De koranverbranding van Terry Jones

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Re: De koranverbranding van Terry Jones

Berichtdoor parsifal » 03 apr 2011 16:46

Wat die dominee gedaan heeft is niet echt goed (zeg maar slecht), maar het is geen moord. Hij is net zo verantwoordelijk voor de moorden als het meisje dat in korte rok jaren geleden rond de uithof alleen fietste verantwoordelijk was voor het feit dat ze verkracht werd. Natuurlijk had hij kunnen weten dat er gekken zijn die niet fijn reageren, maar die fanatici zijn nog altijd zelf verantwoordelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Riska

Berichtdoor Riska » 03 apr 2011 17:36

parsifal schreef:Wat die dominee gedaan heeft is niet echt goed (zeg maar slecht), maar het is geen moord. Hij is net zo verantwoordelijk voor de moorden als het meisje dat in korte rok jaren geleden rond de uithof alleen fietste verantwoordelijk was voor het feit dat ze verkracht werd. Natuurlijk had hij kunnen weten dat er gekken zijn die niet fijn reageren, maar die fanatici zijn nog altijd zelf verantwoordelijk.

Dat moet je verdraaid goed lezen om niet de verkeerde conclusie te trekken... :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2011 17:50

Riska schreef:
parsifal schreef:Wat die dominee gedaan heeft is niet echt goed (zeg maar slecht), maar het is geen moord. Hij is net zo verantwoordelijk voor de moorden als het meisje dat in korte rok jaren geleden rond de uithof alleen fietste verantwoordelijk was voor het feit dat ze verkracht werd. Natuurlijk had hij kunnen weten dat er gekken zijn die niet fijn reageren, maar die fanatici zijn nog altijd zelf verantwoordelijk.

Dat moet je verdraaid goed lezen om niet de verkeerde conclusie te trekken... :wink:

Er is wel een verschilletje dat mijns inziens wel belangrijk is.

Kijk, als je een tijger met een stok in zijn oog pookt, en pookt, en pookt, en die tijger is dat op een gegeven moment beu en vreet je op, tja, dan heb je dat wel aan jezelf te wijten. Maar dit is zo als een tijger poken, en als die tijger dan iemand anders opvreet zeggen: 'ik wist niet dat ie dat zou doen!'

Dat je jezelf in gevaar brengt, moet je helemaal zelf weten. Het is wat anders als je anderen in gevaar brengt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 apr 2011 18:44

Riska schreef:

de dominee heeft geen greintje verdraagzaamheid of liefde,
Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet, en voor het meisje: kleed jezelf niet tot aanstoot van anderen.
Is het echt allemaal zo moeilijk?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2011 18:55

boer schreef:... en voor het meisje: kleed jezelf niet tot aanstoot van anderen.

Pardon? Kleed jezelf niet tot aanstoot op straffe van verkrachting? Dat meen je hopelijk niet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 apr 2011 19:44

Mortlach schreef:
boer schreef:... en voor het meisje: kleed jezelf niet tot aanstoot van anderen.

Pardon? Kleed jezelf niet tot aanstoot op straffe van verkrachting? Dat meen je hopelijk niet.
niet op straffe van, maar (onnodig) hormonen activeren brengt vaak het slechtste in de man boven.
lust en liefde gaan moeilijk samen.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 apr 2011 20:16

boer schreef:niet op straffe van, maar (onnodig) hormonen activeren brengt vaak het slechtste in de man boven.

Dan beheerst de man zich maar.
In feite zeg je dat het beter zou zijn als vrouwen hier in diezelfde vormloze kleding moeten lopen als een aantal mensen hier in mijn wijk, die dat moeten van hun mannen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 apr 2011 20:26

Riska schreef:

Ik zie het nu ook. Voor de duidelijkheid ik vind zo'n meisje op geen enkele manier schuldig wel ontzettend dom. En wat de tijger betreft, die mag omdat hij beest is beestachtig reageren. Mensen die gaan moorden zijn ook beestachtig maar hebben daar geen excuus voor.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 03 apr 2011 20:32

parsifal schreef:Ik zie het nu ook. Voor de duidelijkheid ik vind zo'n meisje op geen enkele manier schuldig wel ontzettend dom. En wat de tijger betreft, die mag omdat hij beest is beestachtig reageren. Mensen die gaan moorden zijn ook beestachtig maar hebben daar geen excuus voor.

