T.A.F. schreef:k vind verzuiling (of zelfs apartheid) een prima verschijnsel.

Moderator: Moderafo's
T.A.F. schreef:k vind verzuiling (of zelfs apartheid) een prima verschijnsel.
Galateia schreef:T.A.F. schreef:k vind verzuiling (of zelfs apartheid) een prima verschijnsel.
Ik vind dit echt een verschrikkelijke gedachtegang. Het maakt me zelfs een beetje misselijk. Volgens mij weet je niet helemaal wat je zegt...
rafaell schreef:De overheid mag geen moraal opleggen? Je lijkt me behoorlijk christelijk conservatief, dus ik ben benieuwd of je vindt dat de staat dan ook geen homohuwelijk, euthanasie en abortus mag verbieden omdat ze zich dan met de persoonlijke moraal bemoeit. Verder is verzuiling slecht voor integratie en 'a free market of ideas' en is vrijheid van godsdienst heel iets anders dan vrijheid van onderwijs.
T.A.F. schreef:Vreedzame segradatie, oftewel verzuiling, zorgt ervoor dat de diversiteit behouden blijft, dat ALLE extremen zich ongehinderd en zonder conflict kunnen ontwikkelen.
Dit zorgt voor een rijkere en meer diverse samenleving, waar de drogredenatie van multiculturaliteit, juist deze diverse samenleving uiteindelijk of onleefbaar maakt, of om zeep zal helpen.
Mortlach schreef:T.A.F. schreef:Vreedzame segradatie, oftewel verzuiling, zorgt ervoor dat de diversiteit behouden blijft, dat ALLE extremen zich ongehinderd en zonder conflict kunnen ontwikkelen.
Dit zorgt voor een rijkere en meer diverse samenleving, waar de drogredenatie van multiculturaliteit, juist deze diverse samenleving uiteindelijk of onleefbaar maakt, of om zeep zal helpen.
Het zorgt niet voor een rijke, diverse samenleving. Het hele punt van verzuiling is toch net dat je NIET samenleeft met mensen buiten je zuil? Het zorgt dus voor vele mini-samenlevinkjes die niks met elkaar te maken willen hebben, die zich allemaal superieur voelen aan de andere samenlevinkjes, en die al helemaal niet meer centraal geregeerd kunnen worden - want tja, waarom zou je wat accepteren van ambtenaren en ministers die buiten jouw zuil vallen.
'Verzuiling' is een begrip dat onder andere in Nederland en België gebruikt wordt, maar het model kan ook worden toegepast op een land als Libanon, waar verschillende rollen in het staatsbestel zijn toebedeeld aan functionarissen van verschillende bevolkingsgroepen. Het doel van de verzuiling is om een sterk verdeelde samenleving, zoals die van Nederland in, ruwweg, het eerste deel van de 20e eeuw, bijeen te houden. Dit gebeurde hier enerzijds door een zekere vorm van scheiding tussen de bevolkingsgroepen, anderzijds door middel van samenwerking van de elites aan de top. De scheiding werd vorm gegeven doordat iedere zuil zijn eigen kerk, omroep, krant, standsorganisatie, vakbond, politieke partij, woningbouwvereniging, scoutinggroep, scholen, ziekenhuis, sportverenigingen en zelfs winkels en bedrijven had. Voor het midden van de 20e eeuw was deze situatie zelfs zo frappant, dat bijvoorbeeld bepaalde Nederlandse winkelbedrijven bij voorkeur personeelsleden aanstelden die lid waren van een bepaald kerkgenootschap. Dit leidde tot grote culturele verschillen, niet alleen in de steden, maar ook op delen van het platteland, met als resultaat dat hele bevolkingsgroepen naast elkaar leefden zonder veel contact te hebben. Tegelijkertijd werden door het systeem van verzuiling enerzijds en samenwerking aan de top anderzijds veel maatschappelijke spanningen afgewenteld.
In de 19e eeuw deed zich door de emancipatie van de katholieken en de gereformeerden al een ontwikkeling in de richting van verzuiling voor. Een hoogtepunt werd bereikt bij de discussies rond het algemeen kiesrecht enerzijds en de zogenaamde schoolstrijd anderzijds, welke hun beslag kregen in de jaren rond 1917. Begin 20e eeuw verliep ook de ontwikkeling van een moderne gezondheidszorg en de sociale woningbouw voor het overgrote deel langs verzuilde lijnen.
