Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 15:18

Mijn man had vorige week functioneringssgesprek en heeft salaris verhoging gekregen met daarbij nog de 13e maand. Zijn toch wel leuke extraatjes. Nu zitten we ook over na te denken om onze garage te gaan verkopen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 jan 2010 15:20

Wij hebben 1 inkomen, waar je, als je 'normale' huur of hypotheek van moet betalen, waarschijnlijk niet rond kunt komen. Maar omdat wij via de luchtmacht huren, hebben we het eigenlijk heel lekker zo. We sparen iedere maand en kunnen 4 weken per jaar op vakantie.
Het geld komt binnen op de rekening van mijn man en ik heb daar (natuurlijk) ook een pasje van. Vaste lasten en boodschappen gaan daaruit. Hij stort ook iedere maand een bep. bedrag op mijn rekening als 'zakgeld' voor mij, Michael en het huis ;) (dus als ik eens een nieuwe schemerlamp wil ofzo). Daarnaast hebben we een spaarrekening en een rekening waar we verder niet bij kunnen (ook een soort van spaar).

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 jan 2010 15:53

MissF schreef:Ik vind 4 x je jaarsalaris erg weinig. Dan moet je dus al minimaal 50.000 verdienen om een huis van 2 ton te betalen? En daar heb je hier dan nog amper iets voor. Wij verdienen echt niet 4 x het bedrag dat we konden lenen, hoor. Ik vind het echt weinig.

En Annet, ik snap dat ook niet nee. Wij hebben gewoon 1 voor vaste lasten (mijn mans loon) en 1 voor lopende zaken (mijn loon, waarvan dan een deel naar de spaarrekening gaat). Van mijn loon dus ook gewoon kleding voor alledrie en dingen die we leuk vinden om te kopen. Ik vind het wel makkelijk eigenlijk, want we hebben gewoon elke maand 1 bepaald bedrag waar we de lopende zaken van doen, dus hoe zuiniger we doen,hoe meer leuke dingen we kunnen doen/kopen :D

@Daatje: wij hebben zeker overwaarde op de woning! Grof gezegd 20.000 euro. Maar we hebben een bestaande hypotheek, dus allerlei kosten gaan er af, blabla (snap er niets van) we houden 5000 euro over :shock: (volgens de hypotheker)
@MissF: wij verdienen echt geen 50.000 euro (ik niet tenminste) dus we kunnen zowiso vrij weinig. Zou de overheid de regels versoepelen door bijv. 6.5 x je jaarsalaris te mogen lenen dan kunnen wij een huis kopen van ruim over de 2.5ton, een heel verschil dus! Nu kunnen we:
1. niets
2. een jaar afwachten in de hoop dat het beter gaat
3. in een goedkopere regio een huis gaan kopen
we besloten om nu nog maar even te wachten. We zitten niet op de schopstoel maar we zouden een huis met meer ruimte ook wel prettig vinden.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 22 jan 2010 16:04

Kwebbel: misschien nog eens een gesprek aangaan met een andere adviseur?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 22 jan 2010 16:16

@ Kwebbel: inderdaad bij andere adviseurs op gesprek gaan.
En met twee salarissen kom je per jaar denk ik wel aan minimal 50.000 (lijkt mij wel)
Maar dan nog.. dan heb je dus 300.000 Daar kun je hier ook nog niet heel veel mee. Ik denk dat je een gewone twee onder 1 kap kunt kopen.
Time flies when you have none!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 jan 2010 16:19

we hebben al een andere adviseur, die komt over 2 weken.
En nee, we komen niet aan de 50.000 per jaar met z'n tweeën.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 22 jan 2010 16:25

Ik zat even te kijken bij minimumloon (vanaf 23)
Wist niet dat zo weinig was. Dan kan het dus zijn -zoals het daar staat-
dat je jaarsalaris: 18125 eur is. keer twee 32250 dat keer 4 is dus nooit een huis kunnen kopen. Tenzij je dan jaren spaart. Pfff das dan minder vooruitzicht lijkt mij.
Maar dan verdienen sommige mensen belachelijk weinig. (dat verdien ik bijna met halve baan)

(Vind het soms wel makkelijk dat huis al gekocht was voor ik ingepalmd werd :-oo )

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 jan 2010 16:32

Tsja, wij verdienen ook echt láng geen 50.000 hoor. Toch een huisje kunnen kopen.
In Hilversum heb je er niets groots voor, maar het is heus wel te doen.
Alsof een twee-onder-één-kap standaard maar moet kunnen?!
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 16:32

Dat heb ik ook en dat vindt ik achteraf gezien wel heel prettig.

Maar scheelt ook wel in de welke regio je zit. Wij zouden nu ook geen huis van boven de 2 ton kunnen kopen. Daar heb je hier geen huis voor in deze omgeving (wel een flat).

