Race406 schreef:Joepie Meloen schreef:Misschien is het verhelderend als een korte uitleg wordt gegeven over de gevolgde argumentatie om jezelf niet te verzekeren.
Even kort de genoemde voorbeelden nagaan:
Paraplu: Ieder weldenkend mens kan aan zien komen dat het gaat regenen. De ene persoon wat beter dan de ander, maar er zijn meer dan genoeg aanwijzingen voor dat het gaat of kan gaan regenen. Die aanwijzingen liggen op een totaal ander vlak dan de aanwijzingen dat men eventueel een ongeluk krijgt.
Een paraplu neem je mee als je regen verwacht zeg je. Ik heb standaard een paraplu in de auto liggen, voor het geval dat. Ben ik nu fout bezig?

Ik heb standaard een pen in de auto liggen, want stel je voor dat ik een keer moet schrijven. Ben ik nu fout bezig?
Mijns inziens ik niet in ieder geval. Maar goed, volgens mij zit er ook enig verschil in een paraplu en een verzekering. Het laatste kost me altijd wat, het eerste niet. Ik heb pas een paraplu gekocht toen ik een keer drijfnat ben geregend en het vervolgens weer regende. De paraplu bleek best praktisch te zijn. Als alle andere mensen nat regenen en ik nooit, dan ga ik geen paraplu kopen. Het kan zijn dat ik ooit drijfnat regen, maar dat hoeft absoluut niet.
Zie die laatste redenering niet als een stukje onverschilligheid, maar meer als een redenering achter het parapluverhaal.
Race406 schreef:Ik trek toch ook een jas aan omdat ik anders het risico loop om ziek te worden? Het is nog lang niet zeker DAT ik daardoor ziek wordt.
Zo verzeker ik me tegen ziektekosten. Het is niet zeker DAT ik ziek wordt, maar ALS ik ziek wordt is het wel fijn dat de betaling geregeld wordt.
Ik trek geen jas aan omdat ik anders het risico loop dat ik ziek wordt. Ik trek een jas aan omdat ik dat lekker warm vind zitten. Ik weet dat ik het risico op ziekte kan verhogen als ik mijn jas uittrek omdat ik het eventueel koud kan krijgen.
Race406 schreef:Ik ken ook wel mensen die principieel niet verzekerd zijn tegen ziektekosten. En toen er ernstige ziekte kwam is alles geregeld. Dat kan wel, maar dring dit niet aan anderen op...
De algehele tolerantiecultuur klinkt hierin door. Typerend is daarbij dat als iemand anders een andere mening heeft, deze direct wordt aangevallen met het verwijt dat de ander iets opdringt.
Het blijkt dat dat opdringen vrij slecht lukt, aangezien er 11000 geregistreerde gemoedsbezwaarden zijn.