Mortlach schreef:Kijk, ik kan met evenveel recht beweren dat men nooit van het lijden verlost zal raken als men niet mediteert en het Achtvoudige Pad volgt. De Boeddha heeft dat immers gezegd in Soetra zoveel, preek zoveel.
Nu zal jij je begrijpelijk weinig aantrekken van wat de Boeddha allemaal heeft gezegd, maar zie je hoe in dit geval mijn houding niet open is. Het is geen goede manier om tot meer wederzijds begrip te komen. En ja, wederzijds begrip betekent nu eenmaal dat de de religieuze beleving van de ander serieus moet nemen. Waarmee ik niet zeg dat je daarmee meteen je eigen religieuze ervaring minder serieus neemt. Dat is de balans die je moet vinden, en misschien de tegenstelling die je voor jezelf toch zult moeten accepteren, als je in een positief gesprek wilt blijven met je naasten.
geaaart schreef:De "balans" kan nooit zijn dat andersdenkenden vervloekt moeten worden, immers God is er toch voor ons allemaal ??Hoe is het met de naastenliefde gesteld tegenwoordig mensen ?
Openbaring 21
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ – Ik hoorde zeggen: ‘Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.’ – 6 Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn. 8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’
schelpje3 schreef:Met JeeWee ben ik daar ook heel bang voor. Het is Het Oordeel.
Het zit hem idd niet in hoedjes en lange rokken, de buren weten al heel snel dat jij een refo bent.
Maar het is de haat, de vijandschap !
The Engineer schreef:schelpje3 schreef:Met JeeWee ben ik daar ook heel bang voor. Het is Het Oordeel.
Het zit hem idd niet in hoedjes en lange rokken, de buren weten al heel snel dat jij een refo bent.
Als je dat constateert cq. geconstateerd heb, welke conclusie trek je daar dan uit? Het is uiteraard een gevolg ergens van. Weet je welke oorzaak daaraan ten grondslag ligt? Met andere woorden: waarom is er sprake van haat en vijandschap? Het is te makkelijk om dat te schuiven onder de noemer: disrespect en discriminatie.
Als ik mezelf onder de loep leg volgt daaruit het volgende:
Ik heb een bloedende hekel aan het reformatorische geloof - let wel, dus niet de mensen per definitie - een afbraak van de reformatorische zuil juich ik van harte toe. Maar waarom is dat zo?
Dat heeft meerdere oorzaken. Allereerst is er de haat en vijandschap naar andere kerken. Elke andere kerk waar geen bevinding als heersende opvatting geldt en gepredikt wordt is niks; ga je daar naar toe, dan "drink je vergif" (Een letterlijk citaat) Dat is een vorm van hypocrisie. Want elke christen weet hoe Jezus omging met 'heidenen': liefdevol. Daarnaast vraagt de bijbel in vele bijbelboeken van ons om niet te oordelen, respect voor elkaar te hebben en elkaar in de waarde te laten. Ben je christen, dan hou je je daar aan.
Daarnaast stoor ik mij enorm aan alle starheid die er heerst binnen de kerken van de reformatorische gezindte/zuil. In een wereld waar er zoveel vooruitgang is, past het ons niet meer om altijd maar vast te houden aan waandenkbeelden; de aarde is geen 15.000 jaar oud. Er is al op veel manieren bewezen dat zij dat niet is. Zelfs de bijbel zegt het: In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. Hoe kun je dan ontkennen dat de aarde ouder is. Daarnaast: wie weet nou zeker dat Genesis 1 niet een versimpeling is van wat er vroeger allemaal gebeurt is? Denk je nou echt dat mensen in de tijd van Mozes de oerknaltheorie zouden snappen? Die snappen we nog niet eens.
Ik erger me daarnaast groen en geel aan de macht die media en dominees hebben. Alles wat het RD zegt en wat een dominee zegt wordt klakkeloos aangenomen. Het RD presteerde het zelfs eens om de maan als breekpunt voor de evolutieleer aan te dragen. De evolutieleer gaat enkel en alleen om het ontstaan van de verschillende diersoorten. Dat is overigens iets wat redelijk eenvoudig aan te tonen is. De maan heeft daarmee helemaal niets van doen. Maar toch noemt het RD dat. Hetgeen duidt op een gebrek aan kennis of op een bewust misbruik van de macht die ze hebben. En het probleem is dat veel lezers dat nog geloven ook.
