kerst bij refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: kerst bij refo's

Berichtdoor Antoinette » 09 dec 2009 20:27

Lalage nar welke gemeente ga jij??
Misschien gaan we wel naar dezelfde??
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 09 dec 2009 20:30

Jullie dwalen wel af met je discussie over een voederbak / kribbe/ broodtrommel.... [-X
Even terug naar de vraagstellin misschien???? :-$
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 dec 2009 21:37

Antoinette schreef:Jullie dwalen wel af met je discussie over een voederbak / kribbe/ broodtrommel.... [-X
Even terug naar de vraagstellin misschien???? :-$

Hoe vier jij kerst Antoinette? Of ben je ook geen refo ;)

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 09 dec 2009 21:41

Ik ben refo en vier op dit moment nog kerst mee met mijn ouders en mijn vriends ouders.
Op eerste kerstdag gaan we 2 keer naar de kerk, daar worden psalmen en de 12 gezangen zoals die achter de psalmen staan gezongen. Natuurlijk staat dan het kerstevangelie centraal.
Tussen de diensten door gaan we soms bij familie eten / koffie drinken, even lekker weg of iets anders gezelligs doen. Net een beetje wat er afgesproken is of waar we zin in hebben.
Tweede kerstdag is er kerstfeest van de zondagschool, in deze dienst hebben de kinderen de grootste rol. Zij zeggen teksten op, zingen liedjes, het kerstverhaal wordt verteld en een 'gewoon' verhaal.
's Middags doen we net waar we zin in hebben en 's avonds gourmetten we met de hele familie.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 dec 2009 12:20

Ik ben "vrolijk-reformatorisch" mag ik dan ook wat zeggen?

1e Kerstdag 's morgens kerk en 's middags kinderkerstfeest. 2e kerstdag geen kerk, omdat het de volgende dag alweer zondag is en we dan ook 2 diensten hebben. Wij gaan dan wel naar de kerk bij mijn schoonzus, omdat haar zoon dan gedoopt wordt.
1e Kerstdag na de dienst naar mijn ouders en daar ook lekker eten. 2e Kerstdag na de doopdienst naar mijn schoonouders, en daar gaan we weer lekker eten. 't Lijkt soms wel meer "Gloria in excelsis vreten, of wel ere zij het vreten"... Maar 't is wel lekker...! :0~

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om iedereen gezegende feestdagen toe te wensen!
Als je het Kind van Kerst echt mag leren kennen, dan ga je ook beleven wat we zingen met het lied: "Ik kniel aan Uwe kribbe neer, o Jezus Gij mijn Leven!"
Als je mag weten dat Hij ook voor jou persoonlijk kwam, dan mag je weten gezaligd te zijn door dát Kind, wat kwam om onze zonden op Zich te nemen. Dat bid ik alle RW'ers met de hunnen toe, dat je mag weten of te weten mag komen zalig te zijn! Dus is dat wat Rooms-Katholieke broeders en zusters elkaar wensen echt niet verkeerd (en ik sluit me er graag bij aan): Zalig Kerstfeest!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2009 13:05

Race406: Wat mooi dat je neefje gedoopt wordt op tweede kerstdag, een babyjongetje past natuurlijk perfect bij Kerst! Jij ook hele fijne dagen toegewenst :)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 20 dec 2009 14:22

kerst avond naar de avond/nacht dienst. Deze dienst heeft in mijn beleving een wat groter "gezelligheids-karakter". Dus daar ga ik met groot plezier naar toe.
1e kerstdag naar de ochtend dienst. Deze dienst heeft in mijn beleving een wat meer bezinnend karakter...dus daar ga ik met groot plezier naar toe.

24 dec. komen mijn ouders. Dus wellicht kan ik moeders overreden erwtensoep te maken. Wat we de 1e kerstdag precies gaan doen weet ik niet. Het zal wel alcoholisch worden :-) :mrgreen:
2e kerstdag naar Brussel, naar de broer van vrouwlief.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 dec 2009 21:06

Ik ben vrij refomatorisch opgevoed.
De kerst ging er bij ons als volgt aan toe:
- geen kerstboom, geen lichtjes, geen kerstballen e.d., maar wel een kerststukje op tafel.
- thuis werden allerlei christelijke kerstliederen gezongen en gedraaid, maar in de kerk uitsluitend de psalmen en de eerste 12 gezangen.
- eerste kerstdag wordt gehouden als een zondag. Dit houdt in: alle regels die op zondag gelden, gelden deze dag ook.
- 2de kerstdag was er 's ochtends kerk en 's middags kinderkerstfeest. Daarna werd er nog wel is familie bezocht of andersom.
Verder werd er niet echt aan kadootjes, al kregen we op een gegeven moment wel een boek van onze ouders met kerst.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 dec 2009 08:58

Dat snap ik idd ook niet Evelien. eten zul je toch moeten, en altijd als we met de familie eten maken we er iets uitgebreids van, maar met kerst is het opeens [-X

Maargoed, ik ben wel reformatorisch, niet refo. Mag dat ook? ;)
We gaan eerste kerstdag 1 of 2 keer naar de kerk (we brengen onze zoon niet 2 keer naar de creche, dus 's morgens zal 1 van beiden wel gaan). Tussendoor en erna gaan we naar mijn familie, tussen de middag broodmaaltijd, 's avonds uitgebreid dineren.
Tweede kerstdag naar het gemeentekerstfeest, dan zingen wij zelf ook mee in het gemeente koortje. 's middags gaan we naar mijn schoonfamilie, lopend buffet met elkaar.

