Afschaffing verbod op godslastering op komst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scheermes
Luitenant
Luitenant

Re: Afschaffing verbod op godslastering op komst

Berichtdoor scheermes » 10 nov 2009 20:05

Joannah schreef:Een wet en authoriteit zeggen vrij weinig, de hufterige hollander houdt zich toch al nauwelijks aan een wet. Hij zal er niet minder of meer door gaan vloeken, (NOG meer)

Ik ken eigenlijk niet zoveel mensen met een (lang) strafblad. Maar misschien is het goed om de dialoog aan te gaan waarom jij vloeken zo kwetsend vind. Ikzelf vind vloeken de tegenhanger van "God zij dank", daar hoor je de niet-christenen toch ook nooit over?

Joannah schreef:(homo)seksualiteit en geloof zijn de mens' meest intieme geestelijke belevenissen, daar hoort een ander zich eigenlijk niet eens mee te bemoeien.

Maar het is wel goed om de medemens te leren kennen, anders vervreemden we van elkaar. Mensen zijn vaak bang voor het vreemde en dat werkt partijen als (ja, daar is ie weer) PVV alleen maar in de hand.

Joannah schreef:Ik schreef dat de PVV,de zo vreselijk verketterde partij, ook door velen hier, er toch niet bijstaat, wat vreemd is voor liberalen.Misschien is PVV toch iets christelijker of minder anti-christelijk zoals D66 openlijk, dan we denken?!

Misschien is de PVV iets minder liberaal dan we denken?!
Joannah schreef:Als iedereen starks maar gaat beledigen en schelden, eennationale hobby, geloof ik, dan wordt de drempel lager naar lichamelijk geweld, wat daar logischerwijs uit zal volgen, denk ik.

Ik hou ook niet zo van beledigen en schelden. Ik denk dat de dialoog (en daardoor meer begrip voor elkaar) lichamelijk geweld kan voorkomen.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 11 nov 2009 08:43

scheermes schreef:
Joannah schreef:Een wet en authoriteit zeggen vrij weinig, de hufterige hollander houdt zich toch al nauwelijks aan een wet. Hij zal er niet minder of meer door gaan vloeken, (NOG meer)

Ik ken eigenlijk niet zoveel mensen met een (lang) strafblad. Maar misschien is het goed om de dialoog aan te gaan waarom jij vloeken zo kwetsend vind. Ikzelf vind vloeken de tegenhanger van "God zij dank", daar hoor je de niet-christenen toch ook nooit over?
In beide gevallen wordt Zijn Naam te lichtelijk gebruikt, vreemd genoeg meestal door mensen die God niet eens kennen, waarbij ze zichzelf tegenspreken, maar goed het nederlands taalgebruik is al vrij betreurenswaardig, als je het mij vraagt....

Joannah schreef:(homo)seksualiteit en geloof zijn de mens' meest intieme geestelijke belevenissen, daar hoort een ander zich eigenlijk niet eens mee te bemoeien.

Maar het is wel goed om de medemens te leren kennen, anders vervreemden we van elkaar. Mensen zijn vaak bang voor het vreemde en dat werkt partijen als (ja, daar is ie weer) PVV alleen maar in de hand.
Nee, niet leren kennen, maar respecteren.

Joannah schreef:Ik schreef dat de PVV,de zo vreselijk verketterde partij, ook door velen hier, er toch niet bijstaat, wat vreemd is voor liberalen.Misschien is PVV toch iets christelijker of minder anti-christelijk zoals D66 openlijk, dan we denken?!

Misschien is de PVV iets minder liberaal dan we denken?!je vindt de antichristelijke D66 wel liberaal?
Joannah schreef:Als iedereen straks maar gaat beledigen en schelden, een nationale hobby, geloof ik, dan wordt de drempel lager naar lichamelijk geweld, wat daar logischerwijs uit zal volgen, denk ik.

Ik hou ook niet zo van beledigen en schelden. Ik denk dat de dialoog (en daardoor meer begrip voor elkaar) lichamelijk geweld kan voorkomen.
hmmm, dachten we destijds met Hitler ook.

