Riska schreef:Pauline schreef:Hoi Riska,
thnx dat je dat wilde delen.
Vond het fijn om eens te lezen.
Zijn dat nou ook dignen waar je zelf vaak over nadenkt? of staat het weat verder van je weg?
xxx
Nee, ik denk daar wat vaker over na - soms.
Ik zie soms dingen gebeuren en dan maak ik me zorgen. Omdat als ik een moeder tegen een kind hoor zeggen dat ie dom is, dat veel langer blijft hangen dan gewenst... en dat heeft dus ook weer gevolgen voor later - zelfvertrouwen en zo.
Net als een praktijkervaring. Als vrijwilligster werk ik op een school en toets kinderen vanaf groep 4 op AVI-niveau (leesniveau).
Sommige kinderen zijn heel gespannen, want ze krijgen óf als beloning dat ze een niveau hoger gaan een cadeautje (meestal geld) óf ze krijgen thuis op hun kop. Ik heb ooit een kindje gehad dat me smeekte een niveau hoger te geven want anders kreeg ze thuis een pak slaag.
En wat wij ook tegen die ouders zeggen, het maakt helemaal niks uit - en de druk op die kinderen is buitengewoon groot.
Daarom ben ik er best af en toe mee bezig.
Hoi Riska, als ik jou bericht zo lees denk ik: jij hebt feeling om dingen op te merken HOE ouders tegen hun kinderen doen en ook wat de uitwerking daarvan is (de kracht van zulke woorden). Ik denk dat zulke kinderen dat ook wel merken. Leuk dat je dat vrijwilligerswerk op school doet! Op een school zie je veel hè?
Deze kinderen houden het dus niet verborgen! Je merkt dus aan hen dat ze gespannen zijn enz.