Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor marin » 11 okt 2009 14:50

Het gaat natuurlijk niet om een leuke term, maar dat er kinderen van God (christenen) zijn die oprecht trouw willen zijn aan God.

Geloof ontvang je van God als je trouw wil zijn aan Zijn woord, geloof is geen bevestiging van discussie of studie's of info wat wikipedia zegt of professoren melden.

God heeft ieder van ons lief, gehoorzaamheid omvat Gods wet, Gods zegel wordt gegeven aan hen die Zijn wet gehoorzamen.

Het vierde gebod bevat: De naam = De Here uw God; titel = Schepper; rijksgebied = hemel en aarde, met het vierde gebod geeft de Schepper duidelijk te kennen dat de sabbat zijn eeuwig zegel bevat.
Dat heeft God duidelijk gezegd "Mijn Sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet dat ik de Here ben, die u heilig. (Ex.31:13)

Nu de vraag wil je God dienen of een menselijke instelling volgen, de keus en de verantwoordelijkheid is aan ieder persoonlijk.

Laat mij maar doen wat God zegt! en daar ben persoonlijk nog nooit in teleurgesteld.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 11 okt 2009 15:37

Dat heeft God duidelijk gezegd "Mijn Sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet dat ik de Here ben, die u heilig. (Ex.31:13)

In de eerste plaats is het verbond met Israel gesloten, en wij mogen als vreemde loten inge-ent worden tussen de natuurlijke takken van Israel. Laten we niet vergeten dat de Heere zijn geboden aan Zijn volk gegeven heeft. Anders wordt het ook wel een beetje vreemd als je tegen de christelijke gemeente zegt 'Ik heb u uit het diensthuis Egypte uitgeleid'.
In de tweede plaats is voor de christelijke gemeente de dag van de opstanding erg belangrijk. Ze wijst heen naar de eeuwige sabbat / de sabbatsrust die er over blijft voor het volk van God (Hebr.4).
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2009 19:09

marin schreef:Het gaat natuurlijk niet om een leuke term, maar dat er kinderen van God (christenen) zijn die oprecht trouw willen zijn aan God.

Het gaat wel degelijk om een leuke term om mee te schermen, om je superioriteitsgevoel een plaats te geven. Zo plaats je hier ook een valse tegenstelling. Christenen die de zondag als rustdag houden en geen Sabbat houden hebben ook de intentie om oprecht trouw te zijn aan God. Overigens kan dat evengoed voor zevendedagsadventisten gelden hoor, ook deze mensen zullen oprecht trouw willen zijn aan God.
Nu de vraag wil je God dienen of een menselijke instelling volgen, de keus en de verantwoordelijkheid is aan ieder persoonlijk.

Het is nogal grotesk van je om een dergelijke boute stelling neer te zetten. Want evengoed volg jij een organisatie die een bepaalde visie heeft op de Bijbel en dat in de praktijk wil brengen. Daarin zijn de zevendedagsadventisten net zo als alle bewegingen/kerken/gemeenten uit de reformatie.
In plaats van valse tegenstellingen creëren en daarmee broeders en zusters tegen elkaar uit te spelen zou je ook kunnen kijken naar wat je gemeenschappelijk hebt en dat koesteren en daarmee een eerlijke dialoog aangaan. Dat past zo te zien duidelijk niet in de agenda van een zevendedagsadventist.
Laat mij maar doen wat God zegt! en daar ben persoonlijk nog nooit in teleurgesteld.

Goedkope onliner die geen enkele indruk maakt op een christelijk forum waarvan ik denk dat de users redelijk onderlegt zijn.
Elke christen weet namelijk dat zij geen joden zijn (maar heidenen in de ogen van de joden), en zich dus ook niet aan specifieke geboden bedoeld enkel voor het joodse volk hoeven te houden.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 11 okt 2009 21:11

Marin,

Ik ben het volledig met u eens.
Als het nu tegenwoordig al te veel gevraagd is om te proberen te leven naar Gods wil (die gegeven is in de tien geboden), dan is dat ieders eigen verantwoording.

Maar het mag duidelijk zijn dat God in zijn tien geboden duidelijk maakt hoe Hij wil dat wij leven. Ongeacht of die wet voor israël was of voor ons.

Duidelijk is overigens ook dat het voor Israël een WET was waaraan een oordel verbonden was.
Voor ons zijn het leefregels naar de wil van God waaraan (dankzij het offer van de Here Jezus) geen oordeel meer verbonden is.

