Sola-Scriptura

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor learsi » 01 aug 2010 12:03

Faramir schreef:
learsi schreef:Het geloof ziet in de Schrift de Drie-eenheid, hoewel deze niet genoemd wordt.

Klopt, op basis van overlevering kunnen christenen in de Bijbel de triniteit terugvinden. Maar de triniteit is niet uit de Bijbel gehaald. De Bijbel kwam pas veel later nadat men de triniteit al als geloofswaarheid had aangenomen. Uit overlevering die oa is opgeschreven in de Didachè die zo'n beetje uit het jaar 70 na Christus komt.

Zo komt voor het geloof ook het zgn. sola scriptura op uit de Schrift.

En dat dus niet op vergelijkbare wijze. Het sola scriptura werd niet geleerd in het vroege christendom en is dus nooit een onderdeel van de overlevering geweest. Totdat Calvijn het introduceerde en het door een afsplitsing tot dogma verheven is voor de eigen groep.

Maar het is dus totaal niet te vergelijken.


Beste Faramir, twee vragen...............Op welke zinsnede in de Didache doel je, waaruit blijkt dat de geloofswaarheid van de Triniteit in de Didache al aangenomen was?.................Waarom beperk jij het ontstaan van dogma's tot het vroege Christendom?.............

h.g. Learsi

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 01 aug 2010 12:11

learsi schreef:
Faramir schreef:
learsi schreef:Het geloof ziet in de Schrift de Drie-eenheid, hoewel deze niet genoemd wordt.

Klopt, op basis van overlevering kunnen christenen in de Bijbel de triniteit terugvinden. Maar de triniteit is niet uit de Bijbel gehaald. De Bijbel kwam pas veel later nadat men de triniteit al als geloofswaarheid had aangenomen. Uit overlevering die oa is opgeschreven in de Didachè die zo'n beetje uit het jaar 70 na Christus komt.

Zo komt voor het geloof ook het zgn. sola scriptura op uit de Schrift.

En dat dus niet op vergelijkbare wijze. Het sola scriptura werd niet geleerd in het vroege christendom en is dus nooit een onderdeel van de overlevering geweest. Totdat Calvijn het introduceerde en het door een afsplitsing tot dogma verheven is voor de eigen groep.

Maar het is dus totaal niet te vergelijken.


Beste Faramir, twee vragen...............Op welke zinsnede in de Didache doel je, waaruit blijkt dat de geloofswaarheid van de Triniteit in de Didache al aangenomen was?

After the foregoing instructions, baptize in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, in living water. . . . If you have neither, pour water three times on the head, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit (7:1)

Maar evengoed kun je een heel dozijn andere vroeg christelijke geschriften en kerkvaders opentrekken. Dit was de vroegste mij bekende bron.
.................Waarom beperk jij het ontstaan van dogma's tot het vroege Christendom?.............

h.g. Learsi

Indien ik die indruk heb gewekt dan excuus. Een dogma moet aan een x aantal voorwaarden voldoen. Maar een dogma kan ook vandaag de dag nog afgekondigd.

Maar goed, al met al zijn we nu bijna een maand verder en is er nog geen bijbelse onderbouwing gekomen voor het sola scriptura. Daar ik deze discussie al een x aantal malen heb gehad laat ik het hier maar bij. Ik wens Aurelius veel succes op zijn zoektocht maar heb het vermoeden dat het antwoord hier niet gevonden gaat worden.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor learsi » 01 aug 2010 14:32

