Kinderwens deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kinderwens deel 2

Berichtdoor Evelien » 26 aug 2010 08:35

Daarom willen wij dus de familie een mail sturen.

Het is voor ons zelf ook lastig, hoe ga je er mee om? Er zijn periode waarin ik behoorlijk emotioneel ben. Maar sommige periode's gaat het uitstekend.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 aug 2010 08:46

Ik kan het heel goed voorstellen dat iemand niet durft te vragen hoe het met ons gaat (met onze kinderwens)
Je weet niet hoe iemand reageert mensen zijn erg voorzichtig en het is ook iets heel persoonlijks.

En wij nemen het ook niemand kwalijk dat er niet naar gevraagd wordt mijn ouders of mijn man zijn ouders gaan echt niet elke keer vragen en ben je al zwanger
zou ik ook echt niet fijn vinden want als dat zo is horen ze het zelf wel.

Al is het denk ik wel anders als je echt in het ziekenhuis loopt met onderzoeken en behandelingen maar je haalt vaak zoveel verdriet naar boven dat mensen het niet durven vragen.

Wat ikzelf wel een beetje vervelend vind is dat mensen aan mij gezien hebben dat ik zwanger was :shock: en nu gaan ze daar extra opletten heb ik het idee maar dat moet ik gewoon naast me neer leggen.

Heel veel sterkte Evelien om het te vertellen zal je denk ik echt wel opluchten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 aug 2010 08:51

Daarom kan ik me ook indenken dat mensen het niet willen delen: iedereen gaat er dan ook op letten of misschien naar vragen als je daar helemaal geen trek in hebt.
Maar als (schoon)ouders hoor je inderdaad vanzelf wel wanneer het zover is toch? Als het weer een tijdje duurt kun je natuurlijk wel meeleven door eens te vragen hoe het gaat. Maar die mensen staan zo dichtbij dat het ook wel mag toch?
pobody's nerfect

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 aug 2010 10:08

Mijn ouders hadden al langer het vermoeden dat ik zwanger was maar hebben dat nooit laten merken of uitgesproken vond ik echt super!

Dat mag zeker wel maar dat kan ook wel lastige situaties meebrengen.
Toen ik net zwanger was vroeg de chef van mijn man hoe is het thuis (hij wist dat we bij de HA geweest waren) en mijn man die krijgt gelijk een grote grijns op zijn gezicht.
Toen wist hij natuurlijk al genoeg maar toen wisten we het net zelf een weekje.
Ik heb precies hetzelfde gehad met een vriendin wij zaten samen aan de tafel wat dingen voor een fair in elkaar te zetten en zij was achter de naaimachine bezig en ze vroeg ook zo aan mij hoe is het nu enz enz het was dat ze ingespannen bezig was want als ze mij aangekeken had was ik ook in lachen uitgebarsten.
Had ik echt niet leuk gevonden omdat we al een leuke manier hadden bedacht om het hun te vertellen. (Dit vertelde ik haar later maar zij had het niet doorgehad gelukkig)
Terwijl het wel heel fijn is dat mensen met je meeleven.
Ook na onze miskraam vond ik het soms moeilijk als iemand belde die ik er nog niet over gesproken had om de telefoon op te nemen bang om in tranen uit te barsten maar toch heb ik het gedaan en luchtte zo op.
Mijn schoonzus was hier pas even en die zei ik wist helemaal niet dat jullie kinderen wilden en dat je er mee bezig was beetje verwijtend eigenlijk toen heb ik haar ook duidelijk gezegd dat wij het heel lang voor ons gehouden hebben omdat we het niet ons leven wilden laten beheersen en zo blij zijn met de tijd die we samen doorgebracht hebben al hopen en verlangen we heel erg naar een kindje. Maar nu weet ik zeker dat ze heel erg op me gaat letten maar ach we laten ze maar denken en als het weer zover is horen ze het vanzelf wel met 12 weken.

Mijn allerbeste vriendin weet wel precies hoe het er voor staat en dat vind ik echt fijn omdat je er gewoon over kunt kletsen en dat is echt super!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 26 aug 2010 11:04

Wat maakt het uit als er emoties naar boven komen??
Zeker als nabije familie schept dit echt een band met elkaar.
Het hoeft niet altijd goed te gaan en 1 en al vrolijkheid te zijn.
En nabije familie weet heus ongeveer wel hoe iemand op dingen kan reageren.

