Andere Jas schreef:En je hebt niet gezegd of een dramastukje in jouw ogen een beroep is op menselijke inspanningen of een beroep op Gods genade voor de jeugd. Ik ben oprecht benieuwd naar wat je daarover kan zeggen, met zo'n pittig statement wil ik tegengas omwille de waarheid.
Waarom is dat een tegenstelling? Menselijke inspanning of beroep op Gods genade?
Los van liturgie, kerkdienst of wat dan ook: Er is een menselijke inspanning nodig om een beroep te kunnen doen op Gods genade. Al was het maar gebed. En nee, dat is niet een aantal woorden zeggen, maar bv. geheel stil worden voor God. En zeker weten: daar is intense menselijke inspanning voor nodig. Want gedachten gaan overal heen...
Ik zie een theaterstukje/dramastukje of hoe je dat ook noemen wil, als een soort 'gelijkenis', waarmee Jezus dingen probeerde duidelijk te maken.
Nee, het hoeft van mij niet (altijd), het mag wel (af en toe). En soms verwonder ik me over de raakheid waarmee jongeren van een jaar of 14,15 iets in een korte sketch kunnen neerzetten.
Het heeft me verwonderd - zacht uitgedrukt - dat juist jongeren hier zo fel tegen zijn, als er een afwijking plaatsvindt in de liturgie.
Kijk, voor mijzelf is een vaste liturgie iets vertrouwds, iets waarin ik me thuisvoel. Maar ik ben dan ook bepaald geen jongere meer. En ik kan mij heel goed voorstellen dat er jongeren zijn die het best eens wat anders willen.
Niet voor niets is een avonddienst bij ons, gebaseerd op Taizé zeer druk bezocht. Maar niet alleen door jongeren overigens!
Nu moet ik zeggen dat in onze kerk zelden iets dergelijks plaatsvindt: af en toe is er een aparte jeugddienst in de avonduren. En ook dan kan ik geraakt naar huis gaan, met een nieuw zicht op een oud thema.
Iets heel anders is dat wij bv. in onze kerk vaste lectoren hebben - gemeenteleden die de Bijbellezingen doen. Daar zijn enkele jongeren bij. Dat is een deelname aan de liturgie waar ieder zich in verheugt.
Maar een keer een jeugddienst, die afwijkt van een normale eredienst vind ik niet erg. Op één voorwaarde: dat er vaste kernpunten blijven: lofprijzing, genadeverkondiging en een goede, theologische uitleg door een predikant van de Bijbeltekst.