Mag je predikanten bekritiseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Mag je predikanten bekritiseren?

Berichtdoor Riska » 10 mar 2009 07:47

Ik denk dat mensen afhaken om andere zaken dan om geloofsleer. Ik leer hier mensen kennen die zijn afgehaakt omdat een kerkenraad meent hun levenswandel te moeten afkeuren. Bv. het hebben van tv in huis en dan iemand van het Avondmaal afhouden.
Ik ben zelf ouderling en zou het niet in mijn hoofd halen te beoordelen of iemand wel of niet aan het Avondmaal mag, terwijl de nodiging zo ruim is.

Al weer een dertig jaar geleden heeft een ouderling van dienst de gastpredikant geen hand gegeven en is er in de kerkenraad een stevige discussie ontstaan met die predikant. Hij had een dienst geleid waarin de woorden God, HEER, Christus niet voorkwamen, behalve bij votum en groet! Zelfs niet in de liedkeuze. En dat is dus ook de taak van een dienstdoende ouderling om na te bepalen of het Woord recht gebracht is. Dus: of je ook als leek weet dat het verlossingswerk van Christus helder en duidelijk verkondigd is.
Dat was echt te gek en de man kreeg geen hand (en heeft daarna, naar ik begrepen heb, ook zijn ambt neergelegd en is iets heel anders gaan doen - maar dat was zijn eigen keuze!)

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 11 mar 2009 11:45

Dag Denkertje,

Je vraag was dus:
Mag je predikanten critiseren".

Mijn antwoord:

Dat woord 'critiseren' is te armelijk. Zou het in een zeldzaam geval eens volkomen duidelijk zijn, dat een predikant iets apert fouts zei, dan nóg mag er alleeen sprake zijn - evenals overigens altíjd- van een 'liefdevolle terechtwijzing'.

Hoor naar het volgene geval, beschreven in Galaten 2 vanaf vers 11:

Als er nu toch éen predikant was met een geweldige status, dan was het wel Petrus.
En tóch maakte die Petrus eens een kanjer van een fout, hij beging een pastorale blunder van de ergste soort.

Hij at altijd gewoon met de 'Christenen uit de heidenen' mee, volgens die 'verrukkelijke wet van de vrijheid', door onze Heer Jezus Christus geïntroduceerd.
Maar toen kwamen er Judaïsten op bezoek en at Petrus nadien alleen nog maar met de Joden, terugkerende van 'de wet van de vrijheid' tot die armelijke, versleten, Joodse riten, rijp voor de ondergang. Een groot grevaar vooor de zich pril ontwikkelende Christelijke kerk.

Mar Paulus zag dat gevaar en waarschuwde hem openlijk tegen dit verwerpelijke gedrag, dat zelfs Barnabas in de war bracht, ( 2 en 13).

Paulus handelde hier volgens 'het ambt van alle gelovingen', zoals wij dat bij' 'liefdevolle terechtwijzing' beschreven zien in Romeinen 15 v 14, Col 3 v 16 en 2 Thess 3 v 15.; een recht dat zonder onderscheid geldt ook ten aanzien van gezaghébbende gelovigen.

In het moeilijk denkbare geval, dat jij tegenover een ambstdrager zou staan met een terechte waarschuwing en je die blozend en hakkelend zou hebben uitgesproken, wat zal dan de houding van de ander zijn.

Je hebt alle kans, dat hij alsdan de woorden van Psalm 141 v 5 zal aanhalen:
" Zou een rechtvaardige mij slaan, het was mij een weldaad,
zou hij mij straffen, het was balsem op mijn hoofd".

Misschien zal hij er zelfs aan toevoegen:, (naar Spreuken 9 v 9):
"Ëen wijze wordt nog wijzer als je hem berispt,
een rechtvaardige vergroot zijn inzicht door wat je hem leert".

en - naar Spr 9 v 8 zullen jullie als nóg betere vrienden scheiden.

Ikzélf stond eens tegenover een vrolijk, kwiek meisje van - zeg- 19, die tegen mij zei:
"Broer...u laat uw profetieën altijd voorafdgaan door enkele woorden in klanktaal, die u onvertaald laat. U doet dat om uzelf 'vrij te bidden'- ik weethet-. Maar 1 Korinthe 14 leert ons in verzen 27 en 28, dat ook díe woorden voor de gemeente vertaald moeten worden. Mag ik die vertáling voortaan óok van u horen".

En al die woorden uit Spreuken werden aan mij bewaarheid. Ik voelde mij zo opgefrist en heb er nadien altijd mij aan gehouden.

Daag
Ger

stroobeer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor stroobeer » 24 mar 2009 15:29

Idd Hannah.

Je ziet steeds meer mensen ook uit kerken weglopen. Als er in hun ogen maar één woordje is gezegd door de dominee wat hen niet aanstaat dan gaan ze. Waar zijn we dan meebezig? kunnen we niet beter op onze knieen gaan?
Ga niet alleen door het leven

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mar 2009 16:18

stroobeer schreef: kunnen we niet beter op onze knieen gaan?

Voor de mening van de predikant of voor God?
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2009 17:48

Jo'tje schreef:
stroobeer schreef: kunnen we niet beter op onze knieen gaan?

Voor de mening van de predikant of voor God?

:mrgreen:

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 16 jun 2009 09:53

Ik denk dat het heel goed is een predikant/voorganger gezonde feedback te geven.
Dit houdt een predikant/voorganger scherp,
Nu is Feedback geven iets anders dan bekritiseren, het is opbouwend, hier zou een predikant/voorganger iets mee kunnen.
Het is mi goed als er interactie is tussen predikant/voorganger en gemeente.

grSamanthi

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2009 12:22

Kritiek kan ook heel opbouwend zijn!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jun 2009 12:34

Riska schreef:Kritiek kan ook heel opbouwend zijn!

Ligt eraan hoe je die kritiek brengt.
Ik heb met onze vorige dominee regelmatig "in de clinch gelegen". Ik was het gewoon niet met hem eens, en dat ventileerde ik ook. Wel met opgaaf van reden uiteraard, anders heeft het geen zin.
Toch konden die ds en ik het best met elkaar vinden. We hebben veel gesprekken gehad, en dat was, hoe verschillend we ook dachten, altijd in goede sfeer.
Breng je commentaar/kritiek/feedback met een vleug humor, dat werkt altijd is mijn ervaring. Kom je op hoge poten aanzetten met het idee "Nu zal ik hem eens vertellen hoe ik erover denk!", dan bereik je vaak niets.
En blijft wel staan dat een predikant wel open moet staan voor feedback/commentaar. Je hebt ook predikanten die daar slecht tegen kunnen helaas....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 16 jun 2009 14:42

. Je hebt ook predikanten die daar slecht tegen kunnen helaas....

Dat klopt :)SDB

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2009 15:01

Race406 schreef:Ligt eraan hoe je die kritiek brengt.
Ben ik helemaal met je eens. En ook, dat je kritiek onderbouwd moet zijn. Ik heb heel stevige gesprekken meegemaakt tussen een gemeentelid en onze toenmalige predikant en daar leerde je ook nog van als 'gewoon gemeentelid'. Ze respecteerden elkaar volledig. En dan kan er veel.
Die predikant had overigens wel veel liever dat je iets recht in het gezicht zei, dan achter de rug om. Want al het gefluister van: 'hij doet zus en zo' - of: 'hij moest eens meer dit of dat doen' is niet eerlijk. Daar kun je je niet tegen verweren.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 17 jun 2009 07:05

Riska schreef:
Race406 schreef:Ligt eraan hoe je die kritiek brengt.
Ben ik helemaal met je eens. En ook, dat je kritiek onderbouwd moet zijn. Ik heb heel stevige gesprekken meegemaakt tussen een gemeentelid en onze toenmalige predikant en daar leerde je ook nog van als 'gewoon gemeentelid'. Ze respecteerden elkaar volledig. En dan kan er veel.
Die predikant had overigens wel veel liever dat je iets recht in het gezicht zei, dan achter de rug om. Want al het gefluister van: 'hij doet zus en zo' - of: 'hij moest eens meer dit of dat doen' is niet eerlijk. Daar kun je je niet tegen verweren.

idd een open gesprek doet het veel beter, dan het gefluister achter iemands rug! gr samanthi

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jun 2009 17:55

Samanthi schreef:
. Je hebt ook predikanten die daar slecht tegen kunnen helaas....

Dat klopt :)SDB

En zo heb je ook gemeenteleden die het altijd beter weten, en als de predikant dan niet braaf volgt kan hij niet tegen kritiek :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jun 2009 20:38

Wullimpie schreef:En zo heb je ook gemeenteleden die het altijd beter weten, en als de predikant dan niet braaf volgt kan hij niet tegen kritiek :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Daar zit ook wat in...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 17 jun 2009 20:52

Is eveneens waar het mes snijdt aan twee kanten! gr roosje

Lampie

Berichtdoor Lampie » 09 feb 2010 14:57

Laat ik beginnen met: Wij moeten in elk geval kritisch luisteren, dus niet blindelings aannemen wat de dominee zegt.

Of je hem daarbij mag bekritiseren? Als hij dingen verteld die duidelijk aantoonbaar onbijbels of onwaar zijn, mag je hem bekritiseren.

Als je het niet met hem eens bent, maar je kunt niet direct aanwijzen waarom hij ongelijk heeft; Ga bij hem langs en vraag of hij uit kan leggen waarom hij er zo over denkt. Een goede dominee zal altijd voor je klaar staan en je uitleg willen geven, dat is immers de taak van een herder en leraar!

Terug naar “Archief”