nooit de oude??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: nooit de oude??

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2009 12:55

Daphne schreef:Ik denk, dat je altijd gevoelig blijft voor (een) depressie(ve) (gevoelens).
Ik heb sinds mijn depressie 6 jaar geleden elke winter last van stemmingswisselingen. Ik ben dan vaker neerslachtig en bekijk dingen vaak een negatieve kant. Nu, met dit heerlijke weer, heb ik gelijk weer veel meer energie en ben ik eerder vrolijk dan down.

Ow, ik word juist heel erg somber van al die vrolijke mensen om me heen. Zij wel, en ik niet... :(
Daar komt nog bij dat de zon veel te warm is, te fel en te veel schittert, maar daar helpt gelukkig een petje goed tegen, en sinds ik die draag zijn de zomers ook wel weer om door te komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2009 13:01

kwebbel schreef:Ik heb ook nooit de diagnose gekregen maar was wel bijzonder down en de symptomen had ik ook allemaal. Ik durfde niet naar de huisarts, bang dat hij mij niet zou geloven of dat hij zei: "Het valt allemaal wel mee." Dan leek het alsof ik het ging overdrijven.

Ik denk dat we met zijn allen wel wat meer vertrouwen mogen hebben in de huisarts. En als je dat echt denkt, dat ie je niet serieus zou nemen, dan moet je een andere huisarts kiezen. Ok, ik ben ook veel te laat naar de huisarts gegaan, omdat het toen echt echt echt niet meer ging - niet leuk om je ouders te moeten vertellen dat je je tentamens verknald hebt omdat studeren zo lastig gaat tussen de zelfmoordgedachtes door - maar goed, mijn huisarts nam het gelukkig wel heel erg serieus.

Laten we eerlijk zijn, depressie kan accuut levensbedreigend zijn. Als je met een slagaderlijke bloeding bij je huisarts komt zal ie ook niet zeggen dat het wel meevalt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 apr 2009 13:05

Mortlach schreef:
kwebbel schreef:Ik heb ook nooit de diagnose gekregen maar was wel bijzonder down en de symptomen had ik ook allemaal. Ik durfde niet naar de huisarts, bang dat hij mij niet zou geloven of dat hij zei: "Het valt allemaal wel mee." Dan leek het alsof ik het ging overdrijven.

Ik denk dat we met zijn allen wel wat meer vertrouwen mogen hebben in de huisarts. En als je dat echt denkt, dat ie je niet serieus zou nemen, dan moet je een andere huisarts kiezen. Ok, ik ben ook veel te laat naar de huisarts gegaan, omdat het toen echt echt echt niet meer ging [...]
maar daar ga je ook niet aan denken. "Ik moet meer vertrouwen hebben!" op zo'n moment heb je andere dingen aan je hoofd. klinkt heel stom, maar ik had echt wel "betere" dingen te doen dan mijzelf af te vragen of ik de huisarts toch maar moest vertrouwen. Tenminste, ik heb daar niet aan gedacht.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 apr 2009 13:10

Mortlach schreef:
Daphne schreef:Ow, ik word juist heel erg somber van al die vrolijke mensen om me heen. Zij wel, en ik niet... :(
Daar komt nog bij dat de zon veel te warm is, te fel en te veel schittert, maar daar helpt gelukkig een petje goed tegen, en sinds ik die draag zijn de zomers ook wel weer om door te komen.

Sterkte!

*Hug*

Ik had mijn huisarts wel vertrouwd als ik erheen gegaan was. Ik was echter vastbesloten: ik wilde pertinent geen (professionele, psychische) hulp van anderen. Dat heeft mij ervan weerhouden naar de huisarts te gaan, niet het vertrouwen.
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2009 13:15

kwebbel schreef: maar daar ga je ook niet aan denken. "Ik moet meer vertrouwen hebben!" op zo'n moment heb je andere dingen aan je hoofd. klinkt heel stom, maar ik had echt wel "betere" dingen te doen dan mijzelf af te vragen of ik de huisarts toch maar moest vertrouwen. Tenminste, ik heb daar niet aan gedacht.

O, ik dacht in die tijd 100 gedachten per minuut; de ene gedachte is nog niet gevormd of de volgende staat al klaar, en dat 24 uur per dag - want slapen deed ik ook niet meer. Iets waar je zo ontzettend moe van wordt. Ik heb gemerkt dat je met hele harde muziek je eigen gedachten zo kunt overstemmen dat je ze niet meer hoort. Lang leve de death metal: eventjes rust, alleen na een half uur wel fluitende oren.

Maar goed, dat je de huisarts niet vertrouwd zal er meer mee te maken hebben dat je jezelf niet vertrouwd. Dat is het valse aan een depressie, het verwoest je zelfvertrouwen zo compleet, dat het je helemaal verlamd. Zo erg dat je geen hulp zoekt, want je hebt jezelf ervan overtuigd dat je maar zwak bent en niet serieus, en dus denk je ook dat anderen je niet serieus zullen nemen.

DAT IS DUS NIET ZO! Een depressie betekent NIET dat je zwak bent, je hoeft het ook niet helemaal alleen op te lossen, en hulpverleners nemen je WEL serieus!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2009 13:16

Daphne schreef:Ik had mijn huisarts wel vertrouwd als ik erheen gegaan was. Ik was echter vastbesloten: ik wilde pertinent geen (professionele, psychische) hulp van anderen. Dat heeft mij ervan weerhouden naar de huisarts te gaan, niet het vertrouwen.

Wat dus zoals ik al zei een klassiek symptoom is van die ziekte, zoals hoesten bij griep hoort.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 apr 2009 13:19

Mortlach schreef:O, ik dacht in die tijd 100 gedachten per minuut; de ene gedachte is nog niet gevormd of de volgende staat al klaar, en dat 24 uur per dag - want slapen deed ik ook niet meer. Iets waar je zo ontzettend moe van wordt.

Ja, dat had ik ook, piekeren en nog eens piekeren; bedenken hoe ik een eind aan mijn leven zou maken, etc.

Inderdaad, heel herkenbaar! Zelfvertrouwen had ik al niet, laat staan vertrouwen in anderen.
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 apr 2009 13:23

Quoten ging niet helemaal lekker. De laatste zin is een reactie op de twee alinea van Mortlach.
Afbeelding

*Annette*
Majoor
Majoor

nooit de oude??

Berichtdoor *Annette* » 03 apr 2009 13:41

Daphne schreef:heel erg moe zijn maar niet kunnen slapen

Of juist heel veel slapen...

Ik slaap echt heel veel, pas eind van de middag/'s avonds begin ik een keer een beetje tot leven te komen. Het gaat alweer wat beterder, maar een aantal maanden geleden moest ik mezelf het bed uitslepen, had ik echt de douche nodig om wakker te worden en tegen de middag was ik eens 'klaar' en dan alweer je bed in willen. Ik slaap gerust 10uren op een nacht, en dan word ik bijna altijd nog wakker gemaakt.

Zo'n 3 jaar geleden was er sprake van een zich ontwikkelende depressie. Heb een tijdje hulp gehad, maar helaas heb ik daar nooit wat aan gehad, en hebben ze me weer weggestuurd; het had me wel voldoende geholpen :neeschudden:. Een half jaar ging het redelijk goed, en toen kwam het langzaam weer terug. Het werd steeds erger en heftiger. Maar ik durfde niet naar de huisarts, tot het eigenlijks niet meer kon en ik wel moest... bang zijn dat hij me niet geloven zou en zeggen; het valt allemaal wel mee. Na dik een halfjaar, aandringen ed. een afspraak gemaakt. Gelukkig nam de huisarts uitgebreid de tijd voor me terwijl de wachtkamer vol zat. En de reactie van de huisarts was, dat hij het al in de gaten had, gewacht had totdat ik erzelf mee kwam. En (eindelijk) deed ik dat.