Wij hadden de eerste jaren van mijn leven geen kerstboom, later wel. Nu is het ding bij mijn ouders weer verdwenen, ze vindt het nu weer ontzetten lelijk (wat ik met haar eens ben). Wij hebben dus ook geen boom. Als ik ooit een boom neem, dan is het een pikzwarte ofzo denk ik. Of mijn zoontje moet erom gaan vragen, dan zet ik misschien wel zo'n boom neer.
Ik ben principieel totaal niet tegen de boom. In onze kerk staat een enorme kerstboom nu. Die is van de gemeente die na ons in de kerk zit. De dominee bij ons zei gisteren zo leuk: kijk, hier staat die boom. Wij zitten allemaal naast die boom, maar Zacheus zat erin. En die boom, dat was de enige echte kerstboom, want Zacheus leerde van Jezus wat kerst is.

Dat vond ik wel treffend eigenlijk :)

Dit jaar heb ik alleen een kerststukje, als we in ons nieuwe huis wonen volgend jaar zullen de lampjes in schalen en kerstballen in schalen ook wel weer tevoorschijn komen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 dec 2009 09:19

Wij hadden 2 jaar lang een kerstboom, nu niet en ik ga er nu geen een meer kopen. We hebben weinig tot geen kerstversiering. Ik vind het niet nodig. Mijn man vind het wel mooi, maar kon "toevallig" geen mooie kerstboom vinden :lol:
Wij vieren het in de kerk met psalmen, en het "Ere Zij God" natuurlijk. Maar wij zingen elke kerkdienst gewoon psalmen dus veel verschil is het ook weer niet. Thuis eten wij gewoon gezellig, met familie. Niets bijzonders. Geen uitgebreide feestmaaltijden. Vorig jaar met mijn schoonouders gegourmet en dit jaar gaan we weg.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 dec 2009 13:17

Als ik niet ga bevallen dan ga ik eerste kerstdag naar mn ouders. Ik hoop dat wij dan de kerkdienst nog kunnen halen bij mn ouders. Die begint namelijk al om 9.30, dus dat betekent dat wij om 7.00 uur al in de auto moeten zitten. Bij ons begint de kerkdienst pas om 11.30 uur, dus het heeft ook geen zin om na de kerkdienst naar mijn ouders te gaan. Bij mijn ouders eten wij dan en gaan in de loop van de middag/begin van de avond weer naar huis. Op tweede kerstdag is er bij ons geen kerk, omdat er zondags ook 2 diensten zijn. Die dag zijn wij gewoon lekker thuis.

In huis hebben wij een kerstboom. Hugo vindt het echt geweldig en blijft er naar kijken. Van mij hoeft het niet, maar ik weet hoe leuk ik dat als kind altijd vond. Verder hebben wij een krans aan de deur hangen en her en der in huis wat kaarsen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 22 dec 2009 22:06

kerstfeest 1e kerstdag 2x kerk 2e kerstdag kinderkerstfeest met de kinderen van de zondagsschool,
Dit jaar is er de avond voor kerst een kerstzangavond, daar gaan we ook naar toe, hiervoor is er druk gefolderd in de wijk en zijn er kaarsen uitgedeeld bij de winkels mijn man heeft hier aan meegedaan en het was bitter koud :wink: , . vorige week een kerst middag + maaltijd met de ouderen uit de gemeente, hier heb ik mijn bijdrage geleverd.
Dat zijn de kerstdagen van een refofamilie. http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=99143
ik kan geen foto's plaatsen dus doe ik het op deze manier.mijn nickename is Roosje Spillebeen, dus de groet is welgemeend en van mijzelf.
gr van Samanthi

PS. Oja en we hebben geen kerstboom, wel een kerststukje over van de bejaardenmiddag, toen de kinderen klein waren maakte ik altijd een kersttekening en hingen we lichtjes op, ben niet fel tegen een boom,maar zal er niet snel een nemen.
Ron60, mijn man is er wel gek op, een stuk jeugdsentiment, toch hebben we er nooit een genomen.
gr van Samanthi

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2009 22:14

Ben ik nou kippig? maar ik kan mijn reactie niet meer vinden. #-o

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 22 dec 2009 22:28

ajl schreef:Als ik niet ga bevallen dan ga ik eerste kerstdag naar mn ouders. Ik hoop dat wij dan de kerkdienst nog kunnen halen bij mn ouders. Die begint namelijk al om 9.30, dus dat betekent dat wij om 7.00 uur al in de auto moeten zitten. Bij ons begint de kerkdienst pas om 11.30 uur, dus het heeft ook geen zin om na de kerkdienst naar mijn ouders te gaan. Bij mijn ouders eten wij dan en gaan in de loop van de middag/begin van de avond weer naar huis. Op tweede kerstdag is er bij ons geen kerk, omdat er zondags ook 2 diensten zijn. Die dag zijn wij gewoon lekker thuis.

In huis hebben wij een kerstboom. Hugo vindt het echt geweldig en blijft er naar kijken. Van mij hoeft het niet, maar ik weet hoe leuk ik dat als kind altijd vond. Verder hebben wij een krans aan de deur hangen en her en der in huis wat kaarsen.

heel veel sterkte heb ook wel eens met een hele dikke buik kerst gevierd, zelfs nog in een koortje (zittend)meegezongen, was op 1 januari uitgerekend, maar mijn zoon kwam pas de twaalfde en woog bijna 9 pond, hij had zich nog lekker zitten vetmesten!
ik hoop dat je niet zo lang hoeft te wachten en ga voor je bidden dat
t alles goed mag gaan, lieve groetjes vanSamanthi

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 24 dec 2009 18:43

Terug naar “Archief”