Al met al zijn wij met z'n tweeen er pas 3 dagen mee bezig en we moeten natuurlijk niet denken, dat wij er wel even binnen een maand uit zijn. Dat je het na een maand al opgeeft zegt in mijn ogen iets over je wens om je echt met zo'n "nieuw" dogma bezig te houden. Dat is je goed recht hoor! In je voorlaatste reactie zeg je "Totdat het door een afsplitsing tot dogma verheven is voor de eigen groep". Op de een of andere manier geef je mij het idee, dat je wel even over de muur van de eigen groep heen wilt kijken, maar niet echt interesse(we zijn al een maand bezig) hebt in de groep waar je even naar binnen kijkt. Het is het dogma van een andere groep en dat wordt bij mijn groep niet gevonden en dus(!) klopt het niet wat daar aangenomen is. Daarnaast moet een dogma voldoen aan een x aantal voorwaarden, zeg je. Dat zijn dus de voorwaarden van jou groep? Kijk, zo komen we steeds verder bij de kern van de zaak. Wat zijn de voorwaarden in jullie groep? Ik ben daar niet van op de hoogte, maar toch wel benieuwd naar, en dat meen ik echt.

Bedankt voor het noemen van de zinsnede uit de Didache. Het is maar de vraag of uit deze(!) zinsnede te concluderen valt of de Triniteitsleer toen al (zo stel jij het) als geloofswaarheid aangenomen was. Het gaat daar over dopen en wat er bij de doop gezegd moet worden. Niet meer en niet minder. Uit de Bijbel weten we dat de Heere Jezus Zelf deze opdracht gegeven heeft. En omdat de Heere Zelf die opdracht gegeven heeft staat deze in de Didache, echter niet om een reeds aangenomen triniteitsleer te verantwoorden. Anders was er ter plekke wel meer over gezegd.

Het lijkt er op, dat jij de schriftelijke overlevering, die in de tijd voor het verschijnen van de Bijbel reeds bestond, tot bron van de Bijbel maakt, terwijl het spreken(dat wat Hij gezegd heeft) van de Messias de bron van het geschrevene zou moeten zijn. Waarom zouden wij deze doopformule gebruiken als Hij het Zijn discipelen niet werkelijk zo opgedragen heeft?
De evangelieen hebben dit spreken van de Messias tot bron. Hier zullen we het mee moeten doen. Zijn Vader heeft ze ons door Zijn Geest gegeven. En door de gelovige(!) overdenking van wat de Heere ons daarin gegeven heeft komt de kerk(die uit vele groepen bestaat) tot de formulering van wat de Schrift(ook over zichzelf) leert.

h.g. Learsi

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor elbert » 01 aug 2010 14:37

Faramir schreef:
elbert schreef:
De heilige en geïnspireerde Schriften zijn compleet voldoende voor de proclamatie van de waarheid.
Ik zal een hint geven: het is een vroegchristelijke kerkvader en hij is lang de enige niet die dit in de vroege kerk leerde.

En toch is het in de vroegchristelijke kerk nooit tot dogma verheven en niet zonder reden. Ook kerkvaders stonden volop in de traditie en vanuit die context moet je de kerkvaders ook lezen (en ook in de context van de documenten). Jij wil meer zien in deze zin dan dat er daadwerkelijk staat.

Het citaat is van Athanasius (uit: Tegen de heidenen I:3) en is aan te vullen met tientallen anderen van vroegchristelijke kerkvaders. Een paar andere voorbeelden:

-Laat de geïnspireerde Schriften dan onze scheidsrechter zijn, en de stem van de waarheid zal gegeven worden aan die dogma's die in overeenstemming zijn met de Goddelijke woorden. (Gregorius van Nyssa)
- Aangaande de dingen die ik zeg, moet ik ook de bewijzen leveren, zodat ik niet blijk te steunen op mijn eigen mening, maar dat ik ze bewijs uit de Schrift, zodat de zaak vast en zeker blijft. (Johannes Chrysostomus)
- We zijn niet tevreden omdat dit de traditie van de vaderen is. Wat belangrijk is, is dat de vaderen de bedoeling van de Schrift volgden (Basilius de Grote).
- Laat ze hun kerk bewijzen als ze kunnen, niet door de toespraken en uitingen van de Afrikanen, niet met de vergaderingen van hun bisschoppen, niet door de geschriften van één van hun voorvechters, niet door frauduleuze tekenen en wonderen, omdat we voorzichtig zijn gemaakt tegen deze dingen door het Woord van de Heer; maar [laat ze hun kerk bewijzen] door een gebod van de Wet, door de voorzeggingen van de profeten, door liederen uit de Psalmen, door de woorden van de Herder Zelf, door de prediking en werken van de evangelisten; dat wil zeggen, door al de canonieke autoriteiten van de heilige boeken. (Augustinus van Hippo).