Ook wij moeten dus nog steeds proberen om naar de wil van God te leven daar hij dudelijk heeft gemaakt in Zijn wet dat Hij dat zo van ons verwacht.

Nergens in de bijbel wordt gesproken over de zondag, maar God zelf heeft ons opgelegt om de Sabbath te vieren en te heiligen.

Wie zijn wij dan om daar geen gehoor aan te geven, weten wij het soms beter als God ?

Dit alles heeft dus niets te maken met kerkelijke stromingen of iest dergelijks, maar met onze eigen verantwoording naar God toe. Het is gewoon een sluwe list van de satan dat iedereen het op zondag viert, zo geeft bijna niemand nog gehoor aan Gods wet en wil.
Wij dienen geen kerk, maar als het goed is dienen wij de bijbel, Gods woord, en daarin staat Sabbath.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 11 okt 2009 21:34

Familie Bos schreef:Het is gewoon een sluwe list van de satan dat iedereen het op zondag viert, zo geeft bijna niemand nog gehoor aan Gods wet en wil.

Toch frappant dat de Heere Zijn zegen geeft aan zovele kerkdiensten die op zondag gehouden worden. Of wil je zeggen dat de duivel er voor zorgt dat dankzij zovele zondagse erediensten mensen tot geloof en bekering komen? Of wil je zeggen dat als we maar op zaterdag kerkdiensten organiseren er veel meer mensen tot geloof zouden zijn gekomen?

Therefore give us love.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 12 okt 2009 09:06

meneer hamlap,

Je vergeet denk ik dat er door de kerkscheuringen veel familie's / vrienden met koude harten van elkaar vervreemd zijn, op zondag gaat ieder naar zijn eigen kerk(je), als je praat over zegeningen? satan maakt altijd gebruik als opvattingen van Gods Woord vervreemd raken.

Geloof me, al ga je elke sabbat of zondag naar de kerk en de mens wil naar zijn eigen kerkelijke opvattingen leven heeft het geloof van Jezus geen enkele zin, volgens Gods Woord gaat het er om door alle veranderingen in kerk en wereld trouw te blijven aan Gods beginselen.

Bij de wederkomst van de Here Jezus helpt het niet als je adventist / gereformeerd /hervormd /welke kerk of gemeente behoort, daar kun je geen beroep op doen, maar dat je hebt laten leiden door de Here Jezus en je leven hebt ingericht naar Gods wil, en dat is voor de mens al moeilijk genoeg!

Leg eens een vals en niet vals bankbiljet naast elkaar, kun jij de kenmerken van het valse onderscheiden, ik denk van niet, totdat jij een studie gemaakt van de kenmerken van de vervalsing.

Door studie van Gods Woord en de profetie die God gegeven heeft, kun je onderscheiden wat er in de geschiedenissen heeft plaats gevonden en in deze tijd en toekomst.

marin
Laatst gewijzigd door marin op 12 okt 2009 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 12 okt 2009 15:03

Hamlap schreef:Toch frappant dat de Heere Zijn zegen geeft aan zovele kerkdiensten die op zondag gehouden worden. Of wil je zeggen dat de duivel er voor zorgt dat dankzij zovele zondagse erediensten mensen tot geloof en bekering komen? Of wil je zeggen dat als we maar op zaterdag kerkdiensten organiseren er veel meer mensen tot geloof zouden zijn gekomen?

Waar staat in de bijbel op welke dag men naar de kerk moet ?
Er staat naar mijn weten NERGENS op welke dag men naar de kerk moet.
Het is dus niet van belang of men op Sabbath, zondag, of voor mijn part op woensdag naar de kerk gaat.

Het is volgens de tien geboden (die door God gegeven zijn als richtlijnen voor het leven tot in de eeuwigheid) wel belangrijk om de Sabbath dag te vieren op zaterdag omdat die dag heilig is.
Er staat dus niet dat je dan naar de kerk moet, maar er staat wel dat die dag een heilige dag is door God zelf ingesteld en dat je die dag eerbiedig moet houden en als een rustdag moet vieren, je mag dan niet werken, kopen, verkopen of voor je laten werken (door uit eten te gaan bijvoorbeeld).

Dat is wat er staat.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2009 17:36

Nog interessanter wordt het als we naar uitspraken van kerkvaders en zeer oude documenten kijken, dan zien we namelijk dat de enkeling die hier claimt de enige echte bijbelse christen te zijn op dit punt ver afwijkt van de eerste christenen.

