Verzekeringen en Gods voorzienigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jan 2009 19:12

God geeft ons ook verantwoordelijkheid. En die verantwoordelijkheid behelst m.i. dat ik iedere maand een bedrag aan premie betaal om als er iets gebeurt, de kosten te kunnen dekken.

Het is niet zo dat mensen gelijk naar de diaconie van de kerk lopen als er wat is. Ik heb begrepen dat op plekken waar meerderen niet verzekerd zijn ze met z'n allen dokken voor zo iemand dat die geholpen wordt.
Maar nogmaals, er is een verantwoordelijkheid van de mens zelf.

Maboc is ben het helemaal met je eens. Die verzekerdheden hebben niks te maken met verzekeringen, maar gewoon met zekerheid.

Zoals in de NBG'51 staat: Ik ben verzekerd dat noch.... (....) niets mij zal kunnen scheiden van de liefde van God. Dat is gewoon: ik ben er zeker van.. ik ben veilig bij God...

Cornelis: dat die vrouw alles zelf betaalde is mooi - maar je moet er dus wel het geld voor hebben. Dus of dat nou zo'n prachtig verhaal was van Liefie, weet ik niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Verzekeren en Godsvoorzieningheid.

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2009 13:00

cornelis schreef:Hallo.

Met bewondering heb ik het bericht gelezen van Liefie,waarin ze schreef over haar oma.
Nou petje af voor deze vrouw.
Het spreekt toch wel voor een groot geloof in een Zorgzame God,die haar nooit in de steek heeft gelaten.
En wat een rijke Zegen,dat ze dat ook kan doen.
Ik ben wel heel benieuwd wie dit nog meer doen?

Moet dat dan? Ze heeft een groot geloof en dat komt op deze manier tot uiting, maar volgens mij hoeven we niet op zo'n manier dat te uiten. Iemand die wel verzekerd is kan ook zo'n groot geloof hebben en toch verzekerd zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jan 2009 13:52

Ik ben verzekerd dat noch dood, nog leven..... mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.

Wat je ook doet: Zorg dat je DEZE verzekering hebt! Kost geen premie, maar de uitbetaling is gegarandeerd ruim en mild en overvloedig!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 20 jan 2009 15:41

Marnix schreef:

Met bewondering heb ik het bericht gelezen van Liefie,waarin ze schreef over haar oma.
Het spreekt toch wel voor een groot geloof in een Zorgzame God,die haar nooit in de steek heeft gelaten.

Moet dat dan? Ze heeft een groot geloof en dat komt op deze manier tot uiting, maar volgens mij hoeven we niet op zo'n manier dat te uiten. Iemand die wel verzekerd is kan ook zo'n groot geloof hebben en toch verzekerd zijn.

Nee hoor dat moet niet. Kijk het is dat ze er geld voor heeft en het op die manier wil en kan doen.
Maar voor de rest is de hele familie gewoon verzekerd hoor.
Maar als je mijn oma over haar Vader hoort praten dan ben je wel heel erg stil.
(En ze doet dit zeker niet om te laten zien dat ze geld heeft want voor de rest leeft ze heel sober wat ik zelf weleens moeilijk vind)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 20 jan 2009 16:21

liefie schreef:
Marnix schreef:

Nee hoor dat moet niet. Kijk het is dat ze er geld voor heeft en het op die manier wil en kan doen.
Maar voor de rest is de hele familie gewoon verzekerd hoor.
Maar als je mijn oma over haar Vader hoort praten dan ben je wel heel erg stil.
(En ze doet dit zeker niet om te laten zien dat ze geld heeft want voor de rest leeft ze heel sober wat ik zelf weleens moeilijk vind)

Wat ik mij nu begin af te vragen is waar legt je oma de grens? Als ze slechter gaat zien, koopt ze dan een brilletje of vertrouwd ze op de Vader? Als ze haar heup breekt gaat ze dan afwachten of het vanzelf (met hulp van God) geneest of gaat ze dan naar het ziekenhuis?