De psych waar ik heen gestuurd werd stelde o.a. een depressie vast. Helaas werd ik overgeplaatst, toen was ik echt geneigd ermee te stoppen! Vond het een verschrikking! Deze psych heeft nog nooit over depressie gesproken. Wel over medicijnen, maar gelukkig tot nu toe nog gaat het nog zonder medicijnen. Nog altijd vind ik het erg moeilijk om om hulp te vragen, te vertellen wat er in mij omgaat ed. Vaak denk ik ach het valt wel mee, er zijn er zoveel die het nog moeilijker hebben. Vorige week ben ik helemaal geflipt, en nu gister (eindelijk) naar de psych gebeld om een gesprek... En dan nog heb ik het 'advies' van anderen nodig. (Wat is het soms toch fijn dat rw bestaat :)) Wacht op een oproep om in therapie te gaan. Het liefst doe ik dat ook niet, maar ik weet dat ik het moet doen! Zo kan en wil ik niet verder.

Mijn ex-vriend begreep mij nooit, het was altijd je zult wel moe zijn, slaap maar lekker, morgen is het wel weer over. En ik ben best wel bang dat als ik nu weer een vriend zal krijgen, dat het een soort van last is. Ik denk dan heel snel, wie wil er nu een vriendin die depri is, af en toe flipt :oops: ed? Terwijl ik het wel weer heel fijn zou vinden, soms er best een verlangen naar is, iemand mis waar ik alles mee delen kan.

En net wat er gezegd werd, als je het zelf niet meemaakt/meegemaakt hebt dan weet je niet wat het is. Iedereen zit wel eens niet zo lekker in z'n vel, heeft het er wel eens over dat die zich depri voelt. Maar zelf vind ik het een vreselijk zwaar iets!

Iedereen die ermee temaken heeft of gehad heeft, veel sterkte 8>)!
Laatst gewijzigd door *Annette* op 03 apr 2009 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat de toekomst brengen moge........

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 apr 2009 13:50

Sterkte, Annette!
Afbeelding

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 03 apr 2009 16:04

Moeilijk he Annette? Ik ben zo blij dat ik mijn man heb hij begrijpt me echt, de hulpverlening ook wel maar das anders. Mijn man is ook een van de weinige die me begrijpt zelfs naaste familieleden, zeggen "kom op, morge gaat het vast weer beter" ik vindt dat erg moeilijk zo weinig begrip.

Mijn huisarts is ook top! ze heeft het nu heel goed gedaan ik kwam daar s morgens en s middags zat ik al bij de psych! de wachttijd was 3 maanden als ik het zelf regel.

Ik ben juist zo blij met de hulp die ik nu heb, eindelijk begrip, en meedenken voor een oplossing.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2009 17:02

tja, mensen hebben nogal de neiging om zichzelf op anderen te projecteren. Zij voelen zich na een dagje vaak stukken beter, DUS is dat bij jou (depressief) ook zo... niet dus... Hulpverleners volgen speciaal training en daarom zijn het ook professionals. Tegen mij is ook wel eens gezegd door een naast familielid: "Stel je eens niet zo aan!" Daar ben ik heel lang boos overgeweest, maar ze kan er ook niks aan doen: een depressie is alleen te begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt. Alleen weten professionals dus beter hoe ze met een depressief iemand om moeten gaan.

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 03 apr 2009 17:44

idd ik stel me ook aan zegt men, ik ben getrouwd met n lieve man, mooi huis en zwanger van de eerste, dus wat zeur ik nou...
Tis allemaal waar maar op het moment zie ik het niet zo.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 apr 2009 21:25

petra85 schreef:idd ik stel me ook aan zegt men, ik ben getrouwd met n lieve man, mooi huis en zwanger van de eerste, dus wat zeur ik nou...

Precies, zulke opmerkingen krijg je dan naar je hoofd 'geslingerd' terwijl dat je echt niet gelukkiger maakt.

Heel veel sterkte! 8>)
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2009 10:24

petra85 schreef:idd ik stel me ook aan zegt men, ik ben getrouwd met n lieve man, mooi huis en zwanger van de eerste, dus wat zeur ik nou...

Zelfondermijnend gedrag. Daar moet je heel erg voor uitkijken hoor. Het is ook lastig, je wéét dat je je niet rot zou moeten voelen, maar toch voel je je rot. Er zal dus wel iets met jou (algemeen, niet op jou gericht Petra) mis zijn. En voor je het weet heb je jezelf ervan overtuigd dat je je gewoon ontzettend aanstelt, en dan kom je er al helemaal moeilijk uit.

Terug naar “Archief”