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 jan 2010 16:33

mijn man zit in het magazijn en ik ben leerling verzorgende niv. 3. Dus gewoon normale inkomens. Kijk, als de overheid de regels zou versoepelen: 5x lenen bijvoorbeeld dan zag het er heel anders uit! Ik heb al voor extra opleidingen gekeken bij de LOI: zoals medewerker loonadministratie. Dan kom je wel meteen in schaal 30, 35 en 40. Dan zou ik ook gewoon een stuk meer gaan verdienen! Je moet je wel eens breed oriënteren. Maar nu voorlopig is het zwaar kl*te. Tenzij een andere adviseur ons beter nieuws kan vertellen. Maar goed, je kan niets veranderen aan het feit dat je maar 4,5x je jaarsalaris mag lenen.
Je zit in de randstad dus gewoon pokkeduur (sorry :oops: ) we zijn allebei nu een beetje narrig.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 22 jan 2010 16:36

kwebbel schreef:mijn man zit in het magazijn en ik ben leerling verzorgende niv. 3. Dus gewoon normale inkomens. Kijk, als de overheid de regels zou versoepelen: 5x lenen bijvoorbeeld dan zag het er heel anders uit! Ik heb al voor extra opleidingen gekeken bij de LOI: zoals medewerker loonadministratie. Dan kom je wel meteen in schaal 30, 35 en 40. Dan zou ik ook gewoon een stuk meer gaan verdienen! Je moet je wel eens breed oriënteren. Maar nu voorlopig is het zwaar kl*te. Tenzij een andere adviseur ons beter nieuws kan vertellen. Maar goed, je kan niets veranderen aan het feit dat je maar 4,5x je jaarsalaris mag lenen.
Je zit in de randstad dus gewoon pokkeduur (sorry :oops: ) we zijn allebei nu een beetje narrig.

Mag hoor. Snap ik best. Je wilt graag anders maar het kan niet.
Randstad is inderdaad duur. Als je daar een 2 onder 1 kap verkoopt kun je hier vrijstaand kopen.

Wij betalen hier voor ons hoekhuis zo'n 230.000 Hebben we in de randstad een flat o.i.d. voor.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 jan 2010 16:39

Sterretje schreef:
kwebbel schreef:mijn man zit in het magazijn en ik ben leerling verzorgende niv. 3. Dus gewoon normale inkomens. Kijk, als de overheid de regels zou versoepelen: 5x lenen bijvoorbeeld dan zag het er heel anders uit! Ik heb al voor extra opleidingen gekeken bij de LOI: zoals medewerker loonadministratie. Dan kom je wel meteen in schaal 30, 35 en 40. Dan zou ik ook gewoon een stuk meer gaan verdienen! Je moet je wel eens breed oriënteren. Maar nu voorlopig is het zwaar kl*te. Tenzij een andere adviseur ons beter nieuws kan vertellen. Maar goed, je kan niets veranderen aan het feit dat je maar 4,5x je jaarsalaris mag lenen.

Mag hoor. Snap ik best. Je wilt graag anders maar het kan niet.
Randstad is inderdaad duur. Als je daar een 2 onder 1 kap verkoopt kun je hier vrijstaand kopen.

Wij betalen hier voor ons hoekhuis zo'n 230.000 Hebben we in de randstad een flat o.i.d. voor.
dank je wel :) we hadden ander nieuws verwacht en waren stiekem ons aan het lekker maken voor diverse huizen. Het valt gewoon enorm rauw op je dak. Ik snap alle mensen die van 1 salaris niet rond kunnen komen. Wij kunnen net uitkomen op 2 salarissen en dan moeten we niet gek doen want anders...... ik snap alle mensen die het moeilijk hebben en het financieel krap hebben (maak het ook in de familie mee), voorlopig zitten we klem. We gaan er allebei goed mee om, zijn flexibel maar hadden het gisteren ff heel erg moeilijk!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 22 jan 2010 17:08

Huh, jullie hebben het nu al aardig krap, maar vinden het raar dat jullie geen groter huis kunnen kopen?

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 22 jan 2010 17:20

Kwebbel: als jullie nu al niet al te veel geld kunnen uitgeven, hoe kan je dan een hogere hypotheek opbrengen? 6,5x je jaarinkomen is echt een grote hap uit je salaris hoor!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 jan 2010 17:26

Evelien schreef:Van mij mogen mensen kriebelig worden van onze werkwijze qua financieen. :-oo

Ik snap deze opmerking niet zo goed.

Ik heb om heel eerlijk te zijn geen idee, wat we nu precies verdienen. Manlief houdt dat allemaal bij. Ik weet wel, dat we nu net zo leven als voordat onze zoon er was. Ik merk in elk geval geen verschil. Alleen voordat we hem haalden spaarden we superveel per maand (altijd meer dan 1000 euro) en dat is nu natuurlijk wel voorbij.

We zijn nu wel een lijst aan het bijhouden met wat we allemaal precies uitgeven. Dan weten we dalijk precies wat we nodig hebben. We gaan natuurlijk niet meer ver op vakantie, dat deden we voorheen wel. Maar ja, er zullen nog wel een paar verre zeer bijzondere gezinsuitbreidende reizen aankomen...

Kleding hebben we zelden duur gekocht. Al jaren kopen we alleen in de uitverkoop. Dure auto's hoeven we ook niet. We hebben eigenlijk jarenlang alleen maar gespaard en dan zo veel mogelijk. En nu ineens moeten we gaan berekenen wat we nodig hebben. Dus ineens zijn we er mee bezig: hoe doen anderen dat?! Op een leuke manier, niet op een kriebelige manier...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”