Onder andere de;
Didachè (70 na Christus)
De brief van Barnabas (74 na Christus)
Ignatius van Antiochië (110 na Christus)
Justinus de Martelaar (155 na Christus)
Tertullianus (203 na Christus)
Didascalia (225 na Christus)
Cyrillus van Jeruzalem (350 na Christus)
Augustinus (412 na Christus)

En zo is er nog wel een heel rijtje op te noemen.
En ook als we in de Bijbel zelf kijken naar Handelingen 20:7, 1 Korintiërs 16:2, Kolossenzen 2:16-17, Openbaring 1:10 zien we al dat de sabbat niet meer bindend is. Of lees in die geest ook eens Galaten 5:1-6.

Het is duidelijk zowel in het Nieuwe Testament als bij de kerkvaders zien we terug dat de sabbat voor de nieuwe christenen niet meer bindend was. Dat er fanatiekelingen zijn die wel graag de Joodse wetten willen vasthouden is prima. Maar dat deze vervolgens hun broeders en zusters betichten en beschimpen van alles en nog wat vind ik ver gaan, te ver.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 12 okt 2009 21:18

Faramir schreef:En ook als we in de Bijbel zelf kijken naar Handelingen 20:7, 1 Korintiërs 16:2, Kolossenzen 2:16-17, Openbaring 1:10 zien we al dat de sabbat niet meer bindend is. Of lees in die geest ook eens Galaten 5:1-6.

Het is duidelijk zowel in het Nieuwe Testament als bij de kerkvaders zien we terug dat de sabbat voor de nieuwe christenen niet meer bindend was.

In Handelingen 20:7 en in 1 Korintiërs 16:2 en Openbaringen 1:10 lees ik niets dat over de sabbat gaat.
In Kolossenzen 2 lees ik het volgende :

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan.

Hier staat dus een stukje verder dat deze tekst gaat over door mensen opgelegde regels, wereldse wetten. De tien geboden zijn echter regels van God zelf, niet van of door mensen.

In Galaten 5:4 lees ik :
4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld.

Niemand kan door het naleven van de wet, of door goede werken in de hemel komen. Slechts enkel en alleen door de genade van God en dankzij het offer van de Here Jezus Christus kunnen wij in de hemel komen.
Maar dat betekend niet dat we de tien geboden zomaar van tafel kunnen vegen.
Het blijven de leefregels waarmee God ons duidelijk maakt hoe Hij graag wil dat wij leven en Hem dienen. Zeer belangrijk dus.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 12 okt 2009 22:23

marin schreef:Door studie van Gods Woord en de profetie die God gegeven heeft, kun je onderscheiden wat er in de geschiedenissen heeft plaats gevonden en in deze tijd en toekomst.

En de vooronderstellingen achter deze uitspraak zijn: ik heb niet op het Woord van God gestudeerd, en jij wel. Als ik echt ga studeren op het Woord van God zal ik uitkomen bij precies de standpunten die jij nu huldigt.....

Nogmaals: kun je accepteren dat er christenen zijn die ook Gods Woord lezen en er naar willen leven, maar die toch op andere conclusies uitkomen dan jij?

Therefore give us love.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 12 okt 2009 23:33

Faramir schreef:Elke christen weet namelijk dat zij geen joden zijn (maar heidenen in de ogen van de joden), en zich dus ook niet aan specifieke geboden bedoeld enkel voor het joodse volk hoeven te houden.

Wow, dus de 10 geboden zijn alleen voor de Joden?
Hm, elke christen weet toch dat er in de tijd van Mozes nog geen Joden waren?

Tja, dan de vraag of Jezus inderdaad op zondag weder opstond.
Tja, die is lastiger op te lossen, maar schijnt toch aan het einde van de sabbat geweest te zijn, volgens sommigen.

Maagoed, de topic-vraag.
Ik geloof dat er steeds meer 'thuisgemeentes' aan het onstaan zijn, met de intentie om Jezus te volgen en niet een kerk.
Goede zaak. Mits, maar....
Ach, waar 2 of 3 spreken in zijn Naam daar is Hij in hun midden, niewaar?
Maargoed, dan nog... :-k

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 okt 2009 08:05

Jerommel schreef:Ik geloof dat er steeds meer 'thuisgemeentes' aan het onstaan zijn, met de intentie om Jezus te volgen en niet een kerk.