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 11 nov 2009 17:55

Mortlach schreef:Hmm, volgens mij gaat mijn vergelijking heel goed op. Homo's zijn mensen en die mag je niet beledigen. God is geen mens, dus zie ik niet hoe je die überhaupt zou kunnen beledigen. Dat christenen daardoor uit tweede hand gekwetst raken is vervelend en alleen daarom zou men God niet moeten beledigen, maar enkel en alleen daarom.

Als iets geen mens is, dan valt het niet te beledigen. Een dier valt ook te beledigen, dus God ook. In die zin loopt de argumentatie dus niet.
Homo's zijn mensen, en mensen mag je niet beledigen.
Christenen zijn mensen, en mensen mag je niet beledigen.
Ik snap je relatie zonder meer, maar daar gaat het juist niet om. Het gaat erom dat je God en mensen kwetst. Het enige verschil is het verschil in reden, wat ik eerder al probeerde aan te geven.

Mortlach schreef:Fatsoen is erg prettig, maar niet per sé noodzakelijk. De mensen die stelselmatig onfatsoenlijk zijn, zullen toch wel door de maatschappij uitgesloten worden.

Fatsoen lijkt mij noodzakelijk. Het feit dat mensen buitengesloten worden door de maatschappij omdat zij onfatsoenlijk doen, geeft aan dat er toch een bepaald fatsoen noodzakelijk is.
Verder is er een categorie mensen die het dusdanig stelselmatig doen dat uitsluiting net niet van toepassing is, maar hun gedrag roept wel irritatie op. Het is dus schijnbaar niet noodzakelijk maar voor bevordering van het welbevinden van de samenleving is het absoluut een pré.

Mortlach schreef:Alleen blijkt uit zo'n beetje alle psychologische onderzoeken dat schelden fysiek geweld juist voorkomt ipv in de hand werkt. En dat is niet gek natuurlijk: er wordt verbaal ruimte gegeven aan heftige emoties, dan hoeft het niet fysiek. Met het wegnemen van de kans emoties verbaal te uiten verdwijnen de emoties niet, en het zal er toch op een andere manier uit moeten komen, want opkroppen is slecht voor je hart.

Dat wil niet zeggen dat schelden hoort. Het toegeven aan het heftig uiten van emoties is in bepaalde omstandigheden net zo verkeerd als fysiek geweld.
Bovendien kan schelden ook ontaarden in fysiek geweld. Zeker bij jeugd is dit een veel voorkomend probleem. Fysiek geweld gaat vrijwel nooit zonder vooraf te schelden. En dat is niet gek: fysiek geweld wordt vaak gebruikt als één van beide personen niet meer bij machte is om zijn tegenstander van repliek te dienen.
Bovendien is het beroep op psychologische deelonderzoeken als deze gewenst om er een bron bij te vermelden. De opzet van het onderzoek is in dit geval erg belangrijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2009 18:22

The Gentleman schreef:Als iets geen mens is, dan valt het niet te beledigen. Een dier valt ook te beledigen, dus God ook. In die zin loopt de argumentatie dus niet.

Pardon? Toon even aan dat een dier zich beledigd kan voelen als je er wat naars over zegt of op vervelende wijze afbeeld. (misschien lukt het bij intelligentere dieren als chimps nog wel, maar voor de rest...). Als ik tegen een koe roep dat ze lelijk is, dan is de reactie over het algemeen eentje van enorme gelatenheid.

Homo's zijn mensen, en mensen mag je niet beledigen.
Christenen zijn mensen, en mensen mag je niet beledigen.
Ik snap je relatie zonder meer, maar daar gaat het juist niet om. Het gaat erom dat je God en mensen kwetst. Het enige verschil is het verschil in reden, wat ik eerder al probeerde aan te geven.

God valt niet te kwetsen, puur vanwege zijn God-zijn. Dat als je iets naars zegt over God, je zijn volgers kwetst, daar zijn we het over eens, maar daar zijn andere wetsartikelen voor.

Fatsoen lijkt mij noodzakelijk. Het feit dat mensen buitengesloten worden door de maatschappij omdat zij onfatsoenlijk doen, geeft aan dat er toch een bepaald fatsoen noodzakelijk is.

Maar dat gebeurd niet bij de eerste "overtreding"; men moet het behoorlijk bont maken voor de anderen tot uitsluiting overgaan. Fatsoen is heel prettig, en helpt de samenleving soepel te lopen; toch zijn er soms dingen die gezegd dienen te worden, ook al breekt het met de lokale fatsoensnormen.

Verder is er een categorie mensen die het dusdanig stelselmatig doen dat uitsluiting net niet van toepassing is, maar hun gedrag roept wel irritatie op. Het is dus schijnbaar niet noodzakelijk maar voor bevordering van het welbevinden van de samenleving is het absoluut een pré.

Precies.

Dat wil niet zeggen dat schelden hoort. Het toegeven aan het heftig uiten van emoties is in bepaalde omstandigheden net zo verkeerd als fysiek geweld.

Nee, natuurlijk "hoort" het niet, maar door de uitlaatklep af te sluiten verdwijnt de emotie niet. Als je het maar hard genoeg verbiedt, wordt iedereen een nette burger? Nee toch zeker?

Bovendien kan schelden ook ontaarden in fysiek geweld. Zeker bij jeugd is dit een veel voorkomend probleem. Fysiek geweld gaat vrijwel nooit zonder vooraf te schelden. En dat is niet gek: fysiek geweld wordt vaak gebruikt als één van beide personen niet meer bij machte is om zijn tegenstander van repliek te dienen.

Uiteraard, als verbaal geweld "niet meer werkt" escaleert het naar fysiek geweld. Maak je de stap van het verbale geweld onmogelijk, dan zal men veel eerder overgaan tot fysiek geweld, omdat de escalatie-procedure korter is geworden. We hebben een geweldige prestatie geleverd door een samenleving op te zetten waarin fysiek geweld bijna niet meer voorkomt, en tot taboe verheven is.

Bovendien is het beroep op psychologische deelonderzoeken als deze gewenst om er een bron bij te vermelden. De opzet van het onderzoek is in dit geval erg belangrijk.

Ik heb de specifieke onderzoeken niet zo bij de hand, maar wil er wel eens naar kijken als je echt wilt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 11 nov 2009 19:23

Mortlach schreef:Pardon? Toon even aan dat een dier zich beledigd kan voelen als je er wat naars over zegt of op vervelende wijze afbeeld. (misschien lukt het bij intelligentere dieren als chimps nog wel, maar voor de rest...). Als ik tegen een koe roep dat ze lelijk is, dan is de reactie over het algemeen eentje van enorme gelatenheid.

Op een andere manier is een dier zonder meer te beledigen. Er zijn meerdere manieren om te beledigen, niet alleen via praten of het tonen van een plaatje.

God valt niet te kwetsen, puur vanwege zijn God-zijn.

Verklaar je nader. Het puur vanwege het iets-zijn zegt niet dat iets niet te kwetsen valt.

Wat betreft je stelling over wetsartikelen: Het wetartikel wat verboden wordt liet juist daarover niets te wensen over.

Maar dat gebeurd niet bij de eerste "overtreding"; men moet het behoorlijk bont maken voor de anderen tot uitsluiting overgaan. Fatsoen is heel prettig, en helpt de samenleving soepel te lopen; toch zijn er soms dingen die gezegd dienen te worden, ook al breekt het met de lokale fatsoensnormen.

De vraag is dan of dat op die manier gezegd moet worden of toch op een andere manier. Voor bepaalde mensen komt het misschien over, voor anderen juist minder.

Precies.

Ik bedoel dus dat het volgens jou schijnbaar niet noodzakelijk is, maar aangezien zonder fatsoen geen goede samenleving mogelijk is, er noodzaak voor is.

Nee, natuurlijk "hoort" het niet, maar door de uitlaatklep af te sluiten verdwijnt de emotie niet. Als je het maar hard genoeg verbiedt, wordt iedereen een nette burger? Nee toch zeker?

Dat is niet bepaald een logisch verband. Het openzetten daarentegen werkt al helemaal geen nette burgers in de hand.