Evelien: Knap van je meid om deze stap te nemen!
Heel veel succes en ik hoop dat je geen pijnlijk/minder fijne reacties gaan krijgen!!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 aug 2010 11:07

Dat maakt niks uit maar dat is wel heel heftig als je net zo iets meegemaakt hebt... Je wilt mensen graag blij maken door te vertellen dat je eindelijk een kindje verwacht en niet dat je een kindje verloren hebt.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 26 aug 2010 11:07

Evelien schreef:Daarom willen wij dus de familie een mail sturen.

Het is voor ons zelf ook lastig, hoe ga je er mee om? Er zijn periode waarin ik behoorlijk emotioneel ben. Maar sommige periode's gaat het uitstekend.

Wat dapper Evelien!! Heel veel sterkte ermee! Zelf hebben wij ook voor een mail gekozen omdat we beiden uit een 'big' family komen en we liever hadden dat onze broers/zussen het van ons hoorden ipv op straat o.i.d. En in een mail vond ik het makkelijker om uitleg te geven en onszelf te verwoorden zonder daarbij heel ons hebben en houwen op 'straat' te gooien zeg maar.
En achteraf zijn we er zo blij mee! Sommige broers/zussen wisten er al van doordat we er met hen over praten, maar anderen weer niet. En de één vindt het moeilijker om iets te laten horen (vanuit eigen onzekerheid) dan de ander, maar na die mail (en later meer mails, toen het definitief was en toen onze pleegdochter kwam) hebben we echt van iedereen reactie gehad, en iedereen op zijn/haar eigen manier. En dat heeft ons zoveel goeds gedaan!

Ik ben altijd zo bang geweest (en nog) om gesloten over te komen. Ik vond/vind het altijd moeilijk om mensen te benaderen waarvan ik het idee heb dat ze een (niet vervulde) kinderwens hebben. Je wilt meeleven, maar niet kwetsen, en je weet ook niet wat iemand prettig vindt. Vervolgens hoor je dan dat die mensen zich weleens eenzaam voelen omdat er niemand naar hun kinderwens vraagt. Toen wij onze uitslag kregen van de gyn was verschrikkelijk. Maar tegelijkertijd was ik zo bang voor het gevoel om buitengesloten te worden omdat niemand mij/ons zou durven benaderen hierover. En dat zorgde ervoor dat we er alles aan doen om juist open te zijn (op een natuurlijke manier gelukkig) terwijl we tegelijkertijd wel een lijn trekken in zaken die we privé vinden. Herkennen jullie dit? Dat heel vaak je eigen houding bepalend is voor hoe mensen je benaderen, zéker hierin? Dat kost soms bloed/zweet/tranen, maar wij voelen het uiteindelijk als een verrijking omdat de mensen ook meer om je heen staan (gevoelsmatig dan).

Wij zongen een keer met onze familie "beveel gerust uw wegen" en: "Geloofd zij God met diepst ontzag". Toen vloog het me allemaal zo aan, dat alles bestuurd wordt, ook ons verdriet. Maar dat er niets toevallig gebeurd, dat er een God bovenstaat, die het alles in Zijn hand houdt. Toen moest ik opeens zo huilen (en dat doe ik niet snel). Maar het voelde toch fijn, omdat m'n eigen familie erbij was en het stilzwijgend begreep. Die lieve, soms onhandige broers, die het zelf te kwaad krijgen en een dikke knipoog geven. Die lieve schoonzus die gewoon even dichtbij kwam zitten. En m'n lieve man, hand in hand.
Daarom vind ik psalm 139 altijd bijzonder: "Gij hebt wijl niets Uw oog weerhoudt, mijn ongevormde klomp beschouwd". Dat, toen ik nog niet eens zichtbaar was, de Heere al precies wist hoe mijn leven zou verlopen. Dat het niet perongeluk uit de hand gelopen is of zo.

