Nadruk op ellende

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 01 okt 2008 10:30

Optimatus schreef:Ieder mens zondigt, dat is een gegeven.
Maar dat betekent niet dat men steeds maar moet orakelen dat de mens zo slecht is en zo.

Absoluut met je eens, alleen denk ik wel eens dat wij een nogal verwrongen beeld hebben van zondig zijn. Wat is zondig zijn? Als ik naar mijzelf kijk dan zou ik tot voor kort het volgende lijstje opgesomt hebben:
    - liegen
    - stelen
    - moorden
    - vreemd gaan
    - etc. etc.

Maar ik denk dat het woord zonde veel dieper gaat dan dat! Sterker nog ik denk het niet alleen ik geloof dit voor de volle 100%. Zonde wil zeggen je doel missen! God de Vader heeft ons geschapen met een bepaald doel in ons leven, Hij heeft een plan met ons. Hij wil dat niemand verloren gaat! Als je vanuit dit perspectief kijkt denk ik dat het woord elende kennis een totaal ander perspectief krijgt dan alleen naar "fouten" te kijken.
In Jezus Christus mogen wij tot onze bestemming komen! Natuurlijk is het goed om je steeds weer afhankelijk op te stellen van Hem. Maar om te zeggen het begint bij ellende kennis... dan krijg ik het idee van een erg negatief zelfbeeld, en dat strookt bij mij totaal niet met de wil van God over mijn leven.

rickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rickk » 04 okt 2008 10:55

Dus dan wordt zondekennis een begrip van: De kennis dat je Het Doel mist...
Dat heeft naar mijn idee ook meer zin dan al die ellendekennis... Van hoeveel zonden je wel niet doet...
Het is belangrijk om te weten dat je alleen die Ene míst, in plaats van al die zonden te hébben...
Naar mijn idee moet men daar juist op gericht zijn!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2008 20:02

door moet zondebesef dan ook toe leiden. Juist als je zonde ziet, ga je beseffen dan je Hem nodig hebt... Wat je noemt is geen tegenstrijdigheid, ze gaan vaak hand in hand. En ellendekennis is dan goed, daardoor ga je beseffen dat je niet zonder Hem kan. Je mag dan alleen nooit in die ellendekennis blijven, er nog eens flink doorheen rollen "opdat de genade toeneme".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 08 okt 2008 08:45

Marnix schreef:door moet zondebesef dan ook toe leiden. Juist als je zonde ziet, ga je beseffen dan je Hem nodig hebt... Wat je noemt is geen tegenstrijdigheid, ze gaan vaak hand in hand. En ellendekennis is dan goed, daardoor ga je beseffen dat je niet zonder Hem kan. Je mag dan alleen nooit in die ellendekennis blijven, er nog eens flink doorheen rollen "opdat de genade toeneme".

wat ik nu zo raar vind is dat perse volgens de leer met zondekennis moet, daar geloof ik niet in je kan ook prima tot Hem komen omdat je wat mist in je leven, dat je een gat in je hart hebt, waarvan je weet dat hij gevuld moet worden, en zo komt ieder op zijn eigen manier tot bekering, in de bijbel zie je ook allerlei verschillende bekeringen.
dat betekent niet dat je nooit geen zonde kennis hebt, of zonder kunt.
maar het wordt opgeblazen.
David bijvoorbeeld, is van kinds afaan een kind van God geweest, dus al die psalmen over zijn berouw heeft hij gemaakt toen hij al een kind van God was, nadat hij de meest afschuwelijke fouten had gemaakt.
Zo heeft ieder zijn eigen karakter en zijn eigen relatie met God, daarin zijn overhet algemeen wel de verlossing en de dankbaarheid en de zondekennis aanwezig, maar niet in een bepaalde volgorde.

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 08 okt 2008 09:16

Ik heb het allemaal zo vluchtig gelezen.
Waar ik zelf even aan dacht is: bekering en wedergeboorte.
Dat is toch iets verschillends?
Volgens mij word dit nu veel door elkaar gehaald.
Het moment dat God in je begint te werken en het moment dat je zeker mag zijn Kind van God te zijn.

Als God in je begint te werken zal volgens mij het zondebesef langzamerhand steeds meer worden. Niet een ieder kan het moment van wedergeboorte duidelijk aangeven. God grijpt niet altijd in op de manier van Paulus.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 okt 2008 08:04

gempa schreef:
Marnix schreef:door moet zondebesef dan ook toe leiden. Juist als je zonde ziet, ga je beseffen dan je Hem nodig hebt... Wat je noemt is geen tegenstrijdigheid, ze gaan vaak hand in hand. En ellendekennis is dan goed, daardoor ga je beseffen dat je niet zonder Hem kan. Je mag dan alleen nooit in die ellendekennis blijven, er nog eens flink doorheen rollen "opdat de genade toeneme".

wat ik nu zo raar vind is dat perse volgens de leer met zondekennis moet, daar geloof ik niet in je kan ook prima tot Hem komen omdat je wat mist in je leven, dat je een gat in je hart hebt, waarvan je weet dat hij gevuld moet worden, en zo komt ieder op zijn eigen manier tot bekering, in de bijbel zie je ook allerlei verschillende bekeringen.
David bijvoorbeeld, is van kinds afaan een kind van God geweest, dus al die psalmen over zijn berouw heeft hij gemaakt toen hij al een kind van God was, nadat hij de meest afschuwelijke fouten had gemaakt.
Zo heeft ieder zijn eigen karakter en zijn eigen relatie met God, daarin zijn overhet algemeen wel de verlossing en de dankbaarheid en de zondekennis aanwezig, maar niet in een bepaalde volgorde.

Ik ben het helemaal met je eens! Alleen ziet heel christelijk Nederland het fout volgend een aantal mensen......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2008 14:40

gempa schreef:

Helemaal mee eens. Overigens denk ik dat dat gat in je hart waar je het over hebt, vaak ook gewoon ellendekennis is. En dat hoeft idd niet in een bepaalde volgorde te gaan, maar doorgaans ervaren mensen wel iets van dat gat, die leegte, het gebrek, de zonde etc als ze zich bekeren. Als je opgroeit met het geloof zal het vaak echter minder concreet en dus minder duidelijk aan te wijzen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 09 okt 2008 21:51

mischien wel, maarhet voelt niet zo, het is een raar,ik vergelijk het maar met een bevalling, je weet niet hoe het is totdat je het zelf hebt meegemaakt, maar die ervaring is voor ieder anders, nu zitten er mensen te preken dat je afschuwelijke pijn (lees ellende kennis), moet hebben voor je het kind krijgt(de bekering), dat is voor sommige ook zo, maar er zijn ook mensen die praktisch pijnloos, bevallen(bekeren), die kijken naar hun kind , proberen dat te delen, maar krijgen dan te horen.
ja hoor dat is geen echt kind want je hebt geen pijn genoeg gehad, of je vertelt het niet in de juiste bewoordingen, nee hoor dat kind is nep.
en dan ga je denken en twijvelen, enz . en je ziet je kind je voelt het.

volgen jullie het nog :D
daar wordt zoveel mee beschadigt, wat nog jong en teer is, ik vind dat intriest

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2008 08:32

Klopt. En het verschil in de vergelijking: Een moeder weet altijd: Dat is gewoon mijn kind. Maar hoeveel mensen twijfelen aan hun geloof omdat anders hen die twijfel aanpraten?

Terug naar “Archief”