Psalmen geïnspireerd, gezangen niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Psalmen geïnspireerd, gezangen niet.

Berichtdoor hamlap » 05 feb 2010 09:28

Is het geoorloofd om het 'Ere zij God' te zingen?
Wat vinden we van zogenaamde remonstrantse psalmen als Psalm 1 en Psalm 101?
Is een berijmende Psalm beter dan een onberijmde bijbeltekst dat we dan gezang noemen?
Als we er principieel geen moeite mee hebben om de lofzangen van Zacharias, Maria en Simeon te zingen, waarom dan niet andere lofliederen uit de Bijbel?
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2010 19:29

Ik heb ooit eens een poging gedaan om het lied van Debora en Barak te berijmen. Eens kijken of ik daar nog eens mee verder ga.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2010 12:04

hamlap schreef:Is het geoorloofd om het 'Ere zij God' te zingen?
Wat vinden we van zogenaamde remonstrantse psalmen als Psalm 1 en Psalm 101?
Is een berijmende Psalm beter dan een onberijmde bijbeltekst dat we dan gezang noemen?
Als we er principieel geen moeite mee hebben om de lofzangen van Zacharias, Maria en Simeon te zingen, waarom dan niet andere lofliederen uit de Bijbel?

Klopt, dat is ook vreemd... Overigens zal niemand Psalm 1 en 101 bijvoorbeeld als remonstrants zien. Geloof zonder werken is dood, dat geloven ook de contra-remonstranten hoor ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 09 feb 2010 18:44

Ik ga nu naar een Anglicaanse kerk en ik geniet er erg van om gezangen te zingen. Ik geloof ook dat dat mag: als je in het nieuwe testament kijkt zie je dat Paulus in zijn brieven soms ook een gezang citeert.

De psalmen worden bij ons tijdens de dienst worden alleen door het koor gezongen in Plainsong, dus dat is onberijmd. Dat vind ik wel fijn want in de berijming vraag ik me vaak af hoeveel er door de dichter bij is verzonnen - in sommige psalmen is dat echt een probleem. En als het gewoon de originele tekst en ik hoef zelf niet mee te zingen kan me er ook beter op concentreren. Daarbij vind ik de berijmde psalmen ook qua dichtkunst vaak onder de maat.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2010 12:42

Nina87 schreef:Ik ga nu naar een Anglicaanse kerk en ik geniet er erg van om gezangen te zingen. Ik geloof ook dat dat mag: als je in het nieuwe testament kijkt zie je dat Paulus in zijn brieven soms ook een gezang citeert.

De psalmen worden bij ons tijdens de dienst worden alleen door het koor gezongen in Plainsong, dus dat is onberijmd. Dat vind ik wel fijn want in de berijming vraag ik me vaak af hoeveel er door de dichter bij is verzonnen - in sommige psalmen is dat echt een probleem. En als het gewoon de originele tekst en ik hoef zelf niet mee te zingen kan me er ook beter op concentreren. Daarbij vind ik de berijmde psalmen ook qua dichtkunst vaak onder de maat.

Hm, verschilt wat per berijming en per gezang... Dan is er ook wel een hoop Bijbelgetrouw volgens mij. En laten we niet vergeten dat Bijbels ook vertaald en hertaald zijn.

Lijkt me trouwens lastig zingen, onberijmd zingen. Maar goed, dat is denk ik ook omdat het hier niet gewoon is. Kan je dan meezingen met het koor of zingt het koor alleen? En hoe is dat met ritme en melodie, hoe gaat dat precies?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 10 feb 2010 12:46

Marnix schreef:
Hm, verschilt wat per berijming en per gezang... Dan is er ook wel een hoop Bijbelgetrouw volgens mij. En laten we niet vergeten dat Bijbels ook vertaald en hertaald zijn.

Lijkt me trouwens lastig zingen, onberijmd zingen. Maar goed, dat is denk ik ook omdat het hier niet gewoon is. Kan je dan meezingen met het koor of zingt het koor alleen? En hoe is dat met ritme en melodie, hoe gaat dat precies?

