Christus gestorven voor alle zonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Christus gestorven voor alle zonden?

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2009 12:49

Helemaal mee eens. Paulus stelt er twee dingen:

vers 18: God heeft ons met Christus verzoend. Dit zegt hij over de gelovigen.

brug van gelovig naar ongelovig: Hij heeft ons de verkondiging van de verzoening toevertrouwd.

vers 19: God heeft de wereld verzoening gebracht door Christus. En ons die verkondiging toevertrouwd.

Hier zit heel duidelijk het brede aanbod van genade in. Onze verkondiging is niet: Als je uitverkoren bent kan je behouden worden. God heeft de wereld verzoening gebracht en Hij gebruikt ons om dat te verkondigen. We mogen iedereen oproepen tot geloof en bekering. En hoe kan dat anders dan wanneer Christus al die zonden droeg? Droeg hij slechts de zonden van de uitverkorenen, hoe kunnen we dan met een algemene oproep tot geloof en bekering de wereld ingaan? Hoe kan je mensen dan vertellen dat er redding is, terwijl die er voor hen helemaal niet is?

Een valkuil vind ik in wat Mayflower zegt:

Als de Here Jezus Christus voor ieder mens gestorven zou zijn, dan zou hij inderdaad ook voor elke zonde gestorven zijn, en dat betekent ook dat zijn bloed gevloeid zou hebben voor de zonde van ongeloof en rebellie. Maar dat is dus niet zo, want er zijn zondaren die niet tot Christus komen ivm. ongeloof.

Hier wordt de zwaarte van het lijden gekoppeld aan het aantal mensen voor wie de zonde gedragen is. Zo van: Als er 1000 uitverkorenen meer waren geweest was het lijden van Jezus weer een beetje zwaarder geworden. Volgens mij is het sowieso fout om zo te redeneren. Het offer van Christus is toereikend om de zonden van de hele wereld te vergeven. Daarom is kunnen we iedereen preken dat er redding is in Hem voor wie in Hem geloven. Vragen als "moest hij dan zwaarder lijden omdat Hij alle zonden droeg" of "Waarom worden ongelovigen dan niet behouden" zijn overbodig en ook misplaatst. Voorwaarde is namelijk nog steeds geloof. God heeft door Christus de wereld met Hem verzoend. Zijn offer is voldoende, niet alleen voor onze zonden maar voor die van de hele wereld. Wie in Hem gelooft mag zich dus gered weten. Wie niet gelooft is reeds veroordeeld omdat hij niet heeft geloofd.

En verder sluit ik af met waar Paulus dit stuk mee vervolgt:

20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen. 21 God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 mar 2009 13:48

Toch droeg Jezus Christus alleen de zonden voor wie uitverkoren zijn.
Het is genoeg voor de zonde van iedereen maar geld alleen voor die uitverkoren zijn.
Aangezien wij niet weten wie Hij heeft uitverkoren en voor ons de zendigsopdracht geld: gaat dan heen en verkondig alle volken, zullen wij het evangelie van Gods verlossingswerk aan iedereen moeten brengen.
Marcus 16:16
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Dan brengt Hij tot geloof wie Hij wil!
Niet wij brengen iemand het geloof.
Gods Geest werkt door allerlei middelen en kan ons gebruiken om het geloof te werken in iemands hart.
Maar heeft ons er niet voor nodig.

Romeinen 8: 28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2009 15:45

Ik krijg het idee tortel, dat jij valt over het woord"voorwaarde" dat Marnix gebruikt, ........klopt dat?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2009 15:49

Voor de verkondiging heeft Hij bepaald, dat Hij van mensen gebruik maakt!(Mat 28 :19)??

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 mar 2009 17:08

learsi schreef:Ik krijg het idee tortel, dat jij valt over het woord"voorwaarde" dat Marnix gebruikt, ........klopt dat?

Nee, ik val over de opmerking dat Christus niet alleen gestorven zou zijn voor de uitverkorenen.
Maar dat het voor iedereen zou zijn.
Maar dat is niet zo. Hij droeg de zonden niet voor iedereen. Want dan zou het inhouden dat het ook voor die is die niet in Hem geloven.
En dat kan niet zo zijn.
Want dan zou ook iedereen behouden worden en is geloven niet meer belangrijk.
Maar het is: opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren ga maar eeuwig leven heeft.
OPdat. Niet OMdat.
En diegene gaat in Hem geloven die HIJ heeft uitverkoren.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 13 mar 2009 18:56

Zijn lijden is genoegzaam voor de zonden van alle mensen.
Wordt gepredikt aan alle mensen.
En wordt toegepast aan al de uitverkorenen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mar 2009 20:04

Wullimpie schreef:Zijn lijden is genoegzaam voor de zonden van alle mensen.
Wordt gepredikt aan alle mensen.
En wordt toegepast aan al de uitverkorenen.

Nee, aan allen die geloven.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 mar 2009 21:54

Ja, maar je kunt pas geloven omdat je uitverkoren bent.
Als je dat niet bent ga je ook niet geloven.
Het is namelijk niet: omdat een ieder die geloofd maar OPdat een ieder die geloofd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mar 2009 22:25

Je kunt geloven omdat God dat in je werkt en jij het ook werkelijk wilt gaan geloven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mar 2009 23:24

tante-tortel schreef:Ja, maar je kunt pas geloven omdat je uitverkoren bent.

Ik geloof niet in dat soort uitverkiezing.
Ik geloof in wat ik elke zondag weer hoor: dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon. En Hij begint al in de moederschoot: "Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de moederschoot geweven"... (Psalm 139: 13).
Het is de vrije wil van de mens om in Hem te geloven, niet het uitverkoren zijn.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 mar 2009 23:31

Riska schreef:Het is de vrije wil van de mens om in Hem te geloven, niet het uitverkoren zijn.

Zo denk ik er ook over, het wil er bij mij niet in, dat de kruisdood en het lijden maar voor een selectieve groep van mensen zou zijn geweest. Daarvoor is het offer (de kruisdood) en de genade die ons daardoor ten deel gevallen m.i. veel te zwaar en te groot geweest

De genade is m.i. niet enkel toebedeeld aan één groep van mensen die zich in één bepaald soort kerk ophoudt. Het gaat m.i. om het geloven dat Christus voor onze zonden is gestorven het maakt m.i. daarbij niet uit of iemand Jood, Romein O.K, RKK, CGK, GG, GKV, PKN, HHK, blank of zwart etc is.

Edit:
God geeft m.i. de mens ruimte om voor hem te mogen kiezen, God weet daarintegen wel al (vanaf de moederschoot) wie in hem zal gaan geloven en wie niet. Persoonlijk vind ik het jammer dat mensen soms zo hangen aan de uitverkiezing of de vierschaar en daardoor soms zo ver van de mogen te ontvangen genade af lijken te staan. Dat soort mensen zou ik soms zo graag willen overtuigen van de genade die er voor ieder mens gekomen is, die het aan wil nemen....!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 mar 2009 08:40

Er is hier niemand die zegt dat het om één soort mensen uit één soort kerk gaat.
Maar het staat er toch echt: Efe: 2
1 Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, 2 waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, 3 – trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns –, 4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, 6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, 7 om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus. 8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 mar 2009 08:41

Riska schreef:
tante-tortel schreef:Ja, maar je kunt pas geloven omdat je uitverkoren bent.

Ik geloof niet in dat soort uitverkiezing.
Ik geloof in wat ik elke zondag weer hoor: dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon. En Hij begint al in de moederschoot: "Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de moederschoot geweven"... (Psalm 139: 13).
Het is de vrije wil van de mens om in Hem te geloven, niet het uitverkoren zijn.

Je zegt het eigenlijk al zelf: Hij laat niet varen het werk wat ZIJN hand BEGON!

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2009 10:19

tente-tortel schreef:Je zegt het eigenlijk al zelf: Hij laat niet varen het werk wat ZIJN hand BEGON!
Hij begon met het formeren van het leven in de moederschoot. Van elk leven. Daarin maakt Hij geen onderscheid tussen wat dan ook. Dat heeft dus niks met geloof te maken, maar met leven. Hij wil dat wij leven nu en straks in de eeuwigheid (wat dat ook moge wezen, want wij mensen kunnen alleen maar in een beperkte tijd denken).
Het hele verlossingswerk van God in Christus is dat de dood is overwonnen. En dat geldt voor alle mensen.
Als wij uitgaan van leven door God geschapen, dan begint Hij zijn werk bij alle mensen en dat laat Hij niet los. In dat leven maakt de mens de keus of hij wil geloven. Die keus is aan de mens, en wordt niet door God gemaakt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 mar 2009 14:13

Daarmee maak je God afhankelijk van de mens die wel of niet gaat geloven. Dat je behouden bent is genade en komt niet omdat je geloofd.
En zo staat het niet in de Bijbel.
Je bent altijd zo voor wat er in de Bijbel staat, nu heb ik in een tekst laten zien dat niet wij het geloof nemen maar dat God het schenkt aan wie Hij wil: uit genade.
Daar kun je toch lastig om heen.

Nog een stukje: Efezieërs 1: Rijkdom der uitverkorenen
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. 5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde. 7 En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade, 8 welke Hij ons overvloedig heeft bewezen in alle wijsheid en verstand, 9 door ons het geheimenis van zijn wil te doen kennen, in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, 10 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten, 11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van zijn wil, 12 opdat wij zouden zijn tot lof zijner heerlijkheid, wij, die reeds tevoren onze hoop op Christus hadden gebouwd. 13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner

En deze: Romeinen 8: 30 28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Ik zou zeggen verdiep je eens in de DL. Die zijn daarover heel duidelijk met de tekstverwijzingen erbij. Dus waar op het gegrond is in de Bijbel.

Terug naar “Archief”