Enfin, ik kan nog een dozijn redenen opnoemen. Maar ik daag jullie uit om zelf verder te denken, na te denken, nee diep na te denken, te reflecteren. Houdt die spiegel eens voor je. Zie je dan waarom vijandschap ontstaat? Wat kan je eraan doen? Wat ga je er aan doen?
Schipje schreef:The Engineer schreef:schelpje3 schreef:Met JeeWee ben ik daar ook heel bang voor. Het is Het Oordeel.
Als je dat constateert cq. geconstateerd heb, welke conclusie trek je daar dan uit? Het is uiteraard een gevolg ergens van. Weet je welke oorzaak daaraan ten grondslag ligt? Met andere woorden: waarom is er sprake van haat en vijandschap? Het is te makkelijk om dat te schuiven onder de noemer: disrespect en discriminatie.
Ik heb een bloedende hekel aan het reformatorische geloof - let wel, dus niet de mensen per definitie - een afbraak van de reformatorische zuil juich ik van harte toe. Maar waarom is dat zo?
Dat heeft meerdere oorzaken. Allereerst is er de haat en vijandschap naar andere kerken. Elke andere kerk waar geen bevinding als heersende opvatting geldt en gepredikt wordt is niks; ga je daar naar toe, dan "drink je vergif" (Een letterlijk citaat) Dat is een vorm van hypocrisie. Want elke christen weet hoe Jezus omging met 'heidenen': liefdevol. Daarnaast vraagt de bijbel in vele bijbelboeken van ons om niet te oordelen, respect voor elkaar te hebben en elkaar in de waarde te laten. Ben je christen, dan hou je je daar aan.
Daarnaast stoor ik mij enorm aan alle starheid die er heerst binnen de kerken van de reformatorische gezindte/zuil. In een wereld waar er zoveel vooruitgang is, past het ons niet meer om altijd maar vast te houden aan waandenkbeelden; de aarde is geen 15.000 jaar oud. Er is al op veel manieren bewezen dat zij dat niet is. Zelfs de bijbel zegt het: In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. Hoe kun je dan ontkennen dat de aarde ouder is. Daarnaast: wie weet nou zeker dat Genesis 1 niet een versimpeling is van wat er vroeger allemaal gebeurt is? Denk je nou echt dat mensen in de tijd van Mozes de oerknaltheorie zouden snappen? Die snappen we nog niet eens.
Ik erger me daarnaast groen en geel aan de macht die media en dominees hebben. Alles wat het RD zegt en wat een dominee zegt wordt klakkeloos aangenomen. Het RD presteerde het zelfs eens om de maan als breekpunt voor de evolutieleer aan te dragen. De evolutieleer gaat enkel en alleen om het ontstaan van de verschillende diersoorten. Dat is overigens iets wat redelijk eenvoudig aan te tonen is. De maan heeft daarmee helemaal niets van doen. Maar toch noemt het RD dat. Hetgeen duidt op een gebrek aan kennis of op een bewust misbruik van de macht die ze hebben. En het probleem is dat veel lezers dat nog geloven ook.
Enfin, ik kan nog een dozijn redenen opnoemen. Maar ik daag jullie uit om zelf verder te denken, na te denken, nee diep na te denken, te reflecteren. Houdt die spiegel eens voor je. Zie je dan waarom vijandschap ontstaat? Wat kan je eraan doen? Wat ga je er aan doen?
Ik moet allereerst eerlijk bekennen dat ik de rest van dit topic (nog) niet gelezen heb, maar ik wil alleen even reageren op deze reactie.
The Engineer, ik kan me een heel groot gedeelte vinden in jouw post. Ben het met je eens dat die dikke/wettische reformatorische muur ergernis kan veroorzaken en snel afgebrokkeld moet worden.
Je komt door je reactie op mij over dat je het blijkbaar zelf wel aan het goede eind hebt. Het is duidelijk wat jij gelooft en vind. Alleen één ding: indien je van Christus bent (want naar Hem mogen en moeten we allemaal luisteren, Hij heeft alle macht, dominees niet) waar is de liefde? De vrede, zachtmoedigheid, goedertierenheid, geduld etc. in je reactie?
