Sgp geraakt door Vonnis hoge raad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Sgp geraakt door Vonnis hoge raad

Berichtdoor haring » 12 apr 2010 20:50

Speedy schreef:
Onzin, dat vind de SGP helemaal niet. Ga nou niet in het koor van de gemiddelde Nederlander meedoen, want het is grote onzin.

Als de SGP zou vinden dat de vrouw even veel waard is als de man dan hadden vrouwen gewoon bestuursfuncties kunnen krijgen.

Nee, de SGP volgt jou logische redenering niet, maar wil de bijbelse redenering volgen. Maar daar ben je het mee eens of niet en als je het er niet mee eens bent stem je op een andere partij.

Iedereen in dit land moet zich aan de wet houden. Artikel 1 in de grond wet is heel duidelijk. En dit geld dus ook voor de SGP. De bijbel heeft geen wettelijke basis. Onze grondwet wel.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 apr 2010 20:53

haring schreef:Als de SGP zou vinden dat de vrouw even veel waard is als de man dan hadden vrouwen gewoon bestuursfuncties kunnen krijgen.

Nee, de SGP volgt jou logische redenering niet, maar wil de bijbelse redenering volgen. Maar daar ben je het mee eens of niet en als je het er niet mee eens bent stem je op een andere partij.
[/quote]

Iedereen in dit land moet zich aan de wet houden. Artikel 1 in de grond wet is heel duidelijk. En dit geld dus ook voor de SGP. De bijbel heeft geen wettelijke basis. Onze grondwet wel.[/quote]

Dat houd de SGP ook (al 90 jaar). De HR heeft op basis van het VN Vedrag een afweging gemaakt. Het vonnis van de Raad van State staat er haaks op.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 apr 2010 20:59

haring schreef:Iedereen in dit land moet zich aan de wet houden. Artikel 1 in de grond wet is heel duidelijk. En dit geld dus ook voor de SGP. De bijbel heeft geen wettelijke basis. Onze grondwet wel.

Dat is een makkelijke dooddoener. Er staan ook zaken in de wet en grondwet die wat te zeggen hebben voor het SGP standpunt.

Ik ben het op dit (en andere) punten niet eens met de SGP, maar ik vind dat ze de vrijheid hebben om te staan voor wat zij goed achten.

Maar schijnbaar is democratie enkel wenselijk wanneer je buigt voor de politiek correcte meerderheid. Nederland krijgt steeds meer AFA trekjes. Daarnaast voel ik mij allerminst gebonden aan politieke machtsspelletjes in de VN en EU die ons op ondemocratische wijze door de strot worden geduwd.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 12 apr 2010 21:05

Speedy schreef:Dat houd de SGP ook (al 90 jaar). De HR heeft op basis van het VN Vedrag een afweging gemaakt. Het vonnis van de Raad van State staat er haaks op.

Wat een onzin. In het vrouwen verdrag van de VN staat ook dat vrouwen niet mogen worden gediscrimineerd.

http://home.wxs.nl/~evenwild/wsts210/iv ... dtekst.htm

Artikel 1

Begripsbepaling discriminatie van vrouwen

Voor de toepassing van dit Verdrag wordt onder 'discriminatie van vrouwen' verstaan elke vorm van onderscheid, uitsluiting of beperking op grond van geslacht, die tot gevolg of tot doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening door vrouwen van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, op het terrein van de burgerrechten of welk ander gebied dan ook, ongeacht hun huwelijkse staat, op de grondslag van gelijkheid van mannen en vrouwen aan te tasten of teniet te doen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 apr 2010 21:08

haring schreef:
Speedy schreef:Dat houd de SGP ook (al 90 jaar). De HR heeft op basis van het VN Vedrag een afweging gemaakt. Het vonnis van de Raad van State staat er haaks op.

Wat een onzin. In het vrouwen verdrag van de VN staat ook dat vrouwen niet mogen worden gediscrimineerd.

http://home.wxs.nl/~evenwild/wsts210/iv ... dtekst.htm

Artikel 1

Begripsbepaling discriminatie van vrouwen

Voor de toepassing van dit Verdrag wordt onder 'discriminatie van vrouwen' verstaan elke vorm van onderscheid, uitsluiting of beperking op grond van geslacht, die tot gevolg of tot doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening door vrouwen van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, op het terrein van de burgerrechten of welk ander gebied dan ook, ongeacht hun huwelijkse staat, op de grondslag van gelijkheid van mannen en vrouwen aan te tasten of teniet te doen.

