Faramir schreef:En ook als we in de Bijbel zelf kijken naar Handelingen 20:7, 1 Korintiërs 16:2, Kolossenzen 2:16-17, Openbaring 1:10 zien we al dat de sabbat niet meer bindend is. Of lees in die geest ook eens Galaten 5:1-6.
Het is duidelijk zowel in het Nieuwe Testament als bij de kerkvaders zien we terug dat de sabbat voor de nieuwe christenen niet meer bindend was.
In Handelingen 20:7 en in 1 Korintiërs 16:2 en Openbaringen 1:10 lees ik niets dat over de sabbat gaat.
In Kolossenzen 2 lees ik het volgende :
16
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en
sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22
het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan.
Hier staat dus een stukje verder dat deze tekst gaat over door mensen opgelegde regels, wereldse wetten. De tien geboden zijn echter regels van God zelf, niet van of door mensen.
In Galaten 5:4 lees ik :
4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld.
Niemand kan door het naleven van de wet, of door goede werken in de hemel komen. Slechts enkel en alleen door de genade van God en dankzij het offer van de Here Jezus Christus kunnen wij in de hemel komen.
Maar dat betekend niet dat we de tien geboden zomaar van tafel kunnen vegen.
Het blijven de leefregels waarmee God ons duidelijk maakt hoe Hij graag wil dat wij leven en Hem dienen. Zeer belangrijk dus.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.