Uit deze citaten is dus aangetoond dat de kerkvaders het Sola Scriptura in de praktijk praktiseerden en niet steunden op iets ernaast. Helaas is dat later wel gebeurd.
Voor wat betreft het niet tot dogma verheffen van het Sola Scriptura bevreemdt mij dit niet:
- in de eerste plaats was het niet nodig, want voor de christenen sprak het vanzelf dat de Schrift de autoriteit was in leer en leven
- in de tweede plaats gaat het de kerk helemaal niet aan om het Sola Scriptura tot dogma te verheffen en wel om de doodeenvoudige reden dat de kerk is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen (Ef. 2:20). Het is niet de kerk die de Schrift controleert en naar eigen goeddunken uitlegt, maar de kerk is zelf voortgekomen uit en gebouwd op het Woord. Daarom erkent ze dat Woord als hogere autoriteit dan zijzelf is.
Het Woord was er vóór de kerk en de kerk is er dóór het Woord.
- daarom werden dogma's oorspronkelijk alleen erkend voorzover ze vanuit de Heilige Schrift konden worden afgeleid (zie bijv. het citaat van Gregorius van Nyssa). Om tot dogmavorming te komen is de autoriteit van de Heilige Schrift namelijk voorwaarde vooraf.

Het is een fatale misvatting om te denken dat de kerk bepaalt wat de Schrift zou moeten/mogen zeggen. Want als je dat doet, is uiteindelijk de mens de ultieme autoriteit. Dan lever je je uit aan geboden en leringen van mensen. Maar dat is niet de bedoeling. De enige autoriteit is God, Die spreekt door Zijn Woord en wij (de kerk) hebben naar Hem te luisteren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 01 aug 2010 16:41

learsi schreef:Al met al zijn wij met z'n tweeen er pas 3 dagen mee bezig en we moeten natuurlijk niet denken, dat wij er wel even binnen een maand uit zijn.

Ervaringen in het verleden leren dat 'men' er zelden uitkomt. Ontwikkelingen binnen het protestantisme wijzen er echter p dat het sola scriptura steeds meer haar waarde begint te verliezen binnen het protestantisme, of in ieder geval grote delen daarvan.

Ik heb niet de illusie dat wij er uit gaan komen, vandaar dat ik ook geen energie meer in deze discussie steek (of welke andere theologische discussie dan ook). Het maakt mij simpelweg niets uit wat anderen geloven, ik heb enkel de topicstarter op weg willen helpen in het zoeken naar een antwoord.

elbert schreef:Het is een fatale misvatting om te denken dat de kerk bepaalt wat de Schrift zou moeten/mogen zeggen.

Niet de kerk, maar de Kerk. En dat is bepaald geen misvatting laat staan een fatale. Maar zoals hierboven al gezegd, het is mij om het even wat een ander geloofd, vandaar dat ik geen behoefte meer heb aan een woordenstrijd.

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Aurelius » 15 aug 2010 15:40

Beste vrienden,

Indien sommigen onder u dan stellen dat het Sola Scriptura "opkomt uit de Schrift", zon beetje zoals de Heilige Drie-Eenheid, dan laat maar horen. Ik ben een en al oor en beloof ruimdenkend te zijn. Letterlijk behoef ik het niet te bezien: de Schrift dient maar duidelijk te maken dat dit de bedoeling is van God; hoe maakt mij niet uit. U kunt best wat goocheltrucs toepassen en u kunt de Schrift wat mij betreft ook best een beetje "martelen", zoals ik ergens las. Ik kijk niet op een schrammetje meer of minder. In het geval u zegt: "Wel, wij zijn de Kerk en wij hebben het Sola Scriptura tot (niet officieel) dogma verklaard", dan is het Schrift en Kerk, niet Sola Scriptura. Wederom de innerlijke tegenstelling. Indien u wilt beweren dat de Apostelen en/of de vaderen het Sola Scriptura leerden, dan moet u van ver komen. Een ware revolutie: God spreekt "hier heeft u een boek: het gaat u goed". Ik sta er hoe dan ook voor open. Zeer praktisch.