En die maakt inbreuk op onze grondwet. Dat hebben verschillende hoogleraren staatsrecht al opgemerkt en die wezen er ook op dat de staat straks inbreuk op kerkelijke regels kan gaan doen als het ze niet aanstaat. En daarom is er wederom een aanslag door links uitgevoerd op de democratie.

een aardig stuk is: http://www.hetverraadvanlinks.nl/SGP.htm
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 12 apr 2010 21:13

Speedy schreef:En die maakt inbreuk op onze grondwet. [/b]Dat hebben verschillende hoogleraren staatsrecht al opgemerkt en die wezen er ook op dat de staat straks inbreuk op kerkelijke regels kan gaan doen als het ze niet aanstaat.[/b]

Dat is toch logisch? Als ik als club het normaal vind om mensen dood te maken dan hoeft de overheid dat toch niet te respecteren? Dat geld ook voor het standpunt van de SGP. Het gaat tegen onze wetten en regels in (en als je het aan mij vraagt ook tegen over ons goed fatsoen).

En daarom is er wederom een aanslag door links uitgevoerd op de democratie.

Door links?? Ik snap niet hoe je hier bij komt.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 apr 2010 21:15

haring schreef:
Speedy schreef:En die maakt inbreuk op onze grondwet. [/b]Dat hebben verschillende hoogleraren staatsrecht al opgemerkt en die wezen er ook op dat de staat straks inbreuk op kerkelijke regels kan gaan doen als het ze niet aanstaat.[/b]

Dat is toch logisch? Als ik als club het normaal vind om mensen dood te maken dan hoeft de overheid dat toch niet te respecteren? Dat geld ook voor het standpunt van de SGP. Het gaat tegen onze wetten en regels in (en als je het aan mij vraagt ook tegen over ons goed fatsoen).

En daarom is er wederom een aanslag door links uitgevoerd op de democratie.

Door links?? Ik snap niet hoe je hier bij komt.

Omdat het bestuur van het Clara dingesinstituut uit Groen Linksers, PvdA'ers bestaat. En binnen de rechterlijke macht is D'66 en de genoemde partijen aardig vertegenwoordigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 apr 2010 21:18

haring schreef:Dat is toch logisch? Als ik als club het normaal vind om mensen dood te maken dan hoeft de overheid dat toch niet te respecteren? Dat geld ook voor het standpunt van de SGP. Het gaat tegen onze wetten en regels in (en als je het aan mij vraagt ook tegen over ons goed fatsoen).
.

Wat een vergelijking, jij kan uitersten gebruiken, maar toon aan dat de SGP niet handeld naar de Wet, dat het een partij is die er op uit is om andere mensen de mond te snoeren, die het welzijn van anderen niet op het oog heeft dan kan je met deze waanzinnige verlijkingen komen en met extreme uitspraken over de SGP komen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 apr 2010 22:12

persoonlijk mag de SGP haar standpunt van mij betreft uitdragen , persoonlijk ben ik het er absoluut niet mee eens , en zal ik dus nooit op deze partij stemmen ,

Maar aangezien de SGP geenn kerk is moet men zich wel houden aan de (internationale ) verdragen en wetten van het land. Dat het dan een doodbloeder is ( het waarschijnlijk er niet van komt dat er een vrouw op de bestuurlijke functie komt ) is een ander verhaal.

