seksueel misbruik

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Samanthi

Re: seksueel misbruik

Berichtdoor Samanthi » 02 jul 2009 17:33

Ik sluit me aan bij de tips van Riska, ik heb zelf op een vmboschool gewerkt, daar het ik bij verschillende vraagtekens gehad, ik probeerde er alleen maar te zijn, tijd nemen voor de leerlingen, in de mediatheek had ik daar meer ruimte voor dan als je voor de klas zou staan. Een praatje... soms alleen een knikje ik heb je gezien. Ik weet uit mijn eigen jeugd dat het heel belangrijk voor me geweest is.
Ook altijd echt zijn en doen wat je zegt is heel belangrijk, als je zegt dat neem ik voor je mee, zorg dan dat je het ook echt bij je hebt en ben je het vergten laat dan merken dat je het zelf vervelend vindt, als je te vertrouwen bent gaat dat van mond tot mond en zullen ze sneller met andere dingen bij je komen. Zo ben je een klein schakeltje maar vooral voor deze leerlingen heel belangrijk!
gr Samanthi

Beun
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beun » 05 jul 2009 23:41

Voor seksueel misbruik is er wat mij betreft maar één afdoende straf: lichaamsdeel in kwestie zonder verdoving eraf schroeien!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jul 2009 07:23

Beun schreef:Voor seksueel misbruik is er wat mij betreft maar één afdoende straf: lichaamsdeel in kwestie zonder verdoving eraf schroeien!

Hoe was dat gebod ook al weer in de bijbel .. heb uw naaste ... of was het oog om oog .. of ik weet het even niet meer, Beun jij als rechts figuur moet me dat toch even uitleggen...

Turken die weg moeten , lijfstraffen, Katholieken die gevaarlijk zijn, Over moslims maar niet te spreken... Homo's zijn al helemaal verschrikkelijke mensen.. misschien moet jij maar een extreem rechtse Christelijke partij gaan oprichten ...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jul 2009 07:39

Beun schreef:Voor seksueel misbruik is er wat mij betreft maar één afdoende straf: lichaamsdeel in kwestie zonder verdoving eraf schroeien!

Welkom,

misschien zou je je even kunnen voorstellen in het voorstel topic. Dank u.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jul 2009 08:15

Ik zou zeggen: verdiep je er eens echt in, voordat je onzin uitkraamt.

Evelien schreef:misschien zou je je even kunnen voorstellen in het voorstel topic. Dank u.

Hoeft wat mij betreft al niet meer. Ik vrees dat ik een heel duidelijk beeld heb inmiddels uit zijn bijdragen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jul 2009 12:23

je snapt me toch wel :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jul 2009 13:47

Evelien schreef:je snapt me toch wel :wink:

Helemaal hoor! :D

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jul 2009 17:44

Beun krijgt een peun onder zijn aars

eml

Berichtdoor eml » 06 jul 2009 22:41

Riska schreef:
eml schreef:Hallo Faramir! Nee dit soort berichten wordt vaak wel gelezen maar er wordt zeer beperkt op gereageerd. Ja, Gerdien zal dadelijk wel roepen om een slotje, verder niet teveel reacties verwachten. Blijft gewoon een lastig punt, voor velen.

Ik heb het ook al meerdere keren aandacht voor gevraagd, zie ook onderstaande topic:

viewtopic.php?f=2&t=21713

Jij en niemand anders begint telkens en telkens weer te zeuren over de kerk.
Als ik Faramir goed lees dan wordt seksueel misbruik in het algemeen bedoeld.
En, dat heb ik je honderdduizend keer gezegd, het komt OVERAL voor, in alle soorten beroepen, in alle soorten gezinnen of het nu arbeiders of advocaten, kerkelijken of onkerkelijken, gelovigen of ongelovigen zijn. Van dominees, priesters tot Godloochenaars, maar dat schijnt maar niet tot je te willen doordringen.

Practice what you preach aub, of kap er gewoon mee! Daar gaat het om in deze! Maak er geen schijnheilige vertoning van, handel naar eer en geweten. Niet dat sniki gedoe en rookgordijn cultuurtje, wees dan een echte kerel en zoek hulp. Natuurlijk komt het overal voor Riska, dat heb ik al vaak bevestigd. Alleen nergens worden daders zo beschermd als in de kerk, nergens kijken mensen zo massaal de andere kant op, dat maakt het nog erger allemaal. Maar dat schijnt maar niet tot je door te willen dringen. Je bent waarschijnlijk een volgzaam type die vroeger al in sloot sprong omdat het buurmeisje dat ook deed?

eml

Berichtdoor eml » 06 jul 2009 22:43

Saskia schreef:Het onderwerp is al meerdere keren behandeld in andere topics. Maar zoals Riska zegt, op een forum kun je er zo vreselijk weinig aan doen, alleen proberen de slachtoffers een hart onder de riem te steken.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het verschrikkelijk is dat seksueel misbruik nog steeds op grote schaal voorkomt. Besef ook dat er veel en veel meer gevallen zijn dat wij ooit zullen zien. Het zou bespreekbaar moeten zijn, maar dat is nu net de kern van het probleem.

Maak het bespreekbaar dan! Begin in je eigen kerk ofzo..... Je zou mijn held zijn :wink:

eml

Berichtdoor eml » 06 jul 2009 23:01

Samanthi schreef:
Hallo Faramir! Nee dit soort berichten wordt vaak wel gelezen maar er wordt zeer beperkt op gereageerd. Ja, Gerdien zal dadelijk wel roepen om een slotje, verder niet teveel reacties verwachten. Blijft gewoon een lastig punt, voor velen.

Ik heb het ook al meerdere keren aandacht voor gevraagd, zie ook onderstaande topic:

Er zijn al een topics over, verkracht bijvoorbeeld, waar zeker op gepost wordt, seksueel misbruik is een geladen onderwerp, uiteraard het raakt. Openheid is goed, maar al die details die in de krant lees of op het nieuws hoort en bij ieder artikel over de zaak opnieuw wordt herhaald, is mi niet goed. Dat riekt naar sensatie!
Het komt in alle lagen van de bevolking voor!, in besloten gemeenschappen blijft het (langer) in de pot, dit hoeft niet speciaal een kerkelijke gemeenschap te zijn, vaak wisten mensen in een dorp ervan, maarja ik wil de zegsman niet zijn! en dus trekt er niemand aan de bel ook de niet gelovigen niet!!! Op de basisschool van mijn kinderen hadden vrouwen een gebedsgroepje, daarin zat er van evangelisch tot refo's, deze hebben het aanhangig gemaakt dat een jongetje een onveilige thuissituatie had, het kind mocht bij deze vrouwen komen spelen en zelfs mee naar de kerk als hij dat wilde, zij hebben het proces in werking gezet en het kind is uit die situatie gehaald!!! dus tja dit waren echt kerkelijke vrouwen die met woord en daad aan de slag gingen (en nog gaan) Dus EML het klopt helemaal niet hoor! alles heeft twee kanten. gr Samanthi

Valt me echt op dat vooral vrouwen het probleem lijken te bagatelliseren......... heel vreemd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jul 2009 23:02

Ik geloof niet dat mensen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik zijn, iets kunnen met een opmerking als deze. Zeker niet op de manier zoals het gebracht wordt.

@eml, ik vraag mij af of jij überhaupt zelf een kerk bezoekt. Je geeft maar commentaar op wat daar mis gaat en moet veranderen, maar wanneer steek je nu is zelf je handen uit de mouwen in een gemeente ipv hier maar te bleren?
Daarbij herken ik jou beweringen niet in de kerk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jul 2009 23:05

eml schreef:
Samanthi schreef:
Hallo Faramir! Nee dit soort berichten wordt vaak wel gelezen maar er wordt zeer beperkt op gereageerd. Ja, Gerdien zal dadelijk wel roepen om een slotje, verder niet teveel reacties verwachten. Blijft gewoon een lastig punt, voor velen.

Er zijn al een topics over, verkracht bijvoorbeeld, waar zeker op gepost wordt, seksueel misbruik is een geladen onderwerp, uiteraard het raakt. Openheid is goed, maar al die details die in de krant lees of op het nieuws hoort en bij ieder artikel over de zaak opnieuw wordt herhaald, is mi niet goed. Dat riekt naar sensatie!
Het komt in alle lagen van de bevolking voor!, in besloten gemeenschappen blijft het (langer) in de pot, dit hoeft niet speciaal een kerkelijke gemeenschap te zijn, vaak wisten mensen in een dorp ervan, maarja ik wil de zegsman niet zijn! en dus trekt er niemand aan de bel ook de niet gelovigen niet!!! Op de basisschool van mijn kinderen hadden vrouwen een gebedsgroepje, daarin zat er van evangelisch tot refo's, deze hebben het aanhangig gemaakt dat een jongetje een onveilige thuissituatie had, het kind mocht bij deze vrouwen komen spelen en zelfs mee naar de kerk als hij dat wilde, zij hebben het proces in werking gezet en het kind is uit die situatie gehaald!!! dus tja dit waren echt kerkelijke vrouwen die met woord en daad aan de slag gingen (en nog gaan) Dus EML het klopt helemaal niet hoor! alles heeft twee kanten. gr Samanthi

Valt me echt op dat vooral vrouwen het probleem lijken te bagatelliseren......... heel vreemd.

Het is niet bagatelliseren, maar te veel vrouwen weten iets te goed hoe moeilijk het is om het er over te hebben. Omdat het ze pijn doet en omdat het geen zaken zijn waar je mee te koop loopt als het je is overkomen.
persoonlijk zou ik er ook niet over peiznen o zo iets ernstigs hier op een forum te zetten en groots in een gemeente te verkondigen. Als een aantal dierbaren het weten en mij er in zouden kunnen steunen dan zou ik het denk ik daar bij laten. Waarschijnlijk alleen nog een maatschappelijk werker of psychiater.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

eml

Berichtdoor eml » 06 jul 2009 23:10

Faramir schreef:Een interessant opiniestuk nav de uitzending van Zembla;

Van muggen en olifanten
Het VARA-programma Zembla probeerde afgelopen week twijfel te zaaien over de aanpak van seksueel misbruik door de katholieke en de protestantse Kerk in Nederland. Zo zou de katholieke Kerk hebben “verzwegen” dat de voltallige Beoordelings- en Adviescommissie (BAC) van de kerkelijke klachtenprocedure in 2007 is afgetreden. Deze had de “indruk”, aldus oud-voorzitter Van Kuijck, dat voorkomen van schadeclaims belangrijker werd dan het slachtoffer. Aanleiding was een herziening van de procedure van de onafhankelijke stichting Hulp & Recht in datzelfde jaar.
Deze instelling is in 1995 door de Nederlandse bisschoppen opgericht om meldingen van seksueel misbruik te onderzoeken, slachtoffers en daders te helpen en advies uit te brengen aan de bisschoppen of kloosteroversten over te zetten stappen.

Sinds de oprichting ervan zijn bij H&R vierhonderd meldingen gedaan, waaruit uiteindelijk 140 klachten zijn voortgekomen. Daarvan zijn er 56 gegrond verklaard. De aard van de klachten varieert van een ongepaste aanraking tot en met verkrachting.

Zembla probeerde een betoog op te bouwen rond een wegens verkrachting strafrechtelijk veroordeelde en kerkelijk gesuspendeerde priester. Toen deze na zijn straf op tv als organist zichtbaar was, werd hij ook en onmiddellijk van die post ontheven. Zembla vindt het kwalijk dat de man, die voor zijn hele verdere leven geen priesterlijke functie meer mag uitoefenen, zich nog priester mag noemen en dat hij als lid van een parochiële MOV-groep werkzaam is.

Het voltallige aftreden van de BAC leek alarmerend, maar toen oud-voorzitter en rechter Van Kuijck alleen kon zeggen dat de commissie was afgetreden op grond van “indrukken”, werd het verhaal heel zwak. Ook de opgerakelde affaire rond de vroegere conrector van Rolduc was een koe uit een heel oude sloot. Zembla “ontdekte” dat de man als pastoor in Duitsland werkt, een gegeven dat al minstens elf jaar in de officiële naamlijst van het bisdom Roermond vermeld staat.

Alarmerender is dat Zembla uitgebreid gesproken zou hebben met de huidige voorzitter van Hulp & Recht, de heer De Waaijer. Van zijn weerleggingen is niets in de uitzending opgenomen, weet http://www.katholieknederland.nl te melden. Op de site staat een uitgebreid interview met De Waaijer over de kwestie.

De toenmalige BAC zou onder meer zijn afgetreden omdat zij weigerde akkoord te gaan met de mogelijkheid om slachtoffer en dader tegelijkertijd te horen. Maar, stelt De Waaijer, dat kan alleen indien het slachtoffer daarmee instemt. H&R lijkt daarmee de tendens te volgen waarbij slachtoffers er juist prijs op stellen daders met het hun aangedane leed te confronteren.

De herziening van de procedure in 2007 lijkt eerder aan slachtoffers tegemoet te komen. Zo beperkt die zich niet meer tot priesters, diakens en andere officieel aangestelden, maar betreft die sindsdien ook kerkelijke vrijwilligers. Daarnaast is het juridisch weliswaar onmogelijk een klacht in te dienen tegen een overledene, maar acht de Kerk het wel haar verantwoordelijkheid eventuele slachtoffers te helpen bij het verwerken van mogelijke trauma’s. Een slachtoffer moet minstens zijn of haar verhaal kunnen doen.

Ook is de omschrijving van wat allemaal onder seksueel misbruik verstaan wordt aangescherpt, klaarblijkelijk met het oog op degenen die als dader worden aangemerkt. In de nieuwe procedure moet er duidelijk sprake zijn van dwang of een afhankelijkheidssituatie.

De insteek van H&R is slachtoffers de keus te geven uit een scala van mogelijkheden. Sommigen vinden het voldoende dat zij hun verhaal kwijt kunnen, anderen willen psychische hulp of hulp bij het aanspannen van een juridische procedure. Hetzelfde geldt voor aangeklaagden. Ook die hebben het recht zich te verdedigen, bijvoorbeeld tegen onterechte aanklachten. Onlangs verspreidde een vrouw zeer kwalijke verzinsels over een Brabantse pastoor die niet van haar avances gediend was. Iets dergelijks speelde enkele jaren geleden ook in het Groningse. Maar ook als iemand over de schreef gegaan is moet deze op hulp kunnen rekenen en eventuele therapie.

Zembla probeerde de indruk te wekken dat er heel wat aan de hand is. Daarbij werd de suggestie gewekt dat de juiste aanpak van seksueel misbruik in publiciteit gelegen is. Iets dergelijks bepleitte ook kerkhistoricus Peter Nissen, van wie men de stellige indruk krijgt dat hij vooral persoonlijke appeltjes met de Kerk te schillen heeft nadat zijn loopbaan kerkelijk op dood spoor raakte. Net zoals Zembla, juist door het gebrek aan harde feiten, uit lijkt te zijn op een smeuïg onderwerp.

Na bijna vijftien jaar Hulp & Recht lijkt het Goddank in de Nederlandse katholieke Kerk mee te vallen met seksueel misbruik. Dat ieder geval er een te veel is, spreekt voor zich. De procedure van H&R is al eerder aangepast en aangescherpt. Die zal, net als ieder wetboek, nooit volmaakt zijn. Maar daar was het allemaal ook mee begonnen: dat mensen onvolmaakt zijn, óók zij die in dienst van de Kerk zijn.

Jan Peeters

Bron: http://www.katholieknieuwsblad.nl/show.php?art=kn2626c

Het bewuste interview waarnaar verwezen wordt; http://www.katholieknederland.nl/rkkerk ... 91370.html

Overigens vind ik het prima dat Zembla aandacht heeft geschonken aan het probleem, ik vind echter wel dat ze wat betere journalistiek hadden kunnen toepassen. Want er klopte wel meer niet helemaal in de rapportage.

Zal allemaal wel, voorlopig is er in de VS al meer dan 615 miljoen dollar betaald aan de honderden en misschien wel duizenden slachtoffers van dit fantastische geloof. Maar goed, we blijven gewoon de kop in het zand steken en zeggen gewoon dat dat in Nederland vrijwel niet voorkomt ](*,)

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 jul 2009 05:00

eml schreef:
Saskia schreef:Het onderwerp is al meerdere keren behandeld in andere topics. Maar zoals Riska zegt, op een forum kun je er zo vreselijk weinig aan doen, alleen proberen de slachtoffers een hart onder de riem te steken.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het verschrikkelijk is dat seksueel misbruik nog steeds op grote schaal voorkomt. Besef ook dat er veel en veel meer gevallen zijn dat wij ooit zullen zien. Het zou bespreekbaar moeten zijn, maar dat is nu net de kern van het probleem.

Maak het bespreekbaar dan! Begin in je eigen kerk ofzo..... Je zou mijn held zijn :wink:

Niet dat ik nou per se een held wil zijn ofzo, maar dat bespreekbaar maken is onderdeel van m'n dagelijks werk. En dan zie je pas hoe vreselijk moeilijk het is voor slachtoffers om dit onderwerp in de openbaarheid te brengen. Daar gaan namelijk een heleboel pijnlijke stappen aan vooraf, zoals het misbruik onder ogen zien, je uiten in een vertrouwelijke! omgeving en pas veel, veel later mag de buitenwereld ervan op de hoogte zijn. En vaak komt die laatste stap niet eens aan de orde.

Ik heb de indruk dat je teveel en te grote stappen neemt, eml. Het is een ideaalbeeld, wat in de praktijk helaas niet haalbaar is.

Terug naar “Archief”