De dominee is ook maar een mens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor pannenkoek » 29 mei 2010 21:32

@Spons,
Scheer niet alle GG's over één kam!
OOk in de GG zijn hele duidelijke verschillen, ik nodig je uit om eens bij ons in de gemeente te komen. Hoop dat de afstand je geen bezwaren opleveren. geef maar aan als je dat wilt,dan krijg je een pb van mij.
Bij ons is het geen hoeden show. Ook volwassenen lopen nog in een alpino. Daar wordt ook mee gedoopt, en belijdenis mee gedaan. Er worden hier geen nieuwe kleren gekocht voor het dopen of zo. Doe maar gewoon. Wij hadden hier een dame die net nieuw in de gemeente was. Hele deftige hoeden, na verloop van tijd ging ook zij zelfs over op een alpino.

Dat uiterlijke blijkt belangrijk te zijn. lange haren, donkere kleding, enz enz. Maar dat is bij ons niet aan de orde. Ook moeders met korte haren. En als je gast bent hoef je geen hoed op als je het niet gewend bent. Wij hebben geen bordje en plankje in de hal hangen met hoeden voor gasten. Ook gasten die in een broek komen zijn gewoon welkom. Wees blij dat ze komen en het woord horen, de broek, ( en piercings, hebben we ook eens meegemaakt) gaan echt vanzelf uit. Geef de mensen de tijd om zich aan te passen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 mei 2010 21:44

Wel ik kerk in de omgeving van Rotjeknor, dus absoluut niet in de buurt, en ik kerk niet in de GG , maar zie natuurlijk als wij uit de kerk komen ook anderen kerkgangers... :)

Vandaar, ik weet dat er daar ook grote verschillen in zitten, maar die jonge vrouwen in donkerblauw of zwart... met haar strak naar achteren... en nog geen 30 zijn , ik snap dat niet , Gods schepping is zo mooi, zoveel kleuren, zelfs grijze luchten kunnen schitterend zijn , met schakeringen van tinten ! en dan kleden ze zich alsof ze een begravenis hebben, maar de kinderen lijken net stoplichten (bij wijze van spreke ) .. Alsof je de zonde van de wereld weg wast als je in het zwart loopt...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 mei 2010 02:36

Spons schreef:Vandaar, ik weet dat er daar ook grote verschillen in zitten, maar die jonge vrouwen in donkerblauw of zwart... met haar strak naar achteren... en nog geen 30 zijn , ik snap dat niet , Gods schepping is zo mooi, zoveel kleuren, zelfs grijze luchten kunnen schitterend zijn , met schakeringen van tinten ! en dan kleden ze zich alsof ze een begravenis hebben, maar de kinderen lijken net stoplichten (bij wijze van spreke ) .. Alsof je de zonde van de wereld weg wast als je in het zwart loopt...

Eens met Spons, ik kan er over mee praten. :lol:

Laten mensen toch eens meer "proberen" elkaar te vinden in elkaars hart, i.p.v elkaar elkaar te beoordelen over elkanders kledingstijl/uiterlijk! Het is, en dat is wat Spons m.i. ook bedoeldt? dat gene waar God naar kijkt: "het innerlijk", niet of je wel of niet correct hebt geleeft naar de kerkelijk opstelde regelgeving of levenstijl zoals iemand denkt dat het van hem/haar verwacht wordt. Eerder naar wat God m.i. van de mens verlangt van: " hoe heb jij jou gedragen ten opzichte van jouw naaste, heb jij hem gevoed toen hij hongerig was, gekleed toen hij naakt was, bezocht toen hij in het ziekenhuis lag..etc..etc.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pannenkoek » 31 mei 2010 07:39

Nina87 schreef:
pannenkoek schreef:
NOg een vraag in het algemeen:
Waar komt de kleur zwart eigenlijk vandaan? Je kunt toch ook netjes in donkerblauw of antracyt of zo?

Als het een algemene vraag is kan ik als niet-GerGemmer misschien ook wel antwoord geven. Ik denk dat het misschien ook wel is zodat ze als predikant herkend kunnen worden? Een vriend van mij is priester in de Anglicaanse kerk en hij draagt bijna altijd zwart (en een priesterboordje). Dat doet hij zodat mensen kunnen zien dat hij priester is en hem daar dan vragen over kunnen stellen. Hij ziet het als zijn verantwoordelijkheid om beschikbaar te zijn voor dat soort dingen. Ik denk dat dominees misschien ook om die reden vaak in het zwart gekleed zijn.

Maar als je op vakantie bent kun je dat denk ik wel eens achterwege laten.

oké, en de hoed dan van een predikant. Of van een student?
Hoeft van mij ( en onze gemeente) echt niet. een aantal jaren terug hadden we een student, van 30 liep ie met een hoed op. Sorry, maar wij hebben er om gelachen ( terug in de auto hoor)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 mei 2010 10:49

maar waarom moet je daar nu om lachen....
als hij dat nu prettig vind en hij voor zichzelf vind dat dit moet?

vind het altijd zo vervelend dat mensen altijd willen dat iedereen geaccepteerd wordt zoals hij of zij is, dat iedereen moet kunnen doen wat hij of zij goed vind en dit Bijbels kan onderbouwen. Waarom wordt er dan altijd zoveel kritiek gegeven op mensen die in het zwart lopen of mannen die een hoed op hebben?