Dan nog de patristieke teksten die aangereikt zijn om het Sola Scriptura aan te tonen. Het Contra Gentes van Athanasius bijvoorbeeld: een mooie tekst, maar het getuigt niet van Sola Scriptura - ook niet na de invoeging van het woordje "compleet". Het gaat erom dat de Schrift leert dat de Schrift onze enige authoriteit inzake geloofsinhoud is. Doet zij dit niet dan valt zij onherroeplijk om, zoals reeds aangetoond.

Elders las ik dat de kerk voortgekomen is uit het Woord (dwz. de Schrift). Dit is niet correct. De Schrift is voortgekomen uit de Kerk. Jullie kerken zijn voortgekomen uit onze Schrift; onze Schrift is voortgekomen uit onze Kerk. Daarmee zijn jullie kerken - ongewenste - producten van onze Kerk. De Schrift verhaalt over de Kerk: hoe zou de Kerk dan na de Schrift komen? Ontstond het boek over de Friese nachtegaal soms voordat het beestje zelf het levenslicht zag? Vervang die nachtegaal en dat beestje nu eens door de Kerk. De Kerk bestond reeds voor de Schrift - of althans het Nieuwe testament uiteraard; de Schrift verhaalt immers over de Kerk. Indien de jongste Kerk het dan zonder Schrift deed, hoe zou u dan Christen-zijn gelijkschakelen aan Schriftgeleerde-zijn?

Waarmee deed de jongste Kerk het dan wel? Wat is er aan de hand? Hoe heeft God het bedoeld? Dat ieder van ons een boek in handen geduwd kreeg en vanuit deze zou leven? Is God zo? Kijk eens naar het volk Gods onder het Oude Verbond...

Hartelijke groeten,

Aurelius

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 aug 2010 19:53

"verbondsdoop" en "dag des Heeren" op zondag Sola Scriptura?
Het woord Vervangingsleer spreekt boekdelen.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor learsi » 16 aug 2010 18:40

Aurelius schreef:Beste vrienden,

Indien sommigen onder u dan stellen dat het Sola Scriptura "opkomt uit de Schrift", zon beetje zoals de Heilige Drie-Eenheid, dan laat maar horen. Ik ben een en al oor en beloof ruimdenkend te zijn. Letterlijk behoef ik het niet te bezien: de Schrift dient maar duidelijk te maken dat dit de bedoeling is van God; hoe maakt mij niet uit. U kunt best wat goocheltrucs toepassen en u kunt de Schrift wat mij betreft ook best een beetje "martelen", zoals ik ergens las. Ik kijk niet op een schrammetje meer of minder. In het geval u zegt: "Wel, wij zijn de Kerk en wij hebben het Sola Scriptura tot (niet officieel) dogma verklaard", dan is het Schrift en Kerk, niet Sola Scriptura. Wederom de innerlijke tegenstelling. Indien u wilt beweren dat de Apostelen en/of de vaderen het Sola Scriptura leerden, dan moet u van ver komen. Een ware revolutie: God spreekt "hier heeft u een boek: het gaat u goed". Ik sta er hoe dan ook voor open. Zeer praktisch.

Dan nog de patristieke teksten die aangereikt zijn om het Sola Scriptura aan te tonen. Het Contra Gentes van Athanasius bijvoorbeeld: een mooie tekst, maar het getuigt niet van Sola Scriptura - ook niet na de invoeging van het woordje "compleet". Het gaat erom dat de Schrift leert dat de Schrift onze enige authoriteit inzake geloofsinhoud is. Doet zij dit niet dan valt zij onherroeplijk om, zoals reeds aangetoond.