Net als jij erger ik me vaak aan bepaalt 'refogedrag', maar Jezus zegt tegen ons: 'zalig zij die niet geergerd worden.' Kunnen we niet beter vragen of God ons wil vervullen met de Heilige Geest zodat wij Gods liefde mogen uitstralen?
Ik zou zeggen (en tegelijk besef ik heel goed dat ik ook nog wat werk te doen heb wat dit betreft): respect hebben voor elkaar, niet oordelen over elkaar en de ander in de waarde laten............ begint bij jezelf.
Van alle CREATUREN............ links EN rechts.
Schipje schreef:The Engineer schreef:schelpje3 schreef:Met JeeWee ben ik daar ook heel bang voor. Het is Het Oordeel.
Ik moet allereerst eerlijk bekennen dat ik de rest van dit topic (nog) niet gelezen heb, maar ik wil alleen even reageren op deze reactie.
The Engineer, ik kan me een heel groot gedeelte vinden in jouw post. Ben het met je eens dat die dikke/wettische reformatorische muur ergernis kan veroorzaken en snel afgebrokkeld moet worden.
Je komt door je reactie op mij over dat je het blijkbaar zelf wel aan het goede eind hebt. Het is duidelijk wat jij gelooft en vind. Alleen één ding: indien je van Christus bent (want naar Hem mogen en moeten we allemaal luisteren, Hij heeft alle macht, dominees niet) waar is de liefde? De vrede, zachtmoedigheid, goedertierenheid, geduld etc. in je reactie?
Net als jij erger ik me vaak aan bepaalt 'refogedrag', maar Jezus zegt tegen ons: 'zalig zij die niet geergerd worden.' Kunnen we niet beter vragen of God ons wil vervullen met de Heilige Geest zodat wij Gods liefde mogen uitstralen?
Ik zou zeggen (en tegelijk besef ik heel goed dat ik ook nog wat werk te doen heb wat dit betreft): respect hebben voor elkaar, niet oordelen over elkaar en de ander in de waarde laten............ begint bij jezelf.
Van alle CREATUREN............ links EN rechts.
*Niet ongehuwd samenwonen
*Geen homorelaties en al HELEMAAL geen homohuwelijken
*Niet uitgaan in kroegen of disco's (hiermee bedoel ik natuurlijk vooral die disco's waar drank, drugs en sex als sfeer hangt)
*Geen tatoages
*Niet roken
*geen abortussen, ever
Iemand die zoekt naar argumenten om op het randje te leven van wat volgens hem nog net mag van God om zo het maximale uit de wereld te kunnen pakken en toch zich nog christen te noemen, dat is geen bekeerd hart, iemand die Gods wil zoekt heeft een andere beginhouding.
Dat zijn dan ook de kerken die ik afkeur en waarvan ik zeg daar krijg je inderdaad vergif te drinken.
Ik erken dat het gebrek aan zelf nadenken (wat een VOORWAARDE voor bevindelijkheid is) en het vasthouden aan dogma's (waartegen de reformatie juist in opstand kwam) en het overdreven vasthouden aan uiterlijke vormen verkeerd zijn.
Ook hebben ze geen vijandigheid naar andere kerken.
men is vooral behoudend omdat men niet zo wil zijn als de wereld.
T.A.F. schreef:@The engineer,
Als ik stel wat voor mij in mijn geloof het belangrijkste is, dan is het dan men oprecht streeft Gods WIL te doen.
Hierbij gelden voor mij onder andere regels als :
*Niet ongehuwd samenwonen
*Geen homorelaties en al HELEMAAL geen homohuwelijken
*Niet uitgaan in kroegen of disco's (hiermee bedoel ik natuurlijk vooral die disco's waar drank, drugs en sex als sfeer hangt)
*Geen tatoages
*Niet roken
*geen abortussen, ever
en zo gaat dat lijstje nog wel door...
Maar ook dat er in het hart een bevindelijke neging is..
"Here zoek of in mij een verkeerde weg is en leid mij op de eeuwige weg"
Ja dat staat wel in de bijbel, maar..
Ja hoor eens even niet zo serieus doen want...
Je moet ook nog normaal LEVEN hoor (lees, ik wil ook nog meedoen met wat de wereld/samenleving doet en niet me afzonderen door mijn geloof)
En meer van zulke uitspraken duiden GEEN bekeerd hart aan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten