Moderator: Moderafo's
Volgens mij moet je geweten wel erg ver dichtgeschroeid zijn als je dan nog zonder (innerlijk) bezwaar de Bijbel erbij durft te halen en je kinderen daarmee de les gaat lezen!! Wat voor beeld moet een kind wel niet krijgen van God als Hij vergeleken wordt met je vader die je van alles aandoet?
... Ik wil hier alleen nog even zeggen, dat mensen die zulke nare dingen doen, naar mijn mening, een bepaalde stoornis hebben, dat ze 'psychisch ziek' zijn. Daarmee wil ik hun daden niet rechtvaardigen, ik zeg alleen dat ik denk dat ze het niet 'bewust' doen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mensen deze dingen WEL bewust, met hun volle verstand doen. Het past gewoon niet in mijn mensbeeld...
elvira (gast) schreef:@Riska: ik ben het helemaal met je eens... en begrijpen (als mens) kan ik het ook niet. Ik kan er met mijn verstand ook niet bij.
Als psychotherapeut echter wel: Heeft met controle over vroegere angsten te maken.. ik mag hier niet teveel over uitweiden. Pb als je meer wilt weten.
Monica Jeu.gd schreef:Elvira, jouw laatste reactie vind ik dus menselijk.
Riska, impact op wie?
Walter
Monica Jeu.gd schreef:'Ouders met een psychische stoornis (al dan niet officieel vastgesteld) proberen soms de aandacht van zichzelf af te leiden. Ze sloven zich bijvoorbeeld uit voor hulpbehoevende mensen in de gemeente. Niemand heeft in de gaten hoe wreed zulke voor het oog hulpvaardige mensen voor hun eigen kinderen kunnen zijn.'
Bovenstaande zinnen komen uit het opiniestuk: 'Achter gesloten deuren - kindermishandeling in een reformatorisch gezin' dat hier op RW is geplaatst. Mijn ervaringen zijn in dit opiniestuk beschreven. Ik weet dus wat het is om zulke ouders te hebben als in de aangehaalde zinnen staat. Zijn er anderen die dit herkennen? Of is er iemand die hierop wil reageren?
Impact op de mensen die het aangaat.
Wanneer ik mijn gevoel laat spreken naar bv. Monica, die dit topic gestart heeft, denk ik dat het meer indruk maakt als ik vanuit mijn hart spreek, dan dat er therapeutisch gesproken wordt.
Zelf heb ik tenminste die ervaring wel. Soms kunnen de dingen (psycho)therapeutisch verklaard worden, maar heb je het gevoel: "ja, zal wel". Maar als iemand gewoon uit zijn hart spreekt en zegt: ik snap ook niet waarom het gebeurt, ik snap wel dat het voor jou superrot is (ik noem nou maar wat) dat dat impact heeft - indruk maakt en je het met je meedraagt.
Van mij mag je de pb-wisseling tussen mij en Monica lezen, dan snap je denk ik wel wat ik bedoel en hoe ik erin sta.
Ri@nne schreef:
Heel moeilijk altijd zulke situaties. Een kind staat er altijd zo machteloos in. Ik herken er zelf ook iets van.
Ik kan ook niet geloven dat ouders zulke dingen expres doen. Ze moeten wel iets hebben meegemaakt of een stoornis hebben. Niet dat dat hun gedrag rechtvaardigd maar dat maakt het dubbel moeilijk om er mee om te gaan merk ik heel sterk nu ik in behandeling ben.
Vanuit mijn eigen ervaring weet ik nu dat ouders wel bewust mensen misleiden. Als ik thuis alleen met mijn ouders was moest ik altijd op m'n hoede zijn. Alléén met hen zijn betekende gevaar. Alléén met hen zijn betekende dat ze om het minste of geringste als een wild dier op je af konden vliegen om je in elkaar te slaan. Alléén met hen zijn betekende onzekerheid, ik wist nooit wanneer ik het goed deed. Ze konden opeens in woede uitbarsten. Nou ja zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten