen hoe dat werkt, want weet je, dat is nu cruciaal/doorslaggevend hoe Het Leven met de Here Jezus inhoud in de dagelijkse omgang.

Wanneer je het hebt over christenen...satan begrijp ik niet zo goed.
Of je bedoeld die uit "naam christenen" zijn, maar dat zijn geen navolgers van de Here Jezus (Christus)

Zo als je zelf al schrijft "naam Christenen" zijn géén navolgers van Jezus Christus, zij hebben immers de werken niet.
Wanneer we dus kinderen/zonen van God willen worden dan lijkt 1 Johannes 2:3 mij duidelijk: Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6 Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor marin » 28 okt 2010 10:06

Pasker schreef:Marin:
citaat Pasker
....die macht komt pas tot uiting in onze daden of werken.

oke Pasker, macht...,wil je eens proberen vanuit de letter het woord, in praktijk uit te leggen hoe dat werkt, want weet je, dat is nu cruciaal/doorslaggevend hoe Het Leven met de Here Jezus inhoud in de dagelijkse omgang.

Wanneer je het hebt over christenen...satan begrijp ik niet zo goed.
Of je bedoeld die uit "naam christenen" zijn, maar dat zijn geen navolgers van de Here Jezus (Christus)

Zo als je zelf al schrijft "naam Christenen" zijn géén navolgers van Jezus Christus, zij hebben immers de werken niet.
Wanneer we dus kinderen/zonen van God willen worden dan lijkt 1 Johannes 2:3 mij duidelijk: Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6 Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden.




Pasker je haalt dit gedeelte aan:
1 Johannes 2:3 mij duidelijk:[i] Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem.

Pasker, duiderlijker kun je het niet zeggen, als je daar aan voldoet, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden en hierdoor weten we dat we in hem zijn.

Daar staat nog al wat!! als je daar niet aan voldoet, leugenaar en de waarheid is niet in hem.
Wat lees je daar als mens gemakkelijk overheen.

Dus liefde voor God en liefde voor onze naaste.

De Decaloog kunnen we groeperen in twee delen : God lief te hebben boven alles dat is de praktijk van de eerste vier geboden, terwijl de laatste zes handelen over de liefde tot onze naasten.

Hoe kunnen nu weten dat wij [b]navolgers
van de Here Jezus zijn.

De wet (karakter van God) in ons hart zijn we kwijt door de zonde, doordat de Here Jezus (Zoon van God geworden voor de verloren mens) redding brengt door als mens in onze toestand (zonder te zondigen) de wet van God vervult heeft (dat kon geen engel of ander persoon, alleen de Zoon van God) en door het grote offer verzoening toestand heeft gebracht bij de Vader.
Nu wil de Here Jezus het liefst dat wij navolgers van Hem worden, Het Leven van de Here Jezus aannemen, dat Hij de Wet van God (Zijn karakter van liefde en trouw) weer in onze harten kan plaatsen.
Nu ligt dat aan de persoon, de een neemt dat snel aan, de ander wil het niet want dat geeft Konsekwentie's voor zijn leven, de ander aan het eind van zijn leven, noem maar op waarom de mens het niet wil.

Dat is de roode draad in het evangelie waar het werkelijk om gaat, dat elk mens weer in de gelegenheid wordt gesteld om weer een persoonlijke keus de maken, om trouw te kunnen zijn aan God, trouw en liefde voor God en echte liefde voor onze naaste.
Vanuit ons hart!! Oprecht.
Laatst gewijzigd door marin op 29 okt 2010 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 122 gasten