Elders las ik dat de kerk voortgekomen is uit het Woord (dwz. de Schrift). Dit is niet correct. De Schrift is voortgekomen uit de Kerk. Jullie kerken zijn voortgekomen uit onze Schrift; onze Schrift is voortgekomen uit onze Kerk. Daarmee zijn jullie kerken - ongewenste - producten van onze Kerk. De Schrift verhaalt over de Kerk: hoe zou de Kerk dan na de Schrift komen? Ontstond het boek over de Friese nachtegaal soms voordat het beestje zelf het levenslicht zag? Vervang die nachtegaal en dat beestje nu eens door de Kerk. De Kerk bestond reeds voor de Schrift - of althans het Nieuwe testament uiteraard; de Schrift verhaalt immers over de Kerk. Indien de jongste Kerk het dan zonder Schrift deed, hoe zou u dan Christen-zijn gelijkschakelen aan Schriftgeleerde-zijn?

Waarmee deed de jongste Kerk het dan wel? Wat is er aan de hand? Hoe heeft God het bedoeld? Dat ieder van ons een boek in handen geduwd kreeg en vanuit deze zou leven? Is God zo? Kijk eens naar het volk Gods onder het Oude Verbond...

Hartelijke groeten,

Aurelius



Spreuken 26:12.........hebt gij een man gezien, die wijs in eigen ogen is?.....Van een zot is meer verwachting dan van hem......

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Aurelius » 29 aug 2010 10:45

Beste vrienden,

Niemand die de verdediging van het Sola Scriptura op zich neemt? Bent u het dan allemaal met mij eens dat deze niet Schriftuurlijk is, dat deze man-made is? U geeft wel erg makkelijk toe: ik had toch wel enig Schriftuurlijk vuurwerk verwacht en was bereid tot bekering: ik wil maar doen wat waar is. Begrijp ik goed dat vanaf nu niemand van u nog het Sola Scriptura zal propageren? Henkie, elbert, phox en alle anderen?

Marnix, zou ik jou eens mogen uitnodigen om te reageren? Al struinend over het forum viel mij telkens op dat jij eerlijk en kritisch bent en bovendien competent. Op basis waarvan onderschrijf jij het Sola Scriptura? Of wijs je deze af?

@Bastiaan30 Een fraai woord vind ik het niet, vervangingsleer, maar wat inhoud betreft onderschrijf ik deze inderdaad. Heb jij een andere visie? Ik begrijp echter niet goed waarom je dit aanbrengt.

@learsi Ho, beste vriend, vanwaar een dergelijke reactie? Heb ik iets verkeerd gezegd? Laat het mij weten en we praten dat misverstand de wereld uit. Indien ik ergens fout zit, dan geef ik dat gaarne toe. Indien wij beiden eerlijk zijn en bereid zijn tot bekering, dan komen we overal uit.

Sola Scriptura. Denk ter illustratie eens aan Thomas Jefferson die de VS in lang vervlogen tijden hun grondwet schonk. Gaf hij iedere inwoner van de VS een kopietje, opdat iedereen voor zichzelf de wet kon interpreteren en toe kon passen? Dat zou fijne chaos geven. Neen: hij gaf de VS er een hooggerechtshof bij: deze was gewettigd om de wet te interpreteren en toe te passen. Dat gaf fijne orde en vrede. Zomaar een illustratie...

L'Esprit et l'épouse disent: Viens! En ik ook!

Hartelijke groeten,

Aurelius

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor TheKeimpe » 31 aug 2010 14:01

Sola Scriptura. Denk ter illustratie eens aan Thomas Jefferson die de VS in lang vervlogen tijden hun grondwet schonk. Gaf hij iedere inwoner van de VS een kopietje, opdat iedereen voor zichzelf de wet kon interpreteren en toe kon passen? Dat zou fijne chaos geven. Neen: hij gaf de VS er een hooggerechtshof bij: deze was gewettigd om de wet te interpreteren en toe te passen. Dat gaf fijne orde en vrede. Zomaar een illustratie...

