catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor tante-tortel » 04 mar 2009 07:26

Ja, het lijkt mij ook niet echt fantastisch om het voorin de kerk te moeten doen :oops: Maar er zullen echt geen jongeren geweest zijn die dus niet hun best deden om het te leren, wat je nu dus wel veel mee maakt. Jongeren die er gewoon met de pet naar gooien.

Ik zou niet weten waarom die jongeren in de oekraïne het niet zouden begrijpen. Als je de Cath, er bij haald wordt het juist gemakkelijker. Dat samen met de Bijbel moet je er gewoon uitkomen. Ik vermoed dan dat ze het gewoon zelf nog niet goed begrepen dus niet uit konden leggen en zelf nog meer zouden moeten studeren voor ze er aan anderen over gaan vertellen.
Daarbij lijkt de taal ook een barriëre op te hebben geworpen.
En dat dat het probleem was en niet de Cath.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mar 2009 09:37

Wel een beetje jammer dat je de schuld verschuift terwijl je ze niet kent. Ik ben eerder jaloers op de jongeren daar vanwege hun enorme Bijbel kennis.
Het punt was dat de Nederlandse jongeren alleen wisten te vertellen waarom ze standpunten hadden aan de hand van de HC. Ze wisten precies welke vraag en welke zondag, maar welke Bijbeltekst.... nee, dat wisten ze niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 mar 2009 09:46

In deze ben ik het met Gerdien eens. Men kan een standpunt hebben puur op basis van de H.C, als men het niet meer kan onderbouwen op basis van de bijbel is er m.i. geen gesprek/discussie meer mogelijk, daar men alleen een geindoctrineerde vraag en antwoord weet na te brouwen. Het gevaar is dan groot dan met vervalt in het is, omdat het nu eenmaal zo is denken en spreken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 mar 2009 09:51

Gerdien B. schreef:Wel een beetje jammer dat je de schuld verschuift terwijl je ze niet kent. Ik ben eerder jaloers op de jongeren daar vanwege hun enorme Bijbel kennis.
Het punt was dat de Nederlandse jongeren alleen wisten te vertellen waarom ze standpunten hadden aan de hand van de HC. Ze wisten precies welke vraag en welke zondag, maar welke Bijbeltekst.... nee, dat wisten ze niet.

En dat begrijp ik nog steeds niet. Als je precies weet welke zondag je moet hebben kun je die gewoon opzoeken met desbetreffende Bijbelteksten erbij. Dan zijn ze duidelijk niet goed beslagen ten ijs gekomen. Anders hadden ze dat gedaan.
Daar hoort het ook over te gaan op de Cathechesatie. Dit is het leerboek en daar staat het in de Bijbel. Klopt dat ook, of niet. Zo moet je het leerboek gebruiken.
Dus of ze hadden hun Bijbel met de cathechismus er in niet bij zich of ze waren te lui om het na te zoeken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mar 2009 09:55

Waarom met zo'n omweg? Dan kan je ze toch ook gelijk teksten uit de Bijbel laten leren?
Nu moet er eerst een hele puzzel gemaakt worden voordat ze antwoord kunnen geven.

De Bijbel hoort centraal te staan en niet een samenvatting van de Bijbel. Als je dat al zo kan noemen want eigenlijk is het een samenvatting van de leer. Het is maar net hoe jezelf de teksten interpreteert.

Zo wordt de Bijbel op plek 2 neergelegd en dat is niet de bedoeling. God heeft ons de Bijbel gegeven en de mensen hebben er een HC bij toegevoegd.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 mar 2009 10:34

Nee, dat zie je verkeerd. Het hoefd niet via een omweg en dat gebeurd ook niet.
Er zullen weinig mensen zijn die als ze in gesprek gaan met andere over het Woord van God die dan ook alle teksten daaruit op een rijtje hebben. Die zullen allemaal moeten zoeken.
Soms met de concordantie erbij.
Wat is er mooier als je dan de Cahthechismus hebt die op veel vragen al een antwoord heeft staan die je bij het opzoeken in de Bijbel kan helpen?
Makkelijker kan het niet.