Kortom ... wat is het "criterium" om toch nog wat zelf te regelen, en wanneer laat je alles echt alleen in de handen van God.

(Uiteraard gebruik ik nu je oma als voorbeeld. 't is niet dat ik hoop dat ze haar heup oid. breekt hoor)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 20 jan 2009 20:56

Ze heeft een bril en ze is al een aantal maal geopereerd enz maar dat betaald ze zelf. Ze wil niet op de zak van een ander teren. Door Gods hulp hebben ze een goedlopend bedrijfje gehad en dat geld gebruikt ze ervoor.
(Dit is haar mening en niet de mijne wij zijn gewoon verzekerd enz)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2009 20:59

De betreffende persoon, waar ik over sprak in de topicstart, was is dus ook een van deze grofweg 100.000 niet-ingeente personen http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/14513/o ... _land.html Het vertrouwen op God is hem veel meer waard dan verzekeringen en/of inentingen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 20 jan 2009 21:04

liefie schreef:Ze heeft een bril en ze is al een aantal maal geopereerd enz maar dat betaald ze zelf. Ze wil niet op de zak van een ander teren. Door Gods hulp hebben ze een goedlopend bedrijfje gehad en dat geld gebruikt ze ervoor.
(Dit is haar mening en niet de mijne wij zijn gewoon verzekerd enz)

Ah wellicht heb ik dan de hele dicussie niet goed begrepen, want nu krijg ik de indruk dat er niet echt een religieuze reden achter het niet verzekerd zijn zit bij je oma, maar meer een "mensliefende".

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2009 21:06

Jantjes schreef:De betreffende persoon, waar ik over sprak in de topicstart, was is dus ook een van deze grofweg 100.000 niet-ingeente personen http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/14513/o ... _land.html Het vertrouwen op God is hem veel meer waard dan verzekeringen en/of inentingen.
Denk ook de oma van liefie haar man

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 20 jan 2009 21:15

Jantjes schreef:De betreffende persoon, waar ik over sprak in de topicstart, was is dus ook een van deze grofweg 100.000 niet-ingeente personen http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/14513/o ... _land.html Het vertrouwen op God is hem veel meer waard dan verzekeringen en/of inentingen.

Dat is, vind ik, op zich een mooie reden. Maar het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten denk ik dan.

Overigens, en dat bedoel ik niet flauw, als deze persoon onverhoopt toch polio krijgt, gaat deze persoon dan wel naar een dokter voor een mogelijke behandeling?
En hoe zit dat dan met peniciline etc.? Gebruiken ze dan nooit medicijnen oid.?

Ben zeer benieuwd naar de antwoorden en ideeen want het zo principeel (be)leven van je geloof kan ik me maar moeilijk voorstellen.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 21 jan 2009 12:33

God voorziet, door ons de mogelijkheid te geven, ons te kunnen verzekeren.
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 26 jan 2009 11:28

Misschien is het verhelderend als een korte uitleg wordt gegeven over de gevolgde argumentatie om jezelf niet te verzekeren.

Verzekeren doet men voor iets waarvan men niet weet of het komt. Het kan zijn dat ik ooit een ongeluk krijg, het kan ook zijn dat ik nooit een ongeluk krijg.
Dit betekent dat ik me aan het indekken ben voor iets waarvan ik niet weet dat het komt.

Even kort de genoemde voorbeelden nagaan:

Gordel in de auto: Het klinkt misschien wat flauw, maar een gordel in de auto is verplicht gesteld door de overheid. Sowieso ligt dat al anders dan verzekeren daardoor.

Paraplu: Ieder weldenkend mens kan aan zien komen dat het gaat regenen. De ene persoon wat beter dan de ander, maar er zijn meer dan genoeg aanwijzingen voor dat het gaat of kan gaan regenen. Die aanwijzingen liggen op een totaal ander vlak dan de aanwijzingen dat men eventueel een ongeluk krijgt.