En gekwetst worden? Dat wordt je toch wel door bepaalde mensen. Eerlijk gezegd probeer ik dat een beetje los te laten en vooral de goede bedoelingen te zien achter opmerkingen etc. Dan bedenk ik mezelf maar dat we in ieder geval kunnen praten met de mensen het dichtst bij ons.

Het lijkt me pijnlijk als de mensen dicht om je heen geen oog voor je hebben zoals ik een aantal keren lees. Zéker als er andere zwangerschappen zijn! Ik ging met m'n 2 zussen op de foto: zij allebei zwanger en ik niet. Dat vliegt je dan toch aan. Maar dan is het zo fijn als je ene zus datzelfde gevoel heeft en dat je dat kunt delen. Als ik sommige reacties lees hier, ga ik nog meer om m'n zus geven en haar waarderen in haar houding t.o.v. mij/ons.

Ik bedoel bovenstaande trouwens totaal niet opschepperig, bedenk me net dat het misschien wel zo overkomt: alsof ik het heerlijk heb getroffen. Dat heb ik gelukkig ook wel, maar dat wil niet zeggen dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Maar nogmaals: ik merk als ik zelf wat meer open ben, anderen ook beter op me af durven stappen.

Op een of andere manier zit ik tegenwoordig vaker op RW omdat ik het fijn vind om herkenning te vinden en te lezen hoe mensen meeleven. Dank daarvoor!
En sterkte voor iedereen!!
Psalm 25:2 (ber.)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 26 aug 2010 11:09

liefie schreef:Dat maakt niks uit maar dat is wel heel heftig als je net zo iets meegemaakt hebt... Je wilt mensen graag blij maken door te vertellen dat je eindelijk een kindje verwacht en niet dat je een kindje verloren hebt.

Het lijkt me zo heel erg om dat mee te maken! Sterkte daarmee!
Psalm 25:2 (ber.)

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 26 aug 2010 11:14

Saartje: Fijn dat je dit allemaal met ons wilt delen.
Er zit voor mij veel herkenning in!
Wij vinden zelf dat als je gewoon open blijft het toch voor de omgeving ook het makkelijkst is om er mee om te gaan.
Wat bijzonder dat voor jou psalm 139 ook iets zegt.
Wij hebben dan wel nooit een miskraam gehad maar ik moet m'n tranen bedwingen als die psalm gezongen word.
En dan vooral om het grote wonder van het onstane leven wat in die psalm staat, dat is wel zo'n groot wonder wat wij toch allemaal nog ooit een keer mee hopen te maken.

Pas tijdens een kerkdienst toen er gebeden werd voor m'n schoonzus en zwager, die net die ochtend hun tweede kindje hadden kregen liepen bij mij de tranen over m'n wangen.
Werd opeens zo geraakt en het was zo moeilijk opeens.
Schaamde me er enorm voor, heb nog nooit zitten huilen in de kerk.
Maar later vroeg ik me af waarom ik me er eigenlijk voor zou moeten schamen.
Iedereen in de kerk weet toch wel dat wij ook graag een kindje willen en ze gunnen het ons van harte

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 aug 2010 11:25

Heftig is dat dan!
Enigste keer dat ik met tranen in mijn ogen zat in de kerk was de zondag na mijn miskraam toen bad de dominee voor mensen die een kindje gekregen hadden en daarna bad hij voor de mensen die een miskraam gehad hebben daar had hij nog nooit voor gebeden terwijl wij in de kerk zaten zo wonderlijk.
Kreeg ook gelijk een duwtje van mijn schoonzusje die naast me zat en mijn man zei na de dienst ook leek wel of hij het wist...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 26 aug 2010 11:35

Bijzonder is dat he.
Maar tegelijk ook wel emo :wink:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 29 aug 2010 13:42

@Evelien is het meegevallen om de familie een mail te sturen? Lijkt me erg heftig! Sterkte in elk geval.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 aug 2010 19:51

sterkte evelien! Hopelijk lucht het vertellen voor jullie op!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 30 aug 2010 16:03

Evelien: Ben heel benieuwd of je de mail al gestuurd heb naar je fam.
Zo ja, heb je er nog reacties op gekregen??

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 30 aug 2010 20:37

@ Sterkte, Evelien! Lijkt me best moeilijk om zo'n bericht op 'papier' te zetten!

Terug naar “Archief”