Ik zie wel een ander gevaar. Als je denkt alles met teksten uit de Bijbel te moeten beantwoorden dat je dan uit het oog verliest dat het God gaat om je hart.
Dus het opsommen van teksten en tesktplaatsen of de cathechismus zonder dat je het je eigen maakt, is maar een buiten kant. Dat heeft niets met geloven te maken.
Maar kunnen vertellen wat er in je hart leefd en daar de Bijbel en de Cathechismus bij gebruiken is een machtig iets.
Dat maakt geloven juist dieper.
Het helpt je bij het bestuderen van de Bijbel.
Zoals je op school leert uit boeken hoe bepaalde dingen in elkaar zitten en daar allerlei bronnen voor gebruikt worden zo mag dat ook met de Bijbel. Ik zou niet weten wat daarop tegen is. Het maakt je kennis alleen maar groter.
Weten hoe groot mijn zonde en ellende is, maakt mijn dankbaarheid groter, en dat kan ik alleen door goed de wet Gods te kennen. Daarbij wil de Cahtechismus mij en anderen alleen maar bij helpen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2009 10:37

En waarom zou ik juist de Heidelberger gebruiken en niet die van Luther, Rome, Westminster of Genève?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 mar 2009 11:06

Dat ligt er aan of je gereformeerd bent of niet :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mar 2009 11:07

Dat geeft dus al aan dat het meer met de leer te maken heeft dan met de Bijbel zelf. Aangezien ze allemaal claimen een samenvatting van de Bijbel te zijn.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 mar 2009 11:46

Gerdien B. schreef:Dat geeft dus al aan dat het meer met de leer te maken heeft dan met de Bijbel zelf. Aangezien ze allemaal claimen een samenvatting van de Bijbel te zijn.

Lijkt mij een goede samenvatting. Zeker als men nog even verder kijkt, hoe sommige kerken (elke stroming voor zich) weer een eigen interpretatie geeft aan de HC. Sterker nog het lijkt m.i. geen slecht idee om eens i.p.v. de HC, een Luther, Rome, Westminster of Genève uitvoering naast de bijbel te leggen. Het zou zomaar navelstaren kunnen voorkomen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2009 11:49

tante-tortel schreef:Dat ligt er aan of je gereformeerd bent of niet :wink:

De Westminstercatechismus is gereformeerd.

Overigens, ik ben christen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 mar 2009 13:21

Mooi, ik gereformeerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2009 13:45

tante-tortel schreef:
Gerdien B. schreef:Wel een beetje jammer dat je de schuld verschuift terwijl je ze niet kent. Ik ben eerder jaloers op de jongeren daar vanwege hun enorme Bijbel kennis.

En dat begrijp ik nog steeds niet. Als je precies weet welke zondag je moet hebben kun je die gewoon opzoeken met desbetreffende Bijbelteksten erbij. Dan zijn ze duidelijk niet goed beslagen ten ijs gekomen. Anders hadden ze dat gedaan.
Daar hoort het ook over te gaan op de Cathechesatie. Dit is het leerboek en daar staat het in de Bijbel. Klopt dat ook, of niet. Zo moet je het leerboek gebruiken.
Dus of ze hadden hun Bijbel met de cathechismus er in niet bij zich of ze waren te lui om het na te zoeken.

Het probleem is dat je niet ten allen tijde de catechismus bij je hebt. Daarom is het goed Bijbelkennis paraat te hebben voor als mensen je naar dingen vragen, je in een discussie belandt etc.

Verder is de Catechismus een handreiking voor het preken uit de Bijbel. Je moet niet uit de catechismus preken. Je moet uit de Bijbel preken en de Catechismus gebruiken voor Bijbelstudie en als zodat je alle dingen in het Christelijk geloof behandelt. En altijd weer terug naar de Bijbel. Zoals mijn dominee zei toen hem gevraagd werd wanneer hij weer uit de catechismus zou preken: Ik preek niet uit de catechismus, ik preek alleen uit de Bijbel. De catechismus is daar alleen een leidraad, een hulpmiddeltje bij. En zo is het ook bedoeld. Sola Scriptura.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2009 18:53

tante-tortel schreef:Mooi, ik gereformeerd.

Beschouw je niet-gereformeerden wel als medechristenen?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 07 mar 2009 22:22

Niet ieder die zich christen noemt is ook Christen.
Daarom zal ik dat van anderen niet zomaar zeggen zonder dat ik ze ken.

Terug naar “Archief”