Uiteraard, als verbaal geweld "niet meer werkt" escaleert het naar fysiek geweld. Maak je de stap van het verbale geweld onmogelijk, dan zal men veel eerder overgaan tot fysiek geweld, omdat de escalatie-procedure korter is geworden. We hebben een geweldige prestatie geleverd door een samenleving op te zetten waarin fysiek geweld bijna niet meer voorkomt, en tot taboe verheven is.

Het volledig onmogelijk maken van die stap is niet mogelijk, inperking is wel noodzakelijk. Fysiek geweld wordt anders ook in deze samenleving nog steeds niet geschuwd.

Ik heb de specifieke onderzoeken niet zo bij de hand, maar wil er wel eens naar kijken als je echt wilt.

Graag!

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 11 nov 2009 19:24

Joannah schreef:
scheermes schreef:Maar het is wel goed om de medemens te leren kennen, anders vervreemden we van elkaar. Mensen zijn vaak bang voor het vreemde en dat werkt partijen als (ja, daar is ie weer) PVV alleen maar in de hand.

Nee, niet leren kennen, maar respecteren.

Eerst leren kennen, dan wel of niet respecteren.

Joannah schreef:
scheermes schreef:Misschien is de PVV iets minder liberaal dan we denken?!

je vindt de antichristelijke D66 wel liberaal?

Ik vind het afschaffen van deze wet een liberale actie. De PVV is trouwens ook voor het afschaffen van deze wet, maar waarom ze niet vermeld worden weet ik niet, misschien zijn ze te klein?

Rachid van Mourik

Berichtdoor Rachid van Mourik » 11 nov 2009 19:54

wat een slecht idee.
Te gek voor woorden dat men het toe laat om God/Allah vrijuit te mogen beledigen..
Waar gaat het heen met nederland.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2009 21:19

The Gentleman schreef:Op een andere manier is een dier zonder meer te beledigen. Er zijn meerdere manieren om te beledigen, niet alleen via praten of het tonen van een plaatje.

Het zal aan mijn gebrekkige fantasie liggen, maar ik kan niks bedenken wat niet direct neerkomt op dierenmishandeling. Dus kun je me een voorbeeldje geven?

Verklaar je nader. Het puur vanwege het iets-zijn zegt niet dat iets niet te kwetsen valt.

Ik heb nu eenmaal niets op met het antropomorfische beeld dat door menig christen gesneden wordt van God. Soms lijkt het alsof ze maar een of twee stappen verwijderd zijn van Hera en Zeus, een soort supermensen maar wel met het scala aan menselijke emoties.

Wat betreft je stelling over wetsartikelen: Het wetartikel wat verboden wordt liet juist daarover niets te wensen over.

Lees bovenstaande zin even terug en zeg dan even wat je precies bedoelt.

De vraag is dan of dat op die manier gezegd moet worden of toch op een andere manier. Voor bepaalde mensen komt het misschien over, voor anderen juist minder.

Laten we duidelijk zijn: we zijn het grotendeels met elkaar eens. Ik vind ook dat je dingen fatsoenlijk moet brengen, dat als je sommige dingen niet fatsoenlijk kúnt brengen, dat je dan soms beter kunt zwijgen. Maar, ik heb niet het utopische idee dat alle mensen zijn zoals wij. Sommige mensen laten zich nu eenmaal weinig gelegen liggen aan de gevoelens van een ander. Dat is vervelend en pijnlijk, maar een wettelijk verbod gaat mij daarin ook weer te ver, mede omdat ik niet denk dat het zou helpen.

Ik bedoel dus dat het volgens jou schijnbaar niet noodzakelijk is, maar aangezien zonder fatsoen geen goede samenleving mogelijk is, er noodzaak voor is.

Als het grootste gedeelte maar fatsoenlijk is, dan kunnen we wel leven met de paar rotte appels die het spelletje niet willen meespelen. Ik voer geen betoog tegen het fatsoen.

Dat is niet bepaald een logisch verband. Het openzetten daarentegen werkt al helemaal geen nette burgers in de hand.

