Met het trouwen: vader dochter in de kerk brengen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Met het trouwen: vader dochter in de kerk brengen?

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2010 22:43

Daphne schreef:
elvira (gast) schreef:Ik vind het symbolisch ook een beetje raar.. ben het helemaal met ajl en esli eens: het gebruik dateert uit een tijd dat je als vrouw nog werd uitgehuwelijkt. Manlief en ik zijn destijds samen binnengekomen (en ook samen weer naar buiten gegaan :lol:)

Hier hetzelfde.
Ik vind het ook een traditie uit 'de oudheid', net alsof je man je baas wordt en je hebt te doen wat hij zegt.

Was de man niet het hoofd van het gezin? Hartstikke Bijbels hoor. [-X
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2010 22:50

Poe wat een zelfstandigheid allemaal ineens en wat een drang om met het verleden te breken. Vergeet niet dat de emancipatie die wij nu allemaal als vanzelfsprekend beschouwen (en begrijp me niet verkeerd, ik zou echt niet terug willen) pas iets is van pak-m-beet de afgelopen 60-100 jaar. In de 4500 jaar daarvoor ging het er wel anders aan toe hoor. Toen moesten families er over het algemeen zelfs geld op toeleggen (of geiten, koeien of kamelen) om van een dochter af te raken.

Puur praktisch is het als de bruidegom al bij het altaar staat de wachten, (traditie!) dat de bruid niet in haar eentje de kerk hoeft binnen te komen wandelen. Maar als je samen naar het altaar loopt is het dus niet echt meer nodig. Wat? een traditie aanpassen aan de moderne tijd? Ongehoord! :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 sep 2010 11:07

Nou zeg, ik schrik ook een beetje van de negatieve reacties.
Als je een lieve zorgzame vader had, zoals ik, heeft dat met weggeven niets te maken, of omruilen voor een paar dieren :(
Ik heb zelf grotere kinderen en zie ook soms met zorg welke vriend(in) ze uitkiezen.
Net wat Mortlach zei: de gom wachtte bij het altaar.
Je man kan je ooit verlaten, je vader nooit ! Misschien wel lijfelijk, maar je bent voor altijd met hem verbonden door de bloedbanden.
Ieder die zijn vader heeft verloren, weet hoeveel pijn het doet als deze banden doorgesneden worden !
Ik mocht het niet meemaken dat mijn pa me naar het altaar bracht, ik heb het altijd gemist en ben steeds ontroerd als ik zie hoe een bruid aan de arm van haar vader mag lopen.
Niet alle tradities zijn suffig !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2010 11:17

Nee, maar het is opvallend hoe mensen die traditie ervaren. En als dat negatief is, kan ik me goed voorstellen dat ze er zelf vanafzien. Maar net als met elke goede traditie is de betekenis ervan flexibel. Je vult zelf in wat het voor je betekent. Alhoewel in dit geval met de toegenomen zelfstandigheid van de vrouw deze traditie wel eens zou kunnen verdwijnen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 sep 2010 12:10

Ik ben ook wel behoorlijk eigengereid :) , maar voel me nog steeds kind van mijn ouders.
Dat verandert niet als je trouwt !
Alleen de verhouding onderling verandert, je komt meer op gelijke voet.
Tradities kunnen een houvast zijn. Je ziet het nu met rouwen, het gebeurt eigenlijk niet voldoende.
Je krijgt binnen een paar weken al een bedankkaartje, men lijkt er de tijd niet voor te nemen.
Veel mensen komen daardoor toch uiteindelijk in de problemen.
De traditie van lakens voor de ramen, een jaar en 6 weken ben je in de rouw, was nog helemaal niet zo gek.
Terug naar trouwen (scheelt maar 1 letter :mrgreen: ).
Waarom zou je uberhaupt nog trouwen ? ik drop nog maar even een bommetje

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 15 sep 2010 12:23

Jo'tje schreef:Jep! Ik ben met mijn vader de kerk in gewandeld :)
Gewoon een teken van het 'weggeven', je vader en moeder verlaten etc.
Ach, het is gewoon een mooi gebaar.

Een kind is toch geen eigendom?? Daarnaast heeft een volwassen vrouw het recht om zelf uit te kiezen met wie ze trouwt. Ik vind het alles behalve een mooi gebaar.
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 15 sep 2010 12:25

Nelly91 schreef:Ik vind het juist een heel mooi, traditioneel gebruik! Het is toch zo dat je als het ware een beetje beschermd wordt door de mannen om je heen, eerst door je vader, dan door je man. Klinkt heel ouderwets en ik bedoel het ook niet in de zin van "het kleine lieve onafhankelijke vrouwtje", maar ik vind het wel een heel mooi gebruik.
Wat vinden jullie er dan van als de man om de hand van de vrouw gaat vragen bij de vader?

Nogal ouderwets. Een vrouw mag zelf beslissen met wie ze trouwt, haar vader heeft daar niks over te zeggen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 sep 2010 12:31

Mijn man liep bij mn vader naar binnen met een fles wijn en zei 'ik heb je dochter gevraagd om met mij te trouwen en dat wilde zij graag, dus ik neem haar mee' en mijn vader trok de kurk al van de fles en zei 'prima, ik geef geen garantie'. :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2010 12:41

:mrgreen: geweldig.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 sep 2010 12:45

haring schreef:

Een kind is toch geen eigendom?? Daarnaast heeft een volwassen vrouw het recht om zelf uit te kiezen met wie ze trouwt. Ik vind het alles behalve een mooi gebaar.

Ook goedemiddag. Als je nou ook nog eens bereid zou zijn om de rest van mij bijdragen te lezen en niet direct zo'n veroordelende mond op te zetten, dan praten we weer verder :)
pobody's nerfect

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 15 sep 2010 12:52

Ik wist niet dat er door zoveel mensen negatief tegenaan gekeken wordt! Ik vind het juist altijd een mooi gebaar al is het bij mij niet gebeurd... Ik vind het mooi!
Psalm 25:2 (ber.)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 15 sep 2010 12:58

Wij hebben het ook niet gedaan maar ik vind het wel normaal hoor. Zeker hier in de UK, waar je of in de kerk, of in het gemeentehuis trouwt, heeft het misschien net wat meer 'zin' dan in NL.
off topique-smile Mijn vader kreeg overigens 2 kamelen toen hij mij afleverde :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 sep 2010 13:12

LauraC schreef:Wij hebben het ook niet gedaan maar ik vind het wel normaal hoor. Zeker hier in de UK, waar je of in de kerk, of in het gemeentehuis trouwt, heeft het misschien net wat meer 'zin' dan in NL.
off topique-smile Mijn vader kreeg overigens 2 kamelen toen hij mij afleverde :mrgreen:

Dus je vader eet nu: kamelenkaas, drinkt kamelenmelk, rookt Camel en moest een hok timmeren ? :lol:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 15 sep 2010 13:17

schelpje3 schreef:
LauraC schreef:Wij hebben het ook niet gedaan maar ik vind het wel normaal hoor. Zeker hier in de UK, waar je of in de kerk, of in het gemeentehuis trouwt, heeft het misschien net wat meer 'zin' dan in NL.

Dus je vader eet nu: kamelenkaas, drinkt kamelenmelk, rookt Camel en moest een hok timmeren ? :lol:

En hij kan me toch goed kamelenrijden!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010 13:29

Wat gepaard ging met de onroerende woorden:

Nou, hier heb je d'r dan, succes ermee

:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”