En wie is volgens jouw dan het hooggerechtshof? Laat me raden: de Kerk... En wie bedoel je dan met de Kerk?

Me dunkt dat je een fatale vergissing maakt in je illustratie. Je probeert het Goddelijk Woord te vergelijken met een mensenwoord. Zou een sterveling kunnen oordelen over het Goddelijk Woord? Zou onze Heere werkelijk menselijke wachters over Zijn eigen Woord aanstellen. Och nee toch zeker! De Bijbel is veel meer dan een boekje met de grondwet, de Schrift bevat talloze voorbeelden van de toepassing van de Goddelijke wetten.
Daarom: geen paus, geen instituut, geen Kerk bepaalt hoe de Schrift gelezen moet worden!

Denk aan het slot van de bergrede, in Mattheus 7, de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer. Wie is wijs? Hij die het Woord hoort en doet. Niet Hij die luistert naar de Kerk, de paus, of wie dan ook, maar hij die luistert en handelt naar het Woord.

Wat zegt de Wijsheid in Spreuken 1?
23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
33 Maar die naar Mij hoort, zal zeker wonen, en hij zal gerust zijn van de vreze des kwaads.

Niet wie naar de Kerk luistert, maar die naar de Wijsheid luistert!

Wil je toch een hooggerechtshof? Niet minder dan een Goddelijke gerechtshof kan volstaan. Vertel maar Wie de Rechter is!

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2010 17:35

TheKeimpe schreef:
Sola Scriptura. Denk ter illustratie eens aan Thomas Jefferson die de VS in lang vervlogen tijden hun grondwet schonk. Gaf hij iedere inwoner van de VS een kopietje, opdat iedereen voor zichzelf de wet kon interpreteren en toe kon passen? Dat zou fijne chaos geven. Neen: hij gaf de VS er een hooggerechtshof bij: deze was gewettigd om de wet te interpreteren en toe te passen. Dat gaf fijne orde en vrede. Zomaar een illustratie...

En wie is volgens jouw dan het hooggerechtshof? Laat me raden: de Kerk... En wie bedoel je dan met de Kerk?

De Kerk (met hoofdletter) is het het Lichaam van Christus.
Me dunkt dat je een fatale vergissing maakt in je illustratie. Je probeert het Goddelijk Woord te vergelijken met een mensenwoord. Zou een sterveling kunnen oordelen over het Goddelijk Woord? Zou onze Heere werkelijk menselijke wachters over Zijn eigen Woord aanstellen. Och nee toch zeker! De Bijbel is veel meer dan een boekje met de grondwet, de Schrift bevat talloze voorbeelden van de toepassing van de Goddelijke wetten.
Daarom: geen paus, geen instituut, geen Kerk bepaalt hoe de Schrift gelezen moet worden!

Prima dat jij dat gelooft, maar als je in het Lichaam van Christus gelooft zoals katholieken dat doen dan kun je dat niet zo stellen.
Denk aan het slot van de bergrede, in Mattheus 7, de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer. Wie is wijs? Hij die het Woord hoort en doet. Niet Hij die luistert naar de Kerk, de paus, of wie dan ook, maar hij die luistert en handelt naar het Woord.

Wat zegt de Wijsheid in Spreuken 1?
23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
33 Maar die naar Mij hoort, zal zeker wonen, en hij zal gerust zijn van de vreze des kwaads.

Niet wie naar de Kerk luistert, maar die naar de Wijsheid luistert!

Wil je toch een hooggerechtshof? Niet minder dan een Goddelijke gerechtshof kan volstaan. Vertel maar Wie de Rechter is!

God is de Rechter, en juist katholieken geloven dat.