Och, dat zijn gewoon weer een paar extra kerkjes.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2009 08:55

Familie Bos schreef:In Handelingen 20:7 en in 1 Korintiërs 16:2 en Openbaringen 1:10 lees ik niets dat over de sabbat gaat.

Dan zul je wel een andere Bijbel hebben dan de rest.
In Kolossenzen 2 lees ik het volgende :

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan.

Hier staat dus een stukje verder dat deze tekst gaat over door mensen opgelegde regels, wereldse wetten. De tien geboden zijn echter regels van God zelf, niet van of door mensen.

De invulling daarvan zijn wel degelijk menselijke regels/principes.
In Galaten 5:4 lees ik :
4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld.

Niemand kan door het naleven van de wet, of door goede werken in de hemel komen. Slechts enkel en alleen door de genade van God en dankzij het offer van de Here Jezus Christus kunnen wij in de hemel komen.
Maar dat betekend niet dat we de tien geboden zomaar van tafel kunnen vegen.
Het blijven de leefregels waarmee God ons duidelijk maakt hoe Hij graag wil dat wij leven en Hem dienen. Zeer belangrijk dus.

Je spreekt jezelf nu tegen. Gebeurd overigens vaak bij christenen die zwart of wit zien die de nuance missen.

Overigens ga je op het belangrijkste deel van de post vakkundig niet in. Als we naar het christendom kijken kunnen we niet met droge ogen de dingen beweren die hier beweert zijn. Mensen die opgeleid zijn door de apostelen zelf hebben het al over de zondag. Daar kun je niet om heen, tenzij je een fundamentalist bent, dan kun je feiten simpelweg negeren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2009 09:08

Jerommel schreef:Wow, dus de 10 geboden zijn alleen voor de Joden?

Dat heb ik niet beweerd.
Hm, elke christen weet toch dat er in de tijd van Mozes nog geen Joden waren?

Dat vraag ik me af.
Tja, dan de vraag of Jezus inderdaad op zondag weder opstond.

Dat weten wij zeker. Vanaf de tijden van het nieuwe testament hebben de christenen de dag van de verrijzenis als de dag des Heren gekozen. Zo werd daags na de sabbat hun dag van bijeenkomst, van eucharistieviering, en later ook van feestelijke rust.
Tja, die is lastiger op te lossen, maar schijnt toch aan het einde van de sabbat geweest te zijn, volgens sommigen.

Het is mij bekend dat jij er graag onwaarschijnlijke theorieën op nahoud.
Maagoed, de topic-vraag.
Ik geloof dat er steeds meer 'thuisgemeentes' aan het onstaan zijn, met de intentie om Jezus te volgen en niet een kerk.

Zoals al aangegeven door Elbert zijn dit gewoon weer nieuwe kerkjes die hun eigen tradities opbouwen. En zo gaat de scheuring maar door.
Goede zaak. Mits, maar....
Ach, waar 2 of 3 spreken in zijn Naam daar is Hij in hun midden, niewaar?
Maargoed, dan nog... :-k

Je geeft zelf al aan dat je bedenkingen hebt over deze gang van zaken. Er zijn binnen bestaande kerken genoeg initiatieven om als onderdeel van de kerk/gemeente een groep op te zetten om op een avond in de week/maand bij iemand thuis (eventueel onder het genot van een maaltijd) het evangelie te lezen en er over te praten. Daarvoor hoef je niet voor jezelf te beginnen. Het gevaar van zulke huisgemeenten ligt er niet zelden in dat extremisme hoogtij viert en dat het zich als een sekte gaat ontwikkelen inclusief onchristelijke leerstellingen.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 13 okt 2009 10:06

Faramir,

Ik zou niet weten hoe en waar ik mijzelf tegenspreek.

En verder wil ik u de volgende vraag stellen.
Wiens woord is belangrijker:
Het woord van de mensen 300 jaar later na Christus die opgeleid zijn door de appostelen ?
Of
Het woord van de Vader van Christus, God zelf (dat in het nieuwe testament nogmaals is bevestigd door de Here Jezus zelf) ?

Lijkt me nogal een duidelijke zaak dus of we zaterdag of zondag moeten aannemen, of wil je Gods woord en leefregels aan de kant schuiven vanwegen dat wat mensen gezegt hebben ?

Terug naar “Archief”