Maar stel , ik ben een vrouw en ambitieer een bestuurlijke functie , en in de statuten van de SGP staat dat ik geen bestuurlijke functie kan hebben, dan gaat dat in tegen bepaalde verdragen, en volgens mij draait het erom dat er de mogelijkheid is tot een bepaald recht ! (geen plicht ) dat er dan geen gebruik van gemaakt wordt is een ander verhaal ! en dat is volgens mij de kern van de zaak.

flowers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor flowers » 12 apr 2010 23:01

Uit de collumn van 'kruipolie': Het is natuurlijk beschamend dat ons hoogste rechtscollege er aan te pas moet komen om het gezagsgetrouwe SGP-volk er op te wijzen dat passief kiesrecht indruist tegen het VN-vrouwenverdrag en daardoor ook tegen het Nederlands recht. Al zo'n 25 jaar rolt de achterban van de partij, dominees voorop, met elkaar vechtend over straat. Staat de Bijbel nu wel of niet het passief kiesrecht voor vrouwen toe? Blijkbaar laat Gods Woord zich niet misbruiken voor een partijpolitieke ideologie, anders was het antwoord hierop al lang helder en klaar geweest. Voordat de gereformeerde schare moord en brand schreeuwt over de onrechtvaardige uitspraak van de hoogste Nederlandse rechter, zou dat besef eindelijk eens moeten doorbreken.

Helemaal mee eens.
Eindelijk een eind aan het achterhaalde vrouwenstandpunt van de SGP. Verder geen discussie meer mogelijk want we moeten de overheid gehoorzaam zijn.
In de 10 geboden staat niets over een zogenaamde onderdanige positie van de vrouw, dus gaat het ook niet in tegen Gods geboden.
"Je hebt twee soorten dwazen.
De eerste zegt: Het is oud, daarom is het goed.
De tweede zegt: Dit is nieuw, daarom is het beter."

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 apr 2010 01:09

Spons schreef:persoonlijk mag de SGP haar standpunt van mij betreft uitdragen , persoonlijk ben ik het er absoluut niet mee eens , en zal ik dus nooit op deze partij stemmen ,

Eens.

Spons schreef:Maar aangezien de SGP geenn kerk is moet men zich wel houden aan de (internationale ) verdragen en wetten van het land. Dat het dan een doodbloeder is ( het waarschijnlijk er niet van komt dat er een vrouw op de bestuurlijke functie komt ) is een ander verhaal.

Eens.

Spons schreef:Maar stel , ik ben een vrouw en ambitieer een bestuurlijke functie , en in de statuten van de SGP staat dat ik geen bestuurlijke functie kan hebben, dan gaat dat in tegen bepaalde verdragen, en volgens mij draait het erom dat er de mogelijkheid is tot een bepaald recht ! (geen plicht ) dat er dan geen gebruik van gemaakt wordt is een ander verhaal ! en dat is volgens mij de kern van de zaak.

Eens. Daarbij komt m.i. nog een ander punt om de hoek kijken, (vandaar dat er gelukkig een scheiding tussen kerk en staat is) en dat punt is, dat men op op basis van een aanname (niet meer niet minder) vanuit een boek (in dit geval de bijbel) meent tot een bepaalde consensus is gekomen binnen de SGP, dat vrouwen geen politieke, kerkelijke functies mogen aannemen. Tot hier toe is er m.i. geen probleem. Het vreemde is wel, dat als er een andere groep van mensen is die op basis van dat zelfde boek, of een ander soort geloof-overtuiging met iets komt, wat volgens hun aanname niet definieerbaar is, dan is het Leiden in last. Om over de mening die bv Refo's hebben over bijvoorbeeld de aannames die meer als 1 miljard moslims hebben op basis van de Koran hebben maar te zwijgen...

Vanuit die situatie redenerende ben ik persoonlijk dan ook blij dat er een artikel 1 van de grondwet bestaat, die boven het gekibbel uitstijgt, van wat mensen, menen wat hun of de waarheid is, een artikel 1 dus wat uitgaat wat goed is voor meer dan één groep van enkele mensen, die menen de enige of de waarheid in pacht te hebben. Een geval van democratie dus, waar dan wel wel het gevaar in schuilt als er een dermate grote groep van mensen die een meerderheid vertegenwoordigd , die menen op een bepaalde consensus een wet-wijziging willen en zouden kunnen doorvoeren. Vraag is dan wel, of dat mogelijk is met het oog op het Europees Recht etc... Let wel, dat stukje moet ik aan de juristen overlaten, die waarschijnlijk ook niet direct met een eenduidige mening in deze materie naar voren zullen komen. :mrgreen:

M.i. zal de SGP nooit een meerderheid behalen om de grondwetswijziging door te kunnen voeren, wat hun standpunten aangaat, m.b.t. tot b.v. het weigeren van de vrouw en het passieve kiesrecht. Aan de andere kant denk ik: "Dat ook de oudere generatie (partij bonzen) van de SGP eens bakzeil zullen moeten halen", daar zij ook afhankelijk zijn van de jongere generatie binnen de eigen gelederen. Het is die nieuwe generatie die zelf al binnen de gelederen aan het pleiten is voor meer ruimte voor de vrouw. De geschiedenis leert al, dat alles bij het oude willen houden, niet houdbaar is. Men zal er zelf aan ten onder gaan of ze zullen als een kaars wegsmelten...