Het valt me op dat je in dit oecumenisch gesprek enkel vanuit je eigen visie beredeneert, dat kan natuurlijk maar dan kom je geen stap verder. Leiding door de heilige Geest en het Lichaam van Christus vanuit het katholiek perspectief, daar heb je geen weet van. Althans je kiest er bewust voor om de empathie achterwege te laten in een oecumenische discussie.

Aurelius stelt een heel normale vraag op een heel normale toon en zo te zien blijven de antwoorden uit en gaat men over op andere tactieken. Dan kan de meelezer slechts denken dat het protestantisme geen daadwerkelijke antwoorden heeft die steekhoudend zijn. Spijtig voor protestanten daar het een nogal belangrijk beginsel is van de protestantse theologie waarop veel wordt voortborduurt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor TheKeimpe » 02 sep 2010 08:59

De Kerk (met hoofdletter) is het het Lichaam van Christus.

En wie behoren tot die Kerk?

Prima dat jij dat gelooft, maar als je in het Lichaam van Christus gelooft zoals katholieken dat doen dan kun je dat niet zo stellen.

Vertel maar hoe dat zit dan. Maar houdt er wel rekening mee dat ik als protestant niet alles voor zoete koek zal slikken...

God is de Rechter, en juist katholieken geloven dat.

Daar vinden wij elkaar dus (al is het maar voor even).

Het valt me op dat je in dit oecumenisch gesprek enkel vanuit je eigen visie beredeneert, dat kan natuurlijk maar dan kom je geen stap verder. Leiding door de heilige Geest en het Lichaam van Christus vanuit het katholiek perspectief, daar heb je geen weet van. Althans je kiest er bewust voor om de empathie achterwege te laten in een oecumenische discussie.

Leg dan maar uit hoe het zit vanuit het katholieke perspectief.

Aurelius stelt een heel normale vraag op een heel normale toon en zo te zien blijven de antwoorden uit en gaat men over op andere tactieken. Dan kan de meelezer slechts denken dat het protestantisme geen daadwerkelijke antwoorden heeft die steekhoudend zijn. Spijtig voor protestanten daar het een nogal belangrijk beginsel is van de protestantse theologie waarop veel wordt voortborduurt.

Sorry, maar ik heb niet het idee dat ik erg lelijke dingen gezegd heb... Noch dat ik om de brij heen draai. Het enige wat ik vanuit de Schrift aantoonde is dat wij gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord verschuldigt zijn, en dat ik in de aangehaalde teksten niet teruglees dat er nog een laag tussenzit, of een menselijk gerechtshof, of een paus, of nog iets of iemand anders. En gezien het taalgebruik van Aurelius op dit forum leek het mij niet verkeerd om hier en daar een zekere dramatiek aan te brengen.
Heb ik soms ergens een gevoelige snaar bij je geraakt?

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 02 sep 2010 17:34

TheKeimpe schreef:Maar houdt er wel rekening mee dat ik als protestant niet alles voor zoete koek zal slikken...

Dat vraagt ook niemand van je. Maar empathie ontbreekt volledig. Je geeft geen enkel steekhoudend antwoord in dit topic (evenals alle andere protestanten) en tracht enkel rookgordijnen op te werpen. Verder leuk en aardig hoor, maar tot die tijd dat iemand serieus antwoord geeft op de topicstarter ziet het er nogal vreemd dat een belangrijk protestants leerstuk op een protestantse site volledig van de tafel geveegd wordt.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pasker » 20 sep 2010 22:41

Aurelius:
Waar leert de Schrift het Sola-Scriptura?

Dat lezen we in Johannes 1:1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 21 sep 2010 06:06

Pasker schreef:Aurelius:
Waar leert de Schrift het Sola-Scriptura?

Dat lezen we in Johannes 1:1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.


Het hoofdstuk heet (titel is later toegevoegd): Het Woord is mens geworden. Het gaat dus niet over de Bijbel, maar met het Woord wordt hier Jezus Christus bedoeld. Dat blijkt ook uit de verdere context van het citaat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 125 gasten