Medicijnen: Medicijnen neemt men in op het moment dat ik ziek ben, niet 3 jaar ervoor al, voor het feit dat ik misschien ziek wordt. Het moment van gebruiken ligt totaal anders.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 jan 2009 12:34

Joepie Meloen schreef:Misschien is het verhelderend als een korte uitleg wordt gegeven over de gevolgde argumentatie om jezelf niet te verzekeren.

Paraplu: Ieder weldenkend mens kan aan zien komen dat het gaat regenen. De ene persoon wat beter dan de ander, maar er zijn meer dan genoeg aanwijzingen voor dat het gaat of kan gaan regenen. Die aanwijzingen liggen op een totaal ander vlak dan de aanwijzingen dat men eventueel een ongeluk krijgt.

Een paraplu neem je mee als je regen verwacht zeg je. Ik heb standaard een paraplu in de auto liggen, voor het geval dat. Ben ik nu fout bezig? :shock:

Ik trek toch ook een jas aan omdat ik anders het risico loop om ziek te worden? Het is nog lang niet zeker DAT ik daardoor ziek wordt.
Zo verzeker ik me tegen ziektekosten. Het is niet zeker DAT ik ziek wordt, maar ALS ik ziek wordt is het wel fijn dat de betaling geregeld wordt. Ik ben tenminste blij dat ik mijn operatie van een paar jaar terug niet zelf heb hoeven betalen....
Ik ken ook wel mensen die principieel niet verzekerd zijn tegen ziektekosten. En toen er ernstige ziekte kwam is alles geregeld. Dat kan wel, maar dring dit niet aan anderen op...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 26 jan 2009 14:52

Race406 schreef:
Joepie Meloen schreef:Misschien is het verhelderend als een korte uitleg wordt gegeven over de gevolgde argumentatie om jezelf niet te verzekeren.

Een paraplu neem je mee als je regen verwacht zeg je. Ik heb standaard een paraplu in de auto liggen, voor het geval dat. Ben ik nu fout bezig? :shock:

Ik heb standaard een pen in de auto liggen, want stel je voor dat ik een keer moet schrijven. Ben ik nu fout bezig? :shock:

Mijns inziens ik niet in ieder geval. Maar goed, volgens mij zit er ook enig verschil in een paraplu en een verzekering. Het laatste kost me altijd wat, het eerste niet. Ik heb pas een paraplu gekocht toen ik een keer drijfnat ben geregend en het vervolgens weer regende. De paraplu bleek best praktisch te zijn. Als alle andere mensen nat regenen en ik nooit, dan ga ik geen paraplu kopen. Het kan zijn dat ik ooit drijfnat regen, maar dat hoeft absoluut niet.

Zie die laatste redenering niet als een stukje onverschilligheid, maar meer als een redenering achter het parapluverhaal.

Race406 schreef:Ik trek toch ook een jas aan omdat ik anders het risico loop om ziek te worden? Het is nog lang niet zeker DAT ik daardoor ziek wordt.
Zo verzeker ik me tegen ziektekosten. Het is niet zeker DAT ik ziek wordt, maar ALS ik ziek wordt is het wel fijn dat de betaling geregeld wordt.

Ik trek geen jas aan omdat ik anders het risico loop dat ik ziek wordt. Ik trek een jas aan omdat ik dat lekker warm vind zitten. Ik weet dat ik het risico op ziekte kan verhogen als ik mijn jas uittrek omdat ik het eventueel koud kan krijgen.

Race406 schreef:Ik ken ook wel mensen die principieel niet verzekerd zijn tegen ziektekosten. En toen er ernstige ziekte kwam is alles geregeld. Dat kan wel, maar dring dit niet aan anderen op...

De algehele tolerantiecultuur klinkt hierin door. Typerend is daarbij dat als iemand anders een andere mening heeft, deze direct wordt aangevallen met het verwijt dat de ander iets opdringt.
Het blijkt dat dat opdringen vrij slecht lukt, aangezien er 11000 geregistreerde gemoedsbezwaarden zijn.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 jan 2009 15:37

Ehm ja, en hoe zouden al die duizenden andere christenen in Nederland toch op het bizarre idee komen om zich te verzekeren?
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”