Ik ben nu in de bibliotheek maar ik zal vanavond wel even op youtube een voorbeeld proberen te vinden!

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 10 feb 2010 13:11

Toch even gekeken, dit is de stijl:

http://www.youtube.com/watch?v=8Px12gtcZvg&feature=PlayList&p=524D1D33B0989170&index=12

Bij ons zingen de solist en de gemeente om beurten een regel.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 feb 2010 13:39

Klinkt prachtig.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 feb 2010 15:22

Wullimpie schreef:Klinkt prachtig.

Ik vind 't ook prachtig,

maar..(altijd een maar)... is dit lofzingen?
Ik wil ook niet een hele dienst alleen maar opwekking, maar een dienst alleen dit, is het voor mij ook niet.
Mijn emotie lofprijzen kan ik hier niet zo in kwijt denk ik.

Daarbij vind ik deze vorm alleen mooi alstie goed (denk dynamiek, balans, klankkleur) en loepzuiver wordt gezongen. Dat kun je bij ons in de kerk wel op je buik schrijven.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 10 feb 2010 20:01

Er wordt altijd maar een psalm op deze manier gezongen tijdens de dienst, en het hoort ook meer bij de lezingen dan bij het zingen. De evangelielezing wordt ook altijd gezongen. Het is echt meer contemplatief bedoeld. Verder zingen we dus nog gezangen en sommige vaste onderdelen van de dienst, en daar kun je dan zelf idd wat meer je emoties in kwijt.

Ik denk dat het qua moeilijkheidsgraad wel meevalt: in principe hoef je maar een goede solist te hebben. Je zingt het altijd op dezelfde manier (wel op verschillende toonhoogtes) dus als een gemeente eraan gewend is gaat het echt wel goed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2010 15:34

Ja, klopt... maar niet helemaal mijn ding. Wel even mooi om te horen... maar een hele dienst? :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 feb 2010 15:53

Wat mij altijd weer zeer verbaast is dat men thuis alles door elkaar mag zingen wat over Jezus (en het heil wat in Hem te vinden is) gaat, maar dat het in de kerk (DE plaats waar God het heil in Jezus Christus wil uitdelen!) opeens niet meer mag....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 feb 2010 16:07

Marnix schreef:

Ja, klopt... maar niet helemaal mijn ding. Wel even mooi om te horen... maar een hele dienst? :)

Ik begreep dat het maar even is, een hele dienst zou wat te veel van het goede zijn inderdaad.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 11 feb 2010 21:28

Nina87 schreef:Er wordt altijd maar een psalm op deze manier gezongen tijdens de dienst, en het hoort ook meer bij de lezingen dan bij het zingen. De evangelielezing wordt ook altijd gezongen. Het is echt meer contemplatief bedoeld. Verder zingen we dus nog gezangen en sommige vaste onderdelen van de dienst, en daar kun je dan zelf idd wat meer je emoties in kwijt.

Ik denk dat het qua moeilijkheidsgraad wel meevalt: in principe hoef je maar een goede solist te hebben. Je zingt het altijd op dezelfde manier (wel op verschillende toonhoogtes) dus als een gemeente eraan gewend is gaat het echt wel goed.

Ow...zo had ik dat niet begrepen :-)
Dat maakt het een stuk anders.

Eigenlijk zou ik het wel eens willen meemaken.

Wil je vertellen waar je naar de kerk gaat? Dan kan ik eens overwegen of ik daar eens een zondag naar toe ga.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 12 feb 2010 00:35

Ik woon in Engeland en op dit moment ga ik in Cambridge naar de kerk. Dus dat is waarschijnlijk niet echt in de buurt ;) Ik weet ook niet of je dit soort dingen in Nederland echt kunt vinden, maar als je eens in Engeland bent kan ik je echt aanraden om een keer naar een Engelse kerk te gaan! Zeker in de grotere kerken of kathedralen hebben ze vaak een goed koor en meestal zijn er dan doordeweeks ook diensten waar ze een psalm zo zingen.

En het is dus idd maar een onderdeel van de dienst, voor de rest zingen we gezangen.

Terug naar “Archief”