Om het even terug te brengen in de refoweb sferen, vraag ik mij toch altijd af wat men doet met het 1e en vooral 2e en grote gebod, waar het mensen aangaat die niet de zelfde mening of geloof zijn toegedaan als hun zelf? Men meent m.i. zo vaak een eigen mening (interpretatie) op grondslag van een geschrift, (Waarbij Hij zelf feitelijk weinig aan het woord is) gelijk denkt te kunnen stellen met wat wat "men" denkt dat God denkt en/of wil, verwacht van de mens. Het 2e gebod wat daaraan (gelijk is) de naaste lief te hebben, als je zelf, lijkt men dan even zo snel weg te poetsen..... :-$ Soms denk ik wel eens als het niet eigen is, is het dan ineens niet meer jouw naaste?

Je naaste liefhebben, lijkt mij toch niet gelijk staan aan je naaste (of b.v. je vrouw) uit of buiten sluiten..of wel?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 apr 2010 06:37

In Nederland zijn inderdaad wetten en regels, zoals dat discriminatie op grond van geslacht niet mag, toch mag ik niet meedoen aan het Nederlands Kampioenschap dammen voor vrouwen. Ook discriminatie op grond van politieke voorkeur is verboden, toch zal een communist niet op de lijst van de VVD komen. De SGP is geen kerk, maar een politieke partij en een politieke partij moet in het kader van democratie toch vrij zijn om haar standpunt geloofwaardig te brengen.

Doe anders niet net alsof je democraat bent, je bent dan gewoon democraat tot op het punt waar mensen het met je oneens zijn.

De grondwet staat hier trouwens deels buiten op de een of andere manier heeft de rechter besloten dat een verdrag wat niet met 2/3 meerderheid is aangenomen en wat duidelijk een andere intentie had toen het werd aangenomen boven het grondwettelijke recht op vrijheid van vereniging gaat. Dat is m.i. heel erg krom. (En nee ik ben het niet met het SGP vrouwen standpunt eens)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 apr 2010 07:00

Spons schreef:Maar stel , ik ben een vrouw en ambitieer een bestuurlijke functie , en in de statuten van de SGP staat dat ik geen bestuurlijke functie kan hebben,

Dat staat niet in de statuten.
Het is het partijstandpunt en dus een politieke stellingname die in praktijk wordt gebracht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 apr 2010 08:42

elbert schreef:
Spons schreef:Maar stel , ik ben een vrouw en ambitieer een bestuurlijke functie , en in de statuten van de SGP staat dat ik geen bestuurlijke functie kan hebben,

Dat staat niet in de statuten.
Het is het partijstandpunt en dus een politieke stellingname die in praktijk wordt gebracht.

Tja, wat weegt zwaarder?
Handelingen 21 vers 9 of 1 Korintiërs 14 vers 34.
En…. de vrouw van Jesaja was ook een profetes.(Jesaja 8:3) en Hulda niet te vergeten die gaf college aan een tig aantal mannen. (2 Koningen 22:14).
Ik denk dat de SGP hun standpunt moet aanpassen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 apr 2010 11:25

Jantjes schreef:Ik denk dat de SGP hun standpunt moet aanpassen.

Daar gaat het in dit topic even niet om. Ik ben ook geen voorstander van het vrouwenstandpunt van de SGP, maar feit is dat dat standpunt nu is zoals het is. Ik ben er ook geen voorstander van de de rechter of de staat komt bepalen wie er wel of niet op de kieslijst van deze partij komt. Daar gaat de partij zelf over. Als dat principe niet overeind blijft staan, worden er democratische principes opgeofferd aan het gelijkheidsbeginsel. Daar gaat dit topic wel over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”