Nee, liefst heb ik ook dat ze een constructieve manier vinden om met die emoties om te gaan. Hout hakken ofzo, of op een boksbal slaan. Maar dat doet nu eenmaal niet iedereen.

Het volledig onmogelijk maken van die stap is niet mogelijk, inperking is wel noodzakelijk. Fysiek geweld wordt anders ook in deze samenleving nog steeds niet geschuwd.

Niet door iedereen, helaas, maar rotte appels blijf je houden. Het is verbazingwekkend te zien in hoeverre het ons gelukt is het geweld uit te roeien.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 11 nov 2009 21:24

Rachid van Mourik schreef:wat een slecht idee.
Te gek voor woorden dat men het toe laat om God/Allah vrijuit te mogen beledigen..

Het is een wet uit 1932 waar zelden iemand op veroordeeld is. Echt veel zal er niet veranderen denk ik.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 11 nov 2009 22:03

scheermes schreef:
Rachid van Mourik schreef:wat een slecht idee.

Het is een wet uit 1932 waar zelden iemand op veroordeeld is. Echt veel zal er niet veranderen denk ik.

Een land wat haar wetten niet toepast, kan er niet van opkijken dat ze niet gerespecteerd wordt....Maar goed, als we NL zo snel moegelijk strippen van alles wat fatsoenlijk is, zijn we zo van de overbevolking af, door emigratie of burgeroorlog, wie wil daar nog wonen!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2009 22:24

Joannah schreef:Een land wat haar wetten niet toepast, kan er niet van opkijken dat ze niet gerespecteerd wordt....Maar goed, als we NL zo snel moegelijk strippen van alles wat fatsoenlijk is, zijn we zo van de overbevolking af, door emigratie of burgeroorlog, wie wil daar nog wonen!

Als je per sé in een land wil wonen waar het wetboek doorspekt is van de religie, dan raad ik je Saudi Arabië of Indonesië aan... heerlijk klimaat ook nog eens.

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 11 nov 2009 23:04

Mortlach schreef:Het zal aan mijn gebrekkige fantasie liggen, maar ik kan niks bedenken wat niet direct neerkomt op dierenmishandeling. Dus kun je me een voorbeeldje geven?

Dat is trouwens gelijk een interessante stelling: Is kwetsen niet mishandelen? (P.S. Ik vergeet je vraag niet hoor, dus je krijgt wel een voorbeeld, maar eerst even dit.)

Ik heb nu eenmaal niets op met het antropomorfische beeld dat door menig christen gesneden wordt van God. Soms lijkt het alsof ze maar een of twee stappen verwijderd zijn van Hera en Zeus, een soort supermensen maar wel met het scala aan menselijke emoties.

Dus? Wat heeft dat met een eventuele kwetsing te maken? Ik snap je punt, maar volgens mij doet dat niet ter zake, alleen als je stelt dat alleen mensen kunnen worden gekwetst.

Lees bovenstaande zin even terug en zeg dan even wat je precies bedoelt.

De afschaffing van het verbod op godslastering is een prachtig wetsartikel in de reeks die jij noemde.

Laten we duidelijk zijn: we zijn het grotendeels met elkaar eens. Ik vind ook dat je dingen fatsoenlijk moet brengen, dat als je sommige dingen niet fatsoenlijk kúnt brengen, dat je dan soms beter kunt zwijgen. Maar, ik heb niet het utopische idee dat alle mensen zijn zoals wij. Sommige mensen laten zich nu eenmaal weinig gelegen liggen aan de gevoelens van een ander. Dat is vervelend en pijnlijk, maar een wettelijk verbod gaat mij daarin ook weer te ver, mede omdat ik niet denk dat het zou helpen.

Maar het niet noodzakelijk stellen van fatsoen geeft die mensen juist de vrije teugel.

Als het grootste gedeelte maar fatsoenlijk is, dan kunnen we wel leven met de paar rotte appels die het spelletje niet willen meespelen. Ik voer geen betoog tegen het fatsoen.

En dus is fatsoen noodzakelijk, alleen ligt het eraan hoe je het definieert.

Niet door iedereen, helaas, maar rotte appels blijf je houden. Het is verbazingwekkend te zien in hoeverre het ons gelukt is het geweld uit te roeien.