ik vraag me ook af of het nodig is, hier loopt een ouderling voorbij met nog jonge kinderen, kerkt in een andere kerk dan de gg maar die heeft dus ook een hoed. Ik heb respect voor zo'n man dat hij dat gewoon doet. Al zou ik het niet nodig vinden dat onze ouderlingen dit zouden doen, ik vraag me af wat de meerwaarde is... Maar heb je aan die student gevraagd wat zijn rede ervan is om die hoed te dragen? Vind het niet echt een christelijke houding om er over te lachen ook al ziet hij dat niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2010 10:51

Ik ben wel erg benieuwd waarom mensen een hoed dragen. Omdat het zo hoort of doen ze dat juist uit eigen principe/gevoel/waarde.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 mei 2010 10:56

ik vermoed, maar heb het ook nooit gevraagd, dat ze het uit waardigheid gebruiken. Net zwart pak, nette zwarte hoed...., maar of het ook waar is?

koningin draagt ook een hoed, waarom?

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 31 mei 2010 11:00

lammetje schreef:maar waarom moet je daar nu om lachen....

vind het altijd zo vervelend dat mensen altijd willen dat iedereen geaccepteerd wordt zoals hij of zij is, dat iedereen moet kunnen doen wat hij of zij goed vind en dit Bijbels kan onderbouwen. Waarom wordt er dan altijd zoveel kritiek gegeven op mensen die in het zwart lopen of mannen die een hoed op hebben?

ik vraag me ook af of het nodig is, hier loopt een ouderling voorbij met nog jonge kinderen, kerkt in een andere kerk dan de gg maar die heeft dus ook een hoed. Ik heb respect voor zo'n man dat hij dat gewoon doet. Al zou ik het niet nodig vinden dat onze ouderlingen dit zouden doen, ik vraag me af wat de meerwaarde is... Maar heb je aan die student gevraagd wat zijn rede ervan is om die hoed te dragen? Vind het niet echt een christelijke houding om er over te lachen ook al ziet hij dat niet.

Je hebt natuurlijk gelijk; maar niets is ons mensen vreemd........
Zelfs jou niet!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2010 11:04

lammetje schreef:ik vermoed, maar heb het ook nooit gevraagd, dat ze het uit waardigheid gebruiken. Net zwart pak, nette zwarte hoed...., maar of het ook waar is?

koningin draagt ook een hoed, waarom?

Nou velen doen het omdat ze zich meer voelen (uit de hoogte) dan de anderen.

Een oom van mij voelt zich behoorlijk belangrijk als hij z'n hoed niet op heeft.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 mei 2010 11:06

Je mag het best vreemd vinden, maar ik verbaas me over het feit dat er altijd kritiek is op de 'zwarte kousen' en die uiterlijkheden. Als dominee / kerkenraad doe je het toch nooit goed.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2010 11:09

ik lees net m'n regel en daar staat een fout in.

Ik bedoel: als mijn oom z'n hoed op heeft voelt hij zich meer belangrijker dan zonder hoed.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2010 11:11

Mij maakt het niet uit hoe mensen erbij lopen met of zonder hoed. Maar wat mij tegen de borst stuit is dat als een dominee even lekker een balletje trapt met z'n zoon in de tuin dat er gemeenteleden direct bij de kerkenraad op de stoep staat. Of dat de dominee zonder hoed de post uit de brievenbus haalt.

Sorry maar laat elkaar daarin vrij.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 31 mei 2010 11:13

lammetje schreef:maar waarom moet je daar nu om lachen....

Dat klopt, is ook niet netjes. Maar...nou ja, laat ook maar zitten.
Als een oudere ds dat nu doet van 65 of zo. maar een student van 30. Nee sorry hoor.
En een ouderling van jonge kinderen met hoed. kan best, maar ik zie de mijne nog echt niet met hoed, moet ie zelf ook niet aan denken. de alpino van onze dochter heeft ie voor de gein wel eens 2 min. op in de auto. maar een hoed, nee hoor.
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 31 mei 2010 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 31 mei 2010 11:16

Evelien schreef:Mij maakt het niet uit hoe mensen erbij lopen met of zonder hoed. Maar wat mij tegen de borst stuit is dat als een dominee even lekker een balletje trapt met z'n zoon in de tuin dat er gemeenteleden direct bij de kerkenraad op de stoep staat. Of dat de dominee zonder hoed de post uit de brievenbus haalt.

Sorry maar laat elkaar daarin vrij.

idd een dominee is ook maar een mens.
En ook bij hen kan de boog niet altijd gespannen staan.

Met hoed belangrijk voelen? We staan toch zeker niet boven de medemens?
Een kerkenraad moet de gemeente leiden, maar dat kan heel goed als ze er ook tussen staan, en niet een treetje hoger.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 mei 2010 11:23

dat is dan de fout van de dominee, als hij zichzelf daarmee verheven voelt is dat een slechte zaak.

en ik vind het ook belachelijk dat de gemeenteleden bij de kerkenraad gaan klagen als hun ds met de kinderen aant voetballen is in een korte broek. Dat is de keerzijde, laat de ds in zijn waarde.

en pannenkoek ik snap het best wel dat je erom moest lachen, ik heb ook 3 x gekeken toen ik die man voorbij zag lopen en ik vroeg me ook af: moet dat nu echt? maar als hij zich er prettig bij voelt?

Terug naar “Archief”