Mensen zijn ook maar mensen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen zich kunnen beheersen als ze bijv. zien dat hun geliefde of kind iets verschrikkelijks aangedaan wordt. Zo'n daad als deze valt denk ik voor bepaalde mensen in dezelfde categorie.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 apr 2011 20:44

Riska schreef:
boer schreef:niet op straffe van, maar (onnodig) hormonen activeren brengt vaak het slechtste in de man boven.

Dan beheerst de man zich maar.
In feite zeg je dat het beter zou zijn als vrouwen hier in diezelfde vormloze kleding moeten lopen als een aantal mensen hier in mijn wijk, die dat moeten van hun mannen.

de meesten willen dat zelf hoor.
Mensen dienen zich bescheiden te kleden, zonder aanstoot te geven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2011 20:51

boer schreef:Mensen dienen zich bescheiden te kleden, zonder aanstoot te geven.

Er is altijd wel iemand die aanstoot neemt. Ik neem bijvoorbeeld ontzettend aanstoot aan hoe de gemiddelde refo-man zich kleedt. Wat nu?

Ik maak natuurlijk een grapje, maar het punt is wel dat mensen zich mogen kleden hoe ze willen (al zijn er wel wat wettelijke bepalingen, geloof ik). Als iemand aanstoot neemt aan de manier waarop ik mij kleed, dan is dat HUN probleem, niet het mijne.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 apr 2011 21:07

Precies!
Teveel wordt de schuld gelegd bij slachtoffers van seksueel geweld.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 apr 2011 21:16

Mortlach schreef:
boer schreef:Mensen dienen zich bescheiden te kleden, zonder aanstoot te geven.

Er is altijd wel iemand die aanstoot neemt. Ik neem bijvoorbeeld ontzettend aanstoot aan hoe de gemiddelde refo-man zich kleedt. Wat nu?

Ik maak natuurlijk een grapje, maar het punt is wel dat mensen zich mogen kleden hoe ze willen (al zijn er wel wat wettelijke bepalingen, geloof ik). Als iemand aanstoot neemt aan de manier waarop ik mij kleed, dan is dat HUN probleem, niet het mijne.

De apostel schrijft dat degene door wie de verleiding komt niet vrijuit zal gaan, maar dat is aan iemand die op een refoforum zit, en ook niet eens christelijk is, natuurlijk dwaasheid.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 apr 2011 21:28

boer schreef:De apostel schrijft dat degene door wie de verleiding komt niet vrijuit zal gaan, maar dat is aan iemand die op een refoforum zit, en ook niet eens christelijk is, natuurlijk dwaasheid.

Ach ja, natuurlijk. Een vrouw die een rok aan heeft vlak boven de knie brengt de man in verleiding.
Nee, het heeft niks met dwaasheid te maken van iemand die niet christelijk is (wie bepaalt dat overigens?) het heeft met dwaasheid te maken van mensen die nog in de Middeleeuwen leven - de vrouw heeft één recht - het aanrecht en heeft te doen, rücksichtlos, wat de man als hoofd van een gezin beveelt.

Het is en blijft DADERtaal als men een vrouw de schuld geeft van verkrachting en ander seksueel geweld...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2011 09:41

Ik heb wel eens gelezen dat sommige verkrachters juist geprikkeld worden door bedeesde, netjes geklede meisjes. Die uitdagende types die hun waren in de etalage uitstallen, laag decollete, kort rokje, worden vaak niet gepakt. Als je zo'n vent voluit in het gezicht aankijkt, is minder prikkelend dan wegkijken, proberen weg te vluchten. Nu zal dat niet voor iedereen hetzelfde zijn, maar het zette mij wel aan het denken. Je kunt het eigenlijk niet voorkomen door je degelijk te kleden of met zedig neergeslagen ogen over straat te gaan. Het is altijd de man die de schuld heeft, de vrouw geeft geen aanleiding, ook niet als ze met een kort rokje loopt.

Terug naar “Archief”