Het ruwe geweld is er nog steeds, alleen meer binnenshuis. Dat is één van de vruchten die geplukt zijn.

En verder gaat het ook om een stukje algemene vervaging. De wetten zijn er niet concreter op geworden, het wordt op deze manier een samenleving waarbinnen iedereen straffeloos kan leven, met enkele zeer algemene fatsoensregels die gecontroleerd worden door een apparaat zonder macht.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 nov 2009 02:54

Een God kan toch wel voor zichzelf opkomen als Hij beledigd is? Volgens mij maken de volgelingen zich drukker.

@Joannah; De PVV is niet liberaal, liberalen zijn blind voor zaken als etniciteit en religie, zolang een ieder zich aan de wet houdt is het prima.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 12 nov 2009 07:21

rafaell schreef:Een God kan toch wel voor zichzelf opkomen als Hij beledigd is? Volgens mij maken de volgelingen zich drukker.
Dat zal Hij ook zeker doen, En ook wanneer het Hem uitkomt.
ieder dag dat goddeloos Nederland nog in vrede leeft moet maar beschouwd worden als lankmoedigheid en geduld

@Joannah; De PVV is niet liberaal, liberalen zijn blind voor zaken als etniciteit en religie, zolang een ieder zich aan de wet houdt is het prima.

Dan is D66 dus helemaal niet zo liberaal.
Antireligieus en gedogen waren onder Paars het thema....(en daar betalen we nu nog voor)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2009 10:43

The Gentleman schreef:Dat is trouwens gelijk een interessante stelling: Is kwetsen niet mishandelen? (P.S. Ik vergeet je vraag niet hoor, dus je krijgt wel een voorbeeld, maar eerst even dit.)

Ja, je kunt zeggen dat iemand kwetsen "mis"-handelen is. voorbehoudens natuurlijk dat er enorme gradaties zijn in mishandelen, van fysiek tot geestelijk en ja, ook verbaal. Maar als ik zeg dat ik de plaatselijke voetbalclub helemaal niks vind, dan zullen die-hard supporters vast gekwetst zijn, terwijl ik niks over hén zeg. Dat zij zich zo geidentificeerd hebben met hun club is uiteindelijk niet mijn probleem, al zal ik daar uiteraard best rekening mee willen houden, tot op zekere hoogte. Idem met gelovigen.

Dus? Wat heeft dat met een eventuele kwetsing te maken? Ik snap je punt, maar volgens mij doet dat niet ter zake, alleen als je stelt dat alleen mensen kunnen worden gekwetst.

Om gekwetst te raken door belediging heb je een menselijke geest nodig. Ik zou God toch niet de beperking willen opleggen van een menselijke geest - vandaar mijn opmerking over sluimerend antropomorfisme.

En dus is fatsoen noodzakelijk, alleen ligt het eraan hoe je het definieert.

Ok, maar er zullen altijd mensen zijn die zich daar weinig aan gelegen laten liggen.

Het ruwe geweld is er nog steeds, alleen meer binnenshuis. Dat is één van de vruchten die geplukt zijn.

Dat is natuurlijk verschrikkelijk, en iets wat fel bestreden moet worden. Het doet alleen niks af aan mijn stelling dat het geweld in de algemene ruimte zo goed als uitgeroeid is.

En verder gaat het ook om een stukje algemene vervaging. De wetten zijn er niet concreter op geworden, het wordt op deze manier een samenleving waarbinnen iedereen straffeloos kan leven, met enkele zeer algemene fatsoensregels die gecontroleerd worden door een apparaat zonder macht.

Tja, als je het over een vage wet wil hebben, dan lijkt de wet op de smalende godslastering me daar een prima voorbeeld van. Ik ben namelijk in zijn geheel niet overtuigd dat het onderwerp van die wet bestaat, daarblij blijf ik erbij dat als je mensen wilt beschermen, je het over mensen moet hebben. Zodra iemand mij kan aantonen dat God vandaag de dag lijdt onder smalende godslastering, wil ik mijn mening best nog